|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

תורה ומשפט

עוד על ריבוי מעוולים

במקורות המשפט העברי נקבעו שלושה הסדרים בעניינם של מעוולים שגרמו נזק אחד, וראוי שנעמוד על היחס בין ההסדרים האלה בינם לבין עצמם ואת מידת התאמתם להסדר שבחוק
04/07/2014  |   אליעזר הללה   |   מאמרים   |   תגובות
עמדה מורכבת יותר

שני מעוולים או יותר שגרמו לנזק אחד1, האם רשאי הניזוק לתבוע מכל אחד מהם את מלוא נזקו או שמא עליו לתבוע מכל אחד את חלקו היחסי? החוק הישראלי קובע שהניזוק רשאי לתבוע מכל מעוול את מלוא הנזק. וזה לשון סעיף 11 לפקודת הנזיקין (נוסח חדש): "היה כל אחד משני בני-אדם או יותר חבים לפי הוראות פקודה זו, על מעשה פלוני, והמעשה הוא עוולה, יהיו חבים יחד על אותו מעשה כמעוולים יחד וניתנים להיתבע עליה יחד ולחוד2".

עמדת המשפט העברי מורכבת יותר3. כפי שנראה להלן, במקורות המשפט העברי נקבעו שלושה הסדרים בעניינם של מעוולים שגרמו נזק אחד, וראוי שנעמוד על היחס בין ההסדרים האלה בינם לבין עצמם ואת מידת התאמתם להסדר שבחוק.

"רצה מזה גובה - רצה מזה גובה"
סיוע בגניבת ספרים [צילום: פלאש 90]

בתלמוד ובפוסקים נמנו מקרים שכמה מעוולים גרמו בהם נזק אחד, ונקבע שהניזוק רשאי לגבות את מלוא הפיצוי מאחד מן המעוולים לפי בחירתו, בדומה לעמדת המשפט הישראלי.

התלמוד הבבלי עוסק בדינו של נכס שנגזל על-ידי אדם אחד, ולאחר מכן ניזוק על-ידי אדם אחר, שאינו הגזלן. האמורא רב חסדא פוסק שהנגזל יכול לתבוע את גזלתו מן הגזלן או מן המזיק לפי בחירתו. וזה לשון התלמוד בעניין זה4: "אמר רב חסדא: גזל ולא נתייאשו הבעלים5, ובא אחר ואכלו ממנוף, רצה מזה גובה - רצה מזה גובה. מאי טעמא? כל כמה דלא נתייאשו הבעלים, ברשותיה דמריה קאי6 (=ברשות בעליו הנכס עומד)"7.

הרמב"ם פוסק להלכה כדעת רב חסדא8. וזה לשונו: "אסור ליהנות בדבר הגזול, ואפילו לאחר יאוש... מי שעבר ואכל הגזלה אחר יאוש, פטור מלשלם. ואם אכל קודם יאוש, ורצו הבעלים לגבות מן האוכל, גובין, שעדיין ברשותן היא. ואם רצו, גובין מן הגזלן".

מן האמור לעיל עולה שלנגזל זכות לתבוע את מלוא הפיצוי על הנכס הגזול מן הגזלן או מן האוכל, לפי בחירתו. ואין צריך לומר שאם התובע רוצה, הוא זכאי לחלק את תביעתו בין המעוולים, כפי שהעירו הפוסקים9.

הפוסקים החילו את דינו של רב חסדא גם על מקרים אחרים. להלן נדון בשניים מהם, מפסקי הרא"ש, רבינו אשר בן יחיאל (אשכנז-ספרד, המאות הי"ג-הי"ד):

א. הרא"ש נשאל10 בעניין ספרים שמסר ראובן לשמעון כמשכון, והעבירם שמעון שלא כדין ללוי, והתרשל לוי בשמירתם וגרם להם נזק. ראובן, בעל הספרים, מבקש לתבוע את נזקו מלוי, ולוי טוען שאין לראובן עילת תביעה כנגדו. וזה לשון השאלה:

"ילמדנו רבינו: ראובן תובע ללוי ספרים שמשכן (ראובן) לשמעון... וכשהוציא לוי הספרים לתתם לראובן, אומר (ראובן) שנפחתו ונפסדו בידו, ותבע לשלם לו הפחת. ולוי אומר (לראובן): 'לאו בעל דברים דידי את, כי ממי שקיבלתי הספרים, הוא הרשני ללמוד בהם כל זמן שיהיו ברשותי...'. והשיב ראובן: '...לא היה לך ליגע בהן, ובנך למד בהן בעניין שנפחתו, ויש לך לשלם לי הפחת"".

