|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין

חלם שלנו

כמה דוגמאות שמצביעות על כך שישראל היא מדינה של קרתנות, ואינה משתמשת בשכל הישר את הדואר צריך לארגן מחדש, משום שהוא אינו מתפקד כראוי. את רשות השידור צריך היה לארגן מחדש, משום שלא תפקדנה כראוי. את הנמלים צריך לארגן מחדש וכך גם את חברת החשמל ועוד...
06/10/2014  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   תגובות
דואר ישראל. השיבתה - רעות חולות [צילום: פלאש 90]

ישראל מדינה מוזרה למדי. יש בה אולי את המקבץ האולטימטיבי של אנשים חכמים ויצירתיים - מדינת הסאטרט-אפ, אבל גם את המקבץ האולטימטיבי של טימטום, קרתנות ובריחה שיטתית משימוש בשכל הישר. עד כתיבת שורות אלה, לא ניסיתי לתת לעצמי דין וחשבון של ממש מהיכן באלי תחושת-בטן זו. עכשיו החלטתי לאסוף, באופן אקראי, דוגמאות מתחומי ייחוס שונים, ולהדגים במה דברים אמורים.

ניקח למשל את ההסתדרות ושביתת הדואר - שתי רעות חולות שחברו יחד. הדואר הוא מוסד שספק רב אם יש לו משפט קיום, באשר רמת השירות, הזמינות ומקצוענות והיעילות שלו "על הפנים".

המוסד "מגדל" הפסדים, אוסף תלונות אזרחים בשפע, אינו עומד בנהלים שהוא עצמו ממציא, מאבד דברי-דואר במספרים גדולים יחסית מסך נפח הדואר שהוא מעביר מהציבור ואליו. מפגר בשרותי בנק הדואר, אינו מחלק דואר באופן רציף וסדיר וספק אם קיים בדואר מישהו שבודק את עבודתם של הסניפים הרשמיים, של השלוחות המופרטות, של הדוורים, של שרותי חלוקת החבילות ועוד. אינני מדבר עתה על מחירי שירותי הדואר, משום שלא בדקתי זאת, אבל גם כאן תחושת הבטן שלי אומרת שאם כמעט כל הפעילויות טעונות טיפוח, גם נושא זה, לכשיבדק, ימצא לוקה.

מדינת ישראל נמנית כיום על מדינות ה-OECD - קבוצה של קצת יותר מ-30 המדינות המפותחות והמתקדמות בעולם. אולם דומה שהצטרפות ישראל לאגודה מכובדת זו, לא נועדה אלא כדי לספק לעיתונאים זריזי-פה ולשון אינסוף סיבות ותירוצים בכדי לנגח אותה.

הצטרפות ל-OECD, חייבה פעילות את ישראל להסדיר כמה תהליכים פיסקליים בכדי שיעלו בקנה אחד עם כללי המשחק המקובלים ב-OECD, אבל מטרת-האמת של כניסה למועדון מכובד כזה היא להעלות את רמת החיים, איכות החיים ואיכות השירות לאזרחים, כאשר המסגרת הכוללת מספקת כללים ותמריצים לכך. כאן כמעט לא קרה דבר.

הפרימיטיביות והקרתנות ממשיכות לשלוט בכיפה גם לאחר ההצטרפות, ושרותי הדואר הם רק דוגמה אחת לכך. הפריון הישראלי הידוע לשימצה לא התקדם אפילו באחוז אחד מול הממוצע של ה- OECD, מאז הצטרפה ישראל לחבורת המכובדים. רמת המנהיגות העסקית, רמת הניהול, יעילות הביצוע, עמידה בתוכניות שנתיות ורב-שנתיות והיקף הערך המוסף ליחידת השקעה נותרו ברוב המכריע של המקרים נמוכים כשהיו (מי שצריך דוגמאות נוספות לנ"ל שילך לכלל השירותים הציבוריים: חינוך, בריאות, רווחה ואפילו תחבורה ותשתיות לאומיות).

האבסורד הגדול

ההסתדרות הכללית, הספונסורית הישנה-חדשה של עובדי הדואר, היא השחקן הישן-נושן במחזה האבסורד של מערכת העיצומים שמפעילים העובדים כלפי כל מה שזז בישראל. האידיאולוגיה הסוציאל-דמוקרטית ששבה לשלוט במסדרונות ההסתדרות, זו שהפילה אותה לקרשים לפני למעלה מ-20 שנה, משמשת שוב בידי המזכ"ל החדש "הכל יכול", ניסנקורן, נשק יום הדין נגד... הממשלה.

