|   15:07:40
  יורם שוייצר  
ראש תוכנית המחקר INSS
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

חיזבאללה כארגון טרור: ההשלכות וההשפעות

מבחינה מעשית סיווג הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור אינו מהווה חציית קו אדום עבור חיזבאללה או עבור האיחוד האירופי. עם זאת, עבור ארגונו של נסראללה ועבור שותפיו האירנים, החלטה זו שולחת איתות פוליטי ברור בדבר קוצר הרוח הגובר של האיחוד כלפי פעילות הטרור הבינלאומי שהארגון חידש בשנים האחרונות
28/07/2013  |   יורם שוייצר   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
חיזבאללה. איתות פוליטי ברור כלפי בארגון [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  סוף ההתחלה בסוריה
  המשבר הסורי והשפעתו על לבנון
  הפעולה הבינ"ל בלוב: חיזוקו של רעיון האחריות להגן

ב-22 ביולי 2013, במהלך פגישת השרים בנושא מדיניות הביטחון והחוץ המשותפת (CFSP), החליטה מועצת האיחוד האירופי להכיר ב'זרוע הצבאית' של חיזבאללה כארגון טרור. משמעות הדבר ש-28 מדינות האיחוד הסכימו פה אחד להוסיף את הזרוע הצבאית של חיזבאללה לרשימת "הארגונים והישויות" שמסווגים כ'טרוריסטים', וזאת על-פי עמדה משותפת 2001/931/CFSP (CP931) של המועצה, "שעניינה יישום אמצעים ספציפים למאבק בטרור", המבוססת על החלטת מועצת הביטחון של האו"ם מספר 1373 (2001).

המהלך הפוליטי שהוביל לכך שהאיחוד האירופי יאמץ עמדה זו היה מפותל למדי, וכרוך בוויכוחים פנימיים רבים: מתקפת הטרור בבורגס (בולגריה) ביולי 2012 הביאה להתלהטות הוויכוח בתוך האיחוד האירופי סביב השאלה האם יש עדות נחרצת לכך שהארגון השיעי לבנוני הוא שעומד מאחורי המתקפה, ואם כן, כיצד יש להגיב למעורבותו זו. לאחר שממשלת בולגריה הצהירה בפברואר 2013, כי חיזבאללה הוא שעומד מאחורי הפיגוע בבורגס, צבר המהלך להכריז על חיזבאללה כארגון טרור - שהובילו מדינות כמו בריטניה והולנד בגיבוי ארצות הברית - תאוצה.

למרות שממשלת בולגריה הנוכחית חזרה בה חלקית מטענה זו, היא ללא ספק השפיעה על החלטת האיחוד האירופי לשנות את מדיניותו כלפי חיזבאללה. תרמו לכך גם גורמים נוספים: דיווחים מצטברים בדבר פעילות הארגון באירופה, הרשעתו במרס 2013 של אדם בעל אזרחות כפולה, לבנונית-שבדית, שנעצר בקפריסין ביולי 2012 והואשם באיסוף מידע על טיסות ותיירים מישראל עבור ארגון חיזבאללה, מעורבותו הצבאית הגוברת של חיזבאללה בסוריה, ההחלטה שהתקבלה לאחרונה במועצת שיתוף הפעולה של מדינות המפרץ, וכן הלחץ האמריקני והישראלי החזק. גורמים מאיצים אלה סייעו להתגבר על ההססנות האירופית סביב סוגיה זו ותרמו לכך שהאיחוד האירופי הצליח לבסוף לגשר על המחלוקות הפנימיות ולהכיר בחיזבאללה כ'ארגון טרור'.

הוויכוח בנושא היה נמרץ ביותר, שכן עד יולי 2013 האיחוד האירופי מעולם לא כלל את חיזבאללה ברשימת ארגוני הטרור שלו, וכך גם אף אחת מהמדינות החברות בו, למעט הולנד, שבה חיזבאללה סווג כארגון טרור מאז 2004 (מחוץ לאיחוד האירופי, בחריין, קנדה, ישראל וארצות הברית נקטו גישה דומה).

עם זאת, אימוץ גישה כזו נתפש כפעולה מאיימת מדי בעיני חלק מהמדינות החברות. מומחים אירופאים חששו מההשלכות הצפויות על לבנון בעקבות תיוג חיזבאללה כארגון טרור, ובייחוד מהסיכון לערעור היציבות בה. יתר על כן, מדינות כמו איטליה, ספרד או אירלנד, שחיילים שלהן משרתים בכוח יוניפיל, הביעו גם הן דאגה שצעד עויין כלפי חיזבאללה יגביר את הסיכון הישיר על כוחותיהן הפרושים בלבנון. לבסוף, הכרה בחיזבאללה כארגון טרור עלולה גם לעורר בעיות בהתמודדות מול ממשלת לבנון, שהארגון מיוצג בה כמפלגה.