והשיב הרא"ש: "לא מצי למימר (=לוי אינו יכול לומר לראובן) 'לאו בעל דברים דידי את, אין לך דין כי אם עם שמעון', דהוה ליה כגוזל ומאכיל לאחר. רצה מזה גובה - רצה מזה גובה". הרא"ש דוחה אפוא את טענתו של לוי, שראובן אינו רשאי לתבוע ממנו פיצוי על הנזק שנגרם לספרים, מפני שלפי דינו של רב חסדא, ראובן רשאי לתבוע את שמעון או את לוי לפי בחירתו: את שמעון, מפני שהמשכון נמסר לידיו, והוא מסר אותו ללוי שלא כדין; ואת לוי, מפני שהוא גרם את הנזק לספרים.

ב. עוד נשאל הרא"ש בעניין אישה ששידלה אדם לסייע לה לגנוב ספרים, ואותו אדם מסרב לפצות את בעל הספרים בטענה שהאישה חייבת לשאת בנטל הפיצוי לבדה, מפני שהיא יזמה את הגניבה, והוא רק סייע בידה. והשיב הרא"ש, שכיוון שהגניבה לא הייתה יכולה לצאת אל הפועל בלא סיועו של אותו אדם בשל כובד הספרים, בעל הספרים יכול לגבות את מה שנגנב ממנו הן מן הגנבת-האישה הן מן המסייע-האיש לפי בחירתו. וזה לשונו בעניין זה11:

"ועל שטען ראובן על שמעון שנכנס לחדרו וגנב ספריו והוציא מרשותו, ושמעון השיב: 'אמת כי הוצאתים, אלא כך היה הענין, שבקשתני קרובתי כלתך להוציאם החוצה, כי לא יכלה שְׂאֵתָם'... נראה לי ששמעון חייב להחזיר לראובן הספרים שלקח בחדרו, כי מה לו ליכנס בחדרו שלא בידיעתו להוציא ממון משם... ובנדון זה, בלאו איהו (=בלעדיו) לא הייתה יכולה להוציאן משם. הלכך יגבם ממי שירצה: מכלתו, שהודתה לו שהם ברשותה; ואם ירצה, יגבה משמעון"12.

גבייה לפי חלקו היחסי של כל מזיק
שור שדחף את חברו [צילום: פלאש 90]

לעומת דינו של רב חסדא, ולפיו הניזוק יכול לגבות את מלוא הנזק ממעוול אחד לפי בחירתו, נקבע במקרים אחרים בתוספתא ובתלמוד שהניזוק יכול לגבות מכל מעוול רק את חלקו היחסי בנזק שנגרם, אף על-פי שניתן לייחס לכל מעוול את האחריות למלוא הנזק. וזה לשון התוספתא13: "שור שדחף את חבירו ונפל לבור ומת... רבי נתן אומר: במו¬עד14 - זה נותן מחצה וזה נותן מחצה; בתם - בעל הבור משלם שלושה חלקים ובעל השור רביע".

התלמוד15 מביא את התוספתא ומעלה את האפשרות שהן בעל השור הן בעל הבור אחראים לכל הנזק, "האי כוליה הזיקא עבד, והאי כוליה הזיקא עבד": בעל השור התם משלם רק רבע מן הנזק, מפני שאם היה מזיק לבדו, היה משלם רק חצי נזק, והעובדה שיש לו שותף, מפחיתה את חלקו לרבע; ובעל הבור משלם שלושה רבעים, מפני שעקב אחריותו לכל הנזק, עליו לשלם את שאר הפיצוי16.

התלמוד מרחיב את דינו של רבי נתן, שנפסק להלכה17, ולפיו כל מעוול משלם לפי חלקו, ומחיל אותו גם במקרים אחרים, כגון: בשני שוורים שנגחו, באדם ושור שדחפו שור אחֵר לבור ועוד. ובדרך זו מיישם הרמב"ם את הסדר חלוקת התשלום בין מעוולים בין שני בני אדם שהזיקו במשותף. וזה לשונו: "שניים שחבלו באחד כאחת, שניהם חייבין, ומשלשין (=מחלקים) ביניהן18. שניים שהמיתו את הבהמה כאחת או שברו את הכלי כאחת, משלשין ביניהן19".

