|   15:07:40
דלג
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
מלון רמת אביב [צילום: באדיבות משפחת ויטלה]

סיפורו של מלון רמת אביב

מלון רמת אביב היה המלון הראשון שהוקם בתל אביב מצפון לירקון. נחשב למלון יוקרתי ושימש בית הארחה הלא-רשמי של מדינת ישראל. התארחו בו נשיאים, ראשי ממשלות וכוכבים הוליוודיים. במחצית שנות ה-2000 לאחר למעלה מ-50 שנות פעילות נהרס לטובת מגדלי דירות יוקרה. על שמו של המלון ולבקשתה של גולדה מאיר נקראת השכונה שלידו - רמת אביב
13/08/2015  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות
הכניסה למלון גנים רמת אביב שנות ה-50 [צילום: באדיבות משפחת ויטלה]

על גבעת חול באזור שומם סמוך למקום שבו שוכן כיום סמינר הקיבוצים נחנך בשנת 1951 בשטח שיפוטה של עיריית תל אביב מלון "גנים רמת אביב". היה זה המלון הראשון שנבנה מצפון לירקון.

בגיוס המשאבים להקמת המלון היו מעורבים שלושה בעלי עניין: יהודה ארזי מראשי "ההגנה", עדה סרני - חברת קיבוץ גבעת ברנר מראשי המוסד לעלייה ב' באיטליה ואלמנתו של אנצו סירני ומאוריציו ויטלה - תעשיין מראשי יהדות איטליה ולימים מבעלי ומקימי תשלובת הטקסטיל "ויטלגו".

באזור שומם על שטח של כ-50 דונם הוקמו כ-25 מבנים חד קומתיים ("בונגלו") אשר הובאו על תכולתם מאיטליה. לצדם נבנו בריכת שחייה מפוארת ורחבת אירועים טובלים בגינות פורחות. הבנייה, כך יודעים לספר, התאפיינה בסטנדרט גבוה שלא היה מקובל אז בארץ. בצילום שצולם בתחילת שנות החמישים נראים מבני ה"בונגלו" במלון "גנים רמת אביב" כשברקע נשקף הים שנמצא לא הרחק מהמקום, וניתן לראות ברקע גם את תחנת רידינג.

מלון יוקרתי שאירח אירועים נוצצים ואישים רמי מעלה

ב-1953 נחנך במלון המבנה המרכזי הדו-קומתי. המבנה החדש כלל: לובי, דלפק קבלה, חדר-אוכל, אולם אירועים ובו בר וחדרי אירוח. עם פתיחת המבנה המרכזי היה מלון "גנים רמת אביב" לאחד המלונות המובילים בישראל, והיווה מוקד משיכה לאורחים רמי מעלה. עד מהרה הפך מלון רמת אביב לשם דבר ושימש בית הארחה הלא רשמי של מדינת ישראל. התארחו בו נשיאים, ראשי ממשלות וכוכבים הוליוודיים. ראש העיר רון חולדאי אמר על המלון: "מלון רמת אביב היה מלון חדשני. הוא הוקם בכוונת מכוון צמוד ליד שדה התעופה שדה דב ולנהר הירקון. כשניפתח המלון הוא היה שיא הלוקסוס. כל דירה בו הייתה מצוידת באמבטיה נפרדת וגם היה טלפון. המלון תרם לפיתוח התיירות בעיר".

מנהליו הראשונים של המלון היו ד"ר אלרן, יהודה ארזי ומאוריציו ויטלה. מאוחר יותר עבר המלון לניהולה של חברת "נכסי אביב", מנהלו האחרון של המלון היה בנו של מאוריציו, ראובן ויטלה, שהיה במשך שנים רבות, חבר מועצת עיריית תל אביב.

בין אנשי השם שהתאכסנו במלון היו,:ראש הממשלה הראשון דוד בן-גוריון, ראש ממשלת בורמה או נו, שחקן הקולנוע והקומיקאי דני קיי, אשת נשיא ארצות הברית לשעבר, אלינור רוזוולט, הזמר הארי בלפונטה, המנהיג הטיבטי הדלהי-למה וכן הסלתה ושמנה של החברה הישראלית.

בשנות ה-60 וה-50 נערכו במלון אירועים נוצצים בהם לקחו חלק אנשי הצמרת הכלכלית והפוליטית של ישראל. כמו-כן התקיימו במקום מסיבות עיתונאים רבות תחרויות יופי ותחרויות ספורט, תערוכות, תצוגות אופנה, מפגשים של הבוהמה התל אביבית וועידות בנושאי ביטחון. במלון הוקם בית הספר הראשון בארץ למלונאות.