אבל כאן בדיוק טמון האבסורד הגדול. הנשק הוא נגד הציבור ולא נגד הממשלה. בשעה שהעובדים מחפשים דרך למנוע פיטורים בגלל חוסר יעילות ותפקודיות בשרותי הדואר, מחפש ניסנקורן "שכירי-חרב" ו"בשר תותחים" שיובילו עבורו את המאבק בממשלה נגד הפרטה ונגד הגבלת יכולתה של ההסתדרות להחזיק את המדינה בגרונה באמצעות וועדים חזקים ומיליטנטיים בחברות ממשלתיות אנכרוניסטיות, וכאן קבור הכלב.

כאשר חלף עידן הברדק בחברות ההיי-טק, שהוליד את טרנד החוזים האישיים הסודיים ומשך אל מחוץ להסתדרות רבים מחבריה. ולאחר שהובן היטב על-ידי העובדים והמעסיקים כאחד, שהסתדרות העובדים מאובנת ושמדיניות הדרגות ו"הסולמות", שניתקה באופן מוחלט את התגמול והתמורה לעובדים מיכולת ותפוקה רק פוגעת בכולם, חיפשו הסוציאל-דמוקרטים החדשים אליל חדש להתלות בו את שיקום הריסותיהם.

באה ההסתדרות ומכרה לאנכרוניזם הפוליטי את האנכרוניזם הארגוני, ושני הכלים הללו שוב חונקים את משק המדינה.

ההסתדרות לא דאגה לעובדים אז, והיא אינה דואגת להם גם כיום. ההסתדרות מנהלת את מלחמת ההסתדרות - ארגון גדול שביכולות ליצר נזק משקי ענק ו"לאלף בינה" את המעסיק הציבורי והפרטי כאחד. בעבר, הובילה מציאות זו להפרטה ולמירוק חוץ מוגברים הן בשירות הציבורי והן בחברות הפרטיות. אולם, שעה שבחברות הממשלתיות היה מיקור החוץ בעיקר דרך להקטין את התלות בהסתדרות ובמידה פחותה בהרבה להגדיל את הגמישות הניהולית, בחברות הפרטיות היו הדגשים הפוכים.

בעוד שבחברות הפרטיות היה הצרכן חלק לא מבוטל במערכת השיקולים העסקית, לא מספיק אבל משמעותי, בחברות הממשלתיות או בהסתדרות, הוא היה חלק שולי או זניח. כניסתה המחודשת של ההסתדרות למשחק הכוחות של ניהול הפעילות במשק, כפי שאנו רואים היטב בדואר, ברשות התעופה האזרחית בנתב"ג בחברת החשמל ועוד - הצרכן הוא זכרון עמום של סיבת הקיום של חברות אלה ושל עובדיהן.

מה משפיע על המשק?

בכדי שלא אואשם בשטחיות-יתר, אני חייב לציין לצין מצב המשק הלאומי אינו מושפע רק ממערכות יחסי העבודה החלמאיות הנ"ל, הוא מושפע גם מחוסר תחרויות. חוסר התחרותיות נובע משתי סיבות עקריות: א. גודלו של המשק ומידת חשיפתו לריבוי וגיוון של יצרנים ומוצרים; ב. "לטיפונדות" (מרחבי-מחייה) היסטוריות שנולדו עם המדינה ולעיתים אפילו קודם לכן, שמסיבות אידיאולוגיות וביטחוניות שרובן פסו מן העולם, ולא ככורח כלכלי, אסטרטגי או נותרו על-כנן כ"חזקות" סקטוריאליות.

על אפקט גודלו של המשק השפיע בולמוס ההפרטה של הכלכלה הליברלית, שבחלק מהמקרים היה חסר אחריות בדרך ביצועו ולאו-דווקא ביסוד המחשבתי-כלכלי שעמד בבסיסו. לא רק שהמשק הישראלי היה קטן, הוא גם כונס בשליטה כמעט מוחלטת של תאגידים ממונפים, שאמנם הקטינו את מעורבות ההסתדרות בניהול אבל באותה שעה גם צימצמו מאוד את התחרותיות או מנעו אותה מכל וכל.

