הצעת החוק הקובעת אחריות פלילית של הרוכשים שירותי מין זכתה לחיזוק משמעותי. ההצעה זכתה לתמיכת הממשלה ואף עברה בקריאה טרומית בכנסת ללא התנגדות. חיל ורעדה אחזו את הממשלה ואת חברי הכנסת. האריה הפמיניסטי שאג, בתמיכתו הנמרצת של המחנה הדתי, ומי לא יירא. כשהפונדמנטליסטים מתאחדים איש לא יעמוד נגדם.
הצעת החוק מבוססת על הנחת היסוד שהאישה העוסקת בזנות לא זו בלבד שאינה מסכימה לקיום יחסי מין, אלא שעל-רקע היותה קורבן לטראומות של התעללות וניצול מיני בילדות ושל מצבה הכלכלי בהווה אין היא מסוגלת לגבש הסכמה כזו. אכן מדובר בהצעה פטרנליסטית, המפלה בהטלת אחריות פלילית בין צדדים לאותה עסקה. לא ירחק העתיד בו יועלו מהצד הפמיניסטי הצעות שמשמען
הדרת נשים בשם הצורך להגן עליהן מפני הטרדות וגם הצעות אלו יזכו לתמיכה דתית.
אישה שנותנת שירותי מין - מקרה אבוד
הצעת החוק רואה בצרכן שירותי הזנות עבריין הזקוק לטיפול ואם יסרב לטיפול בקהילה אזי יועמד לדין יורשע ויישא בעונש - לזה קוראים "חופש הבחירה". אם העבריין מחזיק בדעה פסולה שאין כל רע מוסרי בעסקת הזנות שעשה ייגזר דינו, אבל אם יסכים לעבור "המרת דת" ויקבל טיפול בקהילה וחינוך מחדש שישחרר אותו מדעותיו הריאקציוניות יזכה למעין חנינה. נזכיר כי האישה המשדלת אדם לרכוש שירותי מין ממנה אינה עוברת עבירה כלשהי - היא קורבן שאינו מסוגל לגבש רצון עצמי ומחשבה פלילית. מאידך הצעת החוק אפילו אינה מציעה לה אופציה טיפולית בקהילה - ככול הנראה המציעים התייאשו ממנה ושוב אינם סבורים שיוכלו להועיל לה במשהו.
אין לי כוונה להתווכח כאן עם הנחות היסוד של מציעי החוק, השנויות מאד במחלוקת גם בקרב בעלי השקפות פמיניסטיות. לצורך הדיון אניח כי הן נכונות וכי הפללת הלקוחות מוצדקת מבחינה מוסרית ואפשרית מבחינה מעשית וכי ניתן גם לטפל בלקוחות ולגרום להם לראות את האור. נניח גם שבעקבות יישום החקיקה נחזה בירידה ממשית בביקוש לשירותי מין בתשלום.
ההשלכות של הצעת החוק: הפחתה בתמורה שקיבלו הזונות
מנקודת מוצא זו יש לעורר את השאלה המעשית להחריד אם מדובר בהצעה טובה ונכונה, או כפי שניתן לחשוד, לאור התשתית האידיאולוגית של המציעים, שאין להצעה קשר כלשהו עם המטרה הראויה מאד להגן על נשים העוסקות בתחום, לסייע להן להיחלץ ממעגל המצוקה ולפחות לדאוג לתנאי העסקתן, ביטחונן ובריאותן. ההצעה אינה דנה בכלל בטיפול בנשים ואינה מציעה דבר שיש בו כדי להשפיע על היקף ההיצע של שירותי זנות. ייתכן שהמציעים סבורים שאם יופחת הביקוש ממילא יופחת ההיצע, אבל ממש לא ברור כיצד הנס הזה עשוי להתרחש.
אם נניח שההצעה לא תשפיע על בחירתן, או אילוצן, של נשים לעסוק בזנות, הרי שהצלחת אכיפת הצעת החוק על-ידי הפללת לקוחות המין יכולה להביא רק לתוצאה אחת המתרחשת תמיד כאשר היצע קשיח יחסית נתקל בביקוש גמיש הניתן להפחתה - המחירים יורדים!! וכוונתי לתמורה שאותה יקבלו הנשים העוסקות בזנות. סביר להניח שהן יאלצו לעבוד הרבה יותר ובמחירים נמוכים בהרבה על-מנת לשמור על רמת הפדיון. הן גם יאלצו לשלם יותר לסרסורים ומאבטחים שיפעלו על-מנת להגן ולהסתיר את הצרכנים החשופים להפללה.
