|   15:07:40
  מרדכי קידר  
מרצה אוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סוריה יורקת ארס ללבנון

בזמן שחיזבאללה מגביר את מעורבותו בסוריה, אנשי ארגון 'ג'בהת א-נוסרה' בונים כוחות בני מאות לוחמים בתוך לבנון. ברגע שארגונו של נסראללה ייחלש, הקרב בין הסונים לשיעים ייפרוץ גם בארץ הארזים
28/07/2013  |   מרדכי קידר   |   כתבות   |   העולם הערבי   |   תגובות
חזית סונית חדשה [צילום: AP]

סוריה הגדולה
תיאורטית יש אפשרות שמוסלמים בישראל ירצו לפתוח גם כאן סניפים של הארגון הקורא ליצירת סוריה הגדולה. הדבר כמעט התרחש, עד שנעצר שייח' נאזם אבו אסלים מנצרת, נשפט ונאסר.

בשנתיים האחרונות התרגלנו לראות את מרחץ הדמים בסוריה, וסופו אינו נראה באופק. סוריה הפכה לזירת התגוששות של כוחות רבים הקורעים לגזרים אותה ואת אזרחיה. אלא שאש "האביב הערבי" מאיימת גם על שכנתה ממערב, לבנון, המדינה הדמוקרטית ביותר במזרח התיכון המודרני. בשנתיים האחרונות המערכת הפוליטית הלבנונית, הבנויה על איזונים עדינים בין עדות וגופים פוליטיים רבים, מושפעת ישירות מן המתרחש בסוריה, בשל המעורבות העמוקה של כמה גופים לבנוניים בטרגדיה הסורית.

על המעורבות של חיזבאללה בסוריה נכתב רבות, וסביר להניח כי מעורבות זו, בנוסף על הפיגוע בבורגס שבבולגריה, עמדה בבסיס החלטתו של האיחוד האירופי לראות בזרוע הצבאית של חיזבאללה ארגון טרור. חיזבאללה זוכה בלבנון לביקורת עזה, הן מצד גורמים סונים המזדהים עם המורדים נגד אסד בסוריה, והן מצד שיעים החוששים שנקמת הסונים בסוריה תגיע לתוך לבנון. אלא שנסראללה אינו שועה לדברי מתנגדיו וממשיך לבצע את ההוראות שהוא מקבל מטהרן לסייע לאסד לשרוד בכל מחיר, גם במחיר חייהם של מאות מלוחמי חיזבאללה.

הסונים מצידם אינם נותרים חייבים, והם מנסים לפגוע בחיזבאללה בתוך ביתו, בלבנון - טילים שפגעו בדאחיה, הפרבר הדרומי של ביירות, מעוז חיזבאללה, כמו גם מכונית תופת שהתפוצצה במקום לפני כחודש. גם תומכים של סוריה בלבנון מהווים מטרה של מתנגדי חיזבאללה: בתחילת השבוע נרצח בעיירה הלבנונית סרפנד עיתונאי סורי ממוצא כורדי, מוחמד דראר ג'אמו, שהיה מתומכי משטרו של אסד.

אלא שלאחרונה החלו להגיע לתקשורת הערבית ידיעות על כך שבלבנון הולכת ומתגבשת חזית סונית חדשה - הסניף הלבנוני של "ג'בהת אלנוסרה" הסורית - אשר לה יש גם שלוחות בתוך עירק. ארגון זה הוא חלק מן המערך העולמי של הארגונים הפועלים בהשראת אל-קאעידה, ומתרגמים לשפת מעשה את תורת הפעולה של אוסמה בן-לאדן על הבסיס האידיאולוגי שהניח המדריך הרוחני שלו, השייח' הפלשתיני עבדאללה עזאם.

