|
למצוא את השם במנוע החיפוש [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ישנם שמות ותארים מסוימים שככל הנראה יבטיחו לכם סוג של אנונימיות. אם קוראים לכם למשל חיים כהן ואתם לא השף המפורסם, די בטוח שיהיה קשה מאוד למצוא אתכם במנוע החיפוש הפופולרי בעולם – גוגל.
זאת, למרות שיש רב ומנהלים רבים במשק הישראלי הנושאים את אותו השם, עמוד החיפוש הראשון בגוגל מוקדש כולו לחיים כהן השף וכוכב הטלוויזיה.
בעולם בו אנו חיים כיום יש ארכיון כתבות נגיש לכולם ובחינם. ניהול מוניטין מאפשר לחברות ליחידים לעשות סדר בארכיון על-מנת וליצור מצב שבו "דוח הפרסומים" בגוגל יציג תמונה של פרסומים אותם אתם מעוניינים להבליט ומאידך מאפשר להצניע פרסומים אחרים אותם תהיו מעוניינים לשכוח ולהשכיח.
כרטיס הביקור האמיתי של כל אחד מאיתנו היום, הוא לא זה שאנחנו סוחבים (עדיין) בארנק, אלא זה שמופיע בגוגל, כאשר מקישים את השם שלנו. אם לא קוראים לכם חיים כהן, אם השם שלכם או של מותג החברה שלכם חשוב לכם, אתם צריכים לבצע ניהול מוניטין באינטרנט.
בעולם שבו העמוד הראשון בגוגל הוא שקובע את תדמית האדם, הדבר האחרון שאנחנו רוצים, זה שהלקוחות הפוטנציאלים או השותפים הפוטנציאלים יראו את הכתבות המביכות מהתקופה הפראית בצעירות או פשיטת הרגל של העסק הראשון לפני 15 שנה.
המקרה האחרון והמפורסם של ניהול מוניטין ברשת הוא המקרה של פרשת הקטינות של אייל גולן ופמלייתו.
גולן שהסביר בחקירתו כי הפגיעה המשמעותית המוניטין שלו הובילה להפסדים של מיליונים בהכנסותיו, הזמין עבודה יסודית ושיטתית ש"תעלים" במנוע החיפוש של גוגל כתבות שליליות המסקרות את החקירה הבעייתית נגדו.
חשוב לציין כי המקרה של גולן הוא מקרה שבו לניהול המוניטין באינטרנט, מוצלח ככל שיהיה אין משמעות מהותית. למרות שהצליח "לתקן" את עמוד התוצאות שלו בגוגל שממנו נעלמו פרסומים על החקירה, הרשתות החברתיות והתקשורת עם סיקור נרחב ורציף של הפרשה גרמו למצב שבו עמוד התוצאות של גוגל במקרה של גולן פשוט נראה לא רלוונטי אך הדבר לא שינה מהותית את דעת הקהל שהתעצבה ברוב מוחלט על-ידי התקשורת והרשתות החברתיות.
המקרה של גולן הוכיח כי מוניטין האינטרנט של בן אדם או מותג יכולים להיות מצוינים ומוצלחים למרות מוניטין בפועל שנפגע בשווי של מיליונים. ניהול מוניטין אפקטיבי באינטרנט הוא לא רק מדידה של אזכורים ראשונים בעמודים הראשונים של מילות החיפוש הרלוונטיות בגוגל.
ניהול מוניטין אפקטיבי באינטרנט הוא כזה שמגביר את החשיפה לפרסומים חיוביים או ניטראליים על חשבון אזכורים שליליים. אם מדובר באדם מסוים, אין סיבה שפרסום על מעשה לא נורמטיבי אחד בחייו, שהגיע לאינטרנט, יתקע כגיבנת שמסרבת לעזוב באמצעות ניהול מוניטין ניתן להעניק ללקוח דף חלק ברשת שיסייע לו להצליח בהמשך הדרך עם יחס אוביקטיבי יותר מהגולשים.
במקרה של חברות ניתן להציג ברשת תמונה יותר מאוזנת. לא כל תלונה של לקוח או מתחרה לגיטימית יותר או פחות צריכה להופיע בדף החיפוש הראשון באינטרנט על החברה.
גם במקרה של סכסוך עסקי או ביקורת על החברה, אין שום סיבה שיופיעו בראש עמוד החיפוש של גוגל עם מילות חיפוש הרלוונטיות לחברה.
ניהול מוניטין חשוב בעיקר למי שרוצה לבנות ולפתח מותג, חברה או תדמית. בעולם שבו האינטרנט רואה וזוכר הכול, אסור לתת לאלגוריתם של גוגל לעצב לבדו את כרטיס הביקור הכל כך חשוב הזה אותו רואים שותפים עסקיים ולקוחות פוטנציאליים.