|   15:07:40
  אורי אבנרי  
עיתונאי ולוחם שלום על צד שמאל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

השטן שוכן בפרטים

הסכם מסגרת איננו חוזה-שלום, הוא ההפך מהסכם שלום באין הסכם אמיתי, סופי ומחייב, הסכסוך יימשך בכל עוזו אורי אבנרי בקריאה לנהל מו"מ על חוזה-שלום מלא ושלם השטן החוצה!
12/09/2010  |   אורי אבנרי   |   מאמרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
השטן, השוכן כידוע בפרטים, התנקם במי שדחו את מועד ההחלטה על הפרטים [צילום: פלאש 90]

"הצהרת העקרונות" של אוסלו, שנחתמה לפני שבע עשרה שנה פחות יומיים, הייתה הסכם-מסגרת. בצדק נאמר עליה בשעתו שהיא הסכם היסטורי... מה קרה אחרי ששני הצדדים חתמו על המסגרת של אוסלו, לקול תרועות החצוצרות? התחיל משא-ומתן. משא-ומתן על כל פרט. ומחלוקת על כל פרט

כאשר מנהיג הימין הישראלי מכיר קבל עם ועולם ב"שתי מדינות לשני עמים", הוא קובע עמדה שאין ממנה חזור. גם כשהוא אומר את הדברים מן השפה ולחוץ, כטכסיס של הרגע, יש למילים חיים משלהן. הן הפכו לעובדה מדינית: מכאן והלאה לא תוכל שום ממשלה ישראלית לחזור מהן

מספרים על אותו איש שהכתיב לפרקליטו את הצוואה שלו. הוא חילק את רכושו בצורה נדיבה, דאג להעניק לכל בן-משפחה את המגיע לו, תיגמל את ידידיו ולא שכח גם את המשרתים. בסוף ביקש להוסיף עוד סעיף קטן: "במקרה של מותי, צוואה זו בטלה ומבוטלת".

חוששני שסעיף כזה יתווסף גם להסכם-המסגרת שבנימין נתניהו מבטיח לחתום עליו תוך שנה, אחרי משא-ומתן כן ופורה עם הרשות הפלסטינית, בתיווך הילארי קלינטון, לתפארת הנשיא ברק אובמה.

בתום שנים עשר החודשים יוסכם על מסגרת מושלמת. כל "נושאי הליבה" יוסדרו - הקמת המדינה הפלסטינית, גבולות המבוססים על הקו הירוק, חלוקת ירושלים לשתי בירות, סידורי הביטחון, ההתנחלויות, הפליטים, חלוקת המים. הכל.

ואז, ערב טקס-החתימה המרשים על מדשאת הבית הלבן, יבקש נתניהו להוסיף סעיף קטן: "עם פתיחת המשא-ומתן על הסכם-הקבע, הסכם זה יהיה בטל ומבוטל".

הסכם מסגרת איננו חוזה-שלום. הוא ההפך מהסכם שלום. הסכם-שלום הוא הסכם סופי. יש בו פירוט של כל הפשרות שהושגו במשא-ומתן מייגע. אף אחד משני הצדדים לא יהיה לגמרי מאושר ממנו, אך כל אחד משני הצדדים ידע שהוא השיג הרבה ויכול לחיות עימו.

אחרי החתימה יגיע תור הביצוע. מכיוון שכל הפרטים נקבעו בהסכם, לא תהיינה עוד מחלוקות אלא על פרטים זניחים. אלה ייושבו בפסיקת הבורר האמריקני.

הסכם-מסגרת הוא ההפך מזה. הוא משאיר את כל הפרטים פתוחים. כל סעיף בהסכם-המסגרת נתון לפחות לתריסר פירושים שונים, מכיוון שבמשא-ומתן עליו יוסכם על פשרות שיטייחו את חילוקי-הדעות המהותיים.

אפשר לומר: המשא-והמתן על הסכם-המסגרת אינו אלא הקדמה למשא-ומתן האמיתי, מעין פרוזדור בדרך לטרקלין.

