|   15:07:40
  יהודה יפרח  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

קרוב למוות - קרוב לאמת המדינית והאישית

אחרי שהסתכל למלאך המוות בלבן של העיניים בכמעט-רציחתו ע"י מחבלים בבנימין לפני השבת האחרונה, כותב יהודה יפרח על התובנות האישיות מן הנס שקרה לו: החיים קצרים - לכן לא כדאי לבזבזם בהבלים; אשליות מדיניות מתוקות - יובילו אותנו לאבדון
18/05/2010  |   יהודה יפרח   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
תרבות הג'יהאד מתקיימת מהרפיסות המדינית שלנו [צילום: AP]

אילולי הנס שקרה לנו, הטור הזה לא היה נכתב. במשקפיים סטטיסטיות הוא תופס את השטח שהיה מוקצה מן הסתם לתיאור עובדתי שגרתי של פיגוע הירי, לתגובות פוליטיות שבלוניות ולהספדים קצרצרים. אפשר גם לנחש מה הייתה כוללת הכתבה: מזכירת המדינה הילרי קלינטון גינתה את הפיגוע הקשה בו נרצחו ששת בני המשפחה מעמונה, וקראה לצדדים להפסיק את האלימות ולשוב לשולחן המשא-ומתן. הצוות הישראלי לשיחות הקרבה הקפיא את המגעים ל-48 שעות במחאה על הפיגוע. נשיא המדינה שמעון פרס אמר שצריך לדבר שלום כאילו אין טרור ולהילחם בטרור כאילו אין שלום. וכולי וכולי.

אבל יד ההשגחה העליונה גילגלה את הדברים אחרת, וכך אני יכול לשבת ולכתוב את השורות הבאות.

"יורים עלינו, תתכופפי!"

כשהרכב נעצר יצאתי במהירות, שלפתי את הילדים וזרקתי אותם אל השיחים הצמודים לצלע ההר. הקטנה התחילה לצעוק 'אימא' ורצה למרכז הכביש כשאני אחריה, מרים אותה ופשוט זורק אותה אל אחותה. רק אז התפניתי לדרוך את האקדח ולחפש את המחבלים. שיערתי שהם מצמצמים טווח בכדי לוודא הריגה ולכן התחלתי להתקדם לכיוונם בכדי שלא לאפשר להם להגיע אל המשפחה, כשאני מנסה לחשוב איך בדיוק לנהל קרב אפקטיבי עם עשרה כדורים באקדח גלוק 26 קטן...

אז כך זה היה: היינו בדרך לשבת במכינה הקדם-צבאית בנווה צוף. לאחר הפנייה מצומת המשטרה הבריטית התחילו משום מקום להתגלגל לי בראש זיכרונות מפיגועי ירי בצירים, ולרגע נזכרתי במשפחות צור, סחיווסחורדר, חטואל, תוך כדי שאני תוהה ביני לביני מה פתאום המחשבות המחלישות הללו מופיעות דווקא עכשיו... כשני קילומטרים מערבית לצומת הגענו לעיקול שבו צריך להאט. פתאום אני שומע יריות מטווח קרוב מאוד. צעקתי לאשתי 'יורים עלינו, תתכופפי!' תוך כדי אני סוחט את מצערת הגז בכדי לצאת משטח ההשמדה. אבל אז אני מבחין שההספק של המנוע צנח והוא פשוט לא מגיב, הורדתי הילוך והתחלתי לפמפם על המצערת, אבל אני קולט שהמנוע מת. הכדור הראשון פילח את צינור הרדיאטור, חדר דרך הסעפת אל בלוק המנוע, ויצא בפיצוץ דרך עוקת השמן אל האספלט, תוך רגע המנוע התרוקן מהשמן ונדם.

חוסר-אונים נוראי. אנחנו בתוך קופסת פח שמתגלגלת לאיטה, המחבלים ממשיכים לירות עלינו בירי מבוקר, כדור בכל שתיים-שלוש שניות. ברכב שהפך למלכודת מוות יושבים מלבדי גם אישה וארבעה ילדים מבוהלים שבכל רגע עלולים להיפגע. סיטואציה מחורבנת, ממש 'לוז לוז סיטואיישן': לעצור ולהסתער עם אקדח אני לא יכול כי אז הרכב המלא יישאר חשוף במטווח הברווזים, ולברוח גם אי-אפשר כי אין מנוע.

