|   15:07:40
  אלעזר לוין  
עיתונאי עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

איש הנדל"ן של השבוע

"בדרך לעוד אסון אולמי ורסאי"

יו"ר איגוד המהנדסים דני מריאן, מומחה לנדל"ן, יצא נגד התקנות החדשות לרישום קבלנים, והצליח לכופף את משרד השיכון בראיון ל-News1: "הצעות המשרד, שהיעוץ המשפטי מתנגד להן, הן הפקרות, ואנחנו נלחמים כדי לבטלן" "נציג התאחדות בוני הארץ לחץ לאישור התקנות, כי הן יקלו על קבלנים קטנים"
22/07/2016  |   אלעזר לוין   |   כתבות   |   תגובות
מריאן. שמו הולך לפניו

הפקידים נגד המומחים
רשימת התומכים והמתנגדים לתקנות מציגה חלוקה ברורה: הפקידים, שאיש מהם אינו איש מקצוע, וכמעט כולם עובדי מדינה - בעד. כל אנשי המקצוע שבדקו את הנושא, ללא יוצא מן הכלל - נגד. החלוקה הזו אומרת יותר ממשהו
בעד: פילוסופים, פעילים חברתיים, עורכי דין

  • נציג משרד ראש הממשלה עמיחי פישר, פילוסוף (מ.א.) ופעיל חברתי
  • מנכ"ל משרד השיכון אשל ארמוני, כלכלן ופילוסוף (מ.א.)
  • רשם הקבלנים, עו"ד אמנון כהן
  • ראש אגף תכנון במשרד השיכון נתנאל לפידות, פעיל חברתי
  • סגן מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, עו"ד אמיר הלר.

נגד: אנשי מקצוע ומהנדסים

  • פרופ' להנדסת מבנים, רוני נבון, שהוא גם יו"ר הוועדה המייעצת לרשם הקבלנים
  • ראש המכון הלאומי לחקר הבנייה, פרופ' יחיאל רוזנפלד, חבר הוועדה המייעצת
  • המהנדס עמי יפה, חבר הוועדה המייעצת.
  • המהנדס מאיר הרשקוביץ, חבר הוועדה המייעצת.
  • המהנדס גיורא ליברמן, חבר הוועדה המייעצת
  • ראש המחלקה להנדסת מבנים באוניברסיטת בן-גוריון, פרופ' אורן וילנאי (אחיו של שגריר ישראל בסין)
  • ראש היחידה להנדסת מבנים בטכניון, פרופ' אביעד שפירא
  • פרופ' (אמריטוס) ארנון בנטור, מומחה בעל שם בינלאומי בטכנולוגיה של הבנייה
  • דקאן הפקולטה להנדסה אזרחית בטכניון, פרופ' עודד רבינוביץ'

הצוות אומר שהתייעץ עם ששתה הראשונים ברשימה. הכל מסרו חוות דעת שליליות, שהוסתרו ולא נכללו בדוח.

"אנחנו בדרך לעוד אסון בנוסח באולמי ורסאי, שבו נספו כ-20 איש" - מזהיר, בראיון ל-News1, יו"ר איגוד מהנדסי הבנייה והתשתית דני מריאן. מריאן (64) תוקף בחריפות את השינויים בתקנות רישום הקבלנים, שמציע משרד הבינוי והשיכון, ומזהיר שהן יביאו לירידה ברמת הבנייה ובפיקוח, על כל התוצאות הקשות, חלילה. יחד עם מומחי בניה הוא נלחם נגד התקנות החדשות, שמשרד השיכון, בעידוד התאחדות בוני הארץ, מנסה לאשר.

השבוע נראה, שמלחמתם של מריאן ועמיתיו המומחים נושאת פרי, לפחות חלקית. משרד השיכון נבהל מהביקורת הכללית על התקנות, שמוביל מריאן. המשרד הודיע, שהוא דוחה את אישורן, ופתח בשיחות עם המומחים המתנגדים. מריאן הצליח לכופף, לפחות זמנית, את המשרד.