אם יושג הסכם-המסגרת תוך שנה - אשרי המאמין! - יכול המשא-ומתן האמיתי על ההסכם הסופי להימשך חמש שנים, עשר שנים, מאה שנה, מאתיים שנה. שאלו את יצחק שמיר. מנין לי? בסרט הזה כבר היינו.

"הצהרת העקרונות" של אוסלו, שנחתמה לפני שבע עשרה שנה פחות יומיים, הייתה הסכם-מסגרת. בצדק נאמר עליה בשעתו שהיא הסכם היסטורי. הטקס המרשים על מדשאת הבית הלבן היה בהחלט מוצדק. חשיבותו נבעה מההתרחשות שאירעה יומיים לפני כן, ב-10 בספטמבר (שהיה גם יום-הולדתי), כאשר מנהיג תנועת-השחרור הפלסטינית הכיר רשמית במדינת-ישראל, וראש ממשלת-ישראל הכיר רשמית בקיום העם הפלסטיני ובתנועת-השחרור שלו.

כאן המקום להעיר שהסכם-אוסלו נרקם מאחורי גבם של האמריקנים, כשם שיוזמת סאדאת ב-1977 נרקמה מאחורי גבם של האמריקנים. בשני המקרים נעשתה ההיסטוריה בלי השתתפות האמריקנים ותוך חשש מפניהם. אנואר סאדאת החליט על נסיעתו חסרת-התקדים לירושלים מבלי שהשגריר האמריקני בקהיר ידע על כך דבר, והנושאים-ונותנים באוסלו הקפידו מאוד לשמור על פעילותם בסודי-סודות. המעורבות האמריקנית באה רק בשלב מאוחר, אחרי שכבר נקבעו העובדות.

מה קרה אחרי ששני הצדדים חתמו על המסגרת של אוסלו, לקול תרועות החצוצרות? התחיל משא-ומתן. משא-ומתן על כל פרט. ומחלוקת על כל פרט.

לדוגמה: בהסכם נאמר שייפתחו ארבעה "מעברים בטוחים" בין רצועת-עזה והגדה המערבית. ישראל מילאה את המוסכם כך: לאורך המעברים המתוכננים הוקמו תמרורי-דרכים מאירי-עיניים, שהכריזו בשלוש שפות: "עזה". פה ושם אפשר עדיין לראות שלטים מחלידים כאלה. והמעברים? אלה לא נפתחו מעולם.

דוגמה אחרת: במשא-ומתן מייגע חולקה הגדה המערבית לשלושה חלקים - איי, בי ו-סי. (מאז פתח יוליוס קיסר את ספרו על כיבוש צרפת במשפט "גאליה מתחלקת לשלושה חלקים", אוהבים המדינאים לחלק כל שטח לשלושה.)

שטח A נמסר לרשות הפלסטינית, שקמה על-פי ההסכם, וצה"ל פולש לתוכו רק מפעם לפעם. שטח B נתון להלכה בידי הרשות הפלסטינית, אך למעשה שולטת בו ישראל. שטח C, הגדול מכולם, נשאר ברשות ישראל, ושם מתנהגת ממשלת-ישראל כבתוך שלה, מפקיעה אדמות, מקימה התנחלויות, מקימה חומות וגדרות, וסוללת כבישים ליהודים בלבד.

ועוד נקבע שישראל תיסוג מהגדה בשלושה שלבים. שלב א' בוצע. שלב ב' כאילו בוצע. שלב ג', השלב העיקרי, לא בוצע מעולם.

היו נושאים שהניסיון לפרט אותם הסתיים בפארסה. למשל, לא הושג הסכם על תוארו של יאסר ערפאת - האם יהיה רק "יושב-ראש", כדרישת הישראלים, או "נשיא", כדרישת הפלסטינים. באין הסכם נקבע שהוא ייקרא בכל שלוש השפות "ראיס" - תואר ערבי שפירושו גם יושב-ראש וגם נשיא. בשבוע שעבר קרא בנימין נתניהו לאבו-מאזן "פרזידנט עבאס".

