|   15:07:40
  אברהם פכטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

מערכת אכיפת החוק זקוקה לטלטלה

עובד זר מהפיליפינים, יצא זכאי בנס - לאחר שהואשם במרמה באונס ומעשים מגונים שעשה בקשיש שהיה בטיפולו "חזקת החפות" - "הספק הסביר" - אינם נמצאים בסל התרופות המשפטי
26/01/2010  |   אברהם פכטר   |   מאמרים   |   זכויות אדם   |   תגובות
חדר חקירות. מה מתרחש מאחורי הדלתות הסגורות? האם זכויות הנחקרים נשמרות?

מבחן בוזגלו עומד למבחן
ענבל בר-און
האם נעשה שימוש יתר בהליך הפלילי? האם הפרקליטות הינה 'כנופיית שלטון החוק'? האם המשפטים מתנהלים בתקשורת? שאלות אלו ואחרות נדונו בכינוס שהתקיים במכללת שערי משפט
לרשימה המלאה

"חזקת החפות" - מחוץ לסל התרופות
עו"ד אברהם פכטר
האם יש מקרים בהם אנשים חפים מפשע או חשודים, מעורבים בעבירות יורשעו על סמך עדויות שקר, ראיות מפלילות מפוברקות, "עדי מדינה" לא מהימנים, או "מדובבים" שתולים ומתודרכים - לצערי התשובה כן!
לרשימה המלאה

חזקת החפות במשפט המינהלי
דליה דורנר, שופטת בית המשפט העליון
לרשימה המלאה

בלא חזקת חפות
ענבל בר-און
במדינת חוק מתוקנת, כל אדם חף מפשע עד שמוכח אחרת * על הרקע הזה זוכה פושע נאצי - ג'ון איוון דמיניוק - בשנות ה-90 * אך ישנם אנשים במדינת ישראל אשר המדינה שוללת מהם את הזכויות שהיא מעניקה לפושעים נאצים, לאנסים ולרוצחים
לרשימה המלאה

"להחליש הפרקליטות ולחזק את שלטון החוק"
ענבל בר-און
מזמן לא נראתה אינטראקציה רועשת וגועשת שכזו בין הסנגורים לקטגורים * כולם מסכימים שנדרשת ביקורת על פרקליטת המדינה * לא כולם מסכימים על הסיבות לכך
לרשימה המלאה

'מבחינת מזוז אין פסול בהדלפות'
עידן יוסף
במכתב חריף ששלח פרקליטו של אולמרט למזוז, נטען כי חומר מפרשת ראשונטורס הודלף להארץ לאחר שהמדליפים נוכחו שהיועמ"ש אינו ממצה עימם את הדין
לרשימה המלאה

"הדלפות מחקירות משטרה - תופעה חמורה"
רותי אברהם
לרשימה המלאה

פרקליט המדינה, לשכת עו"ד, משטרת ישראל ובתי המשפט - לא עושים מספיק לבלום את הכשלים והתופעות הפסולות. התוצאה - הציבור, החפים משפע - הם הקורבנות.

ברגע האחרון - הקלטת במשפט רצח אריק קרפ ז"ל - לא שייכת לאירוע. איזה פשלה?


ביום ו' - פורסם סיפור בלעדי בחדשות ערוץ 2 - על עובד זר מהפיליפינים, שהואשם באינוס ומעשים מגונים של קשיש שטיפל בו - על-פי תלונה של משפחת הקשיש.

בקלטת החקירה של המשטרה את הפיליפיני, נראה ונשמע בבירור, שחוקרי המשטרה עשו את כל הטעויות האפשריות שניתן לבצע במסגרת כה מצומצמת - בניגוד לחוק ולתקנות.

א. החקירה נעשתה שלא בשפתו של הנחקר.
ב. לא היה מתורגמן לחקירה.
ג. העדות נרשמה בשפה שהנחקר לא מבין.
ד. החתימה על העדות נעשתה על מסמך שלא תורגם לו והוא לא הבין את הנאמר בו.
ה. האנגלית שבה נחקר העובד הזר, הייתה מגומגמת ונראה היה שהוא לא מבין את החוקר.
ו. בקלטת נראה היה בבירור - שהחוקר והנחקר מתייחסים לאירועים שונים - ומתארים עובדות שונות.
ז. המשטרה/הפרקליטות, הגישו לבית המשפט, חומר לקוי, לא מלא.