וכאן מתחברת לשרשרת החלמאית החוליה השלישית החשובה לא פחות - הממשלה. בעבר הייתה הממשלה המעסיק הכלכלי הגדול ביותר במשק, היא עדיין כזו אבל תמהיל הפעילויות הכלכליות הישירות שלה השתנה - יותר שירותים ופחות תעשיה וחומרי-גלם מסוגים שונים.

את בריחתה מהשפעתה המשתקת של ההסתדרות, מימשה הממשלה על-ידי ההפרטה, שבחלק גדול מהמקרים, כאמור, הייתה שגויה או חסרת-אחריות. אולם המגזר השרותי, למרות מיקור החוץ שנעשה בו ולמרות שאגפים שונים הפכו בו לחברות ממשלתיות "עצמאיות", גדל עם הגידול באוכלוסייה, והסתאב משתי סיבות עיקריות: א. המשך המעורבות של ההסתדרות; ב. העדר קריטריוני ביצוע נורמטיביים שתואמים למשל את מדינות ה- OECD; במילים אחרות: רמת ניהול ירודה ביותר. אם מוסיפים לכך פוליטיקה פנימית בלתי-אפשרית ורמה ירודה של עובדים (ושכר; או להפך), מתחילים לקבל את התשובה האיכותית האמיתית ליסודות הבעיה.

הממשלה מצידה שכחה שהיא מכהנת תמיד וכל הזמן בשני כובעים: היא גם הבעלים והמפעילה של ארגונים כלכליים וניהוליים-שרותיים רבים והיא גם הרגולטור, המחוקק-מבקר שלהם ונאמן הציבור - מי שאמור להפעיל את האופרציה כאשר טובת הציבור עומדת בראש סולם העדיפויות שלו. באופטימיזציה של מערכת יחסים מתוסבכת כזו היא אינה מסוגלת לעמוד; היא לא עמדה בכך בעבר ולא תעמוד בכך גם בעתיד.

התמריץ - דעת הקהל

די בדברים הללו כדי ללבן ברמת העקרונות את הפרובלמטיקה של המשק הישראלי ושל יחסי הכוחות העקריים בו. את הפלונטר הזה יכולה להתיר רק הממשלה בסיוע ובגיבוי רציני של הכנסת. בכדי שתתגייס לכך, צריכה הממשלה תמריץ חזק ביותר, והתמריץ הוא דעת הקהל. אלא שהציבור הישראלי עייף ומתוסכל. הוא אינו מסוגל לעמוד לאורך זמן בשני מאמצים עליונים: המאמץ הביטחוני והמאמץ הכלכלי-משקי-חברתי. והואיל והמאמץ הביטחוני אינו נגזר אך ורק מרצון ישראלי, טוב ויפה ככל שיהיה, כאן אין למדינה ולציבור ברירות רבות - הביטחון תמיד "מנצח". המבחן החשוב הוא לא להפוך ניצחון זה לניצחון-פירוס. (כפי שאומרים אחדים, לא להפוך את ישראל ממדינה שיש לה צבא לצבא שיש לו מדינה...)

לכן, אחריות הממשלה ליצירת מהפך בערוץ הכלכלי-משקי-חברתי, היא אחריות מוחלטת. נושא זה הוא כולו בשליטתנו, ואי-עשייה בו היא באופן קבוע וחד- משמעי מחדל של העוסקים בתחום; אף אחד מהם אינו נקי, אבל הקבינט הכלכלי בראשות ראש הממשלה, שר האוצר ושר הכלכלה, הוא האחראי הראשי. הממשלה חייבת לשנס מותניים ולהתחיל בשינוי מבני בשלבים אל המשק ומערכות היחסים הפנימיות בתוכו. ייתכן שהדרך הטובה או הנוחה יחסית תהיה להפסיק את ההשוואות חסרות השחר של התוצאות הממוצעות ב-OECD לאלה של המשק הישראלי.