השם הרשמי המלא של הארגון הוא "ג'בהת אלנוסרה לאהל אלשאם" - "חזית הסיוע לבני סוריה הגדולה". שם זה מבטא את העובדה שאנשי הארגון אינם רואים במדינות המודרניות - סוריה, לבנון, ירדן וישראל - ישויות לגיטימיות, שכן הן נוסדו על-ידי הקולוניאליזם הנוצרי-אירופי במטרה לשרת את האינטרסים שלו. האזור "אלשאם" כולל את מערב עירק, סוריה, לבנון, ירדן וארץ ישראל. לכן על ישראל לפקוח עין על ארגון זה, כי תיאורטית יש אפשרות שמוסלמים בישראל ירצו לפתוח גם כאן סניפים שלו. הדבר כמעט התרחש, עד שנעצר שייח' נאזם אבו אסלים מנצרת, נשפט ונאסר.

ג'בהת אלנוסרה" - למען סוריה הגדולה

1,350 לוחמים
בטריפולי יש לאנשי ג'בהת א-נוסרה כוח של 600 לוחמים. במחוז עכאר בצפון לבנון מדובר על 300 לוחמים. במחנה הפליטים עין אל-חלוה שליד העיר צידון מחכים 250 לוחמים נוספים של הארגון, ובעיירה ערסאל שבבקעה הלבנונית מונה הכוח הנוכחי 200 לוחמים.

הכתבת הנוצרייה לונה ח'ורי מתארת באתר "אילאף" את הפריסה של "ג'בהת אלנוסרה" בלבנון. בראש הארגון עומד מוחמד אלריש מטריפולי, שאחיו סאמר עבד אלרחים אלריש היה אחד ממנהיגי ארגון "ג'ונד אלשאם" ("צבא אלשאם") ונהרג בחודש האחרון בקרב על המבצר הצלבני Krak des Chevaliers בקרבת חומס. המטרה המיידית של מוחמד אלריש היא להגן על ניצני ההתארגנות של "ג'בהת אלנוסרה" בלבנון מפני התנכלויות של צבא לבנון הפועל נגדה על-פי הוראותיו של חסן נסראללה.

צבא לבנון חיסל באמצע יוני השנה את השייח' הסוני הסלפי אחמד אלאסיר בצידון, ותפס משאית מלאה בציוד לחימה על יד העיירה ערסאל שבבקאע הלבנוני. עיירה זו היא כנראה המרכז הלוגיסטי של ארגון "ג'בהת אלנוסרה" הלבנוני, בשל מיקומה על גבול סוריה לבנון. המפקד המקומי שלה בעיר היה ח'אלד חומייד, שנהרג בידי סוכנים של המודיעין הצבאי הלבנוני. המפקד הנוכחי למד את הלקח, והוא פועל בזהות בלתי ידועה בראש קבוצה הכוללת כ-200 לוחמים תחת ההנהגה הרוחנית של שייח' מוצטפא אלחוג'ירי, המכונה "אבו טאקיה" ("בעל הטורבן"), שהוציא פסק הלכה (פתווה) המתיר להרוג את חיילי צבא-לבנון.

בטריפולי - עיר סונית בעלת מיעוט עלאווי - עומד בראש "ג'בהת אלנוסרה" יאסר אלבאדידי מסוריה, הפועל בהשראת ראשי אל-קאעידה בלבנון - חוסאם אלצבאע' והשייח' סאלם אלראפעי. לפקודתו עומדים 600 לוחמים, לבנונים ופלשתינים, והם שותפים פעילים במלחמה המתנהלת על אש קטנה בין שכונת באב אלתבאנה הסונית וג'בל מוחסן העלאווית. במחוז עכאר שבצפון לבנון יש התארגנויות של "ג'בהת אלנוסרה" בעיירות חלבא, קוויטע ואכרום. הן כוללות כ-300 לוחמים, לבנונים וסורים, ובראשם עומד ח'דר ח'וילד, "אבו ת'אאר" ("הנוקם").

במחנה פליטים עין אלחלווה, הנמצא בדרום לבנון, סמוך לצידון, נמצא כוח של 250 לוחמים הסרים למשמעתו של אוסאמה אלשיהאבי הפלשתיני. כוח זה כולל גם לוחמים ממחנה הפליטים ירמוכ שליד דמשק. בנוסף לאלה, יש עוד כמה חוליות של "ג'בהת אלנוסרה" במחנות הפליטים בורג' אלבראג'נה, מאר אליאס ובדאוי.