אבל כל הכשלים הרשומים לעיל - לא הרשימו את החוקים ואת הפרקליטות, שמיהרו להגיש כתב אישום פגום ורעוע. מזלו של הפיליפיני - שהסנגוריה הציבורית התערבה, ובית המשפט זיכה אותו - לאחר תקופת מעצר בת שלושה חודשים.

בתנאים שהסיפור הזה סופר - יש לראות בתוצאה נס משפטי - שהרי לא הייתה רחוקה האפשרות שהמסכן יורשע ויישפט ל-10-15 שנה, על לא עוול בכפו.

ואם אתם חושבים שמדובר במקרה חריג, חד פעמי, יוצא דופן, אי הבנה - אתם חיים בטעות או בהכחשה. אומנם לא מדובר בתופעה יום יומית - אבל לצערנו מקרים כאלו או דומים לכך, מתרחשים במערכת אכיפת החוק.

העובדה שגופי האכיפה - אינם מגיבים כיאות וכנדרש במקרים אלה, מובילה למקרים נוספים.

המשטרה - אינה מגיבה כיאות, אינה מענישה או מדיחה חוקרים וקצינים שחרגו ביודעין מהחוק, לא נוקטת בהסברה מספקת.

הפרקליטות, לשכת עו"ד, בתי המשפט - כאשר מגלים את התקלות, החריגות, אינם מקימים קול זעקה, ומסתפקים בהערה או רישום בפרוטוקול בית המשפט, ללא מעקב על המשך הנעשה בעניין זה. התוצאה - החוקרים ממשיכים בחקירות השגויות, בטעויות ואת המחיר משלמים נחקרים תמימים וחפים.

כב' השופט המחוזי לשעבר מיכה לינדנשטראוס, כיום מבקר המדינה, פרסם לפני מספר שנים שני ספרים, שהם תוצאה של מחקרים השוואתיים בין שיטת המשפט שלנו ושל ארה"ב. נושאי המחקר היו: "חזקת החפות" ו-"הספק הסביר" - שני עקרונות בסיסיים במשפט הפלילי - הפועלים לטובת האזרח, הנחקר, החשוד והנאשם.

מסקנתו של השופט לינדנשטראוס - שני העקרונות האלו - לא חלחלו מספיק למערכת המשפט שלנו. הסיפור שדווח בערוץ 2 - מוכיח שהנושא אקטואלי גם ב-2010. לדעתי זה מצער מאוד ומפחיד מאידך.

המשטרה - ועורכי הדין

באותה קלטת בערוץ 2 - אמר החוקר המשטרתי בסוף החקירה לפיליפיני, שלא יאמין לעו"ד שייצג אותו, כי הוא עושה זאת עבור כסף והוא אינטרסנטי, ושלא יפעל בהתאם להוראותיו.

רבותי - זה לא מקרה יחיד וחריג. עורכי דין פליליים וותיקים, יכולים לספר על הרבה מקרים בהם שוטרים המליצו לנחקרים/חשודים לא להסתייע בעו"ד, לא להאמין להם, ובמקרים חריגים אפילו להמליץ על עו"ד שהם שולחים וממליצים עליהם.

האם המשטרה, הפרקליטות או לשכת עו"ד, עשו משהו בנדון? בספק רב. ואם עשו פעולה כלשהיא, היא לא קיבלה כל ביטוי בשטח.

כדאי להזכיר לציבור במה דברים אמורים, הרי לקט קצר ולא מלא של אירועים שהיו בשנים האחרונות - המדברים בעד עצמם.

א. פרשת אונס ורצח של הילדה היפה חנית קיקוס ז"ל. בפרשה זו - הואשם סולימאן אל עביד, בצורה מאוד בעייתית מבחינה משפטית, בייחוד ככל שהדבר נגע לדרך ולצורת החקירה. הזיכוי שלו, שמתבקש משפטית, לא נעשה עד היום, והוא מסרב לבקש חנינה שהוצעה לו - ולדעתי בצדק.

