|   15:07:40
  יורם אטינגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כאשר סיים שמיר את פגישתו ב-1989 עם מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, אמר הסנאטור בוב דול לראש הממשלה: "אנו מכבדים אותך, למרות שאיננו מסכימים איתך, כי אתה קשוח!" [פלאש 90]

הסברה בסגנון ג'וחא

במקום למנף את הנכסים ההסברתיים המעולים שלה - כגון תרומתה לארה"ב, עוצמתה הכלכלית נוכח הקריסה הגלובלית, זעזועי מדינות ערב, משניות העניין הפלשתיני, איומי האיסלאם על המערב - ממשיכה ישראל לדבוק במדיניות הסברה הססנית, עמומה ומתנצלת, המוסיפה שמן למדורת הלחצים והאיומים, מערערת את הביטחון, מרחיקה את השלום ומקרבת את המלחמה
16/05/2011  |   יורם אטינגר   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
מבצע המיתוג של "ישראל היפה" מהווה פורקן למערך הסברה הססני ולא נחוש, עמום ולא בהיר, מתנצל ולא תקיף, שואף לתקינות-פוליטית ולא לקריאת תגר, לנשיאת-חן ולא לכבוד והערכה

הפרגמטיזם הישראלי מכרסם בלגיטימציה הבינלאומית המוקירה עמידה על זכויות. ישראל מתעלמת מלקח משפט שלמה המלמד על תדמיתו וגורלו של צד לסכסוך המוותר על חלק מזכויותיו

מערך ההסברה של ישראל ממחזר את סיפורי ג'וחא המחפש את ארנקו מתחת לעמוד החשמל ולא במקום שבו הארנק נפל. משאבי הסברה רבים מדי מוקדשים למיתוג ישראל כמדינת תיירות, חידושים והמצאות, תעשיה, רפואה, חקלאות, תרבות ואמנות, מתוך אשליה שזו הדרך להסיט את תשומת לב העולם מהתמקדותו בסכסוך הערבי-פלשתיני-ישראלי. אבל, כמו בסיפורי ג'וחא, את תדמיתנו אנו מאבדים בחשכת הסכסוך, ולא נצליח לשקם אותה במאמצי הסברה מתחת לעמוד החשמל של "ישראל היפה".

מבצע המיתוג מהווה פורקן למערך הסברה הססני ולא נחוש, עמום ולא בהיר, מתנצל ולא תקיף, שואף לתקינות-פוליטית ולא לקריאת תגר, לנשיאת-חן ולא לכבוד והערכה. מערך ההסברה מנסה ליצור מציאות וירטואלית המצמצמת - כביכול - את עיסוק העולם במחלוקות העמוקות, המורכבות והאמיתיות בינינו לבין אויבינו, אבל המציאות בשטח חזקה יותר והיא קובעת שנקודות מחלוקת אלו - ולא אי הכרת ישראל היפה - הן המעיבות על תדמית ישראל.

"שומר מסך" פלשתיני

כמו צבי המרותק לאורות מסנוורים של רכב מתקרב, כך מרותקת ישראל ל"שומר המסך" הפלשתיני, מתעלמת ממשקלו המשני במכלול המזרח תיכוני ובהקשר הסכסוך הערבי-ישראלי, ונמנעת מהדהוד עובדות יסוד המציגות את מקומו הנחות של העניין הפלשתיני במזרח התיכון

הזעזועים הוולקניים במדינות ערב מהווים עיתוי אופטימלי למתקפת הסברה, אך הדבר מחייב סטייה מהנורמות המקובלות היום. הזעזועים מסירים את "שומר המסך" וחושפים את המזרח התיכון האמיתי: אב-טיפוס של זעזועים בלתי-צפויים, חוסר-יציבות שלטוני ורעיוני, פיצול ועוינות אתניים, שבטיים ודתיים, אלימות כנורמה בפתרון סכסוכי פנים וחוץ, תרבות של "שנאת האחר", משטרים טוטליטריים אכזרים של "מנהיג אחד והתנקשות אחת", תוחלת חיים קצרה של בריתות ונאמנויות מקומיות ואזוריות, בוגדנות והפרה שיטתית של הסכמים פנימיים ואזוריים, טרור מקומי ועולמי ומעבר בלתי-צפוי משלום למלחמה. ככל שחוסר הוודאות והיציבות של משטרים ערביים גובר, כך מעמיק חוסר הוודאות ביחס להסכמים, גדלים צורכי הביטחון וגוברת חיוניותם של רכסי יו"ש. ככל שארה"ב נחשפת למאפייני המזרח התיכון, כך בולטת ישראל כבעלת ברית ייחודית: יציבה, אמינה, בעלת-יכולות, דמוקרטית ובעלת-ברית ללא-תנאי.

