|   15:07:40
דלג
  דן אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

תקשורת בצורת

לא רק התקשורת חוטפת גלי הדף שמקורם במהפכות התודעתיות הרוכבות על הטכנולוגיה המתפתחת והתודעה המפותחת; גם תאגידים עסקיים ומבנים שלטוניים מתפוררים כעת, ומתרסקים בקצב מואץ בכל רחבי הכפר הגלובלי. ההיצמדות למודלים הישנים היא ערובה להתמוטטות. הדור הבא של הפירמידות בנוי על תודעה של תוכן ומהות, ולא על שליטה בחומר ובכמות
04/09/2012  |   דן אלון   |   מאמרים   |   תגובות
מעריב. גם הוא חווה את המשבר [צילום: פלאש 90]

מחלה קשה
לשווא מתאמצת התקשורת לצאת מן המערבולת ולשחות אל חוף מבטחים, כי הרי בשל אובדן הדרך ובשל חטאיה, היא איבדה עצמה לדעת. התזמורת הזו הולכת סחור-סחור בניסיון להבריא ממחלה שאין היא מסוגלת לזהות, משום שאינה מסוגלת לקלוט, לדווח ולפרש עבור הציבור. ומכאן, קל וחומר שאינה מסוגלת לעשות כן עבור עצמה

תקשורת במשבר

התזמורת התקשורתית מתפרקת. מרגע לרגע, נדמה שמעבר לכך שקולה נדם והיא משמיעה רק רעשי רקע, כל המבנה מתפרק. כלי תקשורת מכל ענפי המשנה שלה, ובכל העולם, מדווחים על קשיים כלכליים, תפעוליים ומקצועיים. מיום ליום מקבל המשבר הזה אופי של קרב הישרדות אבולוציוני, משל הייתה התקשורת גזע הולך ונכחד.

אלה לא רק מעריב או מוסף הארץ, וזה לא רק ערוץ 10 או הערוץ הראשון. התקשורת הכתובה והדיגיטלית, בעולם כולו, עוברת משבר קשה ונדרשים מקורות מימון עצומים כטיפול נמרץ להחייאתה. מה שהיה פעם "העוצמה של הראשות הרביעית", הוא כעת לא יותר מחפץ ריק הנשלט בידי טייקוני-השקעות, ומהווה רעמה מקורקפת על חגורותיהם של קונגלומרטים עסקיים. בעלי-ההון המתהדרים לשווא ברכישת "מדיה תקשורתית" כחלק מסל השקעותיהם. לחינם הם מתהדרים בסוסים המתים הללו.

על שלושה חטאים נדונה "תקשורת בצורת" למשפט צדק ציבורי, והוא המשבר המתרחש כעת. לשווא מתאמצת התקשורת לצאת מן המערבולת ולשחות אל חוף מבטחים, כי הרי בשל אובדן הדרך ובשל חטאיה, היא איבדה עצמה לדעת. התזמורת הזו הולכת סחור-סחור בניסיון להבריא ממחלה שאין היא מסוגלת לזהות, משום שאינה מסוגלת לקלוט, לדווח ולפרש עבור הציבור. ומכאן, קל וחומר שאינה מסוגלת לעשות כן עבור עצמה.

חטא ראשון: שופר ההון

התפקיד העיתונאי הלך ונזנח על-ידי העיתונאים, והדיווח העיתונאי המהימן והעובדתי הפך לכלי-שרת בידיהם, על-מנת לקדם את "עסקי" העיתונאות, על חשבון המהימנות העיתונאית. העיתונאות הפכה לשופר. קרדום לחפור בו במכרות הזהב של בעלי ההון. חטא היוהרה השתקע בעיתונאות והפך אותה ל"תקשורת".

