|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הבועה הדמוגרפית

דמוגרפיה איננה קסם, אולם התייחסות חרדתית אליה, היא תדיר מיקסם-שוא ריבוי טבעי הוא נתון אמפירי בר-מדידה
27/03/2016  |   רפי לאופרט   |   מאמרים   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
מספרים מדוייקים [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

מאז הכשלון המהדהד של משבר הסאב-פריים בארה"ב, הפך מושג "הבועה הפיננסית" שכיח בתאור מקוצר של ההבדל בין מציאות למציאות מדומיינת. הפעם אני שואל את השימוש במושג בועה "לאיום הדמוגרפי", שחסידי אוסלו מנסים לפטם אותנו בו חדשים לבקרים.

המפתח "לבועה הדמוגרפית" המדירה שינה מעיניהם הטרוטות של פסימיסטים כרוניים בתוכנו, הוא בשני גורמים 1:

א. הריבוי הטבעי בשילוב עם מאזן ההגירה.

ב. הקיבעון המחשבתי, לגבי מבנה הפתרונות הדמו-גאוגרפיים האפשריים בארץ ישראל המערבית בין יהודים לערבים.

דמוגרפיה איננה קסם, אולם התייחסות חרדתית אליה, היא תדיר מיקסם-שוא. יש כמובן גם מי שמחוללים חרדת-שוא במתכוון, במטרה לקדם אינטרסים פוליטיים או אישיים.

הריבוי הטבעי

ריבוי טבעי הוא נתון אמפירי בר-מדידה. במדינה שמקיימת מעקב מתמיד אחר מספר הלידות-חי והפטירות באוכלוסייה ואחר מאזן ההגירה (עולים פחות יורדים), ומאמתת אותם באמצעות מפקדי אוכלוסין מבוקרים היטב, ניתן לעקוב אחר השינויים באופן מדויק ואמין לצרכי התכנון הלאומי. ישראל שייכת למדינות מסוג זה וחזקה על הלמ"ס, שהמספרים שהיא מפרסמת בכל תחומי החיים מדויקים ואמינים, שהיא מדייקת גם כאן.

התייחסות לנתוני עבר, היא דיון בעובדות. מאידך-גיסא, צפי לעתיד הוא הערכה, המושתתת על מגמות מן העבר ונסיון נצבר לגבית התפתחותן על-יסוד מודלים סוציולוגיים וסטטיסטיים שונים. נהוג לדבר על "המודל הדמוגרפי" ככלי-עזר המתאר תהליכים אלה, ועוסק בפילוג הפנימי של האוכלוסייה בין גילאים, מגדרים, קבוצות אופיניות, דפוסי חיים ומגורים ועוד.

תהליכים דמוגרפיים לרוב אינם מהירים; דרושים לא פחות משני דורות עד אשר השפעותיו של תהליך דמוגרפי משנות את המודל באופן שמחייב שינויי מדיניות והתייחסות משמעותיים. תהליכים אלה גם רגישים, מאחר שמדובר בבני אדם על החוקים והנורמות המוסריות הנוהגים לגביהם בכל חברה נורמלית. אירועים יוצאי-דופן כאסונות טבע או מלחמות גדולות, משנים בדרך כלל את קבועי הזמן של התהליכים הדמוגרפיים. במקרה של ישראל, קיים גורם חשוב נוסף - העלייה לישראל - שמפעם לפעם משנה את המודל. הדבר קורה כאשר העלייה מתחוללת במספרים גדולים במיוחד, כגון אחרי שואת אירופה (בסוף שנות ה-40 ותחילת שנות ה- 50), או "ביציאת בריה"מ לשעבר"- בשנות ה-90 המוקדמות של המאה ה-20ׂׂ.

