ועדת המעקב לענייני החינוך הערבי נפגשה השבוע עם שלמה דברת לקראת פרסום המלצות כוח המשימה הלאומי לענייני חינוך בראשות דברת.
במהלך הישיבה, הבהיר דברת כי לצערו במו"מ עם משרד האוצר אין תוכנית מתוקצבת להשלמת הפערים בין החינוך במגזר הערבי לחינוך במגזר היהודי.
יו"ר ועדת המעקב, נביה אבו-סאלח הבהיר לדברת כי אם לא יימצא תקצוב מתאים הרי שהמלצות הוועדה לא ייושמו הלכה למעשה.
אבו-סלאח סקר בפני דברת את תמונת המצב בחינוך הערבי: אחוז הנשירה בחינוך הערבי מגיע ל-12% לעומת 6% בלבד בחינוך היהודי.
אחוז הזכאים לבגרות בחינוך הערבי מגיע ל-33% לעומת 53% בחינוך היהודי. על-פי נתוני משרד החינוך חסרות כ-1,700 כיתות לימוד במגזר הערבי (חוץ מהפער לכיתות בגני ילדים).
הפער בין החינוך היהודי לחינוך הערבי בבחינות המיצ"ב עומד על כ-25%. הפער הממוצע בין תלמיד יהודי לתלמיד ערבי בבחינה הפסיכומטרית עומד על 123 נקודות.
אחוז הסטודנטים הערבים לתואר ראשון - 8% (למרות שהם 20% מהאוכלוסיה) ולתארים מתקדמים - פחות מ-3%. ההוצאה הממוצעת לתלמיד יהודי עומדת על כ-4,935 שקלים לעומת 862 לתלמיד הערבי.
במגזר הערבי חסרות יותר מ-4,000 משרות הוראה. במצב התשתיות הקיים אין אפשרות לקיים יום לימודים ארוך ולפתוח את גני הילדים מגיל שלוש. ויש צורך בתוכנית בניית תשתיות גדולה עוד במהלך השנה הנוכחית.
דוח דברת מכיר בפערים ולדברי אבו סאלח על משרד החינוך ומשרד האוצר להבטיח את התקציבים והמשאבים הדרושים על-מנת לגשר על פערים אלו.