בעוד ש"עיתונאות" היא הדגש על איכות ואמינות התוכן המדווח, ה"תקשורת" היא הדגש על הכלי עצמו, על הצינור המעביר את הדיווח. איכותו של "צינור" נמדדת ביכולתו להעביר, ולא בטיב ואיכות התוכן המועבר. התזמורת שניגנה פעם מידע אמין והייתה אמונה על תוכן ודיוק, הפכה לתזמורת של כלי נשיפה חלולים, שאיכותם נמדדת ביכולתם לייצר הכנסות מהעברת מידע. כל מידע, נכון או שגוי, ידיעה או דעה, מידע או רכילות בטלה, ערב-רב של שטחיות מסחרית, בלתי אמינה במקרה הטוב, או מגויסת ושרלטנית במקרה הרע.

במגזר העסקי נהוג לקרוא לשלב הזה "קומודיטיזציה", ומשמעותו של הביטוי היא שהשוק הופך לשדה קטל מדמם של כל המתחרים בו, משום שהקרב על ליבו (וכיסו) של הצרכן מתמקד במחיר ולא בתוכן. המיקוד המדויק יותר בהקשר לשיח העסקי הוא אובדן "גרעין המהות" שהיווה את הבסיס להסכם הלא כתוב בין העיתונאות לצרכניה. למבקשים להעמיק בכך, מומלצת הקריאה בספריו של ג'יימס קולינס "לנצח נבנו" ו"גלגל התנופה. מטוב למצוין".

העיתונאות נעלמה כלא היתה, והמקצוע התמזג עם המקצוע העתיק בעולם. שכירי-חרב העובדים בשירות ההון, קיבלו את הכינוי שכירי-עט. ההתמסרות לבעלי ההון (שגם אותם הייתה העיתונאות אמורה לסקר), גרמה לשני הצדדים לצאת נפסדים מעסקת הרכישה. יצרני ההון איבדו את העין הביקורתית של העיתונאות, והתמסרו אך ורק ל"כללי השוק" כמבחן ביקורת, וכתוצאה מכך - העיתונאים איבדו את הענף עליו ישבו.

חטא שני: עיוורון עסקי

החטא השני נובע מתוך החטא הראשון. שלוש המהפכות הגדולות ביותר שהתרחשו לאחרונה, הוחמצו על-ידי הקהילה העסקית משום שלא הובנו על ידיה, והיא אינה עושה בהם שימוש נכון, ועל כן המהפכות הללו פסחו גם על תזמורת התקשורת המתפוררת. הקהילה העסקית אינה מבינה את המהפכות הללו משום שהן מהפכות של תודעה (ולא של חומרנות). הן מהפכות של תוכן ומהות, ולא של חומר וכמות.

המהפכה הראשונה היא מהפכת האינטרנט, אשר יצרה עולם שטוח ונגיש לכל, והיא שהציפה את הגלובוס בתשתית שהפכה אותו לכפר גלובלי. המהפכה הזו העבירה את מוטת השליטה מבעלי ההון אל הציבור. המהפכה הראשונה סיימה את עידן הכמות ופתחה את עידן המהות. הקהילה העסקית המונעת מלקויי ראייה חומרניים הצליחה להבין רק חלק קטן ממהפכת האינטרנט, והיישום המעשי העיקרי שלה היה הניסיון לרכוב על גל ה-dot.com (שכידוע, הסב לקהילה העסקית בעיקר נזק, ולעולם כולו - משבר פיננסי אדיר). עיוורון מונע חומר, זה כל הסיפור.

המהפכה השנייה שהחמיצה הקהילה העסקית (ואיתה, כמובן, גם ה"תקשורת"), היא מהפכת נגישות המידע. מנועי החיפוש שצצו ברשת האינטרנט פעלו מתוך התפישה התודעתית הישנה של הקהילה העסקית, וכך גוועו בזה אחר זה, בקול ענות חלושה, ותוך שהם מסבים לבעליהם נזקים כלכליים כבדים. בשלב מסוים הייתי חלק מצוות הפיתוח העסקי של Lycos מקבוצת Bertelsmann AG הגרמנית, וראיתי ממקור ראשון את צרור ההחלטות העסקיות השגויות שנבע אך ורק מתוך חוסר ההבנה התודעתי, והניסיון להרכיב את אוכף "מינוף הרווחים" המסורתי על סוס הפרא שנולד בכלל מתוך מהפכה תודעתית.