שיערתי שהירי מתבצע משלוחת ההר הדרומי לכביש ולכן שברתי לכיוון הנתיב הנגדי בכדי להיצמד על הצלע ולצאת מקו הראייה של הפלשתינים. כשהרכב נעצר יצאתי במהירות, שלפתי את הילדים וזרקתי אותם אל השיחים הצמודים לצלע ההר. הקטנה התחילה לצעוק 'אימא' ורצה למרכז הכביש כשאני אחריה, מרים אותה ופשוט זורק אותה אל אחותה. רק אז התפניתי לדרוך את האקדח ולחפש את המחבלים. שיערתי שהם מצמצמים טווח בכדי לוודא הריגה ולכן התחלתי להתקדם לכיוונם בכדי שלא לאפשר להם להגיע אל המשפחה, כשאני מנסה לחשוב איך בדיוק לנהל קרב אפקטיבי עם עשרה כדורים באקדח גלוק 26 קטן... משלא זיהיתי אותם החלטתי לעצור את הרכב הראשון שיעבור, להעלות את המשפחה ולהוציא אותה במהירות משטח האש. שני רכבים פלשתינים שניסיתי לעצור פשוט נתנו גז והמשיכו בנסיעה תוך שהם כמעט דורסים אותי. מייד אחריהם הגיע במקרה רבש"צ מאחד היישובים שעזר לי להרחיק את המשפחה. אחריו הגיע סיור של מג"ב שחסם את הכביש והתחיל בסריקות. מבחינתנו בשלב הזה האירוע הסתיים.

זה היה ממש נס גלוי. אני סוקר שוב את מבנה השטח והמרחקים ופשוט לא קולט איך הם לא פגעו. הם עמדו על הכביש מול רכב של שבעה מקומות שמתגלגל לאיטו, ירו כדורים קטלניים ב'בודדת', בצורה מבוקרת, אחד אחרי השני, ופספסו את כולם למעט הכדור ראשון שפגע במנוע.

התעשתות מיידית מתבקשת

האמת הכואבת שאנחנו מתאמצים כל-כך להדחיק: תרבות הג'יהאד, הדם והמוות של הפלשתינים יונקת את כוחה מהרפיסות שלנו. הסטטיסטיקה מראה בבירור שבכל פעם שהתחילו שיחות 'שלום' עלתה עקומת המוות והשכול ברחובותינו בשיעור חד. ההזדהות, ההבנה והאמפתיה - שנתפסים בתרבות המערבית כביטויים של קידמה ונאורות - נקלטים בתרבות המוסלמית כהוכחה לחולשה ורפיסות

אבל מעבר לסיפור האישי יש גם את 'הסיפור הגדול'. בדרך כלל אנחנו חיים בעיקר את הסיפור האישי, הסיפור הקטן. עסוקים עד מעל לראש בעבודה ובקריירה, במשפחה, בתביעות הדחופות של החיים. החדשות והפוליטיקה עוברות לנו מעל לראש, לא ממש מטרידות ולא באמת מעניינות. אבל ברקע מתנגן לו תמיד גם הסיפור הגדול, הסיפור של העם היהודי ששב לארצו וכונן בה עצמאות מדינית לאחר אלפיים שנות גלות, וכמו בכל דור ודור עדיין עומדים עליו לכלותו. יש רגעים בחיים שבהם הסיפור הגדול פולש לתוך הסיפור הקטן. אלו רגעים של זמן מרוכז, תמציתי ומזוקק, של תוכן קולקטיבי שמשתלט על המרקע ותובע תשומת לב, דורש התייחסות. אי-אפשר באמת לברוח ממנו כי הוא חלק מהחיים שלנו, מההוויה שלנו, מהנרטיב שלנו.

והסיפור הגדול מזכיר את האמת הכואבת שאנחנו מתאמצים כל-כך להדחיק: תרבות הג'יהאד, הדם והמוות של הפלשתינים יונקת את כוחה מהרפיסות שלנו. הסטטיסטיקה מראה בבירור שבכל פעם שהתחילו שיחות 'שלום' עלתה עקומת המוות והשכול ברחובותינו בשיעור חד. ההזדהות, ההבנה והאמפתיה - שנתפסים בתרבות המערבית כביטויים של קידמה ונאורות - נקלטים בתרבות המוסלמית כהוכחה לחולשה ורפיסות, ומזמינים התפרצות אלימה נוספת. כך הולידה אוסלו את האינתיפאדה, וכך הובילו הנסיגה מלבנון וההינתקות למלחמת לבנון השנייה ולהתלקחות ברצועה, וכך לאסוננו מבשלת ממשלת ישראל היום את ההתלקחות הבאה.

קשה להגיד את זה, אבל אני והמשפחה שלי כמעט שנרצחנו בגלל שבנימין נתניהו שולח צוותים ל'שיחות הקרבה'. והאמת היא שגם ביבי יודע את זה. הכתובת מזמן מרוחה על הקיר באותיות אדומות זועקות, אבל אנחנו מעדיפים לטמון את הראש בחול של אשליות מתוקות. לשקוע בפנטזיה על מזרח תיכון חדש, שבו הזאבים והכבשים משחקים שש-בש ומנגבים חומוס ביחד. אבל המציאות נושכת, מחזירה אותנו אל הקרקע הנוקשה שלה, אל הצינה של הפרטים והדיוק של העובדות. והאמת פשוטה: אנחנו חיים בשכונה רעה, מוקפים באויבים אמיתיים. ואם לא נתעשת ונעמוד על שלנו לא נוכל לשרוד פה.