שותפין שגנבו כאחד משלשין ביניהן20. אולם אם אחד המעוולים אינו משלם את חלקו, הניזוק עלול לצאת וידיו על ראשו, וכדי להגן עליו מתוצאה לא רצויה זו, פוסק רבי נתן: "כל היכא דלא אפשר לאישתלומי מהאי, משתלם מהאי (=כל מקום שאי-אפשר להיפרע מזה, נפרע מזה)".

נחלקו הפוסקים בשאלת היקפו של כלל זה. יש מי שסבורים שהניזוק רשאי לתבוע ממעוול אחד את מלוא התשלום כשהמעוול האחר אינו משלם מכל סיבה שהיא, כגון שהוא חדל פירעון או מתחמק מתשלום. כך סבור רבי מאיר הלוי אבולעפיה (ספרד, המאות הי"ב-הי"ג)21:
"וכתב הרמ"ה דהוא הדין נמי שנים שמזיקין, ושניהם בני חיובא, אלא שהאחד ברח או שהוא כאן ואין לו לשלם, משתלם מן האחר"22.

אולם יש מן הפוסקים הסבורים שאם מעוול אחד חדל פירעון או מתחמק מלשלם, הניזוק אינו רשאי לגבות את מלוא הנזק מן המעוול האחר, ודינו של רבי נתן חל רק כשמעוול אחד פטור על-פי דין, כמו שמביא הטור בשם רבי יחזקיהו ממגדבורג (מזרח גרמניה, המאה הי"ג), ומסכים עימו. וזה לשונו:

"דלא מחייב ר' נתן היכא דליכא לאשתלומי מאידך אלא היכא שפטור מדינא. דכיון שהתורה פטרה אותו שעמו, והוא עשה כל הנזק, צריך לשלם. אבל אם שותפו בר תשלומין, אלא שאין לו לשלם, למה יפרע הוא בשבילו?! וכן כתב הר"ר חזקיה"23.

רבי שמעון שקאפ (ליטא, המאות הי"ט-הכ')24 מביא את הטעם שביסוד שיטה זו. לדבריו, כשאחד מן המעוולים פטור מאחריות על-פי דין, הרי שבשעת יצירת החיוב, כלומר שעת הנזק, חלה חובת הפיצוי רק על המעוולים שניתן לחייב אותם לשלם את מה שהזיקו. לעומת זאת, אם לא ניתן לגבות את הפיצוי מאחד מן המעוולים, אף על-פי שהוא חייב מן הדין, כגון שברח או שירד מנכסיו, החיוב חל מעיקרא על כל המעוולים לפי חלקו היחסי של כל אחד מהם, ואין מן הדין לשנות את החיוב אם אחד החייבים אינו מקיים את חיובו. לשון אחר, אם אחד מן המעוולים פטור על-פי דין, ניתן לראות במעוול החייב כמי שאין לו מעוול שותף25.

לפי זה, מובן שפטוֹר על-פי דין שבו חל דינו של רבי נתן הוא פטוֹר בדין המהותי דווקא; ואילו אם הפטוֹר של מעוול אחד אינו פטוֹר בדין המהותי, אלא פטוֹר עקב דיני הראיות או פטוֹר דיוני27, כגון שלא ניתן לחייב את אחד המעוולים עקב הכלל "המוציא מחברו עליו הראיה"28, או שבית הדין מנוע מלדון בנזקו של אחד המעוולים בשל חוסר סמכות29, החיוב חל מעיקרו על כל המעוולים, והעובדה שיש מניעה דיונית לחייב את אחד מהם אינה מצדיקה את גביית חלקו מן המעוולים האחרים.

מעוול עיקרי ומעוול משני
האכיל פרה בפירות חברו [צילום: פלאש 90]

בכמה מקרים, הפוסקים מייחסים את עיקר החיוב לאחד מן המעוולים, ומחייבים את הניזוק לתבוע תחילה את נזקו מן המעוול העיקרי, ורק אם אינו יכול לשלם, הניזוק רשאי לתבוע את הנזק מן המעוול המשני30.

כך למשל הרא"ש31 עוסק בשאלת החבות הנזיקית של מי שהאכיל את בהמת חברו בפירותיו של אדם אחר בחצרו של בעל הפירות. בעל הבהמה התרשל, כשהניח לבהמתו להיכנס לחצרו של הניזוק, והמאכיל פשע כשהושיט לבהמה את הפירות. ונשאלת השאלה: כיצד יתחלק הנזק בין המעוולים?

