|   15:07:40
  ענבל בר-און  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פסק דין הזוי ושגוי

צעיר חרדי/דתי סובל מ"היעדר כוח-גברא" בכל זאת הוא נישא לצעירה בת גילו ההמשך - צפוי מראש, לא ניתן 'לממש את הנישואין' ו'להקים בית בישראל' האם יש מקום לתביעת נזיקין?
07/05/2010  |   ענבל בר-און   |   מאמרים   |   תגובות
לא בבית משפטנו. שבתי המשפט יתעסקו בעניינים שהמשפוט יפה להם [יח"צ]

נמנע מיחסי-אישות עם רעייתו - ויפצה אותה ב-150 אלף ש"ח
ענבל בר-און
הגבר, מחוסר כוח גברא, נכנס עם התובעת בברית הנישואין תוך שהוא מודע לבעייתו * הוא לא גילה זאת לאישה * האישה נכנסה בברית הנישואין על-סמך מצג שווא * היא נאלצה להתגרש ושינתה מצבה לרעה מ"רווקה" ל"גרושה"
לרשימה המלאה

פסק דין נוקדני, הזוי ומיותר
ענבל בר-און
ניתן לדבר על 'עיקרון שלטון החוק' במובנו המהותי, כמו גם הפורמלי * הגם שבעניין מסוים נדרש דיון בעיקרון שלטון החוק במובנו המהותי, בית המשפט העליון בחר להתמקד בפן הפורמלי של עיקרון זה
לרשימה המלאה

הניתן לשדר בפריים טיים מטלוויזיה במעגל סגור?
ענבל בר-און
הצעת חוק חדשה קוראת להגביל פיקוח על עצורים/אסירים בטלוויזיות במעגל סגור * לפני שנים עתר יגאל עמיר נגד פרסום תצלומים שהופקו בטלוויזיה במעגל סגור ב'פריים טיים' * העתירה נדחתה, אך פסק הדין שניתן - שגוי מראשיתו ועד סופו
לרשימה המלאה

בפסק דינו של חשין בעניין הנאנסת משמרת, הסביר השופט חשין עד כמה קשה לדבר על היחסים שבינו לבינה במונחים חוזיים:

  • "(2) ניתן לדמות הזמנה למעשה אישות - הזמנה והסכמה בצדה - להסכם רגיל שמשפט החוזים חל עליו. בעניין דנן מדובר על "הסכמה" מצדה של האישה, ובמשפט החוזים מדוברים על "קיבול" או על "הסכם" - אך כזה כן זה, בכל אחד מן השניים חייבת שתהיה "הצעה"; חייבת שתהיה "הסכמה" ("קיבול") ל"הצעה" שהועלתה; ורק כך ייכרת "הסכם" במקרה האחד ומעשה האישות יהיה "בהסכמה" במקרה האחר. השוואה למשפט החוזים אינה על דרך הגזירה השווה אלא על דרך של קל-וחומר:ב שאם ביחסי ממון כך, לא כל שכן - וקל-וחומר ¬בגופו של אדם, בכבודו של אדם, בחירותו של אדם, ברצונו החופשי של האדם ( 377ו-ז)".



אין ספק שהאספקט הממוני של חיי הנישואין נתון להישג ידו של המשפט, וכך גם היבטים רבים של חיי הנישואין - הגירושין, משמורת הילדים וכו'. עם זאת, ישנם עניינים אשר אמורים להיות מחוץ להשגתו של המשפט. אלו העניינים ה'אינטימיים שבאינטימיים', אשר עצם הדיבור עליהם במינוחים משפטיים והפיכתם לעילה לתביעה משפטית מייצרת מבוכה - האם דין עדות של בעל דין מעל לגבי דוכן העדים בעניינים מסחריים, כדינה של עדות בעניינים אינטימיים? האם בית המשפט, בהסכימו לדון בעניינים האינטימיים ביותר שבינו לבינה במונחים חוזיים ונזיקיים, נטל בחשבון את המבוכה, הבושה וההשפלה אשר נגרמת לצד אשר נגרר לדיון שכזה? כגון גבר, שאיתרע מזלו והוא 'מחוסר כוח גברא', עניין משפיל כשלעצמו, ועתה הוא נאלץ לדון ב'עניין אינטימי' זה שלו בפני קהל רב של שופטים, עורכי דין, מתדיינים ובני משפחתם, ולהיחקר נגדית על מה שנחשב עד כה לסוד הכמוס שלו?