על-מנת להסיר חששות אלה ולהתקדם להשגת ההסכמה הנחוצה למהלך ההכרזה על חיזבאללה כארגון טרור, החליט האיחוד האירופי לאמץ את גישת בריטניה (כמו גם את זו של אוסטרליה וניו-זילנד). בריטניה עושה הבחנה בין הזרוע הצבאית לזרוע הפוליטית של חיזבאללה, כאשר את הראשונה היא מחרימה ואילו בשנייה היא מכירה. כשהוא מתבסס על מודל זה, החליט גם האיחוד האירופי לייחס לחיזבאללה שתי זרועו, זו ה'פוליטית' וזו ה'צבאית', שבעיקרה היא דמיונית אולם מבחינה פוליטית - היא נוחה.

מנקודת מבט ארגונית, אין הגיון רב בניסיון להפריד בין הצבא לליבה הפוליטית בארגון כל כך משולב ואחיד, ובעל מנגנון פיקוד ובקרה פנימי כה מובהק כמו בחיזבאללה. ובכל זאת, מנקודת מבט פוליטית, הדרך היחידה להביא את 28 מדינות האיחוד להסכים להכרזה על חיזבאללה הייתה "לרכך את המכה" ולאמץ את הגישה הבריטית. הרצון למצוא פשרה בין הצורך בשליחת מסר פוליטי חזק נגד חיזבאללה לבין הקושי להביא לשינוי רדיקלי במדיניות האיחוד האירופי כלפי לבנון, קיבל ביטוי ברור בדברי שרת החוץ של האיחוד, קת'רין אשטון.

"בעקבות דאגה מהתפקיד שממלא חיזבאללה, הסכמנו על הכללת הזרוע הצבאית שלו ברשימת ארגוני הטרור. אין בכך כדי למנוע את המשך הדיאלוג בין כל המפלגות הפוליטיות בלבנון". לנוכח הניסוח הזהיר של ההכרזה, מן הראוי לשאול מה אמורות להיות ההשלכות המעשיות של החלטת האיחוד האירופי.

ההכרזה על חיזבאללה כארגון טרור אמורה להתפרש כמסר פוליטי תקיף נגד מעורבותו הגוברת של הארגון באזור, ובייחוד נגד תפקידו בסוריה. במובן זה, תיוג חיזבאללה כארגון טרור יתרום להחלשה בלגיטימיות הפוליטית ובמעמדו הבינלאומי, שני תחומים היקרים מאוד לארגון השיעי לבנוני.

ואכן, אין זה מפתיע שתגובת חיזבאללה הייתה עוינת ביותר: לאורך השנים ציין הארגון בהזדמנויות שונות שהוא רואה עצמו כשונה לחלוטין מארגוני טרור דוגמת אל-קאעדה, כשהוא שב ומדגיש שפעילויותיו הצבאיות מתמקדות בפעילות נגד ישראל בלבד, ובמקביל מכחיש מעורבות בטרור בינלאומי, לרבות במתקפה האחרונה בבורגס. חיזבאללה הצהיר שהוא "דוחה בתוקף" את המהלך להכריז על הזרוע הצבאית שלו כארגון טרור, והוסיף שהוא רואה בכך 'עוול' ו'תוקפנות', ותוצאה של כניעת האיחוד האירופי ללחץ ישראלי ואמריקני.

בחודשים שקדמו להצבעת האיחוד בנושא, השקיע גם החיזבאללה מאמצי שתדלנות והון פוליטי ניכר כנגד המהלך. לדוגמה, בהצהרה הדרמטית הידועה מאוגוסט 2012, הכריז מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה שההכרזה על חיזבאללה: "תייבש את מקורות המימון ותשים קץ לתמיכה החומרית, הפוליטית והמוסרית".

אולם האם אפשר לראות בהחלטה דבר מה מעבר למהלך שמסתכם ב'פרסום והטלת דופי' בחיזבאללה? כאן התשובה מעורבת: טכנית, האיחוד האירופי יהיה מסוגל לאכוף הקפאת נכסים והטלת איסורים על העברות כספים ליחידים, לארגונים ולישויות שמוערך כי הם מסונפים לזרוע הצבאית של חיזבאללה. כמו-כן, על-פי העמדה המשותפת CP931, יחויבו המדינות החברות לקיים שיתופי פעולה לצורכי משפט ומאסר שילכדו יחידים וישויות המקושרים למערך הצבאי של הארגון, ובנקים ומוסדות פיננסים אחרים יהיו מחויבים לשתף פעולה באופן דומה.

