|   15:07:40
  אסף גבור  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
פוטין הרגיש שימי המלחמה הקרה חוזרים [צילום: AP]

פוטין בתפקיד ברז'נייב, אסד בתפקיד אסד

באופן רשמי מצהיר הנשיא החדש-ישן של רוסיה החדשה-ישנה כי "העם הסורי הוא זה שצריך לבחור מי ינהיג את המדינה". בפועל, הוא זה שמחליט בשביל העם הסורי שבשאר אסד ימשיך לשלוט בו ולהרוג בו. כמו בימי ברית המועצות העליזים, ופחות או יותר מאותן סיבות, שלטון המיעוט בסוריה חוסה בצל מוסקבה
15/03/2012  |   אסף גבור   |   כתבות   |   מלחמה בסוריה   |   תגובות
אין יחסים מיוחדים
רוסיה, יחד עם סין, גם הצילה כזכור את אסד מהחלטות מרחיקות לכת במוסדות האו"ם. ועם זה, פוטין זהיר בדבריו, ודאי ביחס להתלקקות ב'תשרין'. "לרוסיה אין יחסים מיוחדים עם המשטר הסורי"

ברחבי רוסיה מפגינים ההמונים נגד ניצחונו המפוקפק של ולדימיר פוטין בבחירות לנשיאות. אבל יש גם הפגנות בעד פוטין. בדמשק. המפגינים, במקרה תומכי אסד, הרימו כרזות עם תמונותיו של הנשיא הרוסי הנבחר, ובעיתון 'תִשרין', שופר הממשל הסורי, כותרת מאמר המערכת הייתה "אף אחד לא יכול לכפות דבר על רוסיה". המאמר מפרגן לפוטין באופן הגובל במבוכה. "אחרי תשע שנים של שקיעה ברוסיה, בין השנים 1990 ל-1999, סוף-סוף הגיע איש חזק שמצעיד את רוסיה קדימה ומציל את האזור כולו. איש הברזל מטיל אימה על הזירה הבינלאומית, ומראה לכל העולם את החשיבות של מנהיג משמעותי בעל עוצמה אמיתית, שלא מדבר הרבה אלא עושה הרבה".

ויש תמורה לאגרה. רשת אל-ג'זירה דיווחה שנושאת מטוסים רוסית נמצאת בנמל טרטוס בסוריה מאז ה-8 בינואר 2012, כתגובה רוסית להפיכה המתפתחת בארצו של בשאר. עוד דיווחה כי ב-14 בינואר הגיעה לנמל ספינה רוסית ובה 60 טון של נשק ואמצעי לחימה. בסוף השבוע שעבר הגיעו לשם שתי מכליות נושאות דגל איטלקי עם משלוח רוסי של סולר לטנקים ולכלים הכבדים של הנשיא הסורי הטובח בעמו. "הרוסים הם היחידים שעוזרים לבשאר להישאר בשלטון", אומר פרופ' אייל זיסר מאוניברסיטת תל אביב. "יש נוכחות רוסית של יועצים, אנשי אקדמיה וצבא. הם מוכרים נשק, מוכרים סולר ומרימים את ראשו של אסד מעל פני המים".

רוסיה, יחד עם סין, גם הצילה כזכור את אסד מהחלטות מרחיקות לכת במוסדות האו"ם. ועם זה, פוטין זהיר בדבריו, ודאי ביחס להתלקקות ב'תשרין'. "לרוסיה אין יחסים מיוחדים עם המשטר הסורי", אמר בהודעה שפורסמה בכלי התקשורת הערביים. "העם הסורי הוא זה שצריך לבחור מי ינהיג את המדינה. אין לי אפשרות להעריך אם אסד ישרוד כנשיא או לא. אני רק אומר ששני הצדדים צריכים לשבת ולדבר. ברור שיש בעיה פנימית גדולה ורצינית בסוריה, ויש צורך לערוך בהסכמה רפורמות במבנה המשטר". סגן נשיא לשכת המסחר והתעשיה של רוסיה גיאורגי פטרוב אף הודיע שרוסיה השעתה זמנית כמה חוזים שנחתמו עם סוריה, בשל המצב הביטחוני שם.