דומה כי השופטת נילי מימון, אשר השיתה פיצוי נזיקי בסף 150 אלף ש"ח על גבר אשר נמנע מלגלות לאשתו טרם הנישואין כי הוא 'מחוסר כוח גברא' - שכחה ליטול בחשבון את האספקט האנושי. כשמערכת המשפט בוחרת לקיים דיון משפטי בעניינים האינטימיים ביותר במונחים של 'נזיקין' ו'חוזים', היא מאלצת אנשים להיחשף במערומיהם, ובענייניהם האינטימיים ביותר, מעל גבי דוכן העדים, תוך שלו היה ניתן לדבר על ההשפלה שלהם במונחים של נזק - הרי להם עילה נזיקית לתבוע את בית המשפט בגין חדירה בוטה לפרטיותם.

דומה כי ציפיתם הסבירה של הבריות ממערכת המשפט - היא כי זו האחרונה פשוט תתעלם ממה שמתרחש אצלם 'מן הפופיק ומטה' או 'בחדר המיטות' ותניח להם לנפשם בתחום זה (אלא אם כן בעבירה פלילית של אינוס עסקינן, ואז האנס שחדר בכוח לגופה של אישה אינו יכול לדרוש מבית המשפט שזה האחרון 'יצא מתחתוניו').

אך לא רק בזאת העניין - להלביש על היחסים שבינו לבינה - על כל מורכבותם - מושגים מתחום דיני החוזים כגון טעות או הטעיה, עומד בסתירה לחכמת החיים הבסיסית אשר כולנו 'מסתובבים' עימה, בנוגע לחיי היום יום וליחסים עם אנשים.

אנשים אינם סחורות

רבים מאיתנו נישאין לגבר/אישה יפים/צעירים/מוצלחים, אך האהבה שלנו עומדת במבחן כאשר אחד מבני הזוג נפגע בתאונה קשה, ופתאום הוא כבר לא כזה יפה/צעיר/מצליח/נאה/אטרקטיבי אלא היא או הוא יכולים להפוך לנכים או פגומים, ואף, במקרה של גבר אשר נפגע בתאונה – חסרי יכולת גברא. נכון שפסק הדין התייחס לא למצב בלתי צפוי כגון תאונה – אלא לידיעה מראש של החתן כי הוא 'חסר כוח גברא' והימנעותו לדווח על ה"פגם במוצר". ועם זאת, חרף אי הצפיות הטמונה במקרה שבו אחד מבני הזוג נפגע בתאונה, וחרף ידיעתו של החתן על ה"דפקט ביצור" והמנעותו מלגלות "גילוי צרכני נאות" על פגם זה, אני רואה טעם לפגם בהחפצת אנשים – והפיכתם לאובייקטים להולדת ילדים, למימוש צרכים מיניים. נכון כי השופטת לא באה בטרוניה לחתן על כי הוא נושא את הפגם – אלא על שום ש"הטעה" את ה"לקוחה" ב"פאק ביצור" שהוא 'נושא עימו'.

למרות ההבחנה, תחושתי היא שגם פה ההתייחסות אל האדם היא כאל פונקציה – תוך התעלמות מן הקושי, המבוכה והבושה שחש אדם בחברה אשר שופטת אנשים בין היתר לפי הגיל בו הם נישאים ויכולתם לתפוס "שידוך טוב", ואשר עומד בפניו מחסום בלתי עביר בפני נישואין כאלו. עם בעיה דומה מתמודדים הומוסקסואלים במגזר הדתי. הם מצויים בדילמה קשה מאד, וחלקם, בסופו של יום, מחליטים להנשא ולהביא ילדים לעולם, ומוכנים לקבור את האמת שלהם, לקבור את עצמם, ולחיות בשקר ובלבד שלא יעברו על תו התקן החברתי ואלוהי של "פרו ורבו" ו"הקמת בית בישראל".

מה אם צעיר הומוסקסאל דתי שכזה, אשר ממילא סובל יסורי תופת נפשיים מעצם היותו הומוסקסואל, מחליט, בתמימות, כי אם רק ינשא ל'צעירה דתיה מבית טוב' ה"מחלה" "תעבור לו" ו"בעזרת השם" הכל יסתדר?

