|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סיפורי מעשיות אירניים על הגרעין

כדי להתמודד עם הפרות של מדינה בעתיד, כדאי מאוד לדעת כיצד רימתה בעבר. מומלץ למעצמות להתייחס ברצינות רבה גם לכוחם של נרטיבים. כל עוד יתאפשר לאירן להיצמד לנרטיב שלה מבלי שהמערב יאתגר אותו, היא תמשיך לתאר כל תביעה מצד המעצמות כהגזמה של מדינות מערביות חזקות המציקות לחלש
12/03/2015  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
שר החוץ האירני [צילום: AP]

   רשימות קודמות
  "מסלול חדש" לרצועת עזה
  רה"מ בקונגרס: המטרה הצדיקה את האמצעים?
  משמעויות הפסקת אש למזרח התיכון
  בין לוחמה חשאית לגלויה
  התמודדות עם פיגועי טרור ספונטניים

במקביל למאמצים הדיפלומטיים לפתור את משבר הגרעין בין אירן למעצמות, מנהלת אירן מסע ציבורי, שנועד לשכנע את דעת הקהל והתקשורת בנרטיב שלה, ולשם כך היא טווה "סיפור מעשה גרעיני" שהוא בגדר אגדה. תימה מרכזית בסיפור המעשה האירני היא שאירן היא קורבן הסובל מיחס לא הוגן מצד המערב ההגמוני, הרודה בה. הסיפור שאירן מספרת שוב ושוב, הוא שכל שהיא מנסה לעשות הוא לממש את 'זכותה הלגיטימית' לתוכנית גרעין אזרחית על-פי תנאי האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני, ובכל זאת המעצמות רודפות אותה וממשיכות לנקוט התנהגות תוקפנות כלפיה, בעיקר באמצעות הטלת סנקציות שאותן אירן מכנה 'בלתי לגיטימיות' ו'לא חוקיות'. מדוע לא חוקיות? בהתאם לסיפור המעשה, זה משום שאין כל הוכחה לכך שאירן ביצעה הפרות כלשהן בתחום הגרעין.

כדי לבחון את סיפור המעשה הגרעיני של אירן, נציג שני מקרים של הצהרות ותיאורים של גורמים אירניים מהשבועות האחרונים, אשר מבהירים את טיבעו של מסע המידע המופרך של אירן, ואת מידת הציניות הבוטה המאפיינת את דבריהם. נפתח בהסבר שהציג שר החוץ האירני מוחמד זבאד זאריף למצב הנוכחי, במסגרת ראיון שקיים עם דייוויד איגנשיוס מה-וושינגטון פוסט. הראיון התקיים בנוכחות קהל במהלך ועידת הביטחון במינכן, שהתקיימה בתחילת פברואר 2015. זאריף פתח באומרו שמטרת שיחות הגרעין היא "להבטיח שתוכנית הגרעין של אירן תהיה אך ורק לצורכי שלום", והסביר: "פירוש הדבר שאירן צריכה למעשה להיות מסוגלת לממש את זכותה לטכנולוגיית גרעין למטרות שלום, משום שללא מימוש זכות זו, לא ניתן יהיה להבטיח את היותה למטרות שלום"(הוספת דגש). התנאי השני, הוא ביטול כל הסנקציות על אירן, שלדברי זאריף – זהו היעד של הסכם הביניים (JPOA) מסוף 2013, אם מפרשים אותו "נכון".

אם הקורא חש מבולבל מעט משני תנאים משונים אלה, שנועדו להבטיח שתוכנית הגרעין של אירן היא למטרות שלום, אך אין בהם שום אזכור לצורך של אירן לתת מענה לחקירת סבא"א את החשדות בדבר השקעה של אירן בתוכנית גרעין צבאית, הרי שהתשובה שמספק זאריף פשוטה מאוד: "אירן נוקטת צעדים ששבים ומבטיחים לקהילה הבינלאומית שתוכניתה מיועדת למטרות שלום – והסיבה שאני אומר 'שבים ומבטיחים' היא משום שאירן נתונה לביקורות של סבא"א מזה יותר מעשור, יותר מאשר כל מדינה אחרת בעולם, וסבא"א עדיין לא מצא אף הוכחה לכך שתוכניתה של אירן משמשת למטרה כלשהי למעט למטרות שלום" (הוספת דגש).

