|   15:07:40
  גד גזית  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

להיכנס לפרדס ולייצר מיתוס

נראה שיוכי ברנדס נכנסה לפרדס האפל, אבל לא העזה לפקוח עיניים, מחשש לגעת בחוט העדין מאוד, שעדיין מחבר בין מאמיני ימינו לבין מיתוסי העבר על רבי עקיבא, שעליהם גדלו וחונכו
14/11/2012  |   גד גזית   |   ספרים   |   תגובות
אגדה מודרנית

הפרדס של עקיבא הוא אגדה מודרנית שמשקפת אופנה ספרותית חילונית של ימינו: לקחת מסורות דתיות ולהלביש אותן במחלצות פרשנות חופשית. אולי כדי לחבר את היהדות החילונית המודרנית למקורות תרבות היהודית שהייתה בעיקרה דתית.

יוכי ברנדס ששורשיה בתרבות הדתית, עושה מאמץ רוחני לרקום אחרת את סיפורי המיתוסים שקובעו לאורך עשרות שנות דורות בתודעה היהודית וכך אולי לייצר מיתוסים חדשים מותאמים לתרבות חדשה ושונה. ברור לחלוטין מה צורך לה למחברת לספר לקוראים החילוניים אגדה חדשה, שככל אגדה טובה מתבססת על אגדות ישנות, אצלה זה כנראה צורך נפשי לחבר בין אירועי מהלכי חייה המקוטעים. אבל יש כאן גם צורך לאומי, לרקום קשר ולייצר רצף מתמשך אל משברי עבר מכוננים בהיסטוריה, כדי לא להותירם כנכס בלעדי בידיה ובזיכרונה המשותף של היהדות הדתית חרדית.

לסיפור האגדה הזה ישנה בבירור מטרה לאומית מכוונת לימינו, בהיבט המסקנה הדתית, המחברת לא מנסה להסתיר אותה. כמו רוב האגדות הטובות, גם לאגדה של יוכי ברנדס סיכוי טוב להשתמר בזיכרון התרבותי כמיתוס להפקת לקחים לאומיים. וחשיבותה בעיני בכך שהיא מדגימה איך נוצרים ואיך נוצרו, טופחו, הותאמו לזמנם והומשכו האגדות והמיתוסים הקדומים במסורת היהודית לדורותיה, הכתובה והמועתקת מראשית היווצרות העם היהודי המתועד.

באשר לסיפור עצמו, אותי הוא סקרן ואפילו ריתק, אולי, כי אני חילוני שניטע בו הקשר לעבר ולתרבות היהודית, ומדמה עצמו כמכיר את סיפורי ההיסטוריה על מיתוסיה המוכוונים "והטבעיים". לא בטוח שזה יעניין היום את הדור הצעיר הנוכחי.

אסימטריה בדמויות הנשיות והגבריות

אלא שאיני יכול להתעלם מכמה תיאורים משמעותיים שגם כאגדה דעתי לא נוחה אתם.

היותה של המחברת אישה דעתנית הפך את הצד הנשי באגדה לצד דומיננטי מדי לטעמי הגברי. האישה היא החכמה, השקולה, מרחיקת הראות והמושכת בחוטים באגדה. הגברים, הרבנים הגדולים, לרבות רבי עקיבא בעצמו, הם מריונטות שנדרש לתמרן אותם והם גם נוטים להיות מתומרנים, בעיקר בתחומים האישיים. אלא שהשפעתן של הנשים הופכת חסרת משמעות בנושאים קרדינליים לאומיים וכוחניים גורליים. רחל המספרת, היא אחת מנשות רבי עקיבא והמהוללת מכולן במסורת שהפכה למיתוס. זאת אישה משכילה ודעתנית שצמחה בצמרת החברתית והיא ממוקדת מטרה, אלא שתכונותיה אלה לא מתבטאות בגורלה האישי המתואר. לעומתה, גיבור טיפוחה מוצג כאישיות פאסיבית נטולת אמביציות שבלעדיה היה נותר אלמוני.