הרא"ש פוסק שבעל הפרה חייב רק אם המושיט פטור בדין או שאינו יכול לשלם, אך אם המושיט חייב בדין ויכול לשלם, נטל הפיצוי מוטל עליו לבדו32. הש"ך33 אומר שהלכה זו מקבילה לדינו של רב חסדא34: דינו של המושיט כדין גזלן, ודין בעל הפרה כדין אוכל, וחל בזה הכלל: "רצה מזה גובה - רצה מזה גובה"35. אולם כיוון שהמושיט יזם את ההיזק וגרם לו, הוא בגדר המעוול העיקרי, והניזוק צריך לתבוע אותו תחילה, ורק אם הוא פטור בדין או שאין לו במה לשלם, הניזוק רשאי לתבוע את בעל הפרה.

העיקרון של מעוול עיקרי ומעוול משני מיושם בפוסקים בהרבה מקרים, כגון: שומר שמסר פיקדון לשומר משנה, והלה לא שמר עליו כראוי36; מעוול שגורם נזק על-ידי שליח37 ועוד.

המבחן לתחולת ההסדרים

לעיל ראינו שמקורות המשפט העברי מציעים שלושה הסדרים בריבוי מעוולים, שנפסקו כולם להלכה:

א. רצה מזה גובה - רצה מזה גובה (דינו של רב חסדא).

ב. על הניזוק לנסות לגבות מכל מעוול את חלקו היחסי, ורק אם אחד המעוולים אינו משלם38, רשאי הניזוק לגבות את הכל מחברו (דינו של רבי נתן).

ג. הניזוק גובה את מלוא הנזק מן המעוול העיקרי, ורק אם אינו יכול לשלם, הוא רשאי לגבות מן המעוול המשני.

מובן שהסדר מעוול עיקרי ומעוול משני חל רק אם יש מעוול אחד עיקרי. אולם התלמוד והפוסקים אינם מציינים מתי יחול כל אחד משני ההסדרים האחרים. לעניין זה, ניתן להציע שלושה מבחנים אפשריים:

א. מבחן השיתוף. על-פי מבחן זה, דינו של רב חסדא חל כשבית דין יכול לדון בנפרד בנזק שגרם כל מעוול, כגון "בגזל... ובא אחר ואכלו", ניתן לדון בדינו של הגזלן בלא האוכל, ובדינו של האוכל בלא הגזלן. ואילו דינו של רבי נתן חל כשלא ניתן להפריד את הדיון בעניינם של המעוולים. וכך, בעניין שור שדחף שור אחר לבור, לא ניתן לדון בדינו של השור שדחף בלא לדון בנזקי הבור. ולהפך39.

ב. מבחן סוג התביעה. על-פי מבחן זה, דינו של רב חסדא חל כשהתביעה היא להשבת נכס בעין או חליפו, כגון תביעה מגזלן או משומר משכון. בתביעת השבה, התובע מעוניין לקבל את הנכס שלו, ואין מקום לחייב אותו לתבוע מכל מעוול את חלקו, ולכן הוא רשאי לתבוע מכל מעוול את מלוא החיוב40. לעומת זאת, אם התביעה היא תביעת פיצוי, כגון תביעת נזיקין, התובע מבקש לקבל פיצוי על נכס שכבר אבד, וסביר אפוא שישלם כל מעוול רק את חלקו41.

כל אחד משני המבחנים הללו מסביר מקרים רבים שהפוסקים מחילים בהם את דינו של רב חסדא או את דינו של רבי נתן, אך אף לא אחד מהם מסביר את כל המקרים42. לכן, נבקש להציע מבחן שלישי:

ג. מבחן משולב. על-פי מבחן זה, דינו של רב חסדא הוא בגדר דין "ברירת המחדל", והוא חל עקרונית בריבוי מעוולים. ורק בהתקיים שני תנאים מצטברים, חל דינו של רבי נתן: התביעה היא לפיצוי, ולא ניתן לדון בנזקו של כל מעוול לעצמו. בכך מתיישבים המקרים כולם43.