אם כן, על-פי הנרטיב האירני, סבא"א גוררת את אירן (קורבן תמידי של הטרדה בלתי מוצדקת) לחקירות חסרות תקדים, וזאת מבלי שיתגלה אפילו בדל של הוכחה שיצדיק זאת. אלא שדברים אלה עומדים בסתירה גמורה למתרחש בעולם האמיתי. בפועל, מאז שהתפרסם בסוף 2011 הנספח המלא של חשדות סבא"א בנוגע לפעילות הצבאית הלא חוקית של אירן בתחום הגרעין, אירן משבשת את חקירת סבא"א, ומסרבת בעקשנות להתיר לפקחים מטעמה להיכנס למתקן הצבאי בפרצ'ין. אירן גם החמיצה תאריך יעד שהציבה סבא"א באוגוסט האחרון, בזמן שהתנהל המשא-ומתן בין אירן למעצמות. דוח סבא"א האחרון שפורסם בפברואר 2015 מציין במפורש את היעדר שיתוף הפעולה מצד אירן עם הסוכנות בנושא זה.

הדוגמה השנייה לסיפורי המעשיות של אירן מופיעה במאמר, שכתב מי שהיה דובר אירן לשיחות הגרעין בשנים 2003-2005, השגריר סייד חוסיין מוסאוויאן, שנמצא כיום באוניברסיטת פרינסטון. במאמר דעה שכתב לעיתון USA Today, ממשיך מוסאוויאן את הקו של זאריף ואף מרחיב עוד יותר את האבסורד. לדבריו, לא רק שאירן היא קורבן להאשמות שווא, אלא שהיא המדינה היחידה שראויה לקבל קרדיט על הגמישות שהפגינה בשיחות מול המעצמות. הוא מפרט שמונה ויתורים בוני אמון שביצעה אירן לכאורה, וטוען שעל הקהילה הבינלאומית לגמול על כך בהקלות בסנקציות.

ראוי להתעכב על הצעדים האלה. חלקם הם פשוט דקלום התנאים של הסכם הביניים, שבתמורה להם אירן כבר זכתה בהקלה בסנקציות. מעבר לכך, הוויתורים שמזכיר מוסאוויאן בנוגע לאראק ופורדו משקפים למעשה ויתורים מצד המעצמות דווקא, ולא מצד אירן. במקום להתעקש על סגירת שני המתקנים – דרישה לגיטימית שעד לא מזמן עוד הייתה על השולחן – המעצמות נסוגו מתביעות אלה. אולם צעד בונה אמון מספר 5 נראה כאגדה הטובה מכולם: מוסאוויאן מציין את "שיתוף הפעולה [של אירן] עם סבא"א במטרה לפתור את הסוגיות של הממדים הצבאיים האפשריים (PMD)". לאחר פירוט הצעדים, מוסאוויאן מסכם באומרו, כי "האשמה מוטלת עתה לפתחו של הצד השני". לא רק שהסיפור שמספר מוסאוויאן על הגמישות האירנית כביכול הוא סיפור מעוות, אלא שכדאי גם לזכור שבמשא-ומתן הזה לא מדובר בשני צדדים החולקים עמדת מוצא זהה או אחריות שווה להסכים לוויתורים, שכן אירן ורק אירן, היא זו שהפרה את תנאי האמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני.

כאשר בוחנים את סיפורי המעשיות שמספרת אירן, מטרידה באותה מידה, אם לא יותר, היא העובדה שהמעצמות לא מראות כל נטייה לערער ישירות את אמינות הנרטיב האירני או לחתור להחלשת השפעתו. האלמנט החשוב ביותר בנרטיב, שעל נציגי המעצמות לשיחות מוטלת החובה לסתור אותו באופן נחוש ופומבי, הוא הטענה שאירן לא ביצעה כל הפרה בנושא הגרעין. זה המפתח שיסלול את הדרך לכל שאר התביעות מאירן. שוררת הסכמה בינלאומית רחבה – המגובה בלא מעט עדויות – שאירן עובדת על תוכנית גרעין צבאית מזה שנים, ובכל זאת דומה שהמעצמות מעדיפות שלא להתעמת עם אירן בנושא זה. לטענתן רצוי יותר להתמקד במרכיבים השונים של התוכנית, ולא לאלץ את אירן להודות שפעלה שלא כחוק בעבר. יש גם הטוענים שבין כה וכה לא ניתן למחוק את הידע שאירן צברה ולכן אין טעם להפעיל לחץ בנקודה זו. אולם ידע הוא כמובן לא הבעיה. אחרי הכול, מידע רב נמצא באינטרנט. האם יש להסיק מכך שהאמנה למניעת תפוצת נשק גרעיני היא חסרת משמעות?

