|   15:07:40
  אלון קמחי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

שוברים שתיקה - על מה ולמה?

חלקי שיחה עם מכרי העובד בארגון "שוברים שתיקה" ויכוח תרבותי על מהות הארגון וחיבוטי נפשי מהשיחה עימו
18/05/2010  |   אלון קמחי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
שוברים שתיקה [צילום: פלאש 90]

שוברים שתיקה בחברון
עקיבה לם
סיור בחברון יכול להיות דבר שבשגרה עבור תושב קריית ארבע, אך לא כשהוא מודרך ע"י ארגון כמו 'שוברים שתיקה' * רשמים מהסיור
לרשימה המלאה

שמעתי פעם ציטוט שהוצמד לנשיא המדינה שמעון פרס שאמר כי "אין דבר כזה פרסום רע או טוב, יש פרסום". מה עניין שמיטה להר סיני תשאלו? העניין שכאשר פלוני אלמוני מעוניין לכתוב ביקורת על תפיסה הנוגדת את השקפתו, הלכה למעשה ניתנת במה למושא הביקורת שלו וכך הרווח כולו ככולו יכול להיות של המבוקר. למרות זאת, מכיוון שאנו עדיין חיים באחת המדינות הפלורליסטיות ביותר בעולם המערבי, אספר את התרחשויות שיחה מלפני כשבוע, ביני לבין מכר ותיק העובד בארגון "שוברים שתיקה". את השיחה הזו כל איש ואישה יוכלו לתרגם כאוות נפשם, רצונם והבנתם את המציאות המורכבת של הסכסוך הישראלי-פלשתיני וארגוני זכויות האדם בפרט.

"הכיבוש עצמו הוא הבעיה"

בעודי ספק מתהלך, ספק מסתודד ביום שרבי טיפוסי ברחבי אוניברסיטת תל אביב, נתקלתי במחזה אוניברסיטאי טיפוסי, כשמולי ניצבו שלושה דוכנים עמוסי סיסמאות של הארגונים "אם תרצו", "שוברים שתיקה" ותנועת "מרצ" עליה השלום. בעודי נמלץ בנבכי מוחי להסית מבט, להמשיך הלאה לדרכי, ולהתעלם מעוד יום של מחלוקות פוליטיות לעייפה, עיניי נתקלו בפנים מוכרות בדוכן העמוס חוברות וסרטים מודגשים בצבע שחור של ארגון "שוברים שתיקה". מי שלא מכיר, ארגון שוברים שתיקה הוקם לפני שנים אחדות על-ידי חיילים משוחררים ששמו להם למטרה להעלות את "עוולות" הכיבוש במרחב הציבורי. הארגון תפס כותרות רבות בשנה האחרונה כשפרסם עדויות חיילים על הפרת זכויות אדם בעופרת יצוקה. א' (השם האמיתי שמור במערכת), נציג הדוכן, היה מכר מתקופת לימודיי לתואר ראשון ובחור חביב למדי. הוא קרא לי לדוכן ולאחר חיבוק ודרישות לשלום הדדיות התחלנו לדבר, מן הסתם ואיך לא, על פוליטיקה, זכויות אדם ומה שביניהן.

ידידי המלומד א', ששירת כלוחם בפלס"ר נח"ל, אמר לי: "אלון, תשמע, גם אני חששתי שהתחלתי לעבוד בארגון הזה, אך לאחר שנתקלתי בעדויות החיילים, הבנתי שחייבים לעשות מעשה ולגרום לשינוי". לתומי סברתי 'כל הכבוד', אבל איך בדיוק אתם רואים לנכון לפתור את הבעיה של הפרת זכויות האדם הנוראיות שאתם מתארים, שאלתי? א', בעודו חושב קלות כיצד לענות לי, ענה: "תשמע, אני רוצה להצביע על הבעיה, מי שיקבע מה הפתרון הם הפוליטיקאים. שוברים שתיקה רוצים להביא לידיעת הציבור האפאטי את העוולות שקורות תחת עול הכיבוש. לא מעניינת אותי פוליטיקה, אני לא מתעסק בהיסטוריה של הסכסוך, אני מתעסק במוסר וכאן אני רוצה להשפיע על הציבור הישראלי, שיידע מה קורה 20 דקות מתל אביב. אנחנו לא עוסקים בפתרון, אנו רוצים להציף את הבעיה". לרגע נצבטתי בליבי וחשבתי להעניק לו את פרס "המוסר" לשנת 2010 ע"ש עמנואל קאנט, כל הכבוד לקבוצה היקרה הזאת שרוצה להראות כיצד הצבא מתאכזר לאזרחים הפלשתינים. אחרי פחות משנייה, כמובן שנמלכתי בדעתי ועניתי ל-א', שאינני מבין איך אפשר לדבר על הבעיה ללא פתרון ועוד לומר שאין להם עניין בפוליטיקה, הכל פוליטי במדינת ישראל בקו הירוק ומחוץ לו. הרי קצת מוזר לומר שרוצים להשפיע על הציבור הישראלי, כשהפעילות של הארגון לא פונה רק לקהל בישראל ומופנית גם לקהילה הבינלאומית שעושה בחלק מהפרטים המתפרסמים, תעמולה פיקנטית לניגוח ישראל. המשכתי ואמרתי שרק לשם המחשה אחד הטיעונים העיקריים של ריצ'ארד גולדסטון על צדקת הדוח הידוע לשמצה, הינה העובדה שחלק לא קטן מהידיעות על פשעי מלחמה הועברו אליו על-ידי ארגוני זכויות אדם מתוך ישראל.