הערות:

1. במסורת הפסיקה האנגלית, אם הנזק אינו ניתן לחלוקה, המעוולים נחשבים כמי שגרמו לנזק אחד, אף אם לא פעלו בצוותא (ראה גד טדסקי, דיני הנזיקין: תורת הנזיקין הכללית, ירושלים תשל"ז, שער שביעי, עמ' 479 ואילך). במשפט הישראלי, המבחן ל"נזק שאינו ניתן לחלוקה" הוא מבחן פיזי, כלומר, אם לא ניתן לקבוע איזה חלק מן הנזק גרם כל מעוול. ראה ד"נ 15/88 מלך נ' קורנהויזר, פ"ד מד(2) 89 (1990).
2. וראה גם סעיפים 76, 79, 370 להצעת חוק דיני ממונות, התשע"א-2011.
3. לדברים שלהלן, ראה והשווה: נחום רקובר, המסחר במשפט העברי, ירושלים תשמ"ח, עמ' 93; הרב אברהם צבי שיינפלד, חוק לישראל, נזיקין, ירושלים תשנ"ב, עמ' 54-47; מיכל טיקוצ'ינסקי, "על מעוולים יחד", פרשת השבוע, ויקרא, תש"ע, גיליון מס' 369.
4. בבא קמא קיא ע"ב.
5. במשפט העברי, כל זמן שהנכס הגזול קיים בעין, אין הגזלן יכול לקנות בו זכות קניינית מלאה כל זמן שהבעלים-הנגזל לא התייאש ממנו.
6. בהמשך הסוגיה בתלמוד עולה האפשרות שהאמורא רמי בר חמא חולק על רב חסדא וסובר שהניזוק רשאי לתבוע רק את הגזלן ולא את המזיק.
7. דינו של רב חסדא שנוי לכאורה במחלוקת בין אמוראי ארץ ישראל, המובאת בתלמוד הירושלמי (בבא קמא פ"י ה"א): "גזל טלית ונתנה לאחר: רבי לעזר בשם רבי חייה אמר: מוציאין מראשון ולא משני; רבי יוחנן אמר בשם רבי ינאי: מוציאין אף מן השני" (וראה גם ירושלמי, תרומות, פ"ז ה"ב). לכאורה, שיטת רב חסדא בתלמוד הבבלי מתאימה לשיטת רבי ינאי בתלמוד הירושלמי, אולם התלמוד הבבלי (בבא קמא קטו ע"א) מביא את המחלוקת הזאת וסובר שהכל מסכימים עם פסק דינו של רב חסדא, ולא פסק רבי חייא שהתביעה היא רק נגד הגזלן אלא משום שהוא דן במקרה שנתייאשו הבעלים לפני העברת הטלית לאדם השני, ואילו רב ינאי דן בשהייתה ההעברה לפני הייאוש.
8. רמב"ם, הלכות גזלה ואבדה, פרק ה, הלכות ב, ד. וראה גם שולחן ערוך, חו"מ, סימן שסא, סעיף ה.
9. טור ושולחן ערוך, שם.
10. שו"ת הרא"ש, כלל צג, סימן ב; טור, חו"מ, סימן עב.
11. שו"ת הרא"ש, כלל קא, סימן ז.
12. דברי הרא"ש מובאים להלכה בשולחן ערוך, חו"מ, סימן שמח, סעיף ח. וראה גם: ביאור הגר"א, שם, ס"ק כה; פתחי תשובה, שם, ס"ק ז; פסקי דין - ירושלים דיני ממונות ובירורי יוחסין, כרך ז, עמ' כג; שם, כרך יא, עמ' קז. והשווה לדעת הרמב"ם, להלן, ליד ציון הערה 21.
13. תוספתא, בבא קמא (ליברמן), פרק ו, הלכה א. וראה גם: מכילתא דרבי שמעון בר יוחאי, פרק כא, פסוק לג; ירושלמי, בבא קמא פ"ג ה"א.
14. בנזקים שהן בגדר "קרן", נזק שבעל חיים גורם בכוונה, מבחין המשפט העברי בין שור תם לבין שור מועד. נזקים אלה אינם צפויים, ולכן בשלוש הפעמים הראשונות השור מוגדר כשור תם, ובעליו חייב לשלם רק מחצית הנזק, עד גובה ערך השור המזיק ("מגופו"); ואילו מן הפעם הרביעית ואילך, השור הוא בגדר שור מועד, ובעליו משלם את מלוא הנזק בלא הגבלה לערך השור המזיק ("מן העלייה"). ראה: שמות כא, לה-לו; משנה, בבא קמא ב, ד; שם ג, ט; רמב"ם, הלכות נזקי ממון, פרק א, הלכה ד.
15. בבא קמא נג ע"א.
16. ובלשון התלמוד: "דאמר ליה בעל השור לבעל הבור: שותפותאי מאי אהניא לי" [בכתב יד מינכן ובכתב יד המבורג: תמותאי ושותפותאי]".
