היועץ המשפטי לממשלה, מני מזוז, הודיע באחרונה למשרד הפנים כי המחטף שביצע השר היוצא אברהם פורז (שינוי), כשהחליט על הארכת תקופת שעון הקיץ ב-3 השנים הבאות, אינו תקף.
במכתב ששיגר אל היועצת המשפטית של המשרד, עו"ד שרית דנה, כותב עו"ד אליעד וינשל, אחד מעוזריו הראשיים של מזוז, כי סעיף 3(א) לחוק קביעת הזמן, התשנ"ב-1992, מחייב את השר להתייעץ עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת בטרם קבלת ההחלטה ופרסומה בצו, והתייעצות זו לא נעשתה.
"בנסיבות דנן", מציין עו"ד ויינשל בשמו של היועץ המשפטי לממשלה, "כאשר למעשה לא קויים התיאום עם ועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת, וכאשר המכתב נשלח על-ידי שר הפנים לאחר שראש הממשלה הודיעו על כוונתו לפטרו מהממשלה, יש להביא את הנושא להחלטת השר החדש, ולערוך פניה מחודשת, בהתאם לחוק, לוועדת הפנים ואיכות הסביבה של הכנסת".
פורז טען לאחר שנשמעה הביקורת על המחטף, כי מי שייעץ לו כיצד לפעול הוא לא אחר מאשר היועץ מזוז עצמו. פורז אמר, כי לפני כחודשיים ניסה לתאם את משך הפעלת שעון הקיץ עם יו"ר ועדת הפנים של הכנסת, חבר הכנסת יורי שטרן (האיחוד הלאומי). ואולם, שטרן דחה, לדבריו, את המועדים החדשים שביקש לקבוע. לדברי פורז, מזוז הבהיר לו שאם אינו זוכה לשיתוף פעולה מצד שטרן, הוא יכול לפעול באופן חד-צדדי.
מחטף נוסף טרם נפסל
נזכיר, כי לא היה זה המחטף היחידי שביצע פורז בשלהי כהונתו ולאחר שידע כי הוא מפוטר מהממשלה. פורז נכנע ללחצים של האגודה לזכויות האזרח והחליט להורות למנהל מינהל האוכלוסין להעניק מעמד של תושב קבע לארבעה בנים של עובדים זרים, אשר נולדו ובגרו בישראל ואשר עתרו לבית המשפט המחוזי בתל אביב, בדרישה לקבל מעמד כזה.
בנוסף לארבעת העותרים, הורה פורז בהתאם לסמכותו בחוק, להעניק מעמד בישראל גם לילדיהם של עובדים זרים אחרים, אשר הם או הוריהם נכנסו לישראל כחוק, וזאת בתנאי שיעמדו בתנאים אותם קבע [ראו קישור].
במשרד המשפטים מיהרו אז לומר בתגובה, כי ההחלטה אינה חוקית משום שהסמכות להחליט בנושאים הנוגעים למדיניות מינהל האוכלוסין, הועברה לוועדת שרים מיוחדת שהקימה הממשלה. ואולם, ההחלטה טרם הונחה על שולחנו של היועץ מזוז, שאמור לבחון אותה.