אין ספק שאותו צעיר יפעל מתוך מבוכה, יסורים, כמו גם אמונה ב'קדוש ברוך הוא' אשר יאפשר לו לבצע, בבוא היום, את מה שצריך מתחת לסדינים. כשעניינים שבינו לבינה מתערבבים עם מבוכה, בושה, ואמונה אלוהית, לא תמיד הרציונל עובד. האם פסק דין אשר היה מחייב צעיר הומוסקסואל זה לפצות את אשתו בגין "הטעיה", "תרמית", "מצג שווא" ו"הפרת חוזה" לא היה עושה עוול משווע לצעיר זה, אשר הוא עצמו קורבן למערכת חברתית נוקשה אשר באה אל בניה ואל בנותיה בדרישות אשר מקשות על החריגים ועל השונים?

והאם פסק דין אשר 'מרשיע' (אזרחית, אמנם) את הצעיר חסר כוח הגברא ב"הטעיה" וב"תרמית" אינו מעולל עוול דומה, ואינו גורם מבוכה כפולה ומכופלת לצעיר אשר ממילא עולם המיניות, כמו גם הידיעה שהוא 'מחוסר כוח גברא' – מביכים אותו וגורמים לו סבל מספיק?


האשם הוא בחברה

טענתי כי פסק דינה של מיימון מחפיץ את אותו בחור מסכן שאיתרע מזלו והוא 'מחוסר כוח גברא' – תוך שפסק דין זה מגלה חוסר אנושיות כלפיו – בהתייחסו לעניינים האינטימיים ביותר שבינו לבינה כאל מושא לדיון משפטי תוך השאלת מושגים מעולם המסחר, טומנת בחובה טענה נוספת – עמוקה יותר.

החברה הדתית והחרדית מחפיצה את הצעירים שלה, ומתווה תבנית נוקשה מאד שלאורה מוסדרים היחסים שבינו לבינה.

מי שאינו מתאים את עצמו לקו זה- בין אם הוא הומוסקסואל או סתם אינדיבידואל או "רווק מזדקן" שנשא בגיל 23, לדוגמא, ולא בגיל 18, סובל.

האם פסק הדין צריך לחזק מגמות אלו? התובעת בפסק הדין לא התייחסה אך ורק אל הנתבע כאל "כלי שיכניס אותה להריון", כמאמרו המתריס של בילי לברוק באופרת הסבון "מלרוז פלייס", אלא גם אל עצמה – היא הסבירה כי הנזק שלה הוא בכך שהפכה מ"רווקה" ל"גרושה" ועכשיו יקשה עליה "לשאת חן בעיני חתנים פוטנציאלים". כלומר – הבעיה היא בחברה החרדית/דתית אשר שופטת לחומרה נשים גרושות, וכך נשים רבות מעדיפות אל הגיהנום שבחיי נישואין בעייתיים מאשר את החירות שבגירושין (כי "גרושה" הוא סטטוס רע), הבעיה היא בחברה החרדית אשר מתייחסת לצעירים המועמדים לשידוך כאל סחורה. את רווקה בגיל 23? את פגומה! את גרושה? את פגומה! את עקרה? את פגומה! לא עומד לך? אתה פגום! התובעת בפסק הדין לא החליטה לקרוא תיגר על חברה מחפצנת, אשר הופכת צעירים המועמדים ל'שידוך' לסחורות. היא אימצה בכל ליבה אל חיקה את עולם המושגים המחפצן, טענה שלפי עולם מושגים זה החתן "הטעה אותה" ועכשיו נזקה הוא שערכה כ"סחורה" ירד. האם ערכה כאישה, כאדם ירד? לחלוטין לא, אלא אם את בוחרת לאמץ את תפיסת העולם המחפצנת מועמדים-לשידוך של העולם החרדי.

האירוניה היא שבתביעתה גרסה התובעת כי הנתבע פגע ב"אוטונומיה" שלה להנשא לגבר אשר "יכול להקים עימה בית בישראל" כאשר הפגיעה באוטונומיה היא עמוקה יותר – זו הפגיעה היסודית באוטונומיה של הצעירים בחברה החרדית אשר נפגעת בשל החוקים הנוקשים שבה אתה חייב להדחיק את נטיותיך האישיות לטובת נישואי בוסר מוקדמים, הולדה אינטנסיבית של ילדים, והשארות בנישואין במקרה שהם גרועים אך ורק מחשש הסטטוס של 'גרוש/ה'.