דבריו של פוטין אינם פרו-אסדיים הרבה יותר מדבריה של שרת החוץ האמריקנית הילרי קלינטון. כשנשאלה לגבי האפשרות של חימוש המורדים בסוריה, אמרה שמאחר שהאופוזיציה הסורית היא גוף לא ברור, נטיית הלב של האמריקנים להמשיך את הקשרים שהממשל בוושינגטון טווה במשך השנים עם גורמים בתוך הממשל הסורי הנוכחי, כדי להחליף את נשיאות אסד ולהוביל רפורמות.

אבל אסד, אומר זיסר, הבין שאסור לו להסתמך על ארצות הברית. "ארצות הברית לא הולכת נגד הזרם. כשההמונים בכיכר תחריר רצו את ראשו של הנשיא המצרי, שהיה בן בית בוושינגטון, היא פשוט יישרה איתם קו. האמריקנים לא רוצים להתערב. גם כדי לא להיקלע לביצה הסורית וגם כדי לא להיכנס לעימות עם רוסיה".

חברה לעת צרה
מיטשל ואסד. עד לא מזמן סוריה חוזרה [AP]

עדנאן קנאדיל, פרשן סורי:
"למזלו של אסד, פוטין שאיבד את עירק לאמריקנים לא יכול להרשות לעצמו לאבד גם את סוריה. הנשיא הרוסי הנבחר מאמין שהמשולש רוסיה–הודו–סין יחליף את ארצות הברית. הוא נחוש לקיים נוכחות רוסית בים התיכון, בעיקר כדי לשבור את הבלעדיות הימית של ארצות הברית"

"יש דמיון רב בין משפחת אסד לרודנים הרוסים", כתב עבד א-רחמן א-ראשד בעיתון הבינלאומי בשפה הערבית א-שרק אל-אווסט. "כמו סטלין, גם חאפז אל-אסד הוביל משטר של פחד, של שלטון השירותים החשאיים, של שליטה במוחות האנשים ושל הטלת אימה על האזרחים. מדהים איך אדם שדומע לאחר ההודעה על בחירתו לנשיא, יכול באותה עין לראות את הטבח הסורי ולתמוך בו. אסד אולי ישרוד כמה שנים בזכות פוטין; השאלה היא אם סוריה תשרוד כמדינה עצמאית, או כעוד קולחוז של ברית המועצות המחודשת שהאיש מוביל".

בשנות הבדידות שעברו על סוריה בזירה הבינלאומית באמצע העשור הקודם, רוסיה של ולדימיר פוטין המשיכה לחמש אותה בטילים, במטוסים ובכלי נשק מתקדמים, לאמן את חייליה ולהרחיב את נמלי הים האסטרטגיים בטרטוס ובלטקיה. "רוסיה הייתה היחידה כמעט שחיבקה אז את אסד", אומר ד"ר אלון ליאל, מנכ"ל משרד החוץ בעבר וראש התנועה לשלום ישראל-סוריה, שניהל ערוץ סודי של שיחות עם גורמים סורים בשנים 2006–2008. "בתקופה שאסד ניהל משחק דיפלומטי וארצות הברית התקרבה לאזור, פוטין לקח צעד אחורה. ומאז תחילת ההתקוממות בסוריה, כשאסד חזר להיות מבודד, רוסיה חזרה לעניינים".

עדנאן קנאדיל, פרשן צבאי סורי ומומחה למזרח התיכון, אומר כי "הקשרים הטכנולוגיים והצבאיים של רוסיה עם ישראל משתווים ברמתם לאלה שיש לה עם אירן וסוריה, אבל רוסיה תמיד תעדיף את הקשר עם דמשק על פני הקשר עם ישראל. לאורך שש השנים האחרונות התקיימו ארבעה ביקורים הדדיים של ראשי המדינות. אסד ביקר שלוש פעמים במוסקבה, ודמיטרי מדבדב ביקר ב-2010 בדמשק. פוטין משחזר את המדיניות של ברית המועצות הקומוניסטית, כי הוא מרגיש שימי המלחמה הקרה בין המזרח והמערב חוזרים".