העיתונות דאז, מלאה בדיווחים וידיעות על אירועים נוצצים, מסיבות עיתונאים ומפגשים שנערכו במלון רמת אביב. עיתון "הצפה" מתאריך 5 בפברואר 1953 מפרסם ידיעה וזו לשונה: "שר הביטחון ד. בן-גוריון השתתף בישיבה זו של הממשלה שארכה למעלה משעתיים ומיד לאחר הישיבה חזר למקום חופשתו-מלון רמת אביב בתל אביב". עיתון "דבר" מתאריך 12.8.1960 מדווח על נשף לאנשי חיל-האוויר שנערך במלון בהשתתפות ראש עיריית תל אביב מ.נמיר ורעייתו ומפקד חיל-האוויר, עזר ויצמן.

בתאריך 12.11.63 מדווח עיתון "דבר" כי שגריר שבדיה בישראל ורעייתו ערכו במלון רמת אביב קבלת פנים לציון יום הולדתו של מלך שוודיה, גוסטאב אדולף השלישי בהשתתפות סגן ראש הממשלה אבא אבן, נשיא בית הדין העליון יצחק אולשן, ותת שר הביטחון שמעון פרס.

לא רק דברים טובים התפרסמו על המלון. בעיתון "דבר" מיולי 1960 מתפרסם במדור "מכתבים למערכת" מכתבם של ש.יקותיאל ומ.חנוך מרמת אביב, תחת הכותרת: "זמר מפריע לישון", וכך נאמר במכתב: "אנחנו תושבי שיכון רמת אביב סובלים כל לילה מהרמקול של מלון רמת אביב שם שר זמר בקול רם ומפריע לישון עד שעה מאוחרת בלילה. אנחנו מבקשים מהעירייה או המשטרה לפעול בעניין זה.

ידיעה נוספת עצובה הקשורה במלון התפרסמה בעיתונות ב-7 באוגוסט 1955. נאמר בה, כי ילדה בשם נורית שיינר בת 3 וחצי טבעה בשבת לפני הצהריים בבריכת מלון רמת אביב.

שימש לאירוח משלחות ונבחרות ספורט

במלון התאכסנו משלחות ונבחרות ספורט מכל רחבי העולם בענפי ספורט שונים שבאו להתחרות בישראל והוא שימש במשך שנים כמחנה אימונים לנבחרת הלאומית של ישראל בכדורגל. מקצת דוגמאות: במרס 1964 התאכסנה במלון רמת אביב נבחרת דרום וייטנאם שהתמודדה מול נבחרת ישראל (הווייטנאמיים ניצחו 2:0). באפריל 1967 התארחו בו כדורסלני איגניס וארזה מאיטליה. ב-1973 שימש המלון מקום אכסון מרכזי לחברי המשלחות מחו"ל שהגיעו למשחקי "המכביה" ורשימה הנבחרות והמשלחות שהתאכסנו במלון ארוכה.

ב1957 כשנוסדה שכונה חדשה ליד המלון. לבקשת של גולדה מאיר שהתגוררה בשכונה נקרא שמה רמת אביב על שם המלון. אגב יש הטוענים כי את השם רמת אביב שניתן למלון לשכונה הגתה עדה סרני אבל לא ראיתי אסמכתאות לכך.

לאורך השנים נערכו במלון רמת אביב חתונות, אירועים ומסיבות יום הולדת, בר מצווה, בריתות וכדומה. סיפר לי השומר במגדל הדירות בשכונת "סביוני רמת אביב" שהוקמה על חורבות מלון רמת אביב, כי לפני מספר שבועות סיפר לו אדם שהגיע לבקר במגדל הדירות כי בדיוק במקום בו השומר יושב נערכה לפני כך וכך שנים הברית לילדו. העיתונאית תמי גיא בתו של העורך והפובליציסט המיתולוגי, שלום רוזנפלד שהיה עורך מעריב, מספרת בדף הפייסבוק, כי אף היא זכתה להתחתן באולם המלון.

כלה נוספת שנישאה במלון הייתה רותי ארזי בתו של יהודה ארזי מבעלי המקום וכך היא מספרת: "לאחר שתמה מלחמת השחרור והוקמה המדינה החליף, אבי יהודה ארזי את חזון הקמת המדינה בחזון אחר מתוך ראיה שהתיירות תהיה אחד מענפים החשובים בכלכלת המדינה. הוא הגה והקים וטיפח את מלון רמת אביב ונתן לו את שמו שלימים הפך לשמה של השכונה כולה. מנהיגי מדינות ואמנים ושחקנים פקדו את המלון ומפגשים חשובים בן מנהיגי הארץ והעולם התנהלו בן כתליו. המקום היה שוקק חיים. במיוחד זכור לי אירוע מיוחד שהתרחש בגן היפהפה של בית המלון הייתה זו חתונתי עם גבי (גבריאל בך לימים פרקליט המדינה ושופט בית משפט העליון), כמעט 60 שנה חלפו מאז ואני זוכרת כל רגע כל שיר כל ריקוד מהחתונה. ואת הפנים הקורנות מאושר של אבא מביטות עלינו ומלוות אותנו בברכתו עד היום הזה"

שניים מייסדי המלון הונצחו ליד המקום בו שכן בית המלון. בשכונת סביוני רמת אביב נקרא רחוב על שמו מאוריציו ויטלה ואילו בגינה ציבורית מול המקום בו שכן המלון הוצב לא מכבר לוח זיכרון לזכרו של יהודה ארזי.