"ג'בהת אלנוסרה" בלבנון" נמצאת עדיין בשלבי התארגנות, וסניפיה החלו לפעול נגד חיזבאללה וצבא לבנון על בסיס מקומי. היא מבוססת על שילוב כוחות בין לבנונים, סורים ופלשתינים, וייתכן כי בהמשך יצטרפו אליהם ג'יהאדיסטים נוספים ממדינות רבות בעולם, כפי שקורה בכל זירת מאבק פנימי איסלאמי, כמו בעירק, סוריה ולוב.

אלא שכבר נשמעים קולות סונים המתנגדים ל"ג'בהת אלנוסרה" בלבנון, כמו שייח' עמר בכרי פוסתוק, ראש "אלמולתקא אלאיסלאמי לאהל אלסונה ואלג'מאעה פי לבנאן" ("הפורום האיסלאמי של בני הסונה והעדה בלבנון") הטוען כי ההתארגנות של "ג'בהת אלנוסרה" בלבנון מספקת למשטר הסורי ולתומכיו בחיזבאללה תירוץ שהם נלחמים לא בעד אסד אלא נגד אל-קאעידה.

המסקנה העולה מכל האמור לעיל היא כי בשנתיים האחרונות, כשחיזבאללה היה טרוד בסוריה בהרג אזרחיה, צמחה בתוך החצר האחורית שלו - בלבנון עצמה - התארגנות סונית אלימה, רווית אידיאולוגיה אנטי-שיעית השואפת להשתחרר מטבעת החנק של חיזבאללה ולנקום את דם הסונים הנשפך בסוריה כמים. צבא לבנון אמור לטפל בהתארגנויות הסוניות הללו, אבל נראה כי זה לא יוכל להן לאורך זמן, והן ממתינות לשעת הכושר לצאת למתקפה נגד חיזבאללה וצבא לבנון. שעה זו תגיע כשהמאבק בסוריה יתיש את הארגון השיעי, שיתקשה להתמודד עם הכוחות הרעננים המתארגנים נגדו בלבנון.

ייתכן כי לבנון, שהייתה זירת התגוששות בין עדות ומיליציות מאז שקיבלה את עצמאותה ב-1943, מתקרבת אל רגע האמת - למערכה הגדולה שתקבע סופית את גורל המדינה: שיעית תחת שלטון חיזבאללה, סונית תחת המיליציות הג'האדיסטיות או שתחולק על-פי מפתח עדתי, אחרי שכל האזרחים השלווים שאין להם עניין במלחמות יברחו ממנה לכל עבר.

במערב, ובעיקר ישראל, יש לעקוב אחרי ההתפתחויות בלבנון בעין בוחנת, שכן זוהי הזדמנות נדירה לקצוץ חלק משמעותי מאחת הזרועות החשובות של התמנון האירני, המיוצג על-ידי סוריה וחיזבאללה. איני חסיד של תנועות סלפיות ג'יהאדיסטיות סוניות, וללא ספק תיצור השתלטות "ג'בהת אלנוסרה" על סוריה ו/או על לבנון בעיה ביטחונית בישראל. עם זאת, הבעיה העיקרית של ישראל והמערב היא אירן, וככל שזו מתקדמת לעבר הפצצה הגרעינית, היא הופכת יותר ויותר לאיום קיומי על ישראל.