הבעיה היא בחברה הדתית והחרדית אשר נוהגים בה להסתיר מחלת נפש במשפחה וזאת בכדי לא לסכל את סיכוייהם של שאר בני המשפחה ל"שידוך".

הבעיה היא בחברה החרדית אשר באופן כללי מחפיצה את בניה ובנותיה, תוחמת אותם לסד נוקשה של הסדרת היחסים שבינו לבינה – תוך התעלמות מטבע האדם. כך לדוגמא, הדרישה מצעירים דתיים להמנע מלחלוטין לקיים יחסי מין טרם החתונה, אולם להגיע לקיום יחסי מין מלאים בערב הכלולות, היא בלתי הגיונית ובלתי סבירה.

נדמה לי שהם לא שמעו במגזר הזה על 'שלבי הביניים' או על ה'גישושים המיניים' אשר נחוצים לכל זוג צעיר אשר עובר מ'בתוליות מוחלטת' לקיום יחסי מין 'מלאים'.

הדרישה מצעירים להתנזר לחלוטין טרם החתונה, ו'ללכת על כל הקופה' בערב הכלולות, בלי שום 'שלבי מעבר' היא דרישה אבסורדית, המובילה לכך שרק בערב הכלולות יכולה הכלה לגלות כי "משהו אינו פועל פה כשורה", ו- it goes both ways.

כאשר חברה כופה על צעירייה סד נוקשה ודפוסים נוקשים שאינם מתפשרים ככל שהדבר נוגע להולדה/הורות/יחסי-מין/יחסים שבינו לבינה – וזאת בניגוד לנטייתו האינדיבידואלית של כל צעיר וצעירה (ומה אם הוא הומוסקסואל, ומה אם היא רוצה להנשא בגיל 24 ולא בגיל 20? ומה אם נמאס לה ללדת אחרי שש לידות?), צעירים רבים 'חיים בשקר' – מדחיקים את הנטיות שלהם ו'משלימים עם דרישות החברה'. כך שלצעירה, אשר תבעה את גרושה על כך ש"לא קיים עימה יחסי מין" אין להלין על החתן שנישא לה תוך כדי שהוא מסתיר ממנה את "בעייתו" – זו בסך-הכל הקצנה של תגובה לדרישות הנוקשות של החברה החרדית. הוא הסתיר את בעייתו קודם כל מעצמו, שכן בחברה החרדית נהוג להתעלם מן הנטיה האישית שלך ככל שהדבר נוגע לשאלות של זוגיות/יחסי-מין/הורות/ הולדה, ו'ללכת בתלם' בכל מחיר: אילו אותו צעיר היה חי בחברה חילונית, היו עומדות לרשותו אפשרויות רבות יותר להתמודדות עם ה'בעיה' – להשאר רווק עד גיל מבוגר, ולקחת את הזמן, בזמן הזה, בכדי 'לנסות להתגבר על הבעיה', בדרך שלו ובקצב שלו. אגב, מומחים למיניות האדם טוענים כי 'אין אונות' נגרמת בין היתר בשל 'חרדת ביצוע'.

לו אותו 'חתן-נתבע' היה חי בחברה חילונית שמאפשרת לכל אחד להתפתח מינית בקצב שלו, במקום לחייב צעירים חסרי ניסיון מיני לקפוץ אל בין הסדינים שניה אחרי החתונה, יתכן ואותה "בעיה" אשר הוא הואשם ב"הסתרתה" מן הכלה, הייתה נפתרת מאילה, בתוך חברה שמאפשרת לכל אחד ללכת בקצב שלו (נכון שישנם לחצים חברתיים, אך ישנו חופש רב יותר – למרות הכל – ללכת בדרכו שלו).

הדרישה לעבור ממצב של התנזרות מוחלטת מקיום יחסי מין לקיום יחסי מין מלאים הינה דרישה לא טבעית אשר ניתן להניח כי השפיעה, לרעה, על 'בעייתו' של החתן.

ומה אם זה היה הפוך?