במקביל לשינויים בישראל, מתרחשים שינויים דמוגרפיים גם בצד הערבי שאיננו חלק אינטגרלי מאזרחי ישראל 2. קיימת השפעת-גומלין מרובת משתנים בין שתי הקבוצות, אבל יש גם שונויות ברורות וחשובות. מקצת מההשפעות מקורן באינטראקציה בין הקבוצות ואחרות נובעות מהוויה פוליטית, מהתפתחויות פנימיות ומשינויים תרבותיים, כלכליים ואחרים. הבדל מהותי אחד בין הקבוצות הוא, למשל, אופי המעקב הדמוגרפי. הבדל אחר הוא שאין "תנועת-עליה ערבית" למדינת-ישראל, אבל קיימת הגירה מוסווית פנימה והחוצה, בחלקה בלתי-חוקית בעליל, כגון כניסתם של שב"חים ש"שוכחים" לצאת ומתחמקים מבקרת הרשויות.

מדינת-ישראל לא הפעילה מעולם מדיניות דמוגרפית ארוכת-טווח, והסתפקה בתרומות של "צוק העיתים" והאידיאולוגיה הציונית ובמדידת תוצאותיהם. אילו הפעילה מדיניות כזו - שעיקרה מאבק אקטיבי למען עליית יהודים, מאבק אפקטיבי למניעת ירידה, עידוד רמת ילודה אופטימלית למשפחה ופיקוח קפדני על הגירת זרים - היה הדבר מסייע רבות להגשמת הציונות ולייצוב תהליכים משמרי-צמיחה דמוגרפית יהודית במרחבי השליטה הישראלית.

בוויסות הפנימי של המאזן הדמוגרפי, לשני תהליכים חשיבות מיוחדת: רמת החיים של האוכלוסייה, ומדיניות ההגירה. לישראל אינטרס ברור לשמר לאורך זמן יחס רצוי בין אוכלוסיית הרוב היהודי לכלל קבוצות המיעוט במדינה. מקובל לחשוב שיחס סביר, שאינו משבש את האופי הלאומי של מדינת היהודים, צריך לכלול בין 70% ל-80% יהודים דרך קבע. ברור שהומוגניות אתנית היא מרכיב חשוב ביצירת סולידריות חברתית-לאומית ובעיצוב דפוסי-חיים לאומיים-תרבותיים יחודיים; שהרי לשם כך הקימה התנועה הציונית מדינה יהודית בארץ-ישראל 3.

מדינות רבות, ובכללן מדינות מזרח-תיכוניות, הפעילו מדיניות דמוגרפית מתוכננת. מצרים שנאבקה בריבוי טבעי בלתי-ניתן לשליטה פעלה לצימצום הילודה, ועירק של סדאם חוסיין, שביקשה להתחזק מול העליונות הדמוגרפית של יריבתה אירן, פעלה להגברת הילודה ושיפור רמת הבריאות. ידועה לא פחות "מדינות הילד האחד למשפחה", שהפעילה סין הקומוניסטית, במטרה לצמצם ולווסת את קצב הריבוי הטבעי במדינה 4. קשה מאוד להבין את הסיבות להמנעות ישראל מנקיטת מדיניות דמוגרפית יזומה ומתוכננת, ולנוכח העובדה שחרף העדר מדיניות כזו האוכלוסייה היהודית גדלה מעל לתחזיות העבר הקרוב והרחוק, הדבר מפתיע וגם מצער.

גבולות הקבע

המבחן הנוסף המחולל את "הבועה הדמוגרפית", הוא, כאמור, הקיבעון המחשבתי בשאלת גבולות-הקבע של מדינת-ישראל. כמעט 68 שנים אחרי הקמת המדינה, עדיין לא החליטה ישראל מהם גבולות הקבע ההכרחיים לביטחונה ורווחתה. מבחן החלטת החלוקה נכשל כשלון חרוץ. מבחן הצהרת בלפור, נכשל גם הוא כישלון חרוץ. הסכמי הפסקת האש של 1949, היו אתנחתה בדרך המלחמה ושונו במלחמת ששת-הימים בגלל התוקפנות הערבית. מאז נכשל כל נסיון להגיע להתווית גבולות באמצעות מו"מ מדיני, כשהכשלון הגדול ביותר הוא הסכם אוסלו.