ראוי להקשיב לדבריו של דני מריאן, מהנדס בניין מזה 36 שנים. בעבר, ניהל 7 שנים את דניה-סיבוס, אחת מחברות הבנייה הגדולות בארץ. הוא היה גם מראשי אפריקה-השקעות, ופיקח על בניית מאות פרויקטים. יש לו מוניטין של מומחה מקצועי הגון, שמו נקי, המוניטין גבוה. היום הוא מומחה אוביקטיבי, אינו קשור בשום חברת בנייה ואינו חייב דבר לאיש. מריאן עומד בראש איגוד עם 3,700 מהנדסים, וכן מכהן כאחד מראשי לשכת המהנדסים. הוא קשוב לביקורת החריפה שעמיתיו השמיעו בשבועות האחרונים נגד התקנות החדשות. מה שמדריך אותו הוא החרדה לאסונות שבדרך.

מהן התקנות החדשות, שאתה ואנשי מקצוע אחרים מתנגדים להן?

מריאן: "התקנות הנוכחיות מחלקות את 10,700 קבלני הבניין והתשתית לחמש דרגות, וקובעות מהו היקף העבודה המותר לקבלן בכל קבוצה. כ-8,500 קבלנים מסווגים בדרגה 1, הנמוכה ביותר. מותר להם לבנות שלד של בניין מגורים בהשקעה של עד 4 מיליוני שקלים. כ-950 קבלנים רשומים בדרגה 2, ומותר להם לבנות שלד של עד 8 מיליוני שקלים.יתר 1,250 הקבלנים רשומים בדרגות 3 עד 5, אין איתם בעיות, והתקנות החדשות לא נוגעות להם".

"קבלנים ללא ניסיון יבנו מגדלי מגורים"

מה ישתנה?

מריאן: "משרד השיכון מבקש לאחד את דרגות 1 ו-2 כלפי מטה. כלומר, 8,500 הקבלנים הקטנים יוכלו לבנות שלד של עד 8 מיליוני שקלים, ללא הוכחת יכולתם המקצועי".

זה כל כך נורא?

מריאן: "כן!, מדובר על עבודות בנייה בלבד, לא כולל מיכון וחומרי גלם. קבלן השלד משקיע כ-1,000 שקל למ"ר. כיום יכולים הקבלנים הקטנים לבנות עד 4,000 מ"ר, בנייני מגורים של עד 5 קומות. אם יעברו אוטומטית לשלב ב', יוכלו לבנות מגדלים בני 10-12 קומות, ללא ניסיון".

יבנו בלי מהנדס, בלי טכנאי בניין

אבל ודאי יהיה עליהם להוכיח ניסיון וידע.

מריאן: "זהו שלא. המשרד מבקש לבטל את תנאי הסף הקיימים למעבר משלב 1 לשלב 2, ולקבוע תנאי סף נמוכים יותר. כיום, כדי לעבור משלב 1 לשלב 2, על הקבלן להוכיח שבנה בו-זמנית מספר בניינים, בהשקעה של 3.2 מיליון שקל לפחות בכל אחד מהם, כלומר להעסיק צוותים שונים. אם בנה שני בניינים סמוכים זה לזה, יראו אותם כבניין אחד. מעכשיו, די יהיה לקבלן הקטן, המתחיל את דרכו בענף, להוכיח שבנה שני בניינים ב-1.6 מיליון שקל, בזמנים שונים, מרוחקים זה מזה בקצות הארץ, כדי לקבל היתר לבנות מגדל מגורים של עד 12 קומות. הקבלן יעביר צוות אחד מבניין לבניין, ולא יוכיח רמה מקצועית נאותה".

מה לגבי הפיקוח המקצועי?

מריאן: "היום זקוק הקבלן הקטן לליווי מקצועי של מהנדס בניין. מעכשיו לא יהיה צורך במהנדס, ואפילו לא בטכנאי בניין. לא יאומן כי יסופר, אבל זה מה שמציע משרד השיכון".