סביר להניח כי אלו החיים על רווחיהן של אותן נשים ואשר במקרים לא מעטים הם הפורשים עליהן את חסותם, יפעילו לחצים הרבה יותר קשים על-מנת שהנשים יעבדו שעות רבות יותר ויספקו את אותה התמורה. סביר להניח גם שהלקוחות שבכל זאת יסתכנו בהפללה יהיו מטבעם תובעניים יותר, מסוכנים ואלימים יותר ולקוחות "נורמטיביים" ייעלמו מהשוק. יכולתה של האישה העוסקת בזנות לבחור את לקוחותיה תפחת מאד. בקיצור במצב של היצע קשיח יחסית של שירותי זנות ההצעה להפללת לקוחות יכולה להתגלות כצרה צרורה לנשים העוסקות בזנות גם מבחינה כלכלית וגם מבחינה בטיחותית.
לדרוש ועדת חקירה לצורך שיפור מצב הקורבנות
עצם הקביעה שקניית שירותי זנות היא עבירה משמעה מהלומת מחץ לכל מגמה שפעם התקיימה (השקפה זו אפילו נחשבה מתקדמת) ואשר שאפה להקנות לנשים העוסקות בזנות הגנה מהצורות המשפילות ביותר של ניצול ואת חסותם והגנתם של חוקי העבודה. הגישה המפלילה אינה יכולה להתקיים עם הגישה המסדירה ואלו הנלחמות לטובת הגישה המפלילה נאבקות בה במידה כנגד כל ניסיון למסד ולשפר את תנאי העבודה של הזונות. יש להודות כי לגישה המסדירה אין סיכוי רב להתקבל בישראל עקב התנגדות החוגים הדתיים שיראו בה מתן לגיטימציה לתועבה והתנגדות הפמיניסטיות הרואות בהצעות ההסדרה חיזוק לתופעה שיש להעבירה מהעולם.
הבעיה האמתית היא שכל מי שמנסה לגבש הערכת מצב ריאליסטית ביחס לצפוי לקורבנות עליהן ההצעה מתיימרת להגן נתקל בשפע של ניירות עמדה ונתונים מחקריים סותרים ובמקרים רבים במקום מחקרים קונקרטיים הקורא מופנה לאזכור של מחקרים ולא למחקרים עצמם. המצב כיום הוא שמחקרים שאינם מוכיחים את התזה לפיה הפללת לקוחות מפחיתה הביקוש לשירותי מין בתשלום מטופלים בדרך המקובלת של התעלמות. היה מקום לדרוש הקמת וועדת חקירה ממלכתית שאינה מונעת על-ידי אג'נדה דתית או פמיניסטית שתבחן את כל היבטי התופעה בארץ ובעולם ותגבש המלצות שתכליתן לשפר את מצב הקורבנות -
איני מאמין שיש להצעה זו סיכוי מאחר שאיני סבור שההצעה נועדה להגן על הנשים העוסקות בזנות על-אף הגדרתן כקורבנות.
ספק בעיניי אם הוכחות חד-משמעיות לפיהן הניסוי להילחם בתופעת הזנות בדרך של הפללת הלקוחות נכשל ישכנע את התומכות בחקיקה לסגת מההצעה. לא הנשים המוכרות שירותי מין הן העיקר ומצבן הקשה אינו עומד בבסיס ההצעה. תופעת הזנות מבחינת המציעות היא ביטוי לעולם של גברים, שהדפוסים החוקיים והתרבותיים הנוהגים בו נקבעו משחר ההיסטוריה על-ידי גברים ורק על-רקע מציאות נורמטיבית זו יכלה תופעת הזנות להתקיים.
פגיעה בלגיטימיות המוסרית של תופעת הזנות
ראיית הזנות כלגיטימית משמעה לגיטימציה של ראיית האישה בכלל כאדם נחות שניתן להתייחס אליו כחפץ, כאובייקט מיני, באלימות ובגסות ולהתעמר בו. מבחינת יוזמי ההצעה גם אם אין ההצעה עשויה לצמצם את תופעת הזנות, או לשפר במשהו את חיי העוסקות בזנות הרי שבהפללת הלקוחות אנו פוגעים בלגיטימיות המוסרית של התופעה ובכך תורמים למאבק הכללי לשוויון.
אני בכל זאת סבור שאת תיקון העולם לא רצוי ולא צודק לעשות על גב החלשים ביותר והייתי נמנע מכך אם יוכח לי שלנשים העוסקות במכירת שירותי מין לא תצמח כל טובה מהפללת לקוחותיהן ומצבן רק ישתנה לרעה. לא הייתי מציע לעוסקות בתחום להמתין שיום אחד אולי יתפנו המחוקקים גם לפעול לתיקון מצבן - מה שמצריך אמצעים כספיים רבים. אצלנו הרבה יותר קל להכניס לבית סוהר מאשר להקים מוסדות שיקום.