או הוויכוח הארוך על הדרכון הפלסטיני. ישראל דרשה שיהיה רק "תעודת מסע", הפלסטינים דרשו שיהיה "דרכון", כמו של מדינה אמיתית. הוסכם שבראש העמוד יהיה כתוב "תעודת מסע", ובתחתית "דרכון".

ישראל הסכימה שתקום "רשות פלסטינית", הפלסטינים דרשו שתיקרא "הרשות הלאומית הפלסטינית". ישראל לא הסכימה. כאשר הדפיסו הפלסטינים בכל זאת בולים שבהם הופיעה המילה "לאומית", היה צורך להשמיד את כולם ולהדפיס בולים חדשים.

לפי הסכם אוסלו, היה המשא-ומתן על נושאי הליבה - הגבולות, ירושלים, הפליטים, ההתנחלויות ועוד - צריך להיפתח ב-1994, ולהסתיים בהסכם-הקבע תוך חמש שנים. המשא-ומתן לא הסתיים ב-1999, מפני שלא נפתח מעולם.

מדוע? פשוט מאוד: באין הסכם אמיתי, סופי ומחייב, הסכסוך נמשך בכל עוזו. ישראל הגבירה את בניית ההתנחלויות בקצב מסחרר, כדי ליצור "עובדות בשטח" לפני פתיחת המשא-ומתן. הפלסטינים פתחו בפיגועי-דמים, מתוך אמונה שזוהי הדרך היחידה לזרז את הישראלים בדרכם החוצה. "הישראלים מבינים רק את שפת הכוח!".

השטן, השוכן כידוע בפרטים, התנקם במי שדחו את מועד ההחלטה על הפרטים. כל פרט הפך למוקש קטלני בדרך לשלום.

זה טבוע במהותו של הסכם-מסגרת: הוא מאפשר לשאת ולתת על כל נושא בכל פעם מחדש. נציגי ישראל ניצלו אפשרות זו בכל נושא: אותו ה"ויתור" הישראלי נמכר שוב ושוב, פעם במשא-ומתן על הסכם-העקרונות, אחר-כך במשא-ומתן על הסכמי-הביניים, ובפעם השלישית, או הרביעית, או החמישית, הוא יימכר במשא-ומתן על הסכם-הקבע. בכל פעם תמורת מחיר מופקע.

האם פירוש הדבר שהסכם-העקרונות הוא חסר כל התועלת? לא הייתי אומר זאת. בדיפלומטיה יש חשיבות גם להצהרות שאינן מלוות במעשים מיידיים. הן צפות שוב ושוב. יש מילים שאי-אפשר לחזור מהן, גם כשהן רק מילים. אחרי שהשד יצא מן הבקבוק, אי-אפשר להחזירו לשם.

כשהכירה משלחת-ישראל בעם הפלסטיני, הושם קץ לטענה ששלטה בתעמולה הציונית במשך כמעט מאה שנים: שעם פלסטיני לא היה ולא נברא. "אין דבר כזה", קבעה גולדה הבלתי-נשכחת (וחבל).

כאשר הכירו הפלסטינים בקיומה של מדינת ישראל, הם חוללו מהפכה בלתי-חוזרת בגישת העולם הערבי עד אז.

כאשר מנהיג הימין הישראלי מכיר קבל עם ועולם ב"שתי מדינות לשני עמים", הוא קובע עמדה שאין ממנה חזור. גם כשהוא אומר את הדברים מן השפה ולחוץ, כטכסיס של הרגע, יש למילים חיים משלהן. הן הפכו לעובדה מדינית: מכאן והלאה לא תוכל שום ממשלה ישראלית לחזור מהן.

לכן צודקים ראשי הימין הקיצוני, המאשימים באחרונה את נתניהו בכך שהפך למוציא-לפועל, רחמנא לצלן, של "תוכנית אורי אבנרי". הם לא ביקשו לחלוק לי מחמאה, אלא לגנות את נתניהו. כמו להאשים את האפיפיור שהוא פועל בשירות האייתולות.