אנו יודעים די טוב מה המציאות. במקום זאת לשאול את השאלות אחרת, למשל: מהם הגורמים בישראל שמפריעים למשק הישראלי לתפקד באותה רמת יעילות וחסכון כמו עשרת המשקים הטובים ב-OECD. ולתקוף בראש וראשונה בעיות אלה ברמה ממלכתית במטרה לתקן עיוותי-יסוד. במקום שהתיקון אינו לינארי בגלל שונות בגודל, בתרבות, בזיקות פוליטיות או סיבות אחרות יחודיות - מציאת פתרון מקומי חלופי בתוקף הסטארט-אפיזם וכושר האילתור הידוע שלנו. מבחן חשוב כאן הוא לא לבזבז זמן. לבחור דרכי מימוש שמראות תוצאות מהירות ככל האפשר. לאכוף מה שנחוץ לאכוף באמצעות חוק או תקנות, ולקבוע כי את המדינה מנהלים הגופים הנבחרים: כנסת וממשלה מואמנת.

אני מציע לכולנו לא להתפעל יתר על המידה מההסתדרות, מביצועי ניסנקורן, מההצטרפות של ארגוני עובדים כאן ושם לארגון הגג משל בכך מצאו את המטמון הגדול ואת הפתרונות לכל הבעיות - זה אינו נכון. כפי שכבר נאמר, האינטרסים של ההסתדרות ושל העובדים אינם חופפים, ולעיתים אפילו מתנגשים. וככל שתחזור ההסתדרות לסורה במתכונת הישנה, כך נהיה עדים לגל חדש של שינויים במשק שמוקדם לא היו האזרח והציבור, אלא המאבק הסתדרות-ממשלה. את הדואר צריך לארגן מחדש, משום שהוא אינו מתפקד כראוי. את רשות השידור צריך היה לארגן מחדש, משום שלא תפקדנה כראוי. את הנמלים צריך לארגן מחדש וכך גם את חברת החשמל ועוד.

בסיכומו של דבר, עם כל הקשיים וחרף כל הקשיים - הגד יריח מהראש או יסריח מהראש, הדבר תלוי בראש וראשונה... בראש!

תאריך:  06/10/2014   |   עודכן:  06/10/2014
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
חלם שלנו
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהרון שחר
6/10/14 19:30
2
ספוילר
6/10/14 20:41
3
יוסי אבידור
7/10/14 08:19
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - גם מהמותן - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - משפר רייטינג, עדות נאמנה, סיפורים ופלישה חתימה טובה
06/10/2014  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
ימים אלו שבין יום הכיפורים לחג הסוכות הם ימי שמחה שבהם חנכו את המזבח בימי שלמה המלך, ולכן אין מתענים בהם. בימים אלו אנו קונים את ארבעת המינים ומקימים את הסוכה לקראת החג.
06/10/2014  |  חניאל פרבר  |   מאמרים
אנחנו משאירים מאחורינו את צלקת המלחמה האחרונה, שגבתה בישראל חייהם של יותר משבעים איש וכאלפיים בצד הפלשתיני. קולה הביקורתי של הספרות והשירה העברית לא נשמע כמו שניתן היה למצוא במוספים הספרותיים של שנות הקמת המדינה.
06/10/2014  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
ראש אמ"ן במלחמת יום הכיפורים, האלוף זעירא, נתן ראיון ארוך לחוקר והעיתונאי אבירם ברקאי. הראיון מתפרסם בחלקו בידיעות אחרונות ויופיע במלואו בימים הקרובים בצורת ספר מיוחד על-ידי המרכז למורשת המודיעין (מל"מ). הוא נקרא "מסע אל כנפי הטעות", ודרכו יתגלה עד כמה טעה זעירא, ועד כמה הוא ניסה בשנים האחרונות לטייח את כישלונו, ולא למד ולא שכח דבר.
06/10/2014  |  עמוס גלבוע  |   מאמרים
ראש הממשלה נתניהו הוא אדם חכם ונבון ודווקא בשל שתי התכונות החשובות האלה הוא צריך כבר להבין כחכם ולדעת כנבון (וזאת בפרט לאור לקחי ההיסטוריה של עם ישראל) שהיחיד שיוכל להציל את עם ישראל מפני הסכנות הקשות האורבות לו בפתח משלוש הפצצות הקיומיות: מפצצת האטום האירנית, מפצצת הטרור הפלשתינית ומהפצצה הסודנית/אריתראית של עשרות אלפי המסתננים מהגרי העבודה הלא יהודים שכבשו כבר שכונות בארץ ישראל ופוגעים קשה בשכבות החלשות בעם ישראל זה אך ורק עם ישראל עצמו וזאת אך ורק באמצעות אומץ ליבו של מנהיג העם הנבחר ואמונתו היהודית.
06/10/2014  |  נבון קצב  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il