הזעזועים הוולקניים במדינות ערב חושפים את המזרח התיכון האמיתי: העניין הפלשתיני אינו לב זעזועי האזור, אינו בבת-עינם של מנהיגי ערב ושל המדיניות הבין-ערבית, אינו שורש הטרור המוסלמי האנטי-מערבי ואינו מוקד הסכסוך הערבי-ישראלי. אבל ישראל ממשיכה לשעבד את חזונה, את מדיניותה, את צורכי ביטחונה ואת מערך ההסברה שלה לתפישות פשטניות הנחשפות בערוותן ברחובות תוניס, קהיר, צנעא, מנאמה, מאסקט, טריפולי ודמשק. כמו צבי המרותק לאורות מסנוורים של רכב מתקרב, כך מרותקת ישראל ל"שומר המסך" הפלשתיני, מתעלמת ממשקלו המשני במכלול המזרח תיכוני ובהקשר הסכסוך הערבי-ישראלי, ונמנעת מהדהוד עובדות יסוד המציגות את מקומו הנחות של העניין הפלשתיני במזרח התיכון. אף מלחמה ערבית-ישראלית לא פרצה בשל הנושא הפלשתיני. לכן, עם סיום מלחמת העצמאות כבשה עירק את השומרון ולא העבירה אותו לפלשתינים אלא לירדן, אשר כבשה את יהודה וסיפחה את יהודה ושומרון לממלכה ההאשמית. מנהיגי ערב מרעיפים על הפלשתינים מלל לרוב, אך מעט דמים, וודאי שלא דם. הם רואים בפלשתינים גורם חתרני שגורש – עקב חתרנות – ממצרים, מסוריה, מירדן, מלבנון ומכווית. בעת החתימה על הסכם השלום בין ישראל לירדן ב-1994 הזהיר הרמטכ"ל הירדני את חברו הישראלי שהפלשתינים מהווים אב-טיפוס לאי-כיבוד הסכמים. הוא ביקש להימנע מהקמת מדינה פלשתינית "פן תמיט שואה על הממלכה ההאשמית". מה יודעים הערבים על אש"ף שישראל מסרבת לדעת ולהסביר לעולם?!

לקח משפט שלמה

הזירה הבינלאומית אינה מכבדת ואינה אוהדת ראשי ממשלה ההופכים "קו אדום" ל"קו ורוד" כדי להימנע מעימות, ומעדיפים נוחיות פוליטית-דיפלומטית ורווח קצר-טווח על פני נאמנות לדרך וחזון ארוך-טווח

מזכירי המדינה שולץ ובייקר ומנהיגי הקונגרס האמריקני לא אהדו את ראש הממשלה יצחק שמיר, אך הם כיבדו והעריכו אותו על דבקותו בעקרונות בכל-מחיר. כאשר סיים שמיר את פגישתו ב-1989 עם מנהיגי הרוב והמיעוט בסנאט, הדמוקרט ג'ורג' מיטשל והרפובליקני בוב דול, אמר דול לראש הממשלה: "אנו מכבדים אותך, למרות שאיננו מסכימים איתך, כי אתה קשוח!". הזירה הבינלאומית אינה מכבדת ואינה אוהדת ראשי ממשלה ישראלים ההופכים "קו אדום" ל"קו ורוד" כדי להימנע מעימות, ומעדיפים נוחיות פוליטית-דיפלומטית ורווח קצר-טווח על פני נאמנות לדרך וחזון ארוך-טווח, גם אם הם מייצגים מדינה דמוקרטית ונאורה, התורמת רבות לרפואה ולחקלאות המודרנית.

