|   15:07:40
  חיים שטנגר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

אי דיווח מתמשך למע"מ בידי עו"ד - קלון

העליון קבע בערעור שהוגש בפסק דין בעניינה של עורכת דין שהורשעה ב-34 עבירות של אי-דיווח ובעקבותיהן באי תשלום כי בנסיבות של עבירות אי-דיווח נמשכות נוצר קלון, ועל כן ניתן להפעיל הוראת סעיף 75 לחוק הלשכה בעניין דין משמעתי אין הבדל ערכי ומוסרי גדול בין אי-דיווח, לבין שליחת יד בפיקדון הזולת או גניבה ממנו
10/11/2015  |   חיים שטנגר   |   מאמרים   |   תגובות
[צילום: איתמר לוין]

לעתים נדירות - נדירות שבנדירות - מוכן בית המשפט העליון, בשבתו כבית משפט לערעורים אזרחיים (ובכלל זה, בנסיבות מסוימות, גם בעניינים פליליים), לדון - פעם שלישית - בערעור שני על תובענה שהובאה לדיון ושנתבררה בפני ערכאה ראשונה של בית משפט שלום. העליון יוצא מנקודת ההנחה, לפיה אם יש לצד המערער על פסק-דין זכות לפתחון-פה, הרי זכות זו ניתנה לו בערכאת הערעור, קרי בבית המשפט המחוזי. אמון ונאמן לדרכו זו, שמצאה ביטויה בהלכה המשפטית הקרויה "הלכת חניון חיפה", מוכן בית המשפט העליון להעניק רשות ערעור, פעם שנייה ולדון בתובענה, שלוש פעמים, אך ורק במקרים שבהם מתעוררת שאלה, בדבר חידושה, חשיבותה וקשיותה של הלכה.

אם הדברים נכונים בבקשת ערעור שני בעניינים אזרחיים, הרי הם נכונים במשנה תוקף בערעורי משמעת של עורכי-דין ועורכות-דין, שנטען נגדם שסרחו, ונפתחו נגדם הליכי משמעת. בעקבות שינויים חקיקתיים בענייני המשמעת של עורכי-דין, מתבררים ענייני המשמעת הללו בשלוש ערכאות שונות, ללא כל צורך בנטילת רשת ערעור לשם כך.

בפועל ולמעשה יכול עורך-דין, שהורשע בבית-דין משמעתי מחוזי (או כל אחד מארבעת הגופים המשמשים כקובלים, לפי חוק לשכת עורכי הדין), להביא ענייני המשמעת לבירור נוסף, ללא כל צורך בנטילת רשת ערעור לשם כך, בפני בית-דין משמעתי ארצי ובפני בית המשפט המחוזי בירושלים. מכאן, שבקשת ערעור על פסק-דינו של בית המשפט המחוזי, בירושלים, המוגשת לבית המשפט העליון, הינה בקשה לדון, פעם רביעית, בערעור שלישי על קובלנה וגם/או על הליך משמעתי, שהובאה לדיון ושנתבררה בפני ערכאה ראשונה של בית-דין משמעתי מחוזי. לכן, קומץ וקופץ ידו בית המשפט העליון לרוב, כשמובאות בפניו בקשות רשות ערעור, שמשמען דיון בפעם הרביעית בהליך משמעתי, שתחילתו בבית הדין המשמעתי המחוזי ומסרב לרוב ליתן בקת רשות ערעור שכזו, אלא אם מדובר במקרה חריג ובלתי שגרתי.

עבירה פלילית

חוק לשכת עורכי הדין מאפשר העמדת עורכי ועורכות-דין לדין משמעתי, בהגשת קובלנה נגדם לבית-הדין המשמעתי המחוזי וכן בדרך של בקשה להטלת עונש לפי סעיף 75 לחוק לשכת עורכי הדין. סעיף זה קובע דברים, בזו הלשון:

"עורך דין שהורשע בבית משפט או בבית דין צבאי בפסק סופי בשל עבירה פלילית, רשאי בית דין משמעתי מחוזי, על-פי בקשת קובל, להטיל עליו אחד העונשים האמורים בסעיף 68, אם מצא שבנסיבות הענין היה בעבירה משום קלון" (ההדגשות וההדגשות, בקו אחד, שלי - ח"ש).

כדי להטיל עונש על עורך/עורכת-דין לפי סעיף 75 לחוק הלשכה, יש צורך בקיומם של שלושה תנאים קומוליטיביים (מצטברים) והם: א. הרשעה בבית משפט או בבית-דין צבאי. ב. בפסק-דין סופי בשל עבירה פלילית ג. אם מצא בית המשפט או בית-הדין הצבאי כי בנסיבות העניין היה בעבירה משום קלון.

