|   15:07:40
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

היורש

ליברמן קורא נכון את המפה הפוליטית - לנתניהו אין יורש או יורשים בעלי שיעור קומה בליכוד. ליברמן היה פעם בשר מבשר הליכוד ועוד המנכ"ל. לליברמן יש רקורד של עשייה ומעל לכל עקביות כאיש ימין עוד מימיו הסטודנטיאליים
29/10/2012  |   אליהו קאופמן   |   מאמרים   |   בחירות 2013   |   תגובות
בנימין נתניהו, אביגדור ליברמן. קריאה נכונה של המפה הפוליטית [צילום: AP]

התרגיל המבריק והחשאי של נתניהו וליברמן (אולי בסדר הפוך...) לא היה אמור לשרת שום "מטרה לאומית" או "אלקטוראלית". התרגיל הזה - שלא במקרה נשמר בסודיות מרבית ע"י שני ה"מנהיגים הבלעדיים" בדמוקרטיה החדשה שלנו, אמור להצניח בעתיד את ליברמן כראש הליכוד וראש הממשלה הבא ולתת לנתניהו הפורש (מי יודע מתי - חוץ מהשניים...) גישה חופשית למה שיקרה בליכוד ובישראל גם לאחר שיתלה את הנעלים ויסיר את החליפה.

נתניהו וליברמן כבר צועדים יחד כמעט שני עשורים, הם מתואמים היטב למרות אי אלו חילוקי דעות שהיו וישנם ביניהם. ליברמן יודע היטב כי הפונטנציאל האלקטוראלי הלאומי - עדתי של יוצאי חבר העמים ומוצה על ידו כמעט לגמרי. מהבחירות הקרובות תהיה לו רק ירידה. ראשית, הרי שבשלוש וחצי השנים האחרונות לא עלתה עוד כמות רצינית של מהגרים מארצות אלה ושנית הדור החדש של המהגרים הישנים כבר התחנך בארץ ועלול להצביע על-פי נטיות פוליטיות ולאוו דווקא עדתיות. כלומר, אם פעם מר ליברמן ירצה להיות ראש ממשלה - וזה סביר שהרצון הזה כבר מכרסם בו מזמן, הרי שממפלגה עדתית שמדברים בה רוסית ועם קישוטים "ישראלים" מהדרג השלישי (אולי חוץ מעוזי לנדאו) הוא לא יבחר לראש ממשלה.

הליכוד זה הבית

רוב פורשי הליכוד הגיעו תמיד למסקנה ש"הליכוד זה הבית". לא משום שהללו השתכנעו בכך תיאורטית אלא משום שמה שלא מבינים דרך הראש נכנס דרך הרגלים. כך למשל הבין השר דן מרידור שחזר מ"מפלגת המרכז" המפורקת וכך הבינו בסוף הקדנציה הזו רוב רובם של אנשי קדימה שמקורם בליכוד (אולי חוץ מגב' ציפי לבני ששינתה את השקפותיה הרעיוניות). פורשי ליכוד שלא חזרו "הביתה" גמרו את הקריירה. רוצים דוגמאות? אוקיי, מישהו עוד זוכר את השר לעבר דוד מגן? וגם יצחק מרדכי ודוד לוי כבר מזמן יצאו לגמלאות.

ליברמן יודע שהליכוד לא יהיה כל כך מהר תואם מפלגת העבודה - אפילו לנתניהו הכל יכול, היה קשה להכניס שני שחקני רכש ביוסי פלד ובוגי יעלון לרשימת הליכוד האחרונה. ליברמן גם יודע שיתכן שזו תהיה הקדנציה האחרונה של נתניהו כראש הליכוד וכראש הממשלה ואח"כ כבר יהיה מאוחר לזנק לפריימריז של הליכוד, משום שאז הוא ייתפס כ"חוצניק" וכמי ש"כבר אינו משלנו".