בניגוד למורשת בן-גוריון, אשכול, גולדה, בגין ושמיר, מערך ההסברה הישראלי מאופיין על-ידי רפיון האמונה בצדקת הדרך, הזדהות עם זכויותיהם ומצוקותיהם של אויבינו, אימוץ נוסחאות פשטניות המאפיינות מעצבי-מדיניות ודעת קהל מערבים ומשחקות לידי אויבינו, המעטה בערך תרומתנו לביטחון העולם החופשי, והתעלמות מהמציאות המזרח תיכונית השופכת אור על צדקת דרכנו, על עוולות אויבינו ועל מגבלות השלום וצורכי הביטחון הנדרשים.

לדוגמה, מצרים לא הסכימה לוותר על-אף שעל בסיני, סוריה אינה מסכימה לוותר על שכשוך הרגליים בכנרת והפלשתינים אינם מוותרים על "טענת השיבה", מכיוון ש"כתב ההגנה" שלהם מבוסס על זכויות. לעומתם, ישראל מבססת את "כתב ההגנה" שלה על "צורכי ביטחון" משתנים ועל "מיתוג", דוחקת לקרן זווית זכויות עתירות-שורשים, קבועות, ייחודיות ומתועדות, מתגאה בפרגמטיזם ונכונה להינתק משורשים ומערש-היסטוריה. אך למעשה, הפרגמטיזם הישראלי מכרסם בלגיטימציה הבינלאומית המוקירה עמידה על זכויות. ישראל מתעלמת מלקח משפט שלמה המלמד על תדמיתו וגורלו של צד לסכסוך המוותר על חלק מזכויותיו.

חברת "אינטל" אינה חוסכת שבטה ממתחרתה העיקרית,AMD , הנושפת בעורפה. אינטל מבליטה את יתרונותיה התחרותיים ואת מגרעותיה של AMD. היא לוחצת על שותפיה ולקוחותיה לצמצם את קשריהם עם AMD כדי להישאר בצמרת, לשרוד ולא להימחק. אבל ישראל נוקטת כלפי אויביה טקטיקה שהייתה מביאה את אינטל לפשיטת רגל. מ-1993 ישראל מוותרת בדרך כלל על יתרונה המוסרי, מפגינה איזון-מוסרי ("לנו ולהם זכויות ותביעות לגיטימיות; הם ואנחנו טועים, יורים והורגים"), מאמצת את תפיסת "מעגל-האלימות" המשחררת את אויבינו מאחריות בלעדית לטרור ולאלימות, מוותרת על מעמד "המאשים" ומשחררת את האויבים בדרך כלל מנטל עמדת "הנאשם". לכן, ישראל מצניעה את דמותו האמיתית של אבו-מאזן – מכונן החינוך לשנאה, מכחיש השואה, מחרחר הטרור במדינות ערב, ממתכנני "טבח מינכן" ומקורב למשטרי הדיכוי הקומוניסטיים במזרח אירופה – מציגה את סוריה כדבקה בהסכמים למרות הפרה שיטתית ואלימה של הסכמים בין-ערביים על-ידי דמשק, ומתעלמת מהדיכוי האכזרי, מחוסר האמינות, מההפכפכות ומהיעדר היציבות המהווים מאפייני יסוד של משטרים ערביים. ישראל אף מתייחסת לרשות הפלשתינית כשותף לגיטימי לתהליך שלום, כאילו מדובר בסכסוך על גודלה – ולא על קיומה – של ישראל, למרות ההסתה ושטיפת המוח האנטישמית במוסדות החינוך, התקשורת והדת של הרשות, על-אף מרכזיות "מנגנוני הביטחון" במערך הטרור הפלשתיני וחרף ההפרה השיטתית של הסכמים מאז 1993.