ב. המשטרה עוצרת שלושה חשודים ברצח החייל אולג שויחט. שלושת העצורים מכפר כנא בגליל, מתמצאים כללית בעובדות הרצח המזעזע.

אחד מהם אפילו משחזר את המעשה לעיני המצלמות של המשטרה - ונראה שהפרשה פוענחה. אבל אז, הסנגוריה נכנסת לפעולה, חוקרים ונוברים בחומר מחדש ומתברר, שהמשטרה רצה מהר מדי ורחוק מדי. המודה באשמה - חוזר בו וטוען שהשחזור הוכתב לו וכי הוכנסו מילים בפיו, ממש כפי שרואים בשחזור.

בינתיים - נעצרים שלושה חשודים חדשים מאותו כפר - לאחר שהרובה של החייל שנרצח נמצא ברשותם. אחד החשודים החדשים מודה ברצח ומשחזר את המעשה.

התוצאה - שלושת החשודים הראשונים, משוחררים בשלב זה והולכים הביתה.

בינתיים, המודה החדש חוזר בו וטוען שהשחזור הוכתב לו וכו'.

כלומר: הסיפור חוזר על עצמו - התוצאה פרסומים בעיתונות שגם החשודים החדשים האלה ישוחררו בקרוב - אם לא יהיה שינוי דרמטי בתיק. ומצד שני - כי יוגש כתב אישום על רצח + מעצר עד תום ההליכים.

ג. הגב' יבגניה סקולובסקיה בת 46 - נדונה למאסר עולם על רצח חמה (אבי בעלה) שגר איתם יחד, וכנראה התעלל בה, הכה אותה והתעמר בה, עד שיום אחד קמה ורצחה אותו בסכין (ראה כתבה של שלי פז - בעיתון ידיעות מיום 4.6.04). הגב' נשפטה על רצח מבלי שקיבלה כנראה ייצוג הולם בנסיבות שלפי תקדים כרמלה בוחבוט ושוקי בסו, נקבע שניתן להקל בעונש ולהורידו לדרגת הריגה, בשל מצב נפשי עקב כפיה, התעללות ומכות. התוצאה - לאחר פניות חוזרות ונשנות לנשיא המדינה, קיבלה חנינה ויצאה לחופשי.

ד. בחור צעיר, עולה חדש, הואשם ברצח מזעזע של בנו התינוק בן שלושה חודשים, ע"י שבר בגולגולת עקב כך שהתינוק בכה ובכה ועצבן את האב שקם להשתיקו וגרם למותו - (ראה כתבה של מיכל קפרא בעיתון מעריב 6.4.04).

הראיה המרכזית בתיק שהביא להרשעתו - הייתה חוות דעת פתולוגית של פרופ' היס שהמוות נגרם כתוצאה משבר בגולגולת שארע בין 6-4 שעות קודם לכן - שעה שהנאשם היה לבד בבית עם התינוק. הבחור נדון ל-20 שנות מאסר ובערעור בעליון - הורד העונש ל-14 שנה.

עו"ד וינר ז"ל וצוותו מהסנגוריה הציבורית - חקרו בפרשה, פנו לשני רופאים פתולוגים ידועי שם בארץ - וקיבלו שתי חוות דעת זהות שהמכה בגולגולת התינוק הייתה ישנה, לפחות ממועד של שבוע לפני מותו, אך בעיקר שסיבת המוות לא הייתה השבר בגולגולת, אלא כנראה מום בלב. הוגשה בקשה למשפט חוזר.

ה. אפשר להוסיף לכך - גם את המשפט החוזר של נאשמי "פרשת מע"צ" - שזוכו לאחר שנים רבות בכלא, וכן כמה משפטים נוספים שנסתיימו בזיכוי, לאחר שנעשה במסגרתם עוול ועיוות דין.