הקפיצה של ליברמן - עם "רשימתו העצמאית", לברית עם הליכוד היא בזמן. כולנו יודעים היסטורית שרוב רשימות הבחירות - המכילות מפלגה מרכזית עם רשימות שוליות, נבלעות בתוך המפלגה המרכזית. כך זה קרה לכל ה"לווינים" שהצטרפו ל"חרות" ההיסטורית - ה"ליברלים", המרכז החופשי", ה"מרכז העצמאי", התנועה למען א"י השלימה" ולע"ם". כך זה קרה לאלה שדבקו במפא"י ההיסטורית- "אחדות העבודה", רפ"י ו"פועלי ציון". כך זה קרה לאלה שהתחברו לר"צ- מפ"ם הגדולה, של"י ו"שינוי" של פעם. וכך זה קרה לאלה שהתחברו לרק"ח הקומוניסטית - ערבים ויהודים מ"חוגים עצמאיים". ועוד הרשימה ארוכה. ומי שהתחבר לגוש גדול אך לא התמיד בו נעלם - כמו למשל "צומת ו"גשר".

מסמן עצמו כיורש העתידי

ליברמן יודע שהקפיצה לגוש עם הליכוד תהפוך בעתיד לאיחוד ממש בתוך בטן הליכוד. נכון אומנם שהייחודיות של "ישראל בתינו" תיעלם ותיבלע אבל את ליברמן זה פחות העניין כי הוא הקים אותה עבור...ליברמן , וכיום היא הרועץ להפוך אותו לראש ממשלה עתידי. הוא חפץ להפוך מראש מפלגה של מקסימום 15 מנדטים ומטה לראש מפלגת השלטון ומשם לרה"מ.

ליברמן קורא נכון את המפה הפוליטית - לנתניהו אין יורש או יורשים בעלי שיעור קומה בליכוד. נתחיל ב"נסיך העל" בני בגין. למרות הקורקטיות בין השניים הרי שמשפחות נתניהו ובגין לא חיו מעולם בהרמוניה. הראשונים היו רויזיוניסטים חילונים באופן קיצוני והאחרונים היו עממיים ומסורתיים. גם האיש עצמו - בני בגין, אינו האב. ישרות והגינות אינם עדיין תחליף למנהיגות. בליכוד לא רואים בבגין יורש וגם נתניהו אינו רואה בו ממשיך.

גם הנסיך השני - דן מרידור, הוא עדין מדי למנהיגות ועל-אף שבקדנציה האחרונה ניסה לשנות את תדמיתו השמאלית (אולי משום שאין יותר שמאל...) הרי שהליכודניקים האמיתיים רואים בו שמאלני ותו לא. השר הוותיק מיכאל איתן (אולי וותיק ח"כי הליכוד) הוא אולי באמת הדמות של ה"ליכודניק האמיתי" שהסמל עבורו הוא העיקר אבל בעשור האחרון הוא פשוט לא התקדם ונותר שר של ה"ספסלים האחוריים". גדעון סער ,ישראל כץ ואחרים רחוקים מלהיות דמות המנהיגים בראש ועל אלה שחזרו ויחזרו מקדימה לא יסמכו בליכוד (דיכטר, הנגבי וכו').

הצעירים דנון , לוין ואלקין עדיין בבחינת פרי בוסר ואילו פייגלין הוא לא יותר מקוריוז. ליברמן היה פעם בשר מבשר הליכוד ועוד מנכ"לו. לליברמן יש רקורד של עשייה ומעל לכל עקביות כאיש ימין עוד מימיו הסטודנטיאליים. למרות הצלחתו ה"רוסית" הגדולה הרי שבקרב הליכודניקים הוא נתפס יותר כישראלי מאשר "רוסי" לעומת שצ'ראנסקי ואדלשטיין למשל. הוא בא מהליכוד וחזר לליכוד. הם באו מבריה"מ לשעבר ומ"ישראל בעלייה" ואח"כ נחתנו בליכוד. הוא היה איש ימין תמיד - בראש "ישראל בתינו" וב"איחוד הלאומי", ואילו שצ'ראנסקי ואדלשטיין ישבו שנים רבות עם אנשי שמאל כמו רומן ברונפמן (לימים מר"צ) ב"ישראל בעליה" וייצגו קודם כל תפיסה עדתית - לאומיות ורק אח"כ דעות ביטחוניות ימניות.