עם זאת, כאן השטן הוא בפרטים: על-מנת שהאיחוד האירופי יקפיא נכסים של העברות אסורות, יהיה צורך להוכיח שהכספים החשודים מועברים במפורש לזרוע הצבאית של חיזבאללה, ולא, נניח, לשירותים החברתיים של הארגון. אין צורך לומר שהוכחה כזו מערימה מכשולים מעשיים ניכרים בפני יישום ההחלטה בפועל. יתרה מכך, ההכרזה על הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור לא אמורה לפגוע ביכולת של חברי האיחוד האירופי להיפגש או לבוא במגע עם מי מחברי הארגון (העמדה המשותפת CP931 אינה אוסרת על מגעים מסוג זה), והיא גם אינה צפויה להשפיע על היכולת של חברי הארגון לנוע בחופשיות באירופה.

למרות שחסרים עדיין פרטים (למשל, לא פורסם עדיין מה היו המניעים הרשמיים של האיחוד האירופי להכרזה על חיזבאללה כארגון טרור), יהיה זה סביר להעריך שמבחינה מעשית, סיווג הזרוע הצבאית של חיזבאללה כארגון טרור אינו מהווה חציית קו אדום עבור חיזבאללה או עבור האיחוד האירופי. עם זאת, עבור ארגונו של נסראללה ועבור שותפיו האירנים, החלטה זו שולחת איתות פוליטי ברור בדבר קוצר הרוח הגובר של האיחוד כלפי פעילות הטרור הבינלאומי שהארגון חידש בשנים האחרונות, ויותר מכך, כלפי המעורבות הבוטה שלו בסוריה, ותמיכתו במשטר אסד ובפעולותיו האכזריות נגד אזרחיו.

תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
בנדטה ברטי, יורם שוייצר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חיזבאללה כארגון טרור: ההשלכות וההשפעות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להחלטת האיחוד האירופי שהתקבלה לאחרונה להוסיף את חיזבאללה לרשימת הגופים העוסקים בטרור יש כמה השלכות ומשמעויות. ההחלטה התקבלה ברוב מכריע של כל 28 מדינות האיחוד - רוב חסר תקדים, המעיד שחיזבאללה אכן מבצע פעולות טרור ורוצח אזרחים חפים מפשע על אדמת אירופה, כמו רצח הישראלים בבורגס שבבולגריה, ובקפריסין, שבה סוכלה פעולת הטרור של הארגון.
28/07/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
לפני לא הרבה שנים הייתה דטרויט עיר ואם באמריקה - עיר של שני מיליון תושבים, מרכז של היקף יצרני במדינה גדולה וחשובה, עיר התחבורה, המוזיקה, ומעוז היצרנות האמריקנית ממכוניות ועד משאיות טנקים ומטוסים - שניצחה את מלחמת העולם השנייה וגברה על מכונת המלחמה הגרמנית-יפנית.
28/07/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   כתבות
השבוע נאלץ נשיא ונצואלה ניקולס מדורו לשלוח בדחיפות את סגנו חורחה ארדאסה (ARDEAZA) לסין לשיחות שכנוע עם ראשי המערכת הבנקאית הסינית, במטרה להסיר את האיום הסיני המוחשי להפסיק הזרמת כספים לוונצואלה באמצעות קווי האשראי הממשלתיים.
28/07/2013  |  נחמן פביאן  |   כתבות
המקהלה פעלה בתזמון מושלם. ראש הממשלה המתין עד צאת השבת כדי להגיב להודעת מזכיר המדינה ג'ון קרי על חידוש השיחות בין ישראל לפלשתינים. דקות אחר כך דקלמו שריו את אותם תכנים בדיוק. השבת אפשרה לכולם לשנן היטב את דף המסרים. שטייניץ, ארדן, יעלון וכץ חזרו כמעט מילה במילה: "אין תנאים מוקדמים, אין גבולות 67', אין הקפאה; יש שיחות ישירות כפי שרצינו". ומה עוד יש? שחרור של 82 מחבלים.
28/07/2013  |  אריאל כהנא  |   כתבות
קוששתי לי כמה זרדי פנאי ונסעתי אל מעבר להרי עזריאלי, להיכל הקולנוע, לראות את 'אל הפלא' של טרנס מאליק. התרגשותי הטביעה את שמחתה באייס-קופי. כבר זמן רב מדי היא כלואה בגולאג השִגרה. "אני לא יודעת איך הסרט, אבל הפרוספקט שלו צריך לקבל אוסקר", הערתי. "אני שמחה שהצלחת לברוח מהפרבר שלך", חייכה חברתי. "הוא רדף אחריי עד גשר ההלכה", נאנחתי.
27/07/2013  |  חגית כהן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il