בפסק-דין קצר וענייני שניתן שלשום בבית המשפט העליון, בגלגול רביעי, נדרש המשנה לנשיאה (כב' השופט, אליקים רובינשטיין) לבקשת רשות ערעור שהגישה ועדת האתיקה המחוזית של מחוז תל אביב בלשכת עורכי הדין, על פסק-דינו של בית משפט המחוזי, בירושלים. עורכת-הדין, מרים טל הורשעה, על-פי הודאתה, ב-34 עבירות של אי-דיווח ובעקבותיהן באי תשלום (שלימים הוסדר בחלק ניכר). היא נדונה למאסר בפועל, שבית המשפט המחוזי בירושלים המירו למאסר בעבודות שירות, בהתחשבות בהחזרת חלק ניכר מן החוב ובשל מצבה המשפחתי ועברה הנקי של עורכת-הדין, מרים טל. בתי הדין המשמעתיים הגיעו למסקנה שיש בעבירות שביצעה עורכת-הדין משום קלון, והשיתו עליה השעיה בת ארבע שנים, המצטברת לעונש השעיה קודם למעט (בבית הדין הארצי) חפיפת שנה אחת לעונש הקודם. בית המשפט המחוזי סבר, בפסק-דין מפורט, שאין בעבירות שביצעה עורכת-הדין הנ"ל, משום קלון והתחשב גם בכך, שרוב החוב הוחזר וכן בנסיבות האישיות של עורכת-הדין, ועל כן ביטל עונש ההשעיה.

כמות משמעותית

על פסק-הדין של בית משפט המחוזי, בירושלים, הגישה ועדת האתיקה, בקשת רשות ערעור, בגלגול רביעי, לעליון. המשנה לנשיאה (כב' השופט, אליקים רובינשטיין), קובע בפסק-דינו, כי רואה הוא לקבל בקשת רשות הערעור, בשל עניין אחד - והוא: השאלה אם עבירות אי-דיווח למס ערך מוסף, בכמות משמעותית לאורך שנים, שעה שיש לעורך הדין הכנסות, הן עבירות המגבשות קלון, להבדיל ממעידה חד-פעמית או היעדר הכנסות, למשל, לצורך הטלת עונש לפי סעיף 75 לחוק לשכת עורכי הדין, תשכ"א-1961. העליון, כותב בפסק-דינו זה, כי מאחר שמדובר בנושא בעל אופי עקרוני, רואה הוא להידרש אליו, אף שהמדיניות בבקשות מעין אלה, בגלגול רביעי, הינה רשות ערעור "במשורה שבמשורה".

מן הראוי להדגיש ולציין, כי בית משפט המחוזי בירושלים, למרות שביטל עונש ההשעיה בפסק-דינו, קבע כי ככל שבית משפט העליון יראה במעשיה של עורכת-הדין, מרים טל, משום קלון, הרי יוטל, לשיטתו, עונש של שתי שנות השעיה שמתוכן שנה אחת תצטבר להשעיה קיימת ואחת תחפוף, כך שההשעיה הכוללת תסתיים ב-31.1.17. השעיה על תנאי שנקבעה תישאר בעינה. ועדת האתיקה טענה בערעורה, שיש לראות עבירות מס ככאלה שעלול לדבוק בהן קלון והנסיבות מצדיקות השעיה בפועל. עורכת-הדין, מרים טל טענה, כי מלבד בדבר נדירות ההתערבות בגלגול רביעי, הרי כשלונה נבע מקריסה אישית וכלכלית ואין תקדים להטלת קלון בגין עבירות מס של אי-דיווח, וחשובות נסיבותיה האישיות שלה.

העליון הציע לצדדים להסכים, כי בפסק-הדין שיינתן, ייקבע כי יש קלון בעבירות בהן מדובר והעונש יעמוד על הענישה שהציע סגן נשיא בית משפט המחוזי, כב' השופט, משה דרורי. כל אחד מהצדדים שמר טענותיו לעצמו, אולם שניהם הסכימו להצעת הפשרה שהציע בית משפט העליון. מאחר שנושא הקלון מחייב הנמקה, קבע העליון, כי יש קלון בעבירות נמשכות של אי-דיווח למע"מ, להבדיל מרשלנות של דיווח אחד, למשל או במצב של היעדר הכנסות, בכלל, שעה שאין גריעת הכנסות מהקופה הציבורית.

בית משפט העליון קבע, כי אכן, על פני הדברים נשמע אי-דיווח כעניין טכני, ולא היא. בדיני המס כולם, ולעניין זה אין הבדל מהותי בין מס הכנסה, מע"מ או מס אחר, אי-דיווח פירושו שליחת יד לכיס הציבור. לדעתו, אין הבדל ערכי ומוסרי גדול בין אי-דיווח, לבין שליחת יד בפיקדון הזולת וגם/או גניבה ממנו, עבירות שלגבי עורך דין לא רק יגבשו קלון, אלא גם עלולות לשלול רישיונו לשנים ארוכות, אם לא לצמיתות. בית משפט העליון, מציין בפסק-דינו, כי הוא ער לכך שקיימות הלכות משפטיות סותרות, שבהן נקבע, שאי דיווח למע"מ אינו מהווה עבירה שיש עמה קלון. אך הוא ראה מקום להדגיש, כדי שהדברים ייאמרו בבירור ולפיהם - בנסיבות של עבירות אי-דיווח נמשכות נוצר קלון, ועל כן ניתן להפעיל הוראת סעיף 75 לחוק הלשכה.