להשאיר את הליכוד מאוחד

ויש עוד סיבה שליברמן יכול לפתור בעתיד לליכוד בעיה אלקטוראלית. כאשר ואם יפרוש נתניהו הרי שההמונים בליכוד עלולים לנוע למפלגה פחות "לבנה" בהנהגתה (תלוי גם מי ימוד בראש מפלגות אחרות...). זו גם הסיבה לירי ה"קטיושות" של הימין באריה דרעי למשל. הליכוד מתחיל להידמות לאותה רק"ח שלפני קריסת בריה"מ: המצביעים היו 95 אחוז ערבים וההנהגה יהודית- אשכנזית-רוסית. סילבן שלום כמנהיג מזרחי הוא אולי בגדר בדיחה וגם ה"עיתון של המדינה" לא יעזור לו בפריימריז של הליכוד, ששם הכללים שונים. אשתו - גו'די מוזס- ניר- שלום וכו' רק יכולה להזיק. ליברמן האשכנזי הוא התחליף העממי למנחם בגין הפולני שהמרוקאים העריצו אותו.

ולמה לו - לנתניהו , כל הרעיון הזה? נתניהו עצמו יודע שלא לעד הוא ינהיג את הליכוד ואת ישראל. השלב הבא שלו הוא אולי להיות הנשיא. נתניהו צריך להשאיר את הליכוד מאוחד , חזק ועם איש שמחר אפשר להרים אליו טלפון ולסכם עימו דברים משותפים מבלי שאחרים יתערבו בעניינים.

לנתניהו - ה"בוס האולטימטיבי", לא כל כך נוח שאיזה דני דנון עם תואר פוליטי חצי פיקטיבי (ה"יו"ר העולמי של הליכוד") או גב' חוטובלי יעשו לו שרירים. נתניהו יודע ששלום, מרידור ובמיוחד בגין לא יעשו לו חשבון דקה אחת לאחר שיפרוש. בכל זאת, הוא וליברמן עברו יחדיו דרך ארוכה. הם אכלו מאותו "מסטינג" ושתו מאותה מימייה. עליו אפשר לסמוך קצת יותר מאשר על האחרים שהם גם רחוקים מבשלות פוליטית של "מספר אחד" ויכולים לאבד את בכורת הליכוד למפלגה מזדמנת חדשה.

להליכה המשותפת של נתניהו וליברמן יש הפעם גם צד חיובי במבט סוציו-חברתי. שלא כמו "ישראל בעליה", הרי שליברמן מקפל את הדגל הלאומי- עדתי- סקטוריאלי מרצון ולא מאונס (חוסר מצביעים). הוא מוריד את ה"שאלטר" על הכיתתיות הרוסית, על תביעות עתיות- סקטוריאליות כמו שפת מהגרים כשפה ממלכתית (מה שמעולם לא ביקשו עדות יהודיות אמיתיות כולל יוצאי בריה"מ לשעבר שעלו לארץ לפני פירוקה של האימפריה הסובייטית) ומחסל את ה"משבצת" שדרכה הרבה כוחות אפלים בנו את עסקיהם הלא פחות חשוכים. קיפול הדגל האתני הזה אולי ישחרר את ליברמן מלהיות הסמן האנטי דתי בימים שיאיר לפיד וחבורתו נושפים בעורפו.