סופו של המלון

בשנות ה-80 אולי אף לפני כן החל מלון רמת אביב לרדת מגדולתו. בעיתונות התפרסמו בשנים אלה מידי פעם כתבות וידיעות על תוכניות להרסו ולבנות במקומו מגדלי דירות. ב-2005 לערך נהרס המלון סופית ועל שטחו הוקמו מגדלי דירות לאלפיון העליון הנכללים בשכונה החדשה שהוקמה שכונת "סביוני רמת אביב". חבל שהמלון על בריכת השחייה שלו ועל מתקניו - לא שומר שכן היה פרק היסטורי חשוב למדי בתולדות העיר תל אביב והתפתחות התיירות שבה.

בריכת השחייה של מלון רמת אביב [צילום: באדיבות משפחת ויטלה]
מגדלי דירות סביוני רמת אביב-הוקמו על חורבות המלון [צילום: אלי אלון]
תאריך:  13/08/2015   |   עודכן:  13/08/2015
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סיפורו של מלון רמת אביב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מניה שוחד
14/08/15 11:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צלצול הטלפון העיר אותי מתנומה קלה וקולותיהם של זוג חבריי הוותיקים יעל ושרי התערבב יחד: "שיה, את מוזמנת ליום הולדתי/ליום ההולדת של יעל במיטשל מנדלשטם ביום שלישי אחה"צ, מצפים לך, רק את ועוד חברה האורחים האישיים שלנו..." מבולבלת קמעה, שפשפתי את עיניי, בהיתי ותהיתי באפרכסת. האותיות מ' ט' ש' ו-ל' עשו לי "סמטוחה" באוזניי ובהבנת הלשון... ושאלתי בקול חלוש: איפה זה המיטשל הזה? מה זה, מי זה? זה בישראל?
13/08/2015  |  שיה מלכין  |   כתבות
"ושם ראינו מרחוק את האם רועה עם שני גוריה, זכר ונקבה. וילנד עייף מאוד מן הריצה אחריהם, ומרגע לרגע כשלו ברכיו. אז נמלך בדעתו והחליט להדביק את הדובה בכל אופן שהוא. הוא כונן את רובהו וירה בגור אחד. כשראתה האם שאחד מבניה נפל מתבוסס בדמו, עזבה את הגור המת ותרץ כחץ מקשת, ובנהימה נוראה ומרעידה את הלב - ישר אל וילנד. ככה הגיעה הדובה עד למרחק חמישה מטרים מהורג בנה, וכבר הושיטה את זרועותיה ל'חיבוק האהבה' הידוע. אולם זאת ראה סלים מרחוק, והופיע כמלאך מושיע ברגע הנכון: הכדור הגדול שיצא מרובהו רחב הקנה ועתיק הימים, פיצח את גרונה והטילה ארצה".
13/08/2015  |  מערכת זווית  |   כתבות
קשה לדמיין כוח חזק שיפריד בינינו ובין הטלפון החכם שלנו. ככל שהתקדמו והשתכללו הפונקציות שהטלפון הנייד שלנו מסוגל לבצע, קטן הסיכוי שנניח אותו בצד.
12/08/2015  |  רביב אורניר  |   כתבות
בימים אלו מלאו 70 שנה להטלת פצצות האטום על הערים היפניות הירושימה ונגסקי בסוף מלחמת העולם השנייה. אירוע זה מסמל את תחילתו הרשמית של עידן האטום. בהפצצות אלו הודגם כוחו ההרסני של ביקוע האטום ובהן ניתן למצוא את המקור הראשוני לחרדה האנושית מפני כוחו העצום של ביקוע הגרעין. חרדה זו הועצמה בזמן המלחמה הקרה, כאשר לא פעם היו גושי המערב והמזרח על ספה של מלחמה גרעינית - כמו במקרה של משבר הטילים בקובה, באוקטובר 1962.
12/08/2015  |  ד"ר דניאל מדר  |   כתבות
1896 אנטואן אנרי בקרל חוקר, בעקבות וילהלם רנטגן, חומרים קורנים - ומגלה את הרדיואקטיביות במלח אורניום.
12/08/2015  |  יבשם עזגד  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il