קביעת גבולות חייבת להשען על שיקולי ביטחון 5 (בעדיפות ראשונה), שיקולים כלכליים, תרבותיים-היסטוריים, משפטיים ודמוגרפיים. בכל מצב תצטרך ישראל לעמוד על גבולות העונים בצורה מתקבלת על הדעת על מכלול שיקולים אלה, כעסקת חבילה שמרחב הגמישויות בה מצומצם. אסור לבודד מתוך המכלול שיקול יחיד, למעט הביטחון, ולהעמידו כמדד בלעדי לאופי היוזמה הלאומית שצריכה ישראל לנקוט בהעדר נכונות ערבית לפשרות סבירות.

עמדתי היא שהגיע הזמן, שמול תוכנית שלבים ערבית שבה דבקים הערבים בעמדותיהם כאילו חייהם עומדים להם מנגד, שעה שבפועל ההפך הוא הנכון, תציג ישראל ותבצע דה-פקטו תוכנית שלבים משלה לעיצוב גבולות הקבע 6. התוכנית צריכה להכיל חלקים הצהרתיים וחלקים אופרטיביים גם יחד, ולבטא נחישות לאומית בלתי-מתפשרת.

בדומה לניהול מערכות גדולות ומורכבות במציאות דינמית, צריכה פעילות כזו להיות מושתתת על תכנון בשלבים לטווח ארוך, ביצוע בשלבים, אך רציף, והתאמה מתמדת של כל מרכיבי התוכנית

לדינמיקה של המציאות. גמישות טקטית חשובה תמיד וכל תכנון טוב ינסה לכלול גמישות כזו בכל שלב משלבי התוכנית, אך לא על-חשבון היסודות הקרדינליים.

אחד הפרמטרים של תוכנית היישום, שאינו ניתן לחיזוי, ולכן חייב להתבסס על רצף תרחישים רלוונטי, הוא התגובה הערבית והבינלאומית ליוזמה ישראלית כנ"ל. הרצף יכול לנוע בין שינוי עמדות במסגרת נכונות לחידוש המאמץ המדיני, לבין תגובות אלימות מסוגים שונים - ישראל חייבת להיות מוכנה לעמוד בכל מגוון התרחישים. סימן השאלה הגדול והמבלבל ביותר קשור בתוואי גבול המזרח של ישראל בינה לבין ישות או ישויות ערביות שממזרח לה, בעיקר ירדן. העמדה הישראלית צריכה לאמר במפורש שאין מקום לריבונות ערבית נפרדת ממערב לירדן. הריבונות הירדנית, על יסוד הטריטוריה שהוענקה לה על-ידי בריטניה תוך הפרת ההבטחה הבלפורית ליהודים, עונה על כל הצרכים הערביים האמיתיים. לכן, ממערב לירדן תיתכן אוטונומיה או קבוצת אוטונומיות, שבאין הסכם ישראלי-ערבי כולל, יפוקחו בנושאי חוץ וביטחון ע"י ישראל. היה ויהיה הסדר, יעוגנו היחסים הבי-לטרליים מול ישות פלשתינית-ירדנית משותפת.

השיפור הדמוגרפי המסתמן והולך בגודלה והרכבה של האוכלוסייה היהודית בעשור האחרון, יחד עם מרכיבי השינוי המחוללים אותו ובשילוב עם הסדר בשלבים כמתואר לעיל, מנטרל לחלוטין את סוגית השוט הדמוגרפי וממחיש היטב את אופיה הבועתי של הפניקה היזומה בנושא השליטה היהודית בבמדינת-ישראל. עם זאת, מתמתן הלחץ המחייב פתרון עכשיו לכל הנושאים ושני השינויים יחד מאפשרים התנהלות רציונלית. אילוצי גורם-הזמן היו מאז ומעולם יועצי אחיתופל במצבים מורכבים והדבר נכון גם כאן. מאחר שמדובר בגורל העם היהודי, אין ספק שבעיצוב המהלכים הקריטיים ביותר, החיפזון והבהלה הם לא רק מהשטן אלא "ממלך השדים" בכבודו ובעצמו.

