|   15:07:40
  עליס בליטנטל  
מבקרת אמנות ותיאטרון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
דורי אנגל ויובל רפופורט [צילום: ז'ראר אלון]

עד מתי לחכות לגודו

מחזהו פורץ הדרך של סמואל בקט "מחכים לגודו" מיוצרי תיאטרון האבסורד והפך לאבן פינה בתולדות התיאטרון, מקבל תפנית מפתיעה ומרגשת ביותר ביידישפיל ב"צוותא 3" ומהווה את פיסגת הצגותיו
07/09/2015  |   עליס בליטנטל   |   כתבות   |   תגובות

כשיהושע סובול חקר במשך שנים את המקורות למחזה מחכים לגודו, שכביכול אין בו עלילה ואין דרמה, מצא שלמעשה המחזה שכתב בקט מתאים יותר היה לו נכתב ביידיש. הוא לקח על עצמו את המשימה, ותרגם אותו כך, ששפת המחזה הכאילו סתמית, הופכת לשנונה, קומית עד לצחוקים פרועים שלא יכולתי לעצור את עצמי מהם. כי אין שפה יותר עסיסית, ואין בדיחה שאינה מקבלת מקסימום "בשר" ודשן לצחוק כמו הידיש. כשהמיבטא האותנטי שלה תורם להתמצקות הקומיות והתעצמותו.

הסיפור שעלה לראשונה ב 1953 בפאריס, מספר לכאורה על שני נוודים, וולדימיר ואסטרגון, המכונים כאן בקיצור דידי וגוגו, הנפגשים מדי ערב ליד עץ, ומחכים מישהו בשם גודו. עד לאחרונה היה מקובל לחשוב שהשם גודו מרמז על אלוהים. אך הפתעת התרגום והמחקר של סובול, שגם ביים בצורה כה מבריקה את חמשת השחקנים, מגלה לנו שלמעשה גודו היה שם נפוץ לאלפים בדרום צרפת בימי מלחמת העולם השנייה. גודו שבו עסקינן, היה מן הסתם מבריח גבולות אנשים שברחו מהמלחמה ומצרפת, ודרך הגבול לספרד היה מביאם לתקווה ולחיים האפשריים, במקום להישלח למחנות ריכוז נאציים.

במחזה שתרגם וביים סובול שני הנוודים מחכים למבריח הגבולות, רועה הצאן, והם אינם מאבדים את תקוותם, וממשיכים לשים את יהבם בגודו, שמא הוא בה בעת גם מלשין ומסגיר בורחים לשוטרים במדינה בה הנאצים שלטו, גם בדרומה, אף אם לא רשמית. הדיאלוגים שלהם כה מרתקים, וכשמגיע הצמד השני - פוצו העשיר ומשרתו לאקי הקשור אליו בחבל, מתגברת הדרמה ועימה חשיפת אופיים של הצמד החדש. תגובת גוגו ודידי לצמד החדש בה מרים גוגו אבן ומאיים על החדשים, מה שגורם לשינוי ביחס והפגנת כבוד לכוח - יש בה יותר ממשהו ז'בוטינסקאי (קיר הברזל), שסובול הצליח למצוא בטקסט המקורי הצרפתי, כמו כל הרמזים שהצמד היה בעצם יהודים נרדפים. בעוד פוצו ולאקי - למעשה מהווים ביקורת על התעללות המעמד העליון בתחתון, כשפוצו בעצם שולח את משרתו הקשור בחבל קדימה, למרחק שיבטיח את בטחונו-הוא, למקרה שהעבד יעלה על מוקש, שיתפוצץ הוא ולא האדון.

בואו של הנער רועה העיזים של גודו,(יונתן שוורץ החמוד) המבשר לגוגו ודידי שגודו לא יגיע הערב, אולי מחר, ובאותו מקום - דו השיח שלו בספרדית עם השניים שדוברים רק יידיש (גוגו) וקצת צרפתית של דידי, דו השיח הזה המבוסס יותר על הבעות ותנועות מימיקה, מביא לשיא את ההצגה מהיותו כה מצחיק במיוחד. פגישות אלו ביניהם מבליטות כמה אין הבדל בין בני עמים שונים. כולנו בני אדם עם רצון לחיות ויהי מה.

הצמד המוביל, דידי וגוגו (ורי אנגל ויובל רפופורט) בדיאלוגים שלהם המלאים עסיסיות ועושר לשוני, חרף המסורת של הלשון הרזה של תיאטרון האבסורד, הם העולם ההגיוני, החפץ בחיים. יובל רפופורט כגוגו, מרהיב במיבטא האידישאי האותנטי, וכחלק הסביל בצמד, הוא נכנס בהבעותיו והתבטאויותיו היישר ללב כל צופה. בעוד דורי אנגל השקול יותר, בחיתוך דיבור יידיש של צברים, מהווה לשון מאזניים של ההגיון מול האיגיון של חברו הבדחן. עמנואל חנון בעל הרקע הצרפתי, ממחיש מהו בעל נכסים גוי צרפתי, ואיך הוא מתייחס למשרתו בעליבות ובזלזול.