והוא מדגים. "כשארצות הברית ומדינות ערב עסקו בשיחות עם סוריה, רוסיה דאגה להשלים את פרויקט ההרחבה וההעמקה של נמל טרטוס, כדי לאפשר לספינות המלחמה ונושאות המטוסים הרוסיות לעגון שם. כמו בימים של המלחמה הקרה, נמל טרטוס נתפס אצל פוטין כבסיס הימי הרוסי הקדמי באזור המזרח התיכון".

רוסיה, מזכיר קנאדיל, הייתה ספקית הנשק היחידה של סוריה עוד בימיה כברית המועצות. "חאפז אל-אסד, אביו של בשאר, קשר את גורלו בברית המועצות. כמוהו בשאר, שרכש מידיה טילים נגד טנקים ונגד מטוסים. בשנת 2008 הוא אף קנה ממנה מטוסי מיג 29 ו-36 מטוסי קרב מסוג Yak-130 בשווי 550 מיליון דולר. המימון הצבאי בין השנים 2000 עד 2010 עמד על 4 מיליארד דולר, ובשנת 2011 נחתמו עסקות נשק עתידיות בסך 700 מיליון דולר נוספים". בתחום האזרחי, הוא מוסיף, הסחר בין המדינות מתמקד בנפט וגז.

קנאדיל, במקור מדרעא המופגזת, משרטט את האינטרסים הרוסים בסוריה. "למזלו של אסד, פוטין שאיבד את עירק לארצות הברית לא יכול להרשות לעצמו לאבד גם את סוריה. הנשיא הרוסי הנבחר מאמין שהמשולש רוסיה–הודו–סין יחליף את ארצות הברית. הוא נחוש לקיים נוכחות רוסית בים התיכון, בעיקר כדי לשבור את הבלעדיות הימית של ארצות הברית".

בין שני צירים

ד"ר אלון ליאל:
"לפני שלוש שנים, כשברק אובמה נכנס לתפקידו והמרחב האזורי השתנה, הוא קיבל יד מושטת מוושינגטון ולא נתן את שלו. הוא רצה להרוויח הכול, גם את איראן וגם את המערב, התאהב בתחושת החיזור והחליט שלא להחליט. אז החליטו בשבילו"

עד פרוץ ההתקוממות, הדברים נראו אחרת. בשאר אל-אסד נדמה כמי שמחלץ את ארצו מבידודה וזוכה לחיזורים מכל הכיוונים. זה התחיל לאחר כניסתו של ברק אובמה לבית הלבן. ביולי 2009, בעוד בשאר משחר לפתחו של אחמדינג'אד, כלל השליח האמריקני למזרח התיכון ג'ורג' מיטשל תחנה חדשה במסע הדילוגים שלו, ודילג לדמשק. אחרי שנים של נתק מוחלט בין המדינות הופיעו על המסכים תמונות של לחיצות ידיים בין מיטשל לבשאר, חיוכים ומסרים מפייסים. שבועיים לאחר מכן קפץ מיטשל שוב לאותו מקום. כתב אל-ג'זירה דיבר בשידור הישיר על האקורד האחרון בשבירת החרם המערבי על סוריה. בותיינה שעבאן, היועצת המדינית הבלתי נלאית של אסד, שמה על השולחן את מה שהיה עד אז מתחתיו: "הגיעו אלינו מסרים מאובמה שהוא נחוש לפתוח דף חדש. אנחנו מקווים שינקטו צעדים מעשיים לממש את המסרים".

בפברואר 2010 הכריז הנשיא האמריקני על "התוכנית לשיקום סוריה", ולראשונה זה חמש שנים מונה שגריר בדמשק. נחוש להפריד את סוריה מהציר הרדיקלי האירני, שיגר אובמה הבטחות לצעדים בוני אמון בין המדינות והעביר כספי סיוע לדמשק. אירופה הציעה חבילת הטבות משלה בדמות "הסכם הסיטואציה", שמשמעותו סחר חופשי והכנסת מטבע זר שישקם את הכלכלה הסורית. ובמקביל דרש האיחוד האירופי מסוריה לבצע רפורמות כלכליות ולשפר את זכויות האדם בסוריה. אחמדינג'אד שוב התפוצץ מכעס, ושלח את שר החוץ שלו מונשיר מותקי לדמשק. הלה חילץ מאסד מפגש נוסף בטהרן והתבטאות על זכותה של אירן לקדם תוכנית גרעינית. אסד ישב בהנאה על הגדר וכמו חתן ספר את הצ'קים משני הצדדים.

