הדוח השנתי של נציב הקבילות בנציבות מס הכנסה ל-2003, שפורסם היום (ב`, 31.5.04) חושף שורה של כשלים ומחדלים בקרב חלק מעובדי מס הכנסה וזאת בהתייחס לשנה שחלפה.
יחד עם זאת יצויין כבר כעת, כי חלק מהתלונות הללו נבדקו ונדחו על ידי מחלקת הביקורת ולמען ההגינות יצויין כי רק 99 מתוך 699 התלונות היו מוצדקות לדעת מחלקת הביקורת, נתון המהווה ירידה של 28.3%, לעומת 138 תלונות מוצדקות בשנת 2002, כן יש לסייג ולומר כי המדובר בחלק קטן ולא מייצג של העובדים.
את הדוח פרסמו ציון בן עטר, מנהל תחום ביקורת פנים ואיריס עובדיה, מהאגף לביקורת פנים במס הכנסה.
בין היתר חושף הדוח, כי פעמים רבות בשנה החולפת, נהגו חלק מעובדי מס הכנסה בצורה שאינה הולמת עובדי מדינה, השתמשו שלא כדין בסמכויות שהוענקו להם על-פי חוק, מסרו מידע למתחזים, עבדו בעבודות פרטיות, פרסמו פרטים חסויים של מפורסמים ועוד ועוד.
כל אלה בתוספת הענקת שירותים מיוחסים לקרובי משפחה מחד גיסא, ומתן שירות מביש לציבור ואי מענה לטלפונים מאידך גיסא. כך על פי התלונות.
הדוח מציין, כי בשנת 2003 עלה מספר התלונות שהוגשו לנציב הקבילות במס הכנסה ב-11% לעומת שנת 2002. על-פי הדוח, כ-21.5% מהתלונות (144 במספר) נגעו לנושא של טוהר מידות, כ-22.5% מהתלונות (150 במספר) נגעו לטענות על חוסר משמעת או בעיות בהתנהגות וכ-50% מהתלונות (334 במספר) עסקו בטענות על חוסר מקצועיות של העובדים. יתר התלונות (כ-6% בקירוב) נגעו לנושא של אבטחת מידע.
שנת 2003 הביאה עמה חידוש נוסף, וזאת על-פי הדוח. לראשונה, ננקטו אמצעי משמעת כנגד למעלה מ-40 עובדים. 6 קובלנות נרשמו והתקבלו 4 הודעות על נזיפה וכן נרשמו 9 הערות של נציבת מס הכנסה בתיקי העובדים.
עוד מתברר, כי בשנת 2003 הסתיים הטיפול ב-418 תלונות, לעומת 401 בשנת 2002, נתון המהווה עלייה של 4.2%. יחד עם זאת מהדוח עולה כי רק 99 מהתלונות נתבררו כמוצדקות, לעומת 138 תלונות מוצדקות שנה קודם לכן, ירידה של 28.3%.
הדוח מציין, כי בשלושה מקרים, אף הוגשו תלונות למשטרה, המדובר במקרים שעסקו בטוהר המידות. אחד המקרים עסק בחשש לזיוף אישורים לטאבו. כן נפתחו בשנה שעברה הליכים משמעתיים כנגד 39 עובדים נוספים.
בין התלונות, שנבדקו בשנה שעברה כנגד עובדים במס הכנסה, ניתן למנות מספר מקרים חמורים במיוחד כגון:
זיוף אישורים לטאבו, עיצה של עובד לנישום לתת דיווח שקרי, עבודה פרטית של עובד אגף, שליפת מידע אודות אנשים מפורסמים, דרישה לתשלום מס בגין נכס שלא נמכר, אי סדרים במכרז לתפקיד מנהל מדור, אי פרסום ביטול הזיכוי בגין הורה נטול יכולת, עיקולים נמהרים ופזיזים של כספים ורכוש, ובהם רכב כיבוי, מסירת מידע בטלפון למתחזה, שירות מביש מאיש ציבור, מתן טיפול מיוחס לתיקים של קרובי משפחה, ועוד כהנה וכהנה תלונות החושפות תמונה עגומה ביותר של מי שאמורים מלכתחילה לפקח על אזרחי ישראל, ולאכוף את נורמות התשלום שלהם למדינה על פי החוק.
הציבור מוזמן להתרשם מהדוח המלא:
www.mof.gov.il/itc/bik02/bikoret03.pdf