הגם שמובן, שבמספרת ובעיצוב דמויות נשיות נוספות, משקיעה יוכי מדמיונה, לא מובנת האסימטריה בשטחיות עיצוב הדמויות הגבריות, ובעיקר בעיצוב דמותו של רבי עקיבא עצמו, שלטעמה הוא לא יותר מסוג של גולם. גאון מוגבל, או אוטיסט בעל כושר למידה ייחודי, ונכות רגשית קשה. אדם כזה, עם כל גאונותו הייחודית וצניעותו, לא יוכל לכבוש לעצמו מעמד חברתי רם ונישא ולהנהיג. הגב' ברנדס לא חשה בזה, או לא מוכנה להתמודד עם הסתירה הזאת.

גם כאשר מדברים על תקופה קשה בסמיכות שלאחר חורבן, ומשבר אמוני ודתי עמוק, שיוצר ואקום תרבותי חברתי חסר תקדים, שפותח שאלות ואפשרויות לנטיעת רעיונות חדשים ומהפכנים, עדיין מדובר במגבלות התנהלות חברתית אנושית שלא ניתן להתעלם מהם. לכן לא סביר שלא הייתה משמעות עליונה לעושרו המופלג ולהשפעתו של כלבא שבוע על ההנהגה ועל מהלך האירועים. לא סביר שלקשר נישואיו של עקיבא למשפחת שבוע, לא הייתה השלכה פוליטית על התבלטותו המטאורית של רבי עקיבא על השגת מעמדו והשפעתו. מחונן ככל שהיה, עניו וצנוע ככל שהיה, ללא רוחו הגבית החזקה של משפחתו העשירה והמשפיעה, היה עקיבא נותר אפיזודה זמנית.

יחצנות מושקעת

כשלעצמו בלבד, הוא לא היה מצליח לשרוד את התחרות על ההשפעה והשליטה, היריבויות והמאבקים למען השם. במיוחד לא יתכן הדבר כשאתה בעצם מהפכן בגישתך. רק להשפעת הכסף והמעמד יש את היכולת לייצר יחסי ציבור כאלה שיהפכו אותך ממהפכן מרתיע, לחדשן מפתיע ומעורר עניין. רק כסף רב מרכך גאווה ושמרנות של רבנים וגדולים, ומגייס אותם לתמיכה בחדשנות ובטיפוח האגדות וסיפורי המיתוס מסביבך.

בורותו ורדידות אמונתו במחצית חיי עקיבא הראשונים, יכולים לספק הסבר מצוין לחולשת אופיו, וחוסר יכולתו להפריד בין רזי האמונה המיסטית לבין ראיה פרגמאטית של המציאות וצפונות השלטון. זה גם מסביר את חוסר האומץ שלו להתמודד נגד הקנאות המיסטית ונגד הכוחנות המאיימת המסוכנת של בר כוכבא!

אין באגדת הפרדס שעליה רוכבת המחברת, כדי למצוא הסבר מניח דעת, להתנהגותו והבנתו המאכזבות של המנהיג הדתי הנחשב והנערץ. ההסבר נתון ליחצנות מושקעת, ולזכות זה שהוקמה וטופחה מסביבו חומת מגן של אגדות ומיתוסים.

נראה שיוכי ברנדס נכנסה לפרדס האפל, אבל לא העזה לפקוח עיניים, מחשש לגעת בחוט העדין מאד, שעדין מחבר בין מאמיני ימינו לבין מיתוסי העבר על רבי עקיבא, שעליהם גדלו וחונכו.

רבי עקיבא החדשן הנערץ שהותיר אחריו מורשת רוחנית מרשימה ומטופחת, היה גם המנהיג הדתי שבשיגיונו הביא את הקץ על המדינה היהודית, והעניק את הרוח הגבית העצומה לנצרות הקדומה. לאחר מותו ולאחר חיסול עיקר ההנהגה הדתית היהודית השמרנית, סביר שמרבית יהודי הארץ בחרו ביהדות הנוצרית כמקור תקווה ונחמה. רק המיעוט נותר מחויב למסורת, והוא גם שהמשיך באין ברירה לטפח את מיתוס רבי עקיבא בעיקר בפן הדתי שלו.