"בשאר היה מחוזר מכל הצדדים, וזה עלה לו לראש", אומר אלון ליאל. "היו לו כל כך הרבה ההזדמנויות והוא בעט בכולן ותמיד בחר את הבחירה הגרועה. פשוט אידיוט. לפני חמש שנים עם אולמרט הייתה לו אפשרות לחתום עם ישראל על הסכם שלום ולחזק את הציר הטורקי–ישראלי–אירופי, לנטוש את אירן ולהתחבר למערב, והוא לא הגיע להחלטה. לפני שלוש שנים, כשברק אובמה נכנס לתפקידו והמרחב האזורי השתנה, הוא קיבל יד מושטת מוושינגטון ולא נתן את שלו. הוא רצה להרוויח הכול, גם את אירן וגם את המערב, התאהב בתחושת החיזור והחליט שלא להחליט. אז החליטו בשבילו".

ואילו פרופ' זיסר חושב שהינתקות מהציר הקיצוני לא הייתה מצילה את אסד מהתפשטות מהומות האביב הערבי לארצו. "המחאה בסוריה לא קשורה לשאלה אם הוא בצד של אירן או של ארצות הברית. מדובר במשהו הרבה יותר עמוק. מאחר שהמשטר הסורי בנוי כך שהמיעוט העלאווי הוא השולט, לנשיא הסורי אין ברירה אלא לנהל משטר דיקטטורי ששולט ביד רמה על האוכלוסיה. במובן מסוים המלחמה העכשווית שאסד מנהל היא לא רק על כיסאו אלא על אופי המשטר הנהוג בסוריה מאז ומתמיד. הבעיה שלו היא שהתמיכה בו הצטמצמה גם במקומות שהיו נחשבים למעוז שלו ושל אביו. גם המצב הכלכלי הגרוע שסוריה נקלעה אליו בשל מדיניותו הכלכלית של בשאר לא הועיל לו במיוחד".

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  15/03/2012   |   עודכן:  15/03/2012
אסף גבור
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוטין בתפקיד ברז'נייב, אסד בתפקיד אסד
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראיס-פוטין בן מדב
16/03/12 15:55
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
יכול להיות שלא הגעת למקום הנכון?"
15/03/2012  |  ניב שטנדל  |   כתבות
זה היה אולי החדר היקר המדינה. באולם הכינוסים הקטן של קבוצת D&B (דן אנד ברדסטריט) התכנסו לאחרונה נשיאי 20 פירמות עורכי הדין הגדולות במדינה לכנס חשיפת הדירוג השנתי של Duns'100. מדובר במשרדי ענק המעסיקים כל אחד בין 100 ל-200 עורכי דין. הם אלו שמנהלים את הכסף שלנו דרך עסקי הטייקונים והחברות הגדולות במשק.
15/03/2012  |  יהודה יפרח  |   כתבות
פרחים הם אחת המחוות המשמחות שניתן להעניק לאדם, ובפשטות רבה. הצבעים והריחות ממלאים אותנו בימי שישי, בימי חול, בחגים ובאירועים.
15/03/2012  |  דפנה יוריסטה  |   כתבות
ג'מייקה נותרה, עדיין, אחד היעדים האטרקטיביים ביותר עלי אדמות. גן העדן הקאריבי הזה גדוש בשפע מהמם של פיתויי-תיירות, בתעריפים מינימליים של "הכל כלול", ללא שום אקסטרות וטיפים.
15/03/2012  |  ראובן לייב  |   כתבות
1. משחקי מזל וטריוויה באינטרנט/סלולר - הם עסקה לכל דבר!
15/03/2012  |  עו"ד תמר פינקוס  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il