מה אם פסק דין היה קובע כי 'אישה תפצה את בעלה ב 150 אלף שקל משום שלא קיימה עימו יחסי מין'? פסק הדין היה חש, מרגיש ונשמע כמו אונס משפטי. אם יש תחום אחד בחיינו אשר צריך להיות חופשי לחלוטין מכפיה ולחצים מכל סוג – זהו תחום המיניות. אם אישה מקיימת יחסים משום שהיא מאוימת בהפעלת כוח פיזי – לכולנו ברור כי באינוס עסקינן. אך גם כאשר אישה מקיימת יחסי מין מתוך כפיה אחרת – כמו איום 'להפיץ עליה שמועות' – זהו אונס (באופן זה מתרחשים מרבית מעשי האונס של נערות צעירות). אם אישה מאולצת לקיים יחסי מין תוך איום בפיטורין או התנכלות בעבודה – חלק יגדירו זאת כאונס ואחרים כניצול יחסי מרות, אך כולנו נבין כי לא היה פה מפגש רצונות אמיתי אלא דרגה מסוימת של כפיה, גם אם פחותה מן המקרה של קיום יחסי מין תחת כפייה פיזית או תחת איום ב'הפצת שמועות' (קרי פגיעה בשם הטוב). לדעתי, גם המחשבה ולפיה אדם יקיים יחסי מין עם בן זוגו מחשש שיתבע על ידו, פוגם ב'חופשיות הרצון' שביחסי מין אלו. נכון, אמנם, שפסק דינה של השופטת נילי מיימון התייחס למקרה קיצוני של אי קיום יחסי מין כלל, אך ניתן לאמר כי גם באיום בעצם ההגעה לבית המשפט בגין 'סעיף' זה יש משום 'חרב מתהפכת' מעל לראשו של אדם.

יחסי מין צריכים להיות חופשיים מכפיה – הן מכפיה פיזית, הן מכפייה כלכלית והן מכפייה משפטית. ישנם תחומים אשר מוטב שהמשפט לא יגע בהם, הן בשל המורכבות של היחסים שבינו לבינה שאינה יכולה להתחם לעולם המונחים הצר של הצעה/קיבול/תרמית/הטעיה/מצג שווא/חוזים/נזיקין, והן בשל ההשפלה אשר נגרמת לאדם אשר נדרש, עקב זימונו לבית המשפט כנתבע, לדבר על ענייניו האינטימיים ביותר מעל לגבי דוכן העדים. עם כל ההבנה לעוגמת הנפש שנגרמה לכלה הצעירה, מוטב שהייתה מניחה לאירוע זה, לא מבחינה פסיכולוגית או חברתית – פה יש מקום למצות את הכעס, הזעם והרגשות השליליים שעולים בהקשר – אלא מבחינה משפטית. פשוט לא להכפיף את העניינים האינטימיים ביותר לסד של עילות מתחום החוזים והנזיקין.

מעבדה, ה*** לא עובד!

כשקראתי את פסק דינה של השופטת מימון תסריט זה עלה במוחי:

- הלו, זה מעבדה?
- כן.
    - תשמעי, יש לי פה בעל, וה
  • * שלו לא עובד
- אין באפשרותנו לתקן זאת.
- טוב, נפגש בבית המשפט.


וגם התסריט הזה:

(התפאורה: זוג לאחר ארוחת הערב. האישה פורשת למיטה)


- מותק, אתה בא למיטה?
- הערב לא בא לי.
- כרצונך. אבל אתה יודע שתמיד ניתן להגיע לבית המשפט.



צאנה וראנה את אופרות הסבון
מלרוז פלייס [עכבר העיר]

עד פה לאסוציאציות החופשיות שלי לגבי פסק הדין.

ועשיו נשוב לטענתי בראשית מאמר זה: ישנן סיטואציות משפטיות, שדיון בהם במונחים משפטיים של 'טעות/הטעיה/קשירת חוזה/תרמית/נזק/מצג שווא/התרשלות/ אינו מתאים להם. ביחסים שבינו לבינה יש הרבה מעבר למיכניות של הכללים המשפטיים. אומרים שפסקי הדין הם אבן החכמה, ואופרות סבון הן שיא הקיטש.

עם זאת, למקרא פסק הדין המקומם שבו גבר נתבע משום שלא גילה לאשתו טרם הנישואין כי אינו יכול לספק את צריכה ו"להקים בית בישראל" לא יכולתי שלא להזכר בסיטואציה מאופרת סבון שצפיתי בה לפני שנים. מדובר ב"צעירים חסרי מנוח": שרון היפה מגיעה לבית הספר היוקרתי שבו לומד ניק, הנסיך, בנם של הטייקון ויקטור ניומן, והאישה שאיתו שנראית כבת 30 גם בגיל 50, ניקי ניומן.