נושאת מטוסים קרקעית
[צילום: AP]

הגנרל אלכסנדר הייג הגדיר את ישראל כ"נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם, שאין עליה אף אמריקני, שאי-אפשר להטביעה, ושעוגנת באזור קריטי לאינטרסים כלכליים וביטחוניים של ארה"ב"

ב-2005 הציג מנהיג הרוב הרפובליקני בבית הנבחרים, תום דילאיי, בפני אורח ישראלי את הסיבות להתנגדותו להקמת מדינה פלשתינית מחשש לאינטרסים אמריקניים. הוא תהה מדוע ישראל מתייחסת בצורה רפה לאיום הפלשתיני, מעניקה רוח גבית לגורמים אנטי-ישראלים בוושינגטון התומכים בדחיקת ישראל לקווי 1949, ושומטת את הקרקע מתחת לרגלי תומכיה שעייפו מלאגף את ישראל מימין. כדי לסייע לידידיה בארה"ב, על ישראל להציג נאמנה את המציאות המזרח תיכונית, המבליטה את האיום החמור על אינטרסים אמריקניים הטמון בהקמת מדינה פלשתינית: גזר דין מוות לבעלת-ברית של ארה"ב, ירדן; רוח גבית לטרור אנטי-אמריקני בעירק ובאזור; דריסת רגל אסטרטגית לרוסיה, סין, צפון קוריאה ואולי אף אירן; הענקת פרס למשטר המרוקן את בית לחם ורמאללה מנוצרים; שמן ולא מים למדורת המזרח התיכון.

ב-2007 אמר הנשיא בוש שמנהיגי ישראל שכנעו אותו שהקמת מדינה פלשתינית תציל אותה משואה דמוגרפית. במקום למנף מגמה דמוגרפית חיובית (גידול של 56% במספר הלידות בקרב היהודים לעומת 15% גידול של לידות ערביות; שיעור פריון יהודי גדול מזה של כל מדינות ערב להוציא את תימן, סעודיה וסוריה; ועוד), וכדי להצדיק ויתורים על נכסי צאן ברזל היסטוריים וביטחוניים, ישראל מציגה מצג-שווא של מצוקה דמוגרפית. במקום להציג עוצמה דמוגרפית, בעלת השלכות חיוביות על תחומי העלייה, הכלכלה, האופטימיות הציבורית ותדמית ההרתעה של ישראל, מזינה ישראל פסימיות בקרב תושביה וידידיה.

בחודש זה צפוי להתפרסם מאמר של שגריר ישראל בוושינגטון, מיכאל אורן, על ישראל כבעלת ברית אולטימטיבית של ארה"ב. המאמר מפרט את תרומתה הייחודית של ישראל לאינטרסים חיוניים של ארה"ב. הוא מהווה תופעה חריגה במערך ההסברה הישראלי, המצניע בדרך כלל את מהות הקשר בין ישראל לבין ארה"ב: כביש דו-סטרי לתועלת שני הצדדים. ב-2004 אמר הסנאטור הדמוקרטי דניאל אינוייה, יו"ר ועדת ההקצבות ויו"ר לשעבר של ועדת המודיעין, שתרומת ישראל למודיעין האמריקני עולה על תרומת כל מדינות נאט"ו. הגנרל אלכסנדר הייג, שהיה המפקד העליון של נאט"ו ומזכיר המדינה האמריקני, נהג להגדיר את ישראל כ"נושאת המטוסים האמריקנית הגדולה בעולם, שאין עליה אף אמריקני, שאי-אפשר להטביעה, ושעוגנת באזור קריטי לאינטרסים הכלכליים והביטחוניים של ארה"ב". לדעת הייג, אלמלא ישראל היה על ארה"ב לשלוח לאגן המזרחי של הים התיכון מספר נושאות מטוסים שהיו עולות למשלם המיסים כ-20 מיליארד דולר לשנה ומסבכות אותה בסכסוכים מקומיים ואזוריים. הפצת המסר של הייג תחזק תומכים, תחליש מקטרגים ותסייע להעמקת שיתוף הפעולה עם ארה"ב התורם לשתי המדינות, משדרג את תדמית ההרתעה של ישראל ומקדם את יציבות האזור.

