בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
מחדל התחבורה - אלגוריה למצב החברה הישראלית
|
הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור
|
מדינה בפקק [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
יש טקסטים שכמעט נכתבים מעצמם. הדימויים, ההשוואות, המילים משלימות את עצמן לכדי משפטים ברורים ופסקאות חותכות. כאשר התיישבתי לכתוב על מחדל התחבורה בישראל, קיננה בי התחושה שהמחדל הזה הוא לא רק בבחינת סוגייה של נוחיות אלא סוגייה חברתית ראשונה במעלה. המושג "ניידות חברתית" או "ניעות חברתית" מעולם לא היה כל-כך רב-משמעות כמו בעניין הזה. וכך, כמו בפתיחת הטקסט הזה, החלו להיכתב המשפטים מעצמם. הרי שתי המילים "תחבורה" ו"חברה" מכילות את השורש "ח.ב.ר" בבחינת התחברות או חיבור. בין אם בין מקומות ובין אם בין בני אדם. פיסות המשמעויות המילוליות הללו הרכיבו את התודעה שהיכולת לנוע ממקום למקום - חופש אנושי בסיסי למדי - היא לא זכות אלא חובה שמאפשרת לבני אדם, בוודאי בשנת 2010, להניע את חייהם ממקום למקום ולנייד את מעמדם החברתי. כאשר חיפשתי עוד ועוד, נראה שאין מדובר ביד המקרה, יש מקומות בישראל של שנת 2010 שאינם נגישים לחלקים נרחבים באוכלוסיה. לא מדובר בבסיסים צבאיים סודיים או במכוני מחקר עלומים אלא באזורי תעשיה, מדע ושפע, שהכניסה אליהם נמנעת מסיבות טריוויאליות למדי. אין אליהם גישה תחבורתית זולה והגיונית. נסו למשל להגיע מדרומה של העיר תל אביב אל אזור רמת החייל באמצעות תחבורה ציבורית, ותוכלו לחוות מיידית את חוסר הנגישות ואת הפערים החברתיים החותכים. והכל באותה העיר ממש. אם נניח בצד סוגיות הרות-גורל כמו איכות סביבה, חיסכון כלכלי ואפילו נוחות אזרחית בסיסית, נגיע למסקנה שמחדל התחבורה בישראל הוא מחדל חברתי ראשון במעלה. הקשר בין תחבורה, בטח תחבורה ציבורית, לבין החברה הישראלית, הוא קשר שחייב להיות ברור למי שרוצה להבין את פערי החברה בישראל. לעתים מדובר בפערים שניתן למדוד בקילומטרים ספורים. אך למעשה הם מגדירים פערים של שנות אור. חישבו על מדינה בה ניתן להגיע תוך חצי שעה מבירת הנגב אל לב האוניברסיטה בתל אביב או בר-אילן. נסו לחשוב כיצד במדינה כזו נפתחות אפשריות נוספות, מגוונות ורחבות יותר לבני הנוער של ערי הנגב על-מנת לבחור את השכלתם או תחום עיסוקם. וזאת מבלי לגעת בהעשרה תרבותית וחברתית. נדמה כי אם יאיצו את הרכבת והכבישים העייפים של ישראל, אז החברה הישראלית תתחיל לנוע גם היא. ואם חשבתם שהמחדל עוסק רק ברכבות ובאוטובוסים, חישבו שוב. המצב התקוע בו נמצאת התחבורה הציבורית משפיע על כלל האוכלוסיה. הפקקים בבוקרו של כל יום הם בדיוק ההוכחה לכך שכולם משלמים את המחיר החברתי בצורה כזו או אחרת. תוסיפו לכך אטימות ציבורית והטלת מיסים חריגים על בעלי רכב בישראל, מחירי דלק גבוהים, עלויות חניה ותחזוקה - והגעתם לאותה נקודה בדיוק. "הפקק התחבורתי" הוא "פקק חברתי". הסיפורים הקלאסיים על עורך הדין מניו-יורק שנוסע ברכבת התחתית עם מזוודה וחליפה, או האנגלים המעונבים שנהנים מרכבות בתדירות שכאן אפשר רק לחלום עליה, הם סוג של משאלות-לב שכמעט כל ישראלי שתקוע בפקק מבקש. נראה שהמסקנה המתבקשת, זו שברור לכל מי שמביט נכוחה במצבה החברתי של ישראל, היא כי יציאה מה"פקק" התחבורתי של ישראל, חיבור אינטנסיבי וריאלי של הפריפריה (גם זו השוכנת בגוש דן ובתוך תל אביב) אל מרכזי התעסוקה, הידע וההון של ישראל - אלו הם תחילתה של יציאת המדינה מה"פקק" החברתי שלה.
|
תאריך:
|
28/08/2011
|
|
|
עודכן:
|
29/08/2011
|
|
סיני גז
|
מחדל התחבורה - אלגוריה למצב החברה הישראלית
|
|
בשנים האחרונות אנחנו עדים לטפטוף מתמשך של פליטי עבודה מאפריקה אשר באים לחיות ולעבוד כאן על חשבוננו, משתלטים לאט-לאט ובביטחון על אזורים שלמים שלנו, תוך פגיעה מתמדת בתושבי האזור היהודים. ניתן לראות את המחזות הנוראים הללו באילת, בדרום תל אביב ובכל חלקה אחרת שהם מתיישבים בה. דבר זה בעייתי ואסור שיימשך ממספר סיבות:
|
|
|
החודש פרסמו אמצעי תקשורת רבים את מה שכולנו יודעים, רק במספרים מדויקים. המדור הכלכלי של ynet קבע שהיקף ההוצאות באשראי על מזון גדל משנת 2008 בלא פחות מ-36% (לפי נתוני חברת גמא ניהול וסליקה). ולסיכום עשור עם עליה של 23% במדד יוקר המחיה, פרסם כלכליסט נתונים לגבי התייקרותם של מוצרים שונים: דלק 95 אוקטן התייקר ב-84%, גני ילדים התייקרו ב-46%, שירותי בנק התייקרו ב-39%, וכרטיס נסיעה באוטובוס התייקר ב-28%, רשימה מלאה יותר הייתה כוללת כמובן מחירי דיור, מים, חשמל ועוד סעיפי הוצאות רבים. אין ספק שיוקר המחיה בישראל מרקיע שחקים בעוד שרמת ההכנסה הממוצעת מתקשה להדביק אותה. ועד שנראה את תוצאות המחאה החברתית שקוראת לשינוי מיידי וצדק חברתי, עד שראש הממשלה או שר האוצר ינקטו בצעדים משמעותיים שיטפלו בעלות המחיה, תוכל אתה, בעל העסק- להגדיל את ההכנסות.
|
|
|
|
|
|
בכתב העט Monthly Review מס' 1, שיצא לאור במאי 1949 בניו-יורק, פרסם פרופסור אלברט איינשטיין מאמר, בו קבע את עמדתו הנחרצת נגד הקפיטליזם, וראיית החברה הסוציליסטית כאלטרנטיבה יחידה.
|
|
|
בעולם היהלומים מקובל ללחוץ יד ולומר מזל וברכה. בעולם הפיננסי מקובל להחזיר הלוואה וגם אם יש קשיים, אזי מקובל "לפרוס", אך את תשלומי הריבית חובה לשלם - זו השפה המקובלת בגילדה זו. כל חריגה מכללי השולחן מעוררת תגובות נזעמות ובצדק, שכן משנים את כללי ההתנהגות המקובלים, דבר אשר גורם לחוסר שקט ולאי-יציבות.
|
|
|
|
|
|
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
|
|
|
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
|
|
|
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|