שרון וניק מתאהבים, חרף חששותיה של ניקי ניומן (המלכה האם, בשבילכם) כי שרון (הסינדרלה) מבקשת את קרבתו של ניק "אך בגלל כספו" (זהו המלכוד של אנשים עשירים. כל אהבה מלווה בחשד ש'הכל בגלל הכסף'). אולם, כדרכן של אופרות סבון, שרון נושאת עימה סוד אפל מן העבר, שבגללו עברה לבית ספר אחר, החלה בחיים חדשים ופתחה דף חדש. בהיותה בת 16 ילדה שרון בת, מרומן בוסרי, ומסרה אותה לאימוץ. כדרכן של אופרות סבון הבת, קייסי, תתגלה בעתיד, תשוב אל חיק אימה, אך לא זו בלבד שאני מקדימה את המאוחר, אלא שפרט זה, מעבר לנוגות שלו, אינו רלוונטי לדוגמה זו. אז אמשיך: לשרון יש אויב, מאט קלרק, הבחור הרע שבסיפור, אשר נחוש לפגוע בשרון אשר עזבה אותו לטובת "הבחור העשיר" ניק: היות ומאט קלרק יודע כי הוא מככב באופרות סבון, ובאופרות סבון "לכל אחד יש סוד אפל מן העבר", הוא נחוש לגלות את הסוד האפל של שרון, לחשוף אותו בפני ניק, ולהביך אותה, וזאת במטרה לפרק את יחסיהם – בתקווה ששרון תשוב אליו. מאט אכן חוקר ומגלה כי שרון מסרה תינוקת לאימוץ מהריון בוסרי ועקב כך עברה לבית ספר חדש (של העשירים). באופן מכוער במיוחד, תוך הפחדתה (הוא שולח לביתה פריטים של תינוקות מידי שבוע בכדי להלך עליה אימים כי הוא "יודע את סודה") הוא חושף את סודה כאשר היא וניק בעיצומה של מערכת יחסים טיינאג'רית אופרה-סבונאית סוערת במיוחד.

עכשיו, לו היינו נדרשים לשיטתה של השופטת נילי מימון, על ניק היה להגיש תביעה נזיקית כנגד שרון. עורכי דין לא חסרים לו, וזאת בשל האב-טייקון-ניומן, וכל שנשאר הוא לשרבט את עילות התביעה על דף ו'לתקתק את זה לבית המשפט': הטעיה, תרמית, מצג שווא. אני מדמיינת את עורכי הדין של ניק, לו חשבו לפי ראשה של השופטת נילי מימון: "הנתבעת הטעתה לחשוב את התובע כי הוא מתקשר במערכת יחסים עם נערה בתולה אשר באה למערכת היחסים כ'טאבולה ראסה' ומה רבה הייתה תדהמתו לגלות כי כמעט ונישא לנערה אשר ילדה תינוק אל מחוץ לנישואין".

אלא שחרף התיימרותו של בית המשפט, אשר רואה את מערכות היחסים האנושיות דרך החור-של-הגרוש הניזיקי והחוזי, להיות הצד המתוחכם בסיפור, וחרף הסטיגמה של 'טפשות היתר' שיצאה לאופרות סבון, ובייחוד לאימו של ניק, 'ניקי', שנתברכה בהרבה יופי (בגיל חמישים היא נראית כבת 30) אך במעט מאד חכמה, ניקי, אימו של ניק, מפגינה חכמת חיים רבה יותר מן השופטת נילי מימון: היא שואלת את ניק – "למה ציפית, ששרון תבוא אליך ותספר לך כי היא ילדה ילד מחוץ לנישואין ומסרה אותו לאימוץ?" איני זוכרת את מילותיה המדויקות של ניקי ניומן, ה'טיפשה בעליל והיפה' מאופרת הסבון "צעירים חסרי מנוח" אולם מה שבהחלט זכור לי הייתה הנימה: כיצד אתה מצפה ממישהו ששומר סוד אפל ומכאיב לבוא ולספר זאת. מדבריה של ניקי ניכר שהייתה בה הבנה ללילות בלא שינה אשר עברו על שרון, בתהייתה, כיצד תספר לניק על 'הסוד האפל שבעברה'.