ו. (ברגע אחרון) הופסק משפט רצח אריק קרפ ז"ל, בחוף תל-ברוך, לאחר שהתברר שהמשטרה והפרקליטות הגישו לבית משפט קלטת, כביכול מהאירוע בחוף, שהתבררה כקלטת ששייכת לילדים שמשחקים ורצים בחוף. איזו פשלה!

ז. המסקנה המיידית, מכל האירועים שתוארו לעיל - היא שיש לערוך רוויזיה, ומהר במערכת, יש לחדד את מערכת הפיקוח והבקרה על מעצרים, חקירות ואשמות - כדי להימנע ממחדלים, מטעויות מביכות ובעיקר מעיוותי דין שלא ניתן לכפר עליהם ולפצותם.

על כל המערכות ביחד ולחוד, לבדוק עצמן מחדש, ובעיקר חייבים היועץ המשפטי החדש, ופרקליטות המדינה, להדק הפיקוח על חקירות המשטרה, על חוות דעת מקצועיות - וגם בתי המשפט על שופטיו - לגלות יותר ערנות, חדות ואכפתיות לזכויות יסוד, ובעיקר לעיקרון, שנשכח לאחרונה - שהאדם זכאי כל עוד לא הוכחה אשמתו - ושלא מנהלים משפטים "בתקשורת" - אלא באולם בית המשפט.

מכת ההדלפות - וניהול משפטים בתקשורת

מכת מדינה - שגורמי אכיפת החוק לא הצליחו להתגבר עליה, ולפי המאמצים שהשקיעו נראה לי שלא התאמצו הרבה.

העיקרון ולפיו- משפט מנוהל באולם בית המשפט - איבד את ערכו ומשקלו.

התקשרות חוגגת, עם ראיונות של עדים, חשודים ומתלוננים, קלטות חקירה - עוד לפני שהייתה ישיבה אחת בבית משפט. תופעה שיש בה כדי לפגוע קשות באפשרות לניהול משפט הוגן וכתוצאה מכך גם בתוצאה הוגנת וראויה. כשהמשפט הופך ל"קרקס תקשורתי" - כל עקרונות היסוד המשפטיים - נפגעים ונמחקים.

הערות והרהורים בענייני דיומא:

1. ההתנפלות הברוטאלית והקטנונית על שרה נתניהו נמשכת במלוא עוזה - וחבל שעיתונאי בכיר/פרשן בכיר כמו בן כספית יורד לרמה של עיתונאי רכילות - כנראה שהוא נואש.

2. ח"כ מולא מקדימה - דורש מהכנסת לבדוק להיכן נעלמה "החלופה היוקרתית" של שרה נתניהו. כנראה שמצבה של מפלגת קדימה בכי רע, על סף פילוג, פיצוץ, משבר מנהיגות, משבר אמצע הדרך - ולכן "החליפה" היא מוצא לאחדות ולהצלחה פוליטית - כמה עצוב.

3. גילוי מרעיש של הפרשן אמנון אברמוביץ - מעריב. מוסד המחקר של הימין - "מכון שלם" - הממומן ע"י שלדון אידלסון, תומך ביבי, הוציא מתוכו כמה וכמה אישיים ששולבו בתפקידי מפתח בממשל.

4. קראתי וקראתי שנית, ולא הבנתי ולא מצאתי פגם במינויים. אז מה ציפו - שממשלת ימין, תמנה אנשי שמאל לתפקידי מפתח - נו באמת. כשהנשיא אובמה עלה לשלטון - 15,000 פקידים דמוקרטיים עלו לשלטון. כך גם בכל אירופה הנאורה והמודרנית - אז איפה הפסול.

5. הגב' עדנה, פעילת מחסומים - (האח הגדול) היא מזן האנטישמים היהודים, הבזוי והגרוע ביותר - להחרים ולהגעיל.

6. ראה לעניין לנושא הנדון את מאמרי שפורסמו באתר זה: "משפטים בתקשורת" - "זכאי בלבוש אשם" - "אשם מעבר לכל ספק סביר - האמנם?"