17. התלמוד מעלה את האפשרות שאין כאן עניין לריבוי חייבים, והאחריות מחולקת בשווה בין המעוולים, "האי פלגא הזיקא עבד והאי פלגא הזיקא עבד". לפי אפשרות זו, בעל השור התם משלם רבע נזק, חצי מאחריותו, שהיא כאמור רק על חצי הנזק, ובעל הבור, שגם הוא אחראי רק למחצית הנזק, משלם יותר מחלקו (שלושה רבעים) עקב טענת הניזוק: "אנא תוראי בבירך אשכחיתיה [=אני את שורי מצאתי בבור שלך]". להסבר טענה זו, ראה אוצר מפרשי התלמוד, בבא קמא, חלק ב, עמ' תקטז-תקיז. התלמוד אינו מכריע במפורש בין שתי האפשרויות.
18. ראה: רמב"ם, הלכות נזקי ממון, פרק יב, הלכה יט; שולחן ערוך, חו"מ, סימן תי, סעיף לב.
19. רמב"ם, הלכות חובל ומזיק, פרק א, הלכה יג. וראה גם טור ושולחן ערוך, חו"מ, סימן תכא, סעיף יד. וראה בביאור הגר"א, שם, ס"ק כא, המציין שמקורו של הרמב"ם בסוגייתנו.
20. רמב"ם, שם, פרק ו, הלכה יג. וראה גם: שולחן ערוך, חו"מ, סימן שפג, סעיף ג; סמ"ע, שם, ס"ק ט.
21. רמב"ם, הלכות גנבה, פרק ג, הלכה יז. והשווה לדברי הרא"ש, לעיל, ליד ציון הערה 11. וראה גם רמ"א, חו"מ, סימן שפח, סעיף יב: "שנים שמסרו [=הלשינו] ביחד, כל אחד משלם החצי".
22. מובא בטור, חו"מ, סימן תי, אבל הטור עצמו אינו מסכים עמו.
23. ראה ההפניות שבביאור הגר"א, חו"מ, סימן תי, ס"ק מט. לדעת הגר"א, שם, ס"ק מח, כן היא גם דעת התוספות. ראה קצות החושן, סימן תי, ס"ק ד, המבקש להוכיח שכן היא גם דעת רש"י. ראה: שו"ת בעלי התוספות, סימן פד; תשובות מיימוניות, משפטים, סימן סג, שכן היא דעת מהר"ם בר' ברוך מרוטנבורג (ראה זרח ורהפטיג, זריחת השני, בבא קמא כג ע"א, ד"ה הש"ך, הכותב ש"רמ"ה" הנזכר בטור הוא מהר"ם בר' ברוך מרוטנבורג. סתם ולא פירש). אולם השווה למובא בשמו להלן, הערה 24.
24. בהגהות מיימוניות, הלכות נזקי ממון, פרק יב, הלכה יט, אות ג, מובא שכן היא דעת מהר"ם בר' ברוך מרוטנבורג. וראה בית יוסף, חו"מ, סימן תי, ד"ה וכתב הרמ"ה, האומר שהדברים האלו סותרים את מה שמובא משמו לעיל, הערה 23. וראה ים של שלמה, בבא קמא, פרק חמישי, סימן מ, ד"ה ונראה שמה שנמצא, שמהר"ם בר' ברוך מרוטנבורג חזר בו מפסיקתו כשיטת הרמ"ה. וראה גם: ש"ך, חו"מ, סימן שפח, ס"ק מב; שם, סימן תי, ס"ק ד; מרדכי השלם, ירושלים תשנ"ב (ההדיר אברהם הלפרין), עמ' רנ, הערה 436.
25. שערי יושר, שער ז, פרק כא, ד"ה ולענ"ד נראה דאפשר.
26. וראה גם חזון איש, בבא קמא, סימן ה, ס"ק יז, ד"ה וכ' הש"ך. והשווה ברכת אברהם (ארלנגר), בבא קמא, מהדורה תניינא, יג ע"א, "בעניין כי ליכא לאישתלומי מהאי משתלם מהאי", אות ז.
27. להבחנה בין פטור מהותי לפטור שאינו מהותי, ראה: ים של שלמה, בבא קמא, פרק חמישי, סימן מא (מובא בקיצור בט"ז, חו"מ, סימן תי, סעיף לז); חזון איש, בבא קמא, סימן ה, ס"ק יז, ד"ה וכ' הש"ך, וד"ה אבל.
28. ראה: תוספות, בבא קמא מו ע"ב, ד"ה גלית; ביאור הגר"א על שולחן ערוך, חו"מ, סימן תי, ס"ק מט; שו"ת רבי עקיבא איגר החדשות, סימן כב.