אין ספק ששליטה של צבא, שגיל רוב חייליו נע בין 21-18, באזרחים פלשתינים, הינה בעייתית וזה נאמר מתוך ניסיון. באין מדיניות ברורה של המדינאים, הצבא הוא זה שיסתום את החורים. יחד עם זאת, אינני יכול לקבל את הטענה שנעשים פשעים חדשות לבקרים כלפי החברה הפלשתינית. העדויות של 800 חיילים וחיילות על פגיעות בפלשתינים הינן מטרידות, אבל בשום אופן אינן פשעי מלחמה או דיכוי אלים של אוכלוסיה. הסקה ממספר עדויות, שבאף אחת מהן לא מופיעות המילים רצח, טבח, אונס, שצה"ל מתעמר באוכלוסיה הפלשתינית היא פשטנית מדי. חוסר ההתייחסות למצב מבחינה היסטורית מרדד את הסכסוך והשהות הצבאית מצטיירת ככיבוש אכזר ומיותר. אין ירדן, אין הנהגה פלשתינית, אין שלטון חמאס בעזה, יש רק עוולות הכיבוש הישראלי. אם בהיסטוריה שוברים שתיקה לא מעוניינים לעסוק, אז לכל הפחות שישכילו לנתח את האירועים ואם במקרים של שימוש באלימות מוגזמת, יש לבדוק האם מוצה הדין עם החיילים.

א', שהספיק להסביר לי שלמנהלים של שוברים שתיקה אין מניירות פוליטיות, כמובן שלא הם בעצם אנשי ימין מוסווים, שוב העמיד אותי על טעותי הבסיסית: "הבעיה היא לא רק הפעולות, אלא הכיבוש עצמו הוא הבעיה, אני רוצה שבישראל יבינו את תוצאות הכיבוש. פתרון, אם יקום, ממני והלאה, ואת זה יחליטו הפוליטיקאים. צה"ל מתעסק עם אוכלוסיה אזרחית ומפר פעמים רבות זכויות אדם, תיסע לחברון ותראה בעצמך את ההתנהלות והבידוד של האוכלוסיה הפלשתינית והיהודית". מבולבל מהפלפול של ידידי המלומד, פניתי ל-א' ושאלתי: האם לא אמרת שהארגון בו אתה חבר עוסק בהנהלות הצבא ולא בפוליטיקה, למיטב הבנתי, ארגון שלא מקבל את הכיבוש וטוען שיש למגרו הוא בעל אג'נדה. כמובן שאין שום בעיה שלארגון זכויות אדם תהיה אג'נדה, אך למה להתכסות בשמלת הנייטרליות, למה ההליכה על החבל הדק של העמימות, שלידו הגרעין הישראלי נראה כגלוי בראש חוצות.