המהפכה השלישית שמחמיצה הקהילה העסקית זה מכבר וגם בימים אלה (ואיתה, כמובן, גם ה"תקשורת"), היא מהפכת הרישות החברתי. כמו שתי קודמותיה (מהפכת האינטרנט שהובילה להיווצרות כפר-גלובלי, ומהפכת נגישות המידע שהעצימה את הפרט על חשבון הכלל), גם המהפכה השלישית בסדרת המהפכות הרוכבות על גלי הטכנולוגיה, היא מהפכה תודעתית מהותית. הקהילה העסקית (ובתוכה גם מקהלת התקשורת), עדיין נגררות אחרי הגל התודעתי המפורר בימים אלה את כל הפירמידות הישנות (פירמידות הון, פירמידות שלטון, ועוד המון פירמידות מבניות אחרות שעליהן נשענת הקהילה העסקית).

העולם התודעתי הישן מתפורר, ואיתו הפירמידות הבנויות על התודעה הישנה. העסקים החדשים המכילים רכיבים מסוימים מגל התודעה החדש, פורחים מעל ההריסות של העסקים הישנים הפועלים מתוך התודעה הישנה (Facebook ,Google ,Apple ואחרים), ולא רק בתחום עסקי הטכנולוגיה. רלוונטי במיוחד לדיון כאן הוא המודל העסקי של Huffpost, שלגביו נרחיב במאמר נפרד.

החטא השלישי: היבריס - האייקוניזציה של טאלנטים

מ"עיתונאות" ל"תקשורת"
כמו בעולם העסקי שהפך לבעל-הבית של מקצוע העיתונאות והפך את ה"עיתונאות" ל"תקשורת", כך נהגה גם התקשורת בעצמה. אנשי תקשורת הפכו את היוצרות והפסיקו לתגמל עבודה עיתונאית ראויה, ובמקומה יצרו תגמול שטחי במודל התואם יותר את תפקידה החדש של ה"תקשורת" כצינור מידע. הצינור הפך לתכלית, והמידע העובר בו היה למשני ואף זניח בחשיבותו

רכובה על שני חטאים גדולים שפורטו לעיל, נכנסה התקשורת לתחום הכשל האנושי הבסיסי, המשבר הקולוסאלי שהוא פרי נחלתו של כל אדם המתנתק מן המציאות ומפתח לעצמו מציאות מדומה.

כמו בעולם העסקי שהפך לבעל-הבית של מקצוע העיתונאות והפך את ה"עיתונאות" ל"תקשורת", כך נהגה גם התקשורת בעצמה. אנשי תקשורת הפכו את היוצרות והפסיקו לתגמל עבודה עיתונאית ראויה, ובמקומה יצרו תגמול שטחי במודל התואם יותר את תפקידה החדש של ה"תקשורת" כצינור מידע. הצינור הפך לתכלית, והמידע העובר בו היה למשני ואף זניח בחשיבותו.

וכך נולד המודל של "אייקוניזציה של טאלנטים". בעולמה של התקשורת המשודרת, הפכו מגישי חדשות למשל, לנכס בעיני עצמם ובעיני בעלי הבית. המגישים (ולא הכתבים או העורכים) הפכו לאייקונים וגבו סכומי-עתק בעד שירותיהם. התקשורת השטיחה ורידדה את התוכן והמהות לטובת מודל האייקוניזציה של הטאלנטים.

כאשר מעבירים את המודל הזה דרך מבחן הספורט, הרי ברור ששחקן כמו רונאלדו, טוב ככל שיהיה, לא יכול לנצח משחק בזכות עצמו, אלא הוא תלוי בעוד עשרה שחקנים על המגרש, במאמן ובעוזריו, בקהל האוהדים המשלם, וגם במנקה של המקלחות ובנהג המסיע את הקבוצה למשחקי-חוץ.

וכך, כאשר תעשיה שלמה עוברת תהליך של אייקוניזציה ומקדשת טאלנטים (של צינור), על חשבון המרקם הכולל המייצר עבור הטאלנט את התוכן והמהות, נהרס המבנה והמרקם העדין של יחסי הגומלין בין כל מרכיבי המארג האנושי המורכב הזה.