29. בזמן הזה, שאין דיינים סמוכים איש מפי איש עד משה רבנו, סמכות בית הדין לדון מצומצמת (ראה טור ושולחן ערוך, חו"מ, סימן א). כך למשל בית הדין אינו מוסמך לדון בדיני שור תם. אם אחד המעוולים הוא שור תם, בית הדין אינו מוסמך לדון בנזקיו, ולכן חלקו בנזק אינו מוטל על המעוול האחר. ראה: הגהות אשרי, בבא קמא, פרק חמישי, סימן יב בשם מהרי"ח (הוא רבי יחזקיהו ממגדבורג, הנזכר לעיל, ליד ציון הערה 24); טור, חו"מ, סימן תי; שולחן ערוך, חו"מ, סימן תי, סעיף לז.
30. הפוסקים אינם מציינים על סמך מה הם מבחינים בין מקרים שיש בהם מעוולים שווים בחבותם לבין מקרים שיש בהם מעוול עיקרי ומעוול משני. אולם דומה שהמבחן הוא מבחן האשם. כלומר, אם יש לכולם אשם שווה, הם מעוולים שווים בדרגתם; ואילו אם לא ניתן לייחס לאחד מהם אשם גדול יותר, כגון שיזם את הפעולה שגרמה לנזק, הוא בגדר מעוול עיקרי. והשווה למובא בשם ריב"א בשיטה מקובצת, בבא קמא נג ע"ב, ד"ה והר"ר ישעיה.
31. רא"ש, בבא קמא, פרק ב, סימן ט. הגהות אשרי, שם, הגהה שנייה. וראה גם רבנו ירוחם, מישרים, נתיב לא, חלק א. דברי הרא"ש מבוססים על דברי התוספות, בבא קמא כג ע"א, ד"ה תפשוט. לדיון בדברי הרא"ש, ראה קהילות יעקב, בבא קמא, סימן כב.
32. לפסיקת הרא"ש והגהות אשרי ראה שולחן ערוך, חו"מ, סימן שצא, סעיף א.
33. ש"ך, שם, ס"ק א.
34. לעיל, ליד ציון הערה 4.
35. והשווה ביאור הגר"א, חו"מ, סימן שצא, ס"ק טו.
36. ראה: תוספות, בבא מציעא מב ע"ב, ד"ה כל; הרא"ש, בבא מציעא, פרק שלישי, סימן כג. לדעתם, שומר המשנה הוא המעוול העיקרי, ובעל הנכס תובע אותו תחילה.
37. בעניין זה, הפוסקים דנים בשאלה: מי הוא המעוול העיקרי. ראה מיכאל ויגודה, חוק לישראל, שליחות, ירושלים תשע"ד, עמ' 32, הערה 139. דיון זה עולה רק בעניינים שיש בהם שליח לדבר עברה.
38. לשיטות אחדות, רק כשהוא פטור על-פי הדין המהותי. לשיטות אחרות, בכל מקרה של אי-תשלום.
39. ראה: קהילות יעקב, בבא קמא, סימן יז, ד"ה וצריך לעיין; ברכת אברהם, בבא קמא קיא ע"ב, ד"ה רצה.
40. אם הנכס הגזול קיים, אלא שהוא בידיים אחרות, האפשרות לתבוע את הגזלן משמעותה שהגזלן חייב לטרוח ולחפש את המחזיק ולדרוש ממנו להשיב אותו. ראה המובא בשם רבנו יהונתן מלוניל, שיטה מקובצת, בבא קמא קטו ע"א, ד"ה אמר רב יוסף.
41. ראה: שו"ת מהרי"ל החדשות, סימן קנה, ד"ה וכן מוכח; אור שמח, הלכות נזקי ממון, פרק יב, הלכה יט, ד"ה והנה; שו"ת בית שערים, יורה דעה, סימן יז.
42. למשל, לדעת הראב"ד (הלכות נזקי ממון, פרק ד, הלכה יא; שם, פרק ז, הלכה א), הניזוק רשאי לתבוע את השומר העיקרי והשומר המשני על נזק שנגרם לו מן הפיקדון (כדעת רב חסדא), אף על-פי שמדובר בתביעת פיצוי. מבחן סוג התביעה אינו תואם אפוא את פסיקת הראב"ד. לעומת זאת, לדעת הרא"ש (לעיל, ליד ציון הערה 11), הנגזל רשאי לתבוע מן הגזלן או ממי שמסייע לו את מלוא החיוב (כדעת רב חסדא), אף על-פי שלא ניתן לדון בדינו של כל אחד מהם לעצמו. מבחן השיתוף אינו מתאים אפוא לשיטת הרא"ש.
43. הראב"ד (לעיל, הערה 42) עוסק אומנם בתביעת השבה אך בית הדין יכול לדון בדינו של כל מעוול בנפרד. הרא"ש (שם) עוסק אומנם במעוולים שלא ניתן לדונם בנפרד אך התביעה נגדם היא תביעת השבה. לכן החילו שניהם את דינו של רב חסדא – "רצה מזה גובה רצה מזה גובה".

