באוניברסיטת בר-אילן ושלוחותיה ילמדו השנה כ-24 אלף סטודנטים. כ-1,500 סטודנטים ילמדו השנה לתואר שלישי.
האוניברסיטה מדווחת על גידול דרמטי בסטודנטים לתואר שלישי ב-5 השנים האחרונות. ב-9 השנים האחרונות שילשה אוניברסיטת בר-אילן את מספר הסטודנטים הלומדים לתואר דוקטורט, מ-560 בשנת 95' ל-1,450 השנה.
לראשונה ייפתח מרכז גישור אקדמי
מרכז גישור אקדמי ראשון בארץ נפתח באוניברסיטה ומשלב בין יישוב סכסוכים בפועל לבין מחקר אקדמי בתחום. הגישורים ניתנים כשרות ללא תשלום, "פרו-בונו", לציבור הסטודנטים על-ידי מגשרים מוסמכים - עורכי-דין, עובדים סוציאליים, אנשי חינוך וסטודנטים לתואר שני בתוכנית ל'ניהול ויישוב סכסוכים ומשא-ומתן' שבאוניברסיטה.
מרכז הגישור האקדמי הוקם בניסיון להביא לניהול סכסוכים ויישובם בדרך שאינה כוחנית זאת לאור ריבוי השסעים והסכסוכים בחברה הישראלית. מרכז הגישור האקדמי פועל ללא כוונת רווח. מטרתו לתרום לקהילה ולהוות מקור הדרכה והתנסות לסטודנטים, וכן מקור למחקר ופיתוח תוכניות בתחום יישוב סכסוכים על-מנת להוות אלטרנטיבה לפתרון סכסוך באמצעות בית המשפט. המרכז נוסד על-ידי "התוכנית לניהול ויישוב סכסוכים ומשא-ומתן", שהינה תוכנית בין-תחומית לתארים שני ושלישי בשילוב עם "הקליניקה לגישור" בפקולטה למשפטים.
תוכניות ייחודיות ומסלולי לימוד חדשים, בהליכי אישור:
לתואר ראשון: מדעי המוח (לימודים בין תחומיים), ביו-טכנולוגיה, ביו-אינפורמטיקה / ביולוגיה חישובית.
לתואר שני: יהדות זמננו, ביופיסיקה, תרפיה במוסיקה (עם תזה), תרגום וחקר התרגום (עם תזה), לימודי מגדר לתארים מתקדמים.
- תואר שני בין תחומי בספרות משווה ותקשורת: הלימודים מעניקים לסטודנטים ידע נרחב בספרות ויכולת כתיבה ספרותית. תוכנית הלימודים כוללת תעודה בעיתונאות ותקשורת.
- תוכנית "בני חיל": לימודים לתואר שני בלימודי צבא וביטחון, המיועדים למפקדי גדודים (במיל') בצה"ל.
לתואר שלישי: היסטוריה ופילוסופיה של המדעים, יהדות זמננו.
לימודי תעודה בבטיחות בדרכים:
באוניברסיטת בר-אילן נפתחה התוכנית האקדמית הראשונה מסוגה בישראל לבטיחות בדרכים. במחלקה לקרימינולוגיה בבר-אילן.
התוכנית נולדה בעקבות דו"ח מבקר המדינה לשנת 2000, שקבע כי יש צורך בגורם אקדמי שיכשיר את העוסקים בבטיחות בדרכים. בתוכנית, שנפרשת על פני שנתיים, לומדים קורסים בתחומים שונים, כגון פסיכולוגיה, תעבורה, חינוך, סטטיסטיקה ועוד. מטרת התכנית היא להפוך את מקצוע הבטיחות בדרכים לאקדמי לכל דבר כדי לשדרג את הפעילות הכלל ארצית, למען צמצום תאונות הדרכים בישראל.
תוכניות הידברות:
לשכת דיקאן הסטודנטים מפעילה מספר תוכניות יחודיות להידברות בין סטודנטים, המעניקות קרדיט אקדמי:
1. דתיים-חילונים: פועלת בהצלחה זו השנה התשיעית;
2. דו-קיום יהודי-ערבי: התוכנית מציעה מסגרת ייחודית בה יתמודדו בצורה ישירה, מרוכזת ועניינית סטודנטים יהודים וערבים עם סוגיות הנוגעות בחברה, זהות, דת ומדינה.
3. הידברות מוזיקלית: תוכנית שמטרתה לקדם הידברות והקשבה באמצעות המוזיקה בין סטודנטים מן המגזרים השונים. בין המשתתפים יהיו עולים חדשים מארצות שונות (כגון אתיופיה, צרפת, ארה"ב, חבר העמים וכו'), וכן וותיקים וילידי הארץ (יהודים, ערבים).
מרכזי מצויינות במחקר והוראה
בשנים האחרונות עברה האוניברסיטה מהפך בהעברת הדגש מהוראה למחקר, שבמרכזו עומדת תוכנית הקמת מרכזי מצוינות מחקריים ב-5 השנים הקרובות.
במרכזים אלה יעסקו קבוצות חוקרים מצטיינים במגוון נושאים העומדים בחזית המדע והעניין הציבורי בארץ ובעולם. המרכזים יהוו כוח משיכה לסטודנטים לתואר שלישי, ויעסקו בנושאים העומדים בראש סדר העדיפויות המחקרי-רפואי בהם: חקר תאי גזע, חקר השתקת גנים וחקר סכרת. כמו כן יוקמו מרכזי מצוינות שיעסקו בנושאים שעומדים בחזית החברתית של מדינת ישראל, ביניהם: המרכז לחקר ולמניעת אלימות, המרכז לחקר מערכות חינוך בישראל ובעולם, והמרכז לחקר האנטישמיות.
מרכז הוראה חדשני מסוגו וייחודי בארץ יעסוק ב'לימודי האדם והמשפחה' לתארים מתקדמים. תכנית הלימודים תכלול מלבד לימודי זקנה, לימודי משפחה ולימודי פסיכותרפיה, גם יחידה ללימודי טראומה ומניעת התאבדויות, שיעסקו בטיפול בנפגעי איבה, טיפול במשברים, מניעת התאבדויות ופגיעה עצמית. "בישראל ובכל העולם מחפשים נפגעי טרור ופעולות האיבה טיפול וסיוע", אומרת פרופ' זמירה מברך, סגנית רקטור האוניברסיטה, "תוכנית זו תכשיר אנשים שיתנו מענה לקהל היעד הזה".