זמן חיים יקר

ברמה האישית זו חוויה לא פשוטה. למרות שאת טבילת האש הראשונה כבר עברתי בזמן השירות הצבאי, זה מסוג הדברים שאי-אפשר להתרגל אליהם. ר' נחמן מברסלב תיאר פעם את העולם הבא: "כמו שאני עתה בחדר זה, ואחר כך אני יוצא מחדר זה ונכנס לחדר השני וסוגר הדלת אחרי". משהו מהבנאליות המבהילה הזו הופך למוחשי כשאתה מביט למלאך המוות בלבן של העיניים.

הרי הרגעים האלה שבהם אני יושב מול המקלדת יכלו בקלות להיות זמן של הלוויות והספדים קורעי-לב (לא עלינו!): על אילת שמסיימת את קורס המאמנים והתחילה לכתוב את הספר החדש שלה, מעיין המחוננת שכותבת בכל שבוע את העיתון המשפחתי, עטרה שלמדה סוף-סוף לרכב על אופניים בלי גלגלי עזר, רננה שאוהבת לשיר ומלאכי הקטן שהשבוע התחיל ללכת לבד. כשאני משחזר את יום שישי, אני גם חושב לעצמי עד כמה יכול להיות בנאלי היום האחרון של החיים. מה שמזכיר עכשיו שהחיים קצרים ויקרים כל-כך, וכמה חשוב לחיות אותם בצורה מלאה ומשמעותית, להיות נוכח ולא לבזבז את האנרגיות על תשוקות ואשליות והבלים.

תאריך:  18/05/2010   |   עודכן:  18/05/2010
יהודה יפרח
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
קרוב למוות - קרוב לאמת המדינית והאישית
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שמעתי פעם ציטוט שהוצמד לנשיא המדינה שמעון פרס שאמר כי "אין דבר כזה פרסום רע או טוב, יש פרסום". מה עניין שמיטה להר סיני תשאלו? העניין שכאשר פלוני אלמוני מעוניין לכתוב ביקורת על תפיסה הנוגדת את השקפתו, הלכה למעשה ניתנת במה למושא הביקורת שלו וכך הרווח כולו ככולו יכול להיות של המבוקר. למרות זאת, מכיוון שאנו עדיין חיים באחת המדינות הפלורליסטיות ביותר בעולם המערבי, אספר את התרחשויות שיחה מלפני כשבוע, ביני לבין מכר ותיק העובד בארגון "שוברים שתיקה". את השיחה הזו כל איש ואישה יוכלו לתרגם כאוות נפשם, רצונם והבנתם את המציאות המורכבת של הסכסוך הישראלי-פלשתיני וארגוני זכויות האדם בפרט.
18/05/2010  |  אלון קמחי  |   מאמרים
מיתוסים רבים נקשרים סביב מוצרי החלב. חלק טוענים שהם חשובים לבריאות ואחרים גורסים שהם מזיקים לה. חג השבועות הוא הזדמנות נהדרת לבדוק מה אומרים מחקרים עדכניים והאם יש אמת בשמועות ובמיתוסים המפחידים.
18/05/2010  |  יעל דרור-סרוסי  |   מאמרים
אנשים נרתעים בדרך כלל מהגשת מועמדות לראיון עבודה או למִכרז אם נודע להם כי המעסיק או ההנהלה רוצים במועמד מסויים אחר, ולכן תפרו את נתוני התפקיד בדיוק לפי מידותיו-כישוריו של אותו אדם רצוי (מה שקורה אגב כמעט תמיד). אולם כמי שכיהן כיו"ר וחבר ועדי עובדים וכחבר ועדות מכרזים בארבעים השנים האחרונות, אני יכול לקבוע חד-משמעית כי על-פי ניסיוני, אסור להרים ידיים וכדאי לנסות תמיד, שכן אפשר בהחלט להרשים הנהלה או ועדת מכרזים ולהשפיע עליהם גם אם נתוני התפקיד נתפרו על-פי כישוריו של מישהו בו רצתה ההנהלה, בתנאי שממלאים את ההנחיות שיפורטו להלן, ובמיוחד אם מקבלים מראש הדרכה מתאימה.
18/05/2010  |  זאב בן-יוסף  |   מאמרים
הלל כהן בספרו "ערבים טובים" מביא לנו סיפור, שיש בו שימוש אינפלציוני במילה בגידה. מצאתי לנכון להיעזר בספרו בימים שהשימוש האינפלציוני במילה זו תפס תאוצה בפרשת ענת קם ובפרשת מעצרם של שני אזרחים ישראלים. כל המידע שיש לי לגבי שתי הפרשיות ניזון אך ורק ממה שהתקשורת מנפיקה לנו בצבעוניות רבה.
18/05/2010  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בשנים האחרונות, ישנם חילוקי דעות לגבי החלב - האם הוא מיטיב או מזיק לבריאות האדם. להלן העובדות המגובות במחקרים - הידועות עד-כה.
18/05/2010  |  סיגל פרישמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il