גליונות פרשת השבוע יוצאים מטעם משרד המשפטים, המחלקה למשפט עברי, והמרכז להוראת המשפט העברי ולימודו מכללת "שערי משפט", בעריכת פרופ' אביעד הכהן וד"ר מיכאל ויגודה. משרד המשפטים אינו אחראי לתוכן האתר
הכותב הוא עורך דין, משרד המשפטים, המחלקה למשפט עברי.
תאריך:  04/07/2014   |   עודכן:  03/07/2014
עו"ד אליעזר הללה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
"לא עכברא גנב אלא חורא גנב", קובעת מימרה תלמודית ידועה. לאמר: לא תמיד מי שנראה כנושא באחריות, הוא האשם האמיתי. הנה כמה דוגמאות עכשוויות לנכונותו של כלל זה
04/07/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
השבת היא לא רק של החרדים והיא לא רק של הדתיים. השבת היא השבת של כולנו, היא המורשת המשותפת של כולנו, ואנחנו ביחד צריכים לצקת תכנים שסביבם צריך לגבש הסכמה רחבה, ולא בדרך שזה קרה וקורה.
03/07/2014  |  גדעון סער  |   מאמרים
הלב שותת דם. משהו קרה כאן בשבועיים וחצי האחרונים וייקח הרבה זמן עד אשר נחזור להיות קרוב למה שהיינו אם זה בכלל אפשרי. הטלטלה הרגשית העזה, היגון ושברון הלב עשו משהו ללבבות והנשמות המתחברות של כלל ישראל בארץ ובעולם נמצאות בדרגה אחרת, גבוהה יותר מקודמתה. תפילה חרישית ורמה כאחת מהדהדת בחלל עולמנו, תחינה למנוחתם השלווה בגו עדן של ילדינו שנרצחו ותפילה שיהא כוח למשפחות העוברות ייסורי גיהינום.
03/07/2014  |  בעז שפירא  |   מאמרים
האנציקלופדיה בריטניקה מגדירה קסנופוביה, שנאת זרים כdeep-rooted - irrational hatred towards foreigners קרי "שנאה לא רציונאלית עמוקת שורשים לזרים". המילון האמריקני וובסטר מגדיר הגדרה קרובה אך שונה עם זאת במהותה. לדידה קסנופוביה היא unreasonable fear or hatred of the unfamiliar, כלומר פחד חסר שחר או שנאה לשונה. הצד השווה בין שתי ההגדרות האלה הוא חוסר השחר או חוסר הרציונאליות של שנאת הזרים עצמה. אין לה סיבה שניתן להגן עליה. לו היינו נשארים בכך היה אולי קל להיאבק בקסנופובים כי קהיליית האדם רואה ברציונאלי צידה חיונית וחיובית ובהעדרה ליקוי ופסול.
03/07/2014  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לרגל ההחלטה לקיים משוב שופטים (אני לא מתכוון להתייחס להחלטה לגופה, כי כל מה שמתרחש בלשכת עורכי הדין אינו ענייני ואינו ראוי להתייחסות),החליט נשיא בית המשפט העליון, אשר גרוניס, להחרים כל אירוע בו משתתף ראש הלשכה, דורון ברזלי. בכך כמובן השופט גרוניס דווקא מחזק את ברזילי, ושוחרי תיאוריות הקונספירציה יטענו שההתרחשות הזו היא בדיוק מה שתוכנן. בינתיים יו"ר ועד מחוז ירושלים הודיע לראש הלשכה, שעקב החרם של נשיא העליון הוא לא יזמין אותו לטקס סיום שנת המשפט, ואנה אנו באים?
03/07/2014  |  עו"ד משה גולדבלט  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il