אין כל הגיון בהתנגדות לעמת את אירן עם פעילותה הגרעינית הצבאית. זו ההפרה המשמעותית ביותר של האמנה הגרעינית, וההצדקה המרכזית לכל מה שהמעצמות תובעות מאירן לגבי פירוק תוכניתה. להודאה בהפרה יש חשיבות מכרעת ליכולת לבצע אימות (verification) מוצלח של פעילותה: כדי להתמודד עם הפרות של מדינה בעתיד, כדאי מאוד לדעת כיצד רימתה בעבר. מומלץ למעצמות להתייחס ברצינות רבה גם לכוחם של נרטיבים. כל עוד יתאפשר לאירן להיצמד לנרטיב שלה מבלי שהמערב יאתגר אותו, היא תמשיך לתאר כל תביעה מצד המעצמות כהגזמה של מדינות מערביות חזקות המציקות לחלש. ערעור הנרטיב האירני יביא לכך שכל הדרישות ייראו לפתע נחוצות למדיי, ומיועדות לעצור מדינה מתחמשת מסוכנת שחותרת לשליטה אזורית, תוך שהיא משקרת ומרמה כל הדרך ליכולת סף גרעינית.

מן המפורסמות הוא שבמלחמת נרטיבים הקורבן הראשון הוא בדרך כלל האמת. אך כפי שאומר הפתגם, אפשר לרמות את כל האנשים חלק מהזמן ואת חלק מהאנשים כל הזמן, אבל אי-אפשר לרמות את כל האנשים כל הזמן. נותר רק לקוות שיהיו מי שיפסיקו לרמות את עצמם, ולפטור את העובדה שאירן משטה בהם כבלתי רלוונטית.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 672 (10.3.15)
שמעון שטיין הוא עמית מחקר במכון למחקרי ביטחון לאומי, היה שגריר ישראל בגרמניה (2007-2001).

אמילי לנדאו היא חוקרת בכירה במכון למחקרי ביטחון לאומי, מנהלת את פרויקט בקרת הנשק וביטחון אזורי במכון.
תאריך:  12/03/2015   |   עודכן:  12/03/2015
שמעון שטיין, אמילי לנדאו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורי מעשיות אירניים על הגרעין
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
"ממשלה אחראית צריכה לעשות שני דברים: לברר מהו הסכם רע ולהגיע להסכמה על זה עם המעצמות". כך אומר (יום ד', 11.3.15) מועמד המחנה הציוני לתפקיד שר הביטחון, אלוף (מיל.) עמוס ידלין, בכנס במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
11/03/2015  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
"טוב שראש הממשלה היה בארה"ב. ההסכם לא הולך להיות מאושר בקלות, זה משמש כגורם לחץ על אירן. אנחנו ממשיכים להתכונן כאילו אם אין אני לי, מי לי. צריך לעצור את אירן מיכולת גרעינית צבאית". כך אומר (יום ד', 11.3.15) שר הביטחון, משה יעלון, בכנס במכון בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן.
11/03/2015  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
חוסר הבנה ומגמתיות פוליטית. אלו שתי הסיבות שמוצא שר החוץ והביטחון לשעבר, הפרופ' משה ארנס, למתקפה החזיתית נגד ראש הממשלה בפרשת נאומו בקונגרס האמריקני והטענה על דרדור יחסיה של ישראל עם הממשל בוושינגטון.
11/03/2015  |  כתב העת ריבונות  |   כתבות
שר החוץ האמריקני ג'ון קרי נפגש בשבוע שעבר בריאד שבסעודיה עם שרי החוץ של מדינות המפרץ במטרה להרגיע אותם מפני חתימה אפשרית של הסכם בין המעצמות לאירן בנושא הגרעין, אך על-פי דיווחים ממקורות סעודיים עולה כי שרי החוץ יצאו בסוף הפגישה יותר מודאגים ממה שהיו כשנכנסו אליה.
10/03/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
בסוף חודש פברואר ערכה אירן תרגיל צבאי רחב היקף במפרץ הפרסי, ובכלל זה באזור מיצרי הורמוז, תרגיל שזכה לשם "הנביא האדיר 9". התרגיל דימה בין היתר תקיפה והשמדה של נושאת מטוסים אמריקנית ומיקוש מימי המפרץ הפרסי. נטלו בו חלק חילות האוויר, הים והיבשה של משמרות המהפכה, ושוגרו במסגרתו טילים בליסטיים וטילי חוף ים.
10/03/2015  |  יהונתן דחוח-הלוי  |   כתבות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
זינוק של 94% בפיגועי התאבדות  /  יורם שוייצר, אריאל י. לוין, עינב יוגב
טקס פרסי גלובוס הזהב: "תלויים באוויר" מסתמן כמנצח  /  מאיה שני
בסיס הנתונים החדש של צבאות המזרח התיכון  /  יפתח שפיר
"מסלול חדש" לרצועת עזה  /  קובי מיכאל, אודי דקל
רה"מ בקונגרס: המטרה הצדיקה את האמצעים?  /  עודד ערן
משמעויות הפסקת אש למזרח התיכון  /  צבי מגן, שרה פיינברג, אולנה בגנו-מולדבסקי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il