הערות

1. אהוד פרלסמן, במאמרו: "הנס הדמוגרפי הישראלי", מביא כמה נתונים מאירי-עיניים בנושא זה.

2. התמונה הדמוגרפית לגבי אזרחי ישראל כלולה בשנתונים הסטטיסטיים של הלמ"ס. עם זאת קיימת אי-בהירות בשני תחומים: א. מעמדם של בעלי תעודות זהות "כחולות" תושבי מזרח ירושלים רבתי – K250 –K 300 נפש. ב. מספר הערבים שהצטרפו לכלל האוכלוסייה הערבית האזרחית בישראל, בדרכים ואמצעים בלתי חוקיים בחלקם, (ג"כ כ-K 200 נפש פלוס, לפי מקורות שונים)

3. רבים, השבויים עדיין בסיסמאות המשקללות משטר וריבונות מדינית-לאומית באותה רמה, סבורים שרוב יהודי מוצק דרוש במדינת היהודים מטעמים אידיאולוגיים של "טוהר הדמוקרטיה"; אינני שותף להם. רוב יהודי מוצק נחוץ על מנת-לצמצם את הקשיים, החיכוכים והמשברים החברתיים, שהם נחלת כל החברות הדמוקרטיות, שהפכו את עקרון הרב-תרבותיות לחלק מהמושג "דמוקרטיה" ומפוררים באופן זה את ישותם הלאומית-חברתית-תרבותית. תנאי הכרחי ליישום עקרון הרב-תרבותיות, הוא הסובלנות והסתלקות מוחלטת ממוטיב הג'יהאד אצל המוסלמים ומוטיב המיסיונריות אצל הנוצרים.

4. במדינות אלה השינויים הדמוגרפיים נגזרים כמעט אך ורק מריבוי טיבעי עצמי.

5. גבול הביטחון המזרחי הוא הירדן, ויהיה בריבונות ישראלית.

6. התוכנית האסטרטגית חייבת להיות תוכנית מגירה קבועה בארסנל הישראל, ולהנחות את המדיניות הלאומית בשאלת איו"ש. היישום הטקטי הוא מונחה נסיבות, וינוהל ככזה על-יד הממשלה בהנהגת הקבינט. רצועת עזה חייבת בכל מקרה להשאר מחוץ לתוכנית זו, בכל קונטקסט שהוא, ואפשר שראוי לבנות תוכנית מקבילה בשאלת עזה בשיתוף ותאום עם מצרים.

תאריך:  27/03/2016   |   עודכן:  27/03/2016
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הבועה הדמוגרפית
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שרגא
27/03/16 14:18
 