אך פיסגת המחזה מגיעה במונולוג של יעקב בודו (לאקי) שמוגשת בכאילו ג'יבריש, אך מורכב מבליל שפות, ואפילו משפטים בפולנית שבצבצו בין היתר. מונולוג שמביא את המחזה לשיאו בווירטואוזיות של שחקן נדיר זה. בודו הוא שחקן ענק ביכולותיו, ואמירותיו בכל מחזה מקבלות צבע וכוח שמשליכים על הקהל את מורכבותן ויוצרות תגובות רגשיות של כל צופה. גם במערכה השנייה, בה הוא חוזר כאילם ואדונו כסומא, הרי הבעותיו אומרות הכל ולוכדות את הצופים עד תום.

התפאורה המצוינת של עדנה סובול בנויה על-רקע מופשט המעניק תחושת אין סוף, כשהוראות הבמה מצמצמות את אביזרי הבמה לעץ, שרפרף, נעליים ובגדים מרופטים לדמויות, מלבד האדון, אך לכולם כובעים ממינים שונים. כי כובע - הוא התג, המסגרת לתמונת האדם, ומהותו מאפיינת את נושאו.

התאורה של מישה צ'רניאבסקי, גדול התאורנים בישראל, ושותפתו אינה מלכין,הולמים את הבימוי הכה יצירתי ומרהיב של יהושע סובול, שעשה מ"מחכים לגודו" משהו כה שונה, כה חדשני, וכה מתאים לימינו, כשמיליוני פליטים מניעים את ההיסטוריה האנושית קדימה, ומשנים את כל הסדר העולמי הקיים.

לרוץ לצוותא 3, ביתם החדש של תיאטרון היידישפיל, גם מי שלא יודע יידיש, כמוני. התרגום משני צידי הבמה, בגובה העיניים, ואיך שהשפה הזו מקבל חיות וחיים ומצלצלת באוזניים כמו שהשמן הטוב או הדבש נמסכים לגרוננו, כל אלה מביאים לתיאטרון הישראלי חוויה ממין מיוחד, לכל השכבות והגילאים. חוויה שאסור להחמיץ.

תאריך:  07/09/2015   |   עודכן:  07/09/2015
עליס בליטנטל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
eBay מציינת השבוע 20 שנות פעילות, ולכבוד המאורע היא פרסמה 20 עובדות מעניינות שלא ידענו על אתר המסחר הענק.
07/09/2015  |  יניב הלפרין  |   כתבות
שמשון הגיבור הוא גברתן ג'ינג'י חשוף חזה עם שרשרת מגן דוד גדול, נועל סנדלים תנכיות, ומחזיק רוגטקה, לצידיו שני אריות מאיימים, אבל הוא עצמו בוהה בחלל כמו לא מבין איך זכה בתואר הזה.
בערב חג, המשפחה מתכנסת כדי לחגוג ולשמוח ביחד. הקושי המוכר בכל בית הוא באלתור מקומות ישיבה שיספיקו לכולם ובסידורי ישיבה נוחים למבוגרים ולילדים. מלבד היין, העיצוב והאוכל, חשוב שכל המשפחה תשב סביב השולחן בנוחות. אירוח נכון מצריך הכנה מוקדמת.
07/09/2015  |  עופר זהר  |   כתבות
ובכן אמרתי כי דומה שוויתרה על התקווה, אך איני יכול להישבע על כך. כי מי שאינו מחפש יהב כלשהו מדוע ולמה הוא משמיע את זעקתו. אם לא ניצָמֵד לאפשרות שזו זעקה של כאב, הרי ברור לנו שכל זעקה קוראת למציל, לגואל, מלבד שזו יכולה להיות זעקה של כעס ותסכול עמוק שמחפשים מוצא, ואם נעמיק הרי שגם זה כאב. העובדה ששומעים אותך, במקרה זה קוראים אותך, יש בה משום גאולה חלקית. יש בה יציאה מעצמך החוצה, אל אפשרות של אור.
07/09/2015  |  יוסף כהן-אלרן  |   כתבות
המרכז למחקר ולמידע במשרד החינוך בתל אביב אירח את עמוס שוקן העומד בראש קבוצת הארץ ומוציא לאור של עיתון הארץ וכן עיתונים מקומיים. עמוס הוא בנו של גרשום שוקן, המוציא לאור והעורך הקודם של העיתון ונכדו של זלמן שוקן מייסד הוצאת שוקן. בשיחה עם שוקן, ביקשנו ללמוד על המתרחש מאחורי הקלעים וללמוד על חזון העיתון, מדיניותו ואופן תהליכי קבלת ההחלטות.
07/09/2015  |  דניאל פלורנטין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il