אילו היה נתניהו נאלץ לחתום בסופו של דבר על הסכם-מסגרת, או "הסכם-מדף", שבו ייאמר שתקום מדינה פלסטינית בגבולות ה-6 ביוני ובירתה ירושלים המזרחית, תוך חילופי שטחים מוגבלים, זה היה מנחה כל מהלך דיפלומטי בעתיד. אבל אינני מאמין שיחתום, וגם אילו חתם - אין פירוש הדבר שיקיים.

לכן אני מתעקש על זה: אסור להסכים למהלך שנועד להשיג הצהרת-עקרונות או הסכם-מסגרת. יש לנהל - כאן ועכשיו! - משא-ומתן על חוזה-שלום מלא ושלם.

בהסכמי-מסגרת שוכן השטן. אלוהים (אם יש כזה ואם אין) שוכן בחוזה-שלום.

  • מערכת "על צד שמאל" מברכת את אורי אבנרי בחום, ליום הולדתו ה-87! אתה, אורי הנועז, ומאמריך - יקרים מפ"ז!...

תאריך:  12/09/2010   |   עודכן:  12/09/2010
אורי אבנרי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
השטן שוכן בפרטים
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רואה
12/09/10 12:35
2
עמיקם
12/09/10 13:10
3
יוסי , עו"ד
12/09/10 20:32
 
נבו 93206
13/09/10 04:59
4
Gilead
13/09/10 04:11
 
Blair Portnoy
17/09/10 21:08
5
קורןנאוה טבריה
13/09/10 04:38
 
המצונזר
13/09/10 19:29
6
(יצחק רבין) שטן!
13/09/10 09:19
7
בטטה
13/09/10 19:04
8
אורי אבנרי מגיב
13/09/10 19:24
9
אבנרי אבנרי
13/09/10 19:42
10
אבנרי אבנרי
13/09/10 19:52
11
אבנרי אבנרי
13/09/10 19:57
12
ימין קיצוני ושקול
13/09/10 21:42
13
א.פטליסט
14/09/10 08:09
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימי בית ראשון ולאחר שכבשו הבבלים את יהודה, הותירו רק את דלת העם ככורמים ויוגבים, מתוך הנחה כי אלה חסרי ישע ולא ימרדו, ויעלו מס מתוך כניעה. הבבלים מינו את גדליה בן אחיקם כשליט מקומי על הנותרים מטעמם. הם אף הושיבו את ירמיהו לצדו כדי לתת גיבוי דתי לשליט. מינוי זה עורר זעם רב מצד אנשים אשר לא השלימו עם הכיבוש ועם מינוי זה.
12/09/2010  |  מני ישי  |   מאמרים
לשווא חיפשתי הבוקר (א', 12.9.10) בידיעות אחרונות ובמעריב את מה שלעניות דעתי היא הכותרת החשובה ביותר של השבוע האחרון ואולי אפילו של החודש האחרון. קצת תמוה, כי הדברים להם אני מתכוון נאמרו בריש גלי בערב ראש השנה, היה מספיק זמן לעכל אותם ולנתח אותם, ובסוף השבוע הארוך לא היו יותר מדי אירועים חשובים יותר.
12/09/2010  |  איתמר לוין  |   מאמרים
טרנספר מרצון - הפתרון היחיד
12/09/2010  |  אריה פרי  |   מאמרים
הסקרים האחרונים מראים שמרבית האוכלוסיה במדינת ישראל חפצה בשלום בינינו לבין שכנינו, ואף חולמת על הסכם שלום ארוך טווח בינינו לבין המדינה הפלשתינית שתקום לצידנו.
12/09/2010  |  גרשון אקשטיין  |   מאמרים
"עד מתי?" ואחותה "הלנצח תאכל חרב?", הן שתי שאלות היסוד המטרידות את כולנו במהלכו של סכסוך הדמים הנמשך כ-100 שנים שתבע אלפי קרבנות.
11/09/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il