א' הניד בראשו וחייך: "הכיבוש הינו סוגייה שצריכה להגיע אל הציבור, לא יכול להיות שחיילים מתזזים פלשתינים במחסומים, לא יכול להיות שב-2004 במשך חודש שפלוגה יורה לתוך חברון בכלים כבדים ונשק קל. יש כאן מאות עדויות על הפרת זכויות אדם שאין איש שנותן עליהן את הדין וצריך לדאוג שהן ייפסקו". באותו רגע נזכרתי באחד ממשפטיו המפורסמים של ג'ורג' אורוול: 'ישנם רעיונות שהם כל-כך אידיוטיים, שרק אינטלקטואלים יכולים להאמין בהם, האדם הפשוט לא יכול להיות כל כך טיפש'. עניתי ל-א' שהפרות אלו, על-אף שהן מצערות ולא צריכות להתרחש, אינן פשעי מלחמה כמו שלעיתים קרובות מנסים להראות לא רק כלפי פנים אלא גם כלפי חוץ. הייתי מקבל הרבה יותר את ארגונו אם צבע החוברות לא היה בצבע שחור, פעולות הארגון לא היו מתריסות נגד ישראל, הסיורים שהארגון היה עושה לחברון היו יותר מאוזנים ופחות חד-צדדיים, ובטח הייתי מצפה שהארגון לא ישתף פעולה עם גורמים אנטי-ישראלים השוללים את זכותה של ישראל להתקיים. הוספתי ואמרתי שאם היו פועלים במישור שבו שואפים לחנך את חיילי צה"ל וליצור שיתוף פעולה עם הצבא, כדי למנוע פגיעה או הפרת זכויות בסיסיות של אזרחים פלשתינים, הייתי מקבל ואף תומך בהשתלבותו, אפילו בתוך צה"ל, במסגרת חופש הביטוי לביקורת הקיים בישראל.

א' השיב לי: "זו לא הדרך בה אנו רוצים לפעול, הרי אם נפעל בתוך כותלי הצבא אנו נשמר את המצב של הכיבוש. הרי עצם הנוכחות בתוך החברה הפלשתינית הינה הבעיה והיא זו שיוצרת את הפרת זכויות האדם. הציבור צריך להבין שלא ניתן להמשיך להחזיק באוכלוסיה הפלשתינית ולהמשיך להתעלם מהצב הזה". חשבתי קלות כיצד לענות על הטיפול בחברה הפלשתינית תחת שלטון הצבא והשבתי שאכן אני מסכים שהצבא לא צריך לטפל באוכלוסיה האזרחית ויש להוריד את החיכוך בין הצבא לאזרחים הפלשתינים למינימום ההכרחי. לצערי, הרידוד שעושים ארגוני זכויות אדם, ולעיתים קרובות מתארים כפשעי מלחמה, עושים עוול לאמנת זכויות האדם שקידם רפאל למקין לפני למעלה משישים שנה נוכח זוועות השואה. יתרה מזאת, הטלת כל האשמה על ישראל על מצב הפלשתינים כתוצאה מהחיכוך עם צה"ל ושום הטלת אחריות על ההנהגה הפלשתינית מרתיחה ומצערת כאחד.

ההנהגה הפלשתינית, כבר למעלה מחמישים שנה, משמרת את המסכנות, הדלות וחוסר האונים שנגרם לכאורה מאז הנכבה. מאז 1967, בעזרת תעמולה סובייטית וערבית, הפך "הכיבוש" להיות מהות הסכסוך הישראלי-פלשתיני שאין עוד מלבדו. א', בעודו מנסה להבין איך בשם האלוהים אינני מבין את הבעייתיות המוסרית באירועים שתיאר, אמר לי: "אם נמדוד את ישראל כמדינה כובשת, אין ספק שהיא הכובשת הנאורה מכולן, ומאידך הפלשתינים הם המתנגדים לכיבוש המתונים ביותר שידעה האנושות במאה וקצת שנה האחרונות". השבתי ל-א' שלתומי אם זאת התפיסה שפעולות הטרור של הפלשתינים היו מהמתונות בהיסטוריה - או שצריך לשכתב את ההיסטוריה או שההגדרה שלו למתינות שונה משלי.

אחרית דבר

לאחר 45 דקות של ויכוח מתון ושקול, החלטנו שאנו מסכימים שיש אכן בעיות בחיכוך המתמיד בין הצבא לאזרחים פלשתינים, אך חלוקים על הדרך שיש להתמודד עם הבעיה. איחלנו אחד לשני הצלחה רבה לכל אחד בהמשך דרכו, וכמובן שכל אחד מאיתנו יחשוב על דבריו של האחר. שני דברים לקחתי מהשיחה ההיא - האחד: ניתן לקיים שיחה הגיונית ולא מתלהמת גם אם יש אי-הסכמות אידיאולוגיות בין שני ניצים. אנו מרבים לתייג שמאל וימין בהקשר של ההיבט הביטחוני והסכסוך הישראלי-פלשתיני גרידא. ברם, יש להבין שמחלוקות על המשך הסכסוך צריכות גם מהימין וגם מהשמאל לאמוד את המידות שלנו כחברה, ובד בבד להבין את המציאות שהיא לא פשטנית כלל וכלל. במסגרת התיוג של ימין ושמאל בנושא השהות ביהודה ובשומרון ניתן לקיים דו-שיח פורה ולהבין את המחלוקות גם בדרכי נועם ואולי בבוא היום גם לפשרה, בין היהודים כמובן!