גם אם משמעות המאבק נגד אירן וגרורותיה - משטר אסד וחיזבאללה - היא השלטת "ג'בהת אלנוסרה" על סוריה ואולי גם על לבנון, המחיר מבחינתה של ישראל נמוך מהמחיר שאנו והעולם נשלם על כך שאיפשרנו לאירן להפוך למעצמה גרעינית. "ג'בהת אלנוסרה" היא לכל היותר בעיה במישור הטקטי, בהשוואה לאירן המהווה איום אסטרטגי, קיומי. אין לאפשר לאמצעי התקשורת המציגים, ובצדק, את "ג'בהת אלנוסרה" כאל-קאעידה, להטעות את דעת הקהל ולהפחיד את מקבלי ההחלטות. הבעיה האמיתית, הרצינית, שלנו ושל העולם היא אירן, ולכן יש להיאבק בסוכניה בכל דרך, גם באמצעות סיוע ל"ג'בהת אלנוסרה", אם ארגון זה הוא היחיד המסוגל אפקטיבית להיאבק במשטר הסורי ובחיזבאללה.

מתפרסם גם ב"מקור ראשון".
הכותב הוא מרצה במחלקה לערבית וחוקר במרכז בגין-סאדאת למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר-אילן.
תאריך:  28/07/2013   |   עודכן:  28/07/2013
מרדכי קידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סוריה יורקת ארס ללבנון
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מקס פאואר
28/07/13 14:33
 
מוטקה ה.
5/08/13 13:13
2
ראיס-פוטין-טיל400
29/07/13 11:19
3
רחובותית
30/07/13 12:44
4
יוד יוד
6/08/13 22:23
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
להחלטת האיחוד האירופי שהתקבלה לאחרונה להוסיף את חיזבאללה לרשימת הגופים העוסקים בטרור יש כמה השלכות ומשמעויות. ההחלטה התקבלה ברוב מכריע של כל 28 מדינות האיחוד - רוב חסר תקדים, המעיד שחיזבאללה אכן מבצע פעולות טרור ורוצח אזרחים חפים מפשע על אדמת אירופה, כמו רצח הישראלים בבורגס שבבולגריה, ובקפריסין, שבה סוכלה פעולת הטרור של הארגון.
28/07/2013  |  מנשה שאול  |   כתבות
ארגון חיזבאללה הגיב הלילה (ב', 22.7.13) באופן רשמי על החלטת האיחוד האירופי להכניס את הזרוע הצבאית שלו לרשימת ארגוני הטרור באיחוד האירופי.
23/07/2013  |  איציק וולף  |   חדשות
האיחוד האירופי הכריז (יום ב', 22.7.13) כי הזרוע הצבאית של ארגון חיזבאללה הלבנוני המפלגה הפוליטית הינו ארגון טרור, החלטה שיכולה להיות לה השלכות מרחיקות לכת על יחסי אירופה עם הלבנונים.
22/07/2013  |  עופר וולפסון  |   חדשות
הספר "המרד הסורי" מאת הוגה הדעות הלבנוני השיעי פרופ' פואד עג'מי מאוניברסיטת הרווארד. הספר (יצא לאור על-ידי מכון הופר-סטנפורד, ארה"ב), תורגם לעברית ויצא לאור על-ידי מרכז דיין והוצאת "עם עובד".
21/07/2013  |  מנשה שאול  |   מאמרים
מה משותף להפגנה של "האחים המוסלמים" בכיכר רָאבִּעָה אַלעַדָוִויָה בקהיר, לדאגה העמוקה של חמאס בעזה, להצהרות של ראשי מפלגת "הפעולה האיסלאמית" בירדן ולהפגנה של הפלג הצפוני של "התנועה האיסלאמית" בישראל? כולם שותפים לתוכנית הכלל אזורית של "האחים המוסלמים" שזכתה לגיבוי של הממשל האמריקני, וכולם מודאגים מן המכה שקיבלה תוכנית זו לפני שלושה שבועות במצרים כש"האחים המוסלמים" סולקו בבושת פנים מהשלטון.
21/07/2013  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
דיווח: בכיר בחיזבאללה חוסל בלבנון  /  עידן יוסף
נסראללה: נמשיך להגן על סוריה לצד אסד  /  עופר וולפסון
סקר: רוחאני מוביל בבחירות באירן  /  עופר וולפסון
פעם היה קע"ם  /  צור ארליך
האור שבקצה המנהרה המזרח תיכונית  /  רועי אורן
המזרח התיכון החדש  /  יוסף דיין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il