ניתן להניח שגם הנתבע אשר "הטעה" את אשתו הטרייה סבל רבות נפשית מן הבעיה שלו, סבל שהינו כפול ומכופל בחברה חרדית/דתית שמרנית.

גם ככה זה טאבו לדבר בחברה חרדית/דתית על מין, גם ככה האפשרות שלא להנשא לא קיימת שם (אלא אם אתה מוכן לסטיגמה חברתית של 'רווק מזדקן' בגיל 23), גם ככה, 'היעדר כוח גברא' הוא משהו שרוב הגברים, חילוניים כחרדים כאחד יתביישו לדבר עליו.

במקום לסנוט בנתבע המסכן שבסיפור שלנו, היה על השופטת להניח שהוא התבוסס בסוד שלו, ולא היה מסוגל להעלות זאת על דל שפתיו בפני אשתו לעתיד, כמו גם – לא בפני חבריו או אפילו הרב, ועל כן, גם אם מבחינה חוזית/נזיקית "טהורה" "הטעה אותה", השופטת הייתה צריכה להבין כי מבחינה אנושית הוא פשוט היה שרוי בבעיה קשה, שהוא לא ראה את המוצא ממנה. בעוד שלחילונים יש לגיטימציה חברתית 'לדבר בגלוי על מין' ובחור חילוני במצבו היה 'עושה משהו עם הבעיה', לדתיים/חרדים ישנה בעייה קשה לדבר בגלוי על מין, ואולי הוא פשוט הדחיק את הבעיה שלו באופן כל כך עמוק, תוך שהוא מתבייש לחשוב על כך אפילו בינו לבין עצמו, עד שזו אכזריות לייחס לו "הטעיה" כלפי אשתו?

אולי, כאדם דתי עם בורות בנוגע למין האמין בתום לב שכאשר ינשא, ה'בעיה תחלוף' "בעזרת השם"? הייתי מייחסת לו הרבה מאד דברים, לו הייתי במקום השופטת מימון, טרם הייתי מיחסת לו "הטעיה", "תרמית" ו"מצג שווא" – מושגים אשר לקוחים מתוך עולם העסקות המסחריות ומפספסים בגדול משהו כאשר הם מולבשים על העניינים האינטימיים – ובמקרה של אנשים דתיים – גם המביכים ביותר שניתן להעלות על הדעת.

חכמת החיים של ניקי, 'היפה הפוסטמה' מאופרת הסבון 'צעירים חסרי מנוח' יפה פה בהרבה מאשר חכמתה המשפטית של השופטת מיימון.

הלאה.

ישנה אופרת סבון נוספת שלא יכולתי שלא להזכר בה למקרא פסק דינה של מימון, והיא "מלרוז פלייס". יש שם סצנה שבה ברוק, ביתו של אייל הון עשיר, מתייתמת מאותו אב.

האב משאיר צוואה ומתנה את המליונים שתירש ברוק בכך ש"תכנס להריון".

ברוק, אשר מצויה בהליכי פרידה מבן זוגה החתיך, בילי, מחליטה שזהו הזמן לעשות 'יו-טרן'.

אם אביה המיליארדר המנוח מבטיח לה בצוואה כי "תירש את כל רכושו" "אך ורק אם תכנס להריון" היא מחליטה לעשות מעשה.

לטנגו הזה דרושים שניים, אבל בגלל ש"בילי" כבר לא ממש רוצה אותה, היא צריכה להשתמש בדרכי רמיה.

לא פעם ולא פעמיים, היא מגיעה למיטתו, כשלגופה לבוש חווה וסדין כרוך מעל, ומנסה לפתות אותו. כך מספר פעמים עד שהוא מטיח בה את השאלה (מודע ל'פרס' הירושה שתקבל אם תכנס להריון): "מה, אני רק כלי שמכניס אותך להריון?!". בזעמו הצודק של בילי, על שברוק משתמשת בו בכדי "להכנס להריון" ו"לזכות במליון" נזכרתי בפסק דינה של השופטת מיימון (ולא התכוונתי לחרוז, אבל יצא):

השופטת מימון רואה בנתבע בפסק הדין "כלי שיכניס את התובעת להריון" – כלומר בגללו נמנע ממנה 'להקים בית בישראל'.