השני: פעילי זכויות אדם סיגלו להם אמות מוסר אוניברסאליות, שהם מנסים להתאים לאירועים פרטניים. לצערי ולתומי, מוסר שהולך ללא הבנה של המציאות המורכבת, הוא מוסר ריק. יחד עם זאת, חשוב להעלות אירועים אלימים נגד אזרחים פלשתינים לערוצים הנכונים במסגרת המדינה. תעמולה של ארגוני זכויות אדם נגד ישראל מתוך ישראל, לא משרתת דבר ורק מחזקת את השנאה מחד-גיסא לארגונים עצמם שנחשבים לגיס חמישי, ומאידך-גיסא מעצימה את ההתנגדות לישראל בזירה הבינלאומית. שינוי, אם יבוא, צריך להיות בתוך החברה הישראלית דרך מנגנוני הביקורת שלה, וכמו שאמי הפולנייה לעיתים אומרת: "את הכביסה המלוכלכת עדיף להשאיר בבית".

תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  20/05/2010
אלון קמחי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שוברים שתיקה - על מה ולמה?
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מאירלנד
18/05/10 15:58
2
שם
18/05/10 16:38
3
לברר ומיד
18/05/10 21:28
4
קורןנאוה טבריה
19/05/10 05:34
5
שוברים שקרים
19/05/10 06:01
6
בתומה ועצבנית
19/05/10 12:13
7
נחום שחף
20/05/10 08:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מיתוסים רבים נקשרים סביב מוצרי החלב. חלק טוענים שהם חשובים לבריאות ואחרים גורסים שהם מזיקים לה. חג השבועות הוא הזדמנות נהדרת לבדוק מה אומרים מחקרים עדכניים והאם יש אמת בשמועות ובמיתוסים המפחידים.
18/05/2010  |  יעל דרור-סרוסי  |   מאמרים
אנשים נרתעים בדרך כלל מהגשת מועמדות לראיון עבודה או למִכרז אם נודע להם כי המעסיק או ההנהלה רוצים במועמד מסויים אחר, ולכן תפרו את נתוני התפקיד בדיוק לפי מידותיו-כישוריו של אותו אדם רצוי (מה שקורה אגב כמעט תמיד). אולם כמי שכיהן כיו"ר וחבר ועדי עובדים וכחבר ועדות מכרזים בארבעים השנים האחרונות, אני יכול לקבוע חד-משמעית כי על-פי ניסיוני, אסור להרים ידיים וכדאי לנסות תמיד, שכן אפשר בהחלט להרשים הנהלה או ועדת מכרזים ולהשפיע עליהם גם אם נתוני התפקיד נתפרו על-פי כישוריו של מישהו בו רצתה ההנהלה, בתנאי שממלאים את ההנחיות שיפורטו להלן, ובמיוחד אם מקבלים מראש הדרכה מתאימה.
18/05/2010  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
הלל כהן בספרו "ערבים טובים" מביא לנו סיפור, שיש בו שימוש אינפלציוני במילה בגידה. מצאתי לנכון להיעזר בספרו בימים שהשימוש האינפלציוני במילה זו תפס תאוצה בפרשת ענת קם ובפרשת מעצרם של שני אזרחים ישראלים. כל המידע שיש לי לגבי שתי הפרשיות ניזון אך ורק ממה שהתקשורת מנפיקה לנו בצבעוניות רבה.
18/05/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בשנים האחרונות, ישנם חילוקי דעות לגבי החלב - האם הוא מיטיב או מזיק לבריאות האדם. להלן העובדות המגובות במחקרים - הידועות עד-כה.
18/05/2010  |  סיגל פרישמן  |   מאמרים
ערב חג השבועות נותן משרד התמ"ת בראשות בנימין (פואד) בן-אליעזר פרשנות משלו למתן תורה. נמסר כי המשרד מגבש תוכנית להפניית עשרות אלפי חרדים לשוק העבודה על-ידי הקצאת סכומי כסף גדולים למעסיקים כתמריץ להעסקת חרדים.
18/05/2010  |  עפר דרורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il