תאריך:  14/11/2012   |   עודכן:  14/11/2012
גד גזית
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להיכנס לפרדס ולייצר מיתוס
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אין כאן האנשה, אלא ריאליזם טהור שבתת ההכרה של הכלבים. לֵפִי היא יצור חי, נושם וחושב, המעביר את מחשבותיו אלינו לא באמצעות גלי קול, אלא מוח אלי מוח. אילו יכולנו לצלם את מוחה היינו ודאי רואים זאת.
14/11/2012  |  אברהם גלברשטט  |   ספרים
מרדכי נאור עשה עבודה מצוינת בספרו על יעקב דורי. הביוגרפיה על יעקב דורי הרמטכ"ל הראשון של צה"ל מלמדת ונותנת מידע רחב על התקופה שלפני מלחמת העצמאות, במהלכה ולאחריה. לצד המידע הרחב יש בספר דבר נוסף והוא הבאת סיפורו של דורי שהפך למעין "הרמטכ"ל שנשכח". גם בגלל אישיותו שלא הייתה מוחצנת, גם בגלל תקופות מחלתו במהלך המלחמה בה נאלץ לשהות בבית הבראה בחיפה וגם בגלל הסובבים אותו אשר ידעו להעצים את מעשיהם אל מול חסרונו.
10/11/2012  |  עפר דרורי  |   ספרים
קשה קצת לעקוב אחרי שירתו של אָלָגֶ'ם, קשה קצת לצוד אותה וכאילו צריך לארוב לה. זאת בשל היותה וירטואוזית, מקפצת, זורמת, לא פעם סוריאליסטית. קשה לעקוב אחריה משום שאתה מתחיל במקום מסוים ומוצא עצמך במקום אחר; מתחיל בגוון אחד ומוצא עצמך בגוון שונה; נכנס לספֵרה אחת ויוצא מאחרת מבלי שיהיה בידך הזמן לעבור ממֵמַד אחד לאחר, מה שהוא עושה כדבר המובן מאליו. התחושה היא שנפשו מטיילת, מדלגת ומרחפת באותו סוריאליזם נוזלי שמצוי בגופו, בלי עכבות ובלי שׁחוֹק הכבידה יכבול אותה למקום שבו הייתה מצויה ברגע החולף. כל זה מאפשר לו לראות ולחוש דברים שהוא רואה וחש לבדו.
05/11/2012  |  יוסף כהן אלרן  |   ספרים
מה מוזר חשבתי לעצמי. שניים מקרא, הכוונה היא לשפה העברית, לקרוא פעמיים בשבוע פרשת השבוע - חייב אדם ולאחר מכן לעבור לתרגום אונקלוס בארמית. כך שם.
01/11/2012  |  ד"ר נורית צדרבוים   |   ספרים
גדלותו של המחקר הספרותי היא יכולתו להאזין לעומקה של היצירה הספרותית, לדלות את תשתית העומק שלה ולהעשיר את קוראי היצירה בזוויות ראיה ובתובנות חדשות. בספרו של פרופ' ברזל אכן משתקפת יכולת האזנה מופלאה, המאפשרת לו לפרוש בפני הקורא פרשנות חודרת וקשובה לכל הד בשירתו של איתמר יעוז-קסט. על-מנת להדגים את דבריי אביא קטע קצר מן הספר, בו פרופ' ברזל מצטט מספר שורות משירו של איתמר יעוז-קסט, "אחיזה" (ספר האור הלבן, עמ' 16):
30/10/2012  |  ד"ר אביבית לוי  |   ספרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דרור גרין
דרור גרין
יש סוג נוסף של בני-אדם, ואלו הם בעלי האישיות הפסיכופתית    לפסיכופתים אין סולם ערכים, והאישיות שלהם ריקה    הם אנוכיים באופן טבעי, והם מאמצים, כמו טפילים, את מחשבותיהם והישגיהם של אח...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il