בניגוד לג'וחא הנרתע מחיפוש הארנק בחשכה, נהנית ישראל מירח מלא המאיר את החשכה. האם ישראל תמנף את הנכסים ההסברתיים הנחשפים על-ידי אור הירח – כגון תרומתה לארה"ב, עוצמתה הכלכלית נוכח הקריסה הגלובלית, זעזועי מדינות ערב, חולשת העניין הפלשתיני, איום האיסלאם על המערב - או תמשיך במערך הסברה הססני, עמום ומתנצל המוסיף שמן למדורת הלחצים והאיומים, מערער את הביטחון, מרחיק את השלום ומקרב את המלחמה?

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  16/05/2011   |   עודכן:  16/05/2011
יורם אטינגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסברה בסגנון ג'וחא
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליק א.
16/05/11 20:00
2
קורןנאוה טבריה
17/05/11 09:26
3
ביבי המושחת השקרן
17/05/11 10:20
 
קלאודיה קול
17/05/11 11:40
4
קלאודיה קול
17/05/11 10:27
5
קלאודיה קול
17/05/11 10:41
6
ירון זכאי
17/05/11 12:08
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בקשה חריגה שהגישה הסניגוריה הציבורית לקיום משפט חוזר לנהג מונית, חושפת לכאורה באיזו קלות ניתן להרשיע אדם - תוך התעלמות מעובדות המעוררות ספק ניכר בדבר אשמתו.
16/05/2011  |  איתמר לוין  |   כתבות
כולנו רוצים להצליח ולשם כך אנו עמלים בפיתוח ואו במציאת המוצרים המתאימים ביותר לצרכנים שלנו, אולם לא כולנו מצליחים. ישנם המביאים מוצרים "מנצחים מחו"ל", אשר הוכיחו את עצמם שם, אולם לא מצליחים בארץ. האם זה רק "מזל" או שישנם גורמים נוספים?.
16/05/2011  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
איל הממון האוסטרי, גינטר זקס (78), שהתאבד בשבוע שעבר בשווייץ, בשל מחלת האלצהיימר שממנה סבל, היה, בין היתר, בעליה של מנהרה תת-קרקעית בעיירת הנופש פלדן, שבחבל קרינתיה באוסטריה, ושעמדה לרשותו הבלעדית.
16/05/2011  |  ראובן לייב  |   כתבות
אגף שש זה לא כלא שש אצלנו. זה משהו הרבה יותר גרוע. היה זה במסגרת עבודתו, באחד מביקוריו של הרופא והסופר ד"ר צ'כוב, כדי לבצע תחקיר במחנה עונשין רוסי באי נידח. מה שראו עיניו - כה זעזע אותו, שהחליט להעלות זאת על הכתב כסיפור קצר. לעומת המחזות שלו הארוכים והמיגעים לעיתים, בהם החברה האריסטוקרטית מתדייינת על הא ועל דא, כאן הוא מצליח לגעת עמוק בנפש האנושית, לחשוף את דוויי החברה, את הקלות הבלתי נסבלת בה אנשים, לעיתים פושעים ולעיתים סתם כאלה שסר טעמם בפני השלטון, כיצד הם מושלכים למשהו גרוע יותר מכלא - לבית משוגעים בו מכים, מענים ומתעללים בהם, כמו היו גרועים מכלבים או חיות.
16/05/2011  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
האותות הראשונים לכך שמשהו עומד להתרחש ניכרו כבר בשעות הבוקר המוקדמות: בתחנות הרדיו התעקשו הכתבים לשגר הודעות הרגעה. לא צפויות הפרות סדר חמורות, כך אמרו, צה"ל והמשטרה ערוכים. הנה לכם סימן שהדברים עומדים להשתבש: ממש כשם שסערות איומות שמבשרים עליהן מראש בכותרות גדולות כמעט לעולם אינן מתחוללות. מדוע נדרשים כתבים צבאיים וכתבים לענייני משטרה לעסוק בחיזוי ולא בדיווח על עובדות?
16/05/2011  |  רפי מן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il