בבואו לגזור העונש, קבע העליון, כי בנסיבות המיוחדות של המקרה - ובלא לטעת מסמרות לגבי ענישה בעתיד - הרי קיבלו הצדדים הצעתו של בית המשפט שפורטה לעיל והוא מקדם, בברכה, הסכמה זו. בנסיבות אלה, ניתנה לוועדת האתיקה רשות ערעור על פסק-דינו של בית משפט המחוזי, בירושלים; הבקשה נדונה כאילו הוגש ערעור, על-פי הרשות שניתנה, והערעור התקבל. במצב דברים זה נדונה, עורכת-הדין, מרים טל, על-פי האפשרות החלופית שהעלה סגן נשיא בית משפט המחוזי בירושלים (כב' השופט, משה דרורי), לשתי שנות השעיה, שאחת מהן תצטבר והאחרת תחפוף להשעיה הנוכחית. עוד נקבע, בפסק-דינו של בית משפט העליון, כי תקופת ההשעיה, על תנאי, תעמוד בעינה.

הכותב הוא השותף-המייסד של ד"ר חיים שטנגר, משרד עורכי דין ומשרדו מתמחה בתחום המשפט הפלילי, דיני מעצרים, כמו-גם בתחומי המשפט העסקי, דיני חברות, פירוקים ופשיטות-רגל, דיני ירושות וסכסוכים עסקיים-משפחתיים ודיני משפחה, כמו-גם בהופעות בבג"ץ ובענייני עתירות מנהליות, קניין רוחני ומקרקעין. ד"ר חיים שטנגר, אינו עובד במקצועו, במהלך השנה הקרובה.
תאריך:  10/11/2015   |   עודכן:  10/11/2015
חיים שטנגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אי דיווח מתמשך למע"מ בידי עו"ד - קלון
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
להיות דעתן זה חשוב, אך עד כמה כל אחד מאיתנו הוסיף משהו לאנושות, משהו שבלעדיו היא לא הייתה יודעת? אז מה אתה עשית בשביל אנושות?
09/11/2015  |  אהרון שחר  |   מאמרים
אני מציע לאזרחי ישראל לא לעצור את נשימתם בציפיה להחלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לגבי מינויו של ד"ר רן ברץ לתפקיד ראש מערך ההסברה הלאומי.
09/11/2015  |  יוני בן-מנחם  |   מאמרים
עם העדנה לה זכו שירי לאדינו, אחרי מותו של יצחק נבון, עליו השלום, חזרתי לשיריו היפים והנוסטלגיים של יהורם גאון, יבל"ח. מיד עלה בזיכרוני שירו המתוק "קואנדו אל ריי נמרוד". ביצוע מהוקצע, שנעים לשמוע גם כאשר שפתה לאדינו, ה"יידיש" של הספרדים, אינה מובנת למאזין.
09/11/2015  |  יוסף דיין  |   מאמרים
אם לשפוט לפי הימים האחרונים, אנו ניצבים בשלהי המחזור האחרון למיחזור הפוליטי של רצח רבין ע"י השמאל. הפעם, בשנת ה- 20 לאירוע, הגדילו הממחזרים לעשות והחרישו אוזניים ובילעו דעת המאזינים ע"י שפך מילים ומאורעות אינסופי כמעט, בנסיון פתטי להחיות ולשמר את הנכס הרוחני המלאכותי הזה. שוב גברה ידם של מחרחרי הריב המקצועיים על אלה שביקשו להבליט את המלכד על המפריד ולהתמקד בקרוב הלבבות ולא בחידוד הפערים; אבל זו דרכו של השמאל מימים ימימה. כך בנה את ההגמוניה הארץ-ישראלית שלו בעבר - "בלי חרות ובלי מקי" - כך פעל בימי הסזון ואלטלנה וכך נהג במדינה ביד רמה בראשות נכבדי ההתישבות העובדת עד למהפך 1977.
09/11/2015  |  רפי לאופרט  |   מאמרים
הערר הנדון הוגש בגין החלטת הוועדה המקומית לתכנון ובנייה חיפה, להתנות היתר בנייה ברחוב הליך בחיפה בחתימת מגישי הבקשה על כתב התחייבות, לפיו הם מתחייבים בין היתר לבצע את תנאי היתר הבנייה בדבר סלילת חלק יחסי של דרך והעברת הדרך. על-פי ההתחייבות הנדרשת, יהיה עליהם לעשות זאת על חשבונם בכל עת שיידרשו ולפי דרישה ראשונה של הוועדה המקומית.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
יואב יצחק
יואב יצחק
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il