זוהי הסתכלות פונקציונלית על הגבר, כאל 'כלי' שנועד להכניס את האישה להריון, תוך התעלמות מבני הזוג כאנשים, עם חולשות, וחסרונות, ועל מערכת היחסים לא ככלי לביצוע פונקציות אלא כאמצעי להתוודעות זה לאנושיותו של זה – תוך הכרה, הכלה וקבלה של כל החסרונות, לרבות אי יכולת לקיים יחסי מין.


לכתבה על פסק הדין
תאריך:  07/05/2010   |   עודכן:  07/05/2010
ענבל בר-און
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פסק דין הזוי ושגוי
תגובות  [ 19 ] מוצגות   [ 19 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עידן סובול
8/05/10 10:20
 
הנ"ל
8/05/10 10:28
2
ניזוקת שופטת אחרת
8/05/10 10:41
3
נו באמת
8/05/10 11:17
4
צדק חברתי
8/05/10 11:31
5
אחד העם
8/05/10 22:34
 
פלונטר
9/05/10 04:31
6
דניאל דן
8/05/10 22:45
 
השכן ממול
9/05/10 05:20
7
מרק
9/05/10 01:13
8
ליאונרדו
9/05/10 08:35
9
חרדי
9/05/10 09:05
10
אמיר לירן, עו"ד
9/05/10 09:54
11
אמיר לירן, עו"ד
9/05/10 10:01
 
הגיון יהודי ישר !
9/05/10 17:24
 
הגיון יהודי ישר !
9/05/10 17:27
 
אלונוש
10/06/18 19:32
12
elad44
9/05/10 17:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"אני מבין את אלה המוחים על כך שלמדינות אחדות יש נשק (גרעיני) ולאחרות - אין. שום אומה אינה רשאית לבחור אילו אומות תצטיידנה בנשק. זו הסיבה לכך שנתתי שוב תוקף למחויבותה של ארה"ב לעולם שבו אף אומה לא תחזיק בנשק גרעיני, ולכל אומה - כולל אירן - תהיה הזכות להחזיק בטכנולוגיה גרעינית לצרכי שלום, אם תקיים את מחויבויותיה מתוקף האמנה למניעת הפצתו של נשק גרעיני. מחויבות זו היא לב האמנה, ויש לקיימה למען כל מי שכפוף לה. ואני מקווה כי כל המדינות באזור יכולות להיות שותפות למטרה זו" - כך אמר נשיא ארה"ב ברק חוסיין אובמה בנאומו בקהיר ב-4 ביוני 2009.
07/05/2010  |  משה דן  |   מאמרים
בשבוע שעבר פורסם בטור זה מילון של מילים אנגליות-אמריקניות החודרות בהמוניהן לעברית הישראלית. גם בשפות אירופיות מבחינים בתופעה דומה, אך שפות אלו שומרות בכל זאת על הניבים המקוריים שלהן, על מילות היחס ועל מבנה המשפט כפי שעוצבו לאחר שנפרדו השפות הרומניות מן הלטינית, הרוסית והגרמנית, והפכו ללשונות ספרותיות. המצב בעברית שונה, מדאיג הרבה יותר. אופיה הבסיסי של הלשון העברית נפגע, משום שאצלנו דורס האינגלוז את הרקמות הלשוניות העדינות והדקות ביותר.
07/05/2010  |  עמוס גורן  |   מאמרים
פרופ' יוסף אגסי כתב שישראל נוסדה על בסיס "אומת פנטום" שלא הייתה ולא נבראה - העם היהודי - ולפיכך היא דומה לבריה"מ, ואף לגרמניה הנאצית. שיאה של חשיבתו הפוליטית הוא כמדומה טענתו, כי העובדה שישראל מתירה לאזרחיה הערבים להיבחר לכנסת אך אינה מגייסת אותם לצבא מוכיחה שישראל היא מדינת צבא.
07/05/2010  |  קנת לוין  |   מאמרים
כישלון המערב באפגניסטן, בפקיסטן, באירן, בעירק, בתימן, בלבנון, במרוקו ובעזה, הוא כישלון אל מול הנחישות האיסלאמית, המבוססת על התחושה שהמערב הוא ענן חולף בשמי ההיסטוריה העולמית, אשר יחוסל באמצעות הכלים הקטלניים שהוא עצמו פיתח: פצצות, מטוסים ורכבי "האמר" משוריינים.
07/05/2010  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מחזמר עברי מקסים לילדים, מאת אפרים סידון, עם שירים שמרנינים את לב ההורים לא פחות מלב הילדים.
07/05/2010  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il