תאריך:  29/10/2012   |   עודכן:  29/10/2012
הרב אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
היורש
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ראובן כץ
29/10/12 19:10
2
רינת ברגר
31/10/12 05:25
פורום: בחירות 2013 כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תעודת הזהות של אברהם אבינו רשומה בפרשתנו: "כי ידעתיו למען אשר יצווה את בניו ואת ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט". בד-בבד עם הקריאה בשם ה', והבשורה בדבר אלוקי ישראל המופשט והעליון שהיא בשורה נגד האלילות המרדדת את דמות האדם, מלמדת אותנו התורה, כי ייחודו של אברהם אבינו לא בא לידי ביטוי אך ורק בתיאולוגיה, או בקריאה לעולם כולו להאמין שיש בורא לעולם. ייחודו הוא גם בהליכה בדרך ה'. דרך ה' היא דרך הצדקה והמשפט, לאמור: בניין העולם על-פי יסודות הצדק. במקום בו לא ממשיכים את דרך הצדק והמשפט, לא אוחזים בדרכו של אברהם אבינו.
29/10/2012  |  הרב יובל שרלו  |   מאמרים
שבע-עשרה השנים שחלפו מאז הירצחו של יצחק רבין לא הספיקו להקהות את התחושה הנוראה על מחשבות האיוולת בדבר קונספירציה, כביכול, שבעטייה הומט האסון. רק מוח מעוות מסוגל לייחס פירוש שכזה למעשה המבעית ולסלף ביודעין את העובדה המוכחת שהרוצח לא היה אחר מאשר יגאל עמיר.
29/10/2012  |  ראובן לייב  |   מאמרים
תמר נשואה לאדם שיורד לחייה. הוא תוקף אותה מילולית, מעליב אותה ומעיר לה על כל פעולה שהיא עושה. תמר יודעת שבן זוגה מסב לה כאב אך אינה יכולה לעזוב אותו. אסף נשוי לאישה חסרת רגש שבוגדת בו. הוא יודע על כך אך אינו מסוגל לסיים את מערכת היחסים שמכאיבה לו. אמנון נשוי לאישה שמזלזלת בו ואינה מעריכה אותו כלל. יחסה מכאיב לו אך הוא אינו יכול לראות את חייו בלעדיה. יעל נשואה לאדם תומך ואוהב, אך מנהלת רומן עם גבר אחר שיחסו אליה פוגע. מערכת היחסים הזאת מסכנת את נישואיה. למרות זאת יעל לא מסוגלת לסיים את הרומן. מיכל נשואה לגבר אלים ממש כמו אביה. בעלה תוקף אותה פיזית ופוגע בה. כשהייתה ילדה פחדה מאביה ואמרה שלה זה לא יקרה. למרות זאת היא נישאה להראל שתקף אותה פיזית יום לאחר נישואיהם. היא חשה חרדה וכאב ולמרות זאת אינה מסוגלת להפסיק את מערכת היחסים הקשה וההרסנית.
28/10/2012  |  קרן אלמוג  |   מאמרים
הסיבה המרכזית המונעת מאותן נשים להגשים את שאיפותיהן, הינה נטל גידול הילדים והעלויות הגבוהות של המסגרות השונות. בעוד שלנשים, שהכנסות משקי הבית שלהן נמוכות מהממוצע, שאיפות נמוכות, הנשים ממעמד הביניים ואלו מהמעמד הגבוה מתחילות את דרכן עם שאיפות זהות, אך רק האמידות מצליחות לממשן.
28/10/2012  |  לאה פדידה  |   מאמרים
א. וצריך הבעל לדעת שמיד עם היכנסו לסופר, עליו לרוץ לעבר מחלקת הבשר ולקחת לו מספר. שבמחלקת הבשר כמו בקופת חולים, יש לכל אחד הטיפול שלו. ויש פעמים שאנשים רק באים למרשם. וזאת יעשה גם אם ברשימה לא מוזכר דבר בשר או עוף, שהרי כשהאישה תעבור ליד מחלקת הבשר, היא תראה את המבצע של השניצלים ותרצה לקנות בשר כבש שלא במבצע.
28/10/2012  |  יוסף קנדלקר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il