הכותב הוא עורך-דין, בעל תואר שני במשפטים, המתמחה במשפט פלילי, צבאי וציבורי, והיה בעבר מדריך בקורס קציני שריון, פרקליט צבאי, יועץ משפטי ביו"ש וברצועת עזה, שופט צבאי בדרגת סא"ל, סגן פרקליט מחוז, משנה ליועץ המשפטי של מועצת העיתונות ופרשן משפטי בהווה.
תאריך:  26/01/2010   |   עודכן:  26/01/2010
עו"ד אברהם פכטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מערכת אכיפת החוק זקוקה לטלטלה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גדעון אמיר
26/01/10 11:07
2
zoomarch
26/01/10 12:46
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין דרך יעילה יותר להכיר תרבות חדשה של ארץ מאשר באמצעות האוכל שלה. הניסיון מוכיח כי הכרת המאכלים המאפיינים חברה מסוימת מאפשרת להזדהות עם אנשיה יותר מאשר באמצעות כל היבט אחר של תרבותה.
26/01/2010  |  ראובן לייב  |   מאמרים
מרגיז לראות כיצד מתקיפים את ראש הממשלה ורעייתו בעניינים שאין בהם יותר מאשר רכילות לשמה. אבל הדבר המרגיז ביותר שאין זה מציק לאיש "הקטן", אשר צורך רכילות יותר ויותר, כאילו אין דבר יותר ראוי להתעמק בו - כמו בתאונות הדרכים, בעיות האין-חינוך, הפשע השולט ומתפשט לתוך מערכות השלטון הישירות והעקיפות, אפילו מכרזים תפורים בכל גופי המשק הענקיים לא מטרידים איש. אבל למען האמת, מדינה שתושביה מבריחים בחסות החוק כמובן את בניה לנכר, או מדינה ששולחת לוחם הנופל בשבי ולפתע, אין אפשרות לשחררו בכל מחיר, כי זה מה שלימדו את אזרחיה המגובשים והמלוכדים, ואשר ממלאים בעקביות בתפילות וגם בהליכות היום את האימרה "כל ישראל חברים" או ערבים זה לזה, אז מה זה חשוב אם יורדים על ראש ממשלה או על בני ביתו? ובכלל, מה? יש להם רגשות? או האם יש להם זכויות שהיו פעם לאזרח "הקטן"???
26/01/2010  |  איתי יהל  |   מאמרים
איני קורא את מעריב ולמען הגילוי הנאות אעיר שאת "ישראל היום" אני ממעט לקרוא גם כאשר הוא נמסר לי בחינם. בכל פעם שאני נדרש לנמק לעצמי מדוע איני רוכש את מעריב [ ידיעות אחרונות אני רוכש בעוונותיי בסוף השבוע] התשובה המשכנעת ביותר שאני יכול לתת לעצמי היא "בן כספית". אני יכול למחול על רדידות עיתונאית, חוסר חוכמה, שטחיות, היעדר אמות מידה מקצועיות מינימאליות וכיו"ב. אלו תכונות שעיתונאים רבים ניחנו בהן למרבה הצער.מה שהופך את מטלת הסבלנות לבלתי נסבלת הוא השילוב הנורא של עיתונאי שניחן בתכונות אלו ושהוא גם ידוען וגם כוכב תקשורת מבוקש ביותר. העובדה שבן כספית הפך לכוכב תקשורת מעידה עלינו יותר מאשר עליו.
26/01/2010  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
במהלך שנת 1948 פונו-נסו יהודים מבתיהם בשכונת נחלת שמעון במזרחה של העיר.
25/01/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
אדוני היועץ המשפטי לממשלה מנחם (מני) מזוז,
25/01/2010  |  יוסי בלום הלוי  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי  
"הפושעת המסוכנת" של המשטרה הצבאית  /  מחלקה ראשונה
אלפים השתתפו בצעדת זכויות האדם  /  עופר וולפסון
אתר אינטרנט חדש לרגל יום זכויות האזרח  /  שמרית בן ארי
סרבנית גט תפצה את בעלה ב-50 אלף שקלים  /  ענבל בר-און
תור זהב או טיוח?  /  יראון פסטינגר
להפוך את הפליטים לשגרירים  /  עו"ד צבי קן תור
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il