רפי לאופרט
28/03/16 07:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
פטפטת אלימה מלווה זה כ-100 שנה את הסכסוך הפלשתיני-ישראלי. מה לא אמרו מנהיגי ערב בגנות ישראל, היהודים והתנועה הציונית?
27/03/2016  |  מנשה שאול  |   מאמרים
במשך יומיים לפני שידור "נאום השנה" של חסן נסראללה השבוע, שידר ערוץ "אלמיאדין" קדימון (פרומו) שבו אמר הקריין בקול מרוגש (הערותיי בסוגרים, מ"ק): "המזכיר הכללי של חיזבאללה, האדון חסן נסראללה בשיחה פוליטית, ביטחונית ואסטרטגית מקיפה, מסר ישיר לישראל והנהגתה... אלו יהיו פעולותינו אל מול כל איום או מתקפה, דיבור ברור על סוריה והנשיא אלאסד, זה המצב וזוהי המציאות, כך חושב הציר (האירני) כולו, וזוהי האמת על תפקידיהן של אירן ורוסיה ברמה הטקטית והאסטרטגית. דברים נכוחים ואמיתיים על החלטות מועצת שיתוף-הפעולה (של סעודיה והאמירויות) במפרץ, הליגה הערבית ומה שיבוא בעקבותיה. אלו הן הסיבות לכך שהדביקו לנו את הכינוי 'ארגון טרור' וזה המסר שלנו לעמי (העולם). שיחה לעומק על הערביות, על אלאזהר (המוסד הסוני העליון במצרים), על הסונה ועל השיעה. חסן נסראללה בשיחת השנה".
27/03/2016  |  מרדכי קידר   |   מאמרים
פיקוד הסייבר יקבל עדיפות על פני גורמים אחרים בצה"ל. כך עולה (יום ה', 17.3.16) מדבריו של סגן הרמטכ"ל, אלוף יאיר גולן, בכנס בנושא אתגרי צה"ל שערך מרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן. לדבריו, נושא הסייבר הוא אחד הנושאים המרכזיים בתוכנית הרב-שנתית "גדעון", כאשר לתחום הסייבר יוזרמו כספים רבים, והוא יהיה היחיד בו תירשם עלייה בגיוס כוח אדם.
18/03/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
שחיקת כוחה של ארה"ב במזרח התיכון, מביא להתחזקות הכוחות הקיצוניים ולהיחלשותם של ישראל והכוחות המתונים. כך אמר (יום ה', 17.3.16) תא"ל (מיל.) יוסי קופרווסר, לשעבר ראש חטיבת המחקר באמ"ן, בכנס על אתגרי צה"ל במרכז בגין-סאדאת באוניברסיטת בר-אילן. לדבריו, כדי להפוך את התהליך ולהביא לחיזוק כוחה וביטחונה של מדינת ישראל, יש צורך בשיתוף פעולה עם הכוחות המתונים באזור, כמו גם שיתוף פעולה עם ארה"ב ומדינות המערב.
17/03/2016  |  אריאל י. לוין  |   חדשות
בדרום לבנון, בתוך אוכלוסייה כפרית-אזרחית צפופה, כולל בתי-ספר ומסגדים, ממוקמים מאות משגרים ל-100,000 רקטות, ששקולות כנגד 10,000,000 ק"ג חומר נפץ. מספר אסטרונומי זה של רקטות יאפשר לחיזבאללה לשגר יום יום 1,000 רקטות לעבר ישראל במשך 100 ימים. מטחים ממושכים ורצופים אלה יחריבו ערים שלמות בישראל, ויזרעו הרס והרג בממדים שלא ידענו. וכל זאת חרף כיפת ברזל. אשר על כן, ארסנל הרסני ורצחני זה חייב להיות מושמד על-ידי כוח בינלאומי, כפי שהושמד נשק הגאזים של אסד. והיה וחיזבאללה לא יאפשר את השמדת הרקטות ו/או אומות העולם לא ירצו לשלוח כוח שישמיד את הרקטות או אז ישראל תצטרך להשמידן, לאחר אזהרה יומיומית בכול אמצעי התקשורת בת שבוע ימים שתזהיר את תושבי דרום לבנון להתפנות צפונה. והיה וחיזבאללה ימנע את התפנותם של תושבי דרום לבנון ויאיים על ישראל, וגם אומות העולם יצטרפו לאיומים אלה, או אז לישראל לא תהיה ברירה אלא לאיים על העולם בנשק יום הדין.
17/03/2016  |  שמעון גרובר  |   מכתבים/הערות
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
הליגה הערבית: חיזבאללה - ארגון טרור  /  איציק וולף
פוטין עצר את משלוח ה-S-300 לאירן  /  איציק וולף
"המצלמות בהר-הבית - ללא היתרי בנייה"  /  איציק וולף
משרד החוץ כשל ביחסו לאינדונזיה   /  איתן קלינסקי
החיים בארץ חיות הטרף  /  רועי אורן
המזרח התיכון המבלבל  /  מנשה שאול
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il