ולאן הולכים מכאן?

המפתח ליציאה מן המשבר הזה נמצא באבולוציה מחודשת של מרכיב ה"עיתונאות", באבולוציה של הפרדת ה"עיתונאות" (תוכן ומהות), מ"תקשורת" כצינור של תשתית, ובמיסוד מחודש של אמנת היחסים בין ספקי המידע לצרכניו, על בסיס התרחישים המצטיירים כיום כגלי הדף של שלוש המהפכות שהוזכרו לעיל. גם העיתונאים ירוויחו מכך, גם התקשורת תצא נשכרת, ובעיקר בעלי ההון המבקשים לרכוש פוליסת ביטוח לעסקיהם לנוכח גלי התודעה החדשה המפרקים פירמידות שליטה בקצב הולך ומתגבר.

לא רק התקשורת חוטפת גלי הדף שמקורם במהפכות התודעתיות הרוכבות על הטכנולוגיה המתפתחת והתודעה המפותחת. גם תאגידים עסקיים ומבנים שלטוניים מתפוררים כעת, ומתרסקים בקצב מואץ בכל רחבי כפר הגלובלי. ההיצמדות למודלים הישנים היא ערובה להתמוטטות. הדור הבא של הפירמידות בנוי על תודעה של תוכן ומהות, ולא על שליטה בחומר ובכמות.

תאריך:  04/09/2012   |   עודכן:  04/09/2012
דן אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
תקשורת בצורת
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ישע
4/09/12 19:27
2
עתונאי קטן שלי
4/09/12 19:31
3
תפוז
5/09/12 23:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הראיון שנתת לידיעות אחרונות (31.8.12) לא מרפה ממני. המסר המרכזי נגע בשתי מטרות שיש ביניהן קשר. הראשונה (לגיטימית): קידום מכירות של הספר שכתבת על שרון, והמטרה השנייה: ככל שיהיו יותר קונים, כך ניתן יהיה לשווק את הרודן האכזר אותו שירתת כאיש אנושי ורגיש. זה שקר.
04/09/2012  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
כל מי שניסה להרהר או לערער על ריכוז הצברי ההון בידי חברת אי.די.בי ודומיה, הפוגעים בהון האנושי בישראל, הוצג כמי שאינו מבין בכלכלה ובחברה עם קינוח של גידופים על היותו עוכר ישראל הזוי.
04/09/2012  |  איתן קלינסקי   |   מאמרים
לאחרונה דווח שרמטכ"ל ארה"ב הביע ספקנות ביכולתה של ישראל לחסל לבדה את מערכת החימוש הגרעינית של אירן. לדעתו, לכל היותר, תוכל ישראל לעכב אבל לא לעצור את התקדמותה של אירן בהשגת פצצה אטומית.
04/09/2012  |  חננאל ובר  |   מאמרים
כאילו שלא שבענו במומחים בעיני עצמם העולים לשידור בכדי להביע את דעתם על תקיפה באירן, אתמול הצטרף אל החגיגה גם השופט אליהו וינוגרד. וכך אמר השופט לשעבר, בראיון לגלי צה"ל: "כל ראשי הממסד הביטחוני בעבר ובהווה אומרים 'אל תתקיפו' - ורק ברק ונתניהו הם שיחליטו כן? בשביל מה?" אחר כך, כמובן, לא שכח לתקוף את הדָבֶּרֶת סביב הנושא, דברת אשר אנשים כמותו מייצרים אותה.
04/09/2012  |  נתנאל אלישיב   |   מאמרים
הסיפור של מגרון הוא סיפור קשה. יישוב קטן, שקט, פסטורלי – נעזב בן-לילה. הנרטיב ידוע: המדינה שלחה, האדמות לא שייכות לאיש, ואנו עומדים מכוח הזכות על אדמות הארץ, ושלום עכשיו מצאו מי שיעתור על בסיס סיפורי אלף לילה ולילה, ובג"ץ תמיד היה קבלן של הארגון.
04/09/2012  |  עקיבה לם  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il