האם המשרד מציע משהו במקום?

מריאן: "במקום מהנדס, מציע הצוות להסתפק במנהל עבודה עם ותק של 5 שנים. כל המומחים, וגם אנוכי, תמימי דעים שאין מה להשוות מנהל עבודה למהנדס".

אבל קבלן השלד הוא קבלן משנה של החברה הקבלנית, והיא ודאי תפקח עליו.

מריאן: "מניסיוני המקצועי, וגם מניסיון של רבים אחרים, ברור שהדבר בלתי אפשרי. עובדה, שעל-פי התקנות כיום חייב כל קבלן שלד להעסיק מהנדס".

"לאלו שהמליצו אין ניסיון בבנייה"

מי הם האנשים שהמליצו על תקנות אלו?

מריאן: "מנכ"ל משרד השיכון אשר ארמוני מינה צוות בן שמונה חברים לבדיקת השינויים בתקנות. ראה מי הם חברי הצוות: ראש אגף תכנון במשרד, נתנאל לפידות, שאין לו ניסיון בבנייה; נציג משרד ראש הממשלה עמיחי פישר, פעיל חברתי שאיננו מבין בבנייה, וכל מה שהוא רוצה זה שיבנו יותר דירות, על-ידי הקטנת הדרישות המקצועיות; סגן מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, אמיר הלר, שהוביל את המהלך, כי רוב חברי ההתאחדות הם קבלנים קטנים, שהשינוי עוזר להם מאוד. חבר רביעי הוא רשם הקבלנים אמנון כהן, שלמיטב ידיעתי קיבל את דרישות הקבלנים. וגם חברים שני פקידים, נציגי משרדי האוצר והשיכון".

הזכרת רק שישה חברים.

מריאן: "החבר השביעי הייתה נציגת הרשות להגנת הצרכן, דיתיה בוטל, שהתפטרה תוך כדי הדיונים. בוטל סיפרה לי: אמרתי לחברים שאני כלכלנית ולא מהנדסת, ויש להזמין מהנדס בניין. הם סירבו - אז פרשתי. החבר השמיני הוא היועץ המשפטי של משרד השיכון, עו"ד אלעזר במברגר, שכתב חוות דעת מיעוט ובה ביקורת חריפה על חלק מהשינויים המוצעים".

הסתירו את חוות הדעת השליליות

אבל הם כותבים בדוח, שהתייעצו עם מומחים.

מריאן: "קרה כאן משהו מדהים. נכון, הוועדה כותבת שהתייעצה עם שישה מומחים, ובראשם יו"ר הוועדה המייעצת פרופ' רוני נבון. אבל פרופ' נבון, וגם כל החמישה האחרים, הודיעו שהם מתנגדים להמלצות [ראו משמאל], בעברית פשוטה, הצוות אומר: התייעצנו עם שישה מומחים, כולם נגד, אבל אנחנו הפקידים מחליטים להתעלם מההמלצות שלהם וללכת קדימה, נכתוב שהתייעצנו איתם, אבל לא נכתוב מה אמרו לנו, ונתעלם מחוות הדעת המקצועיות".

בעברית פשוטה: חוות הדעת השליליות הוסתרו, כי לא תאמו את מדיניות הפקידים.

איש לא חתום על הדוח

מי עמד בראש הצוות? מי חתום עליו?

מריאן: "בלגן. ארמוני מינה את הצוות על-פי החלטת ממשלה מ-18 באוקטובר. לא כתוב מתי מינה. לא כתוב מי עמד בראש הצוות. ראה זה פלא: הדוח מפורט מאוד, אבל איש לא חתום עליו!"

מה קרה אחר כך?

מריאן: "ההמלצות הובאו לדיון בוועדה המייעצת לרשם הקבלנים. אני חבר הוועדה, קיבלתי הזמנה ל-22 ביוני. קיבלנו את הדוח בן 25 העמודים יומיים-שלושה לפני הישיבה. קראתי - וחשכו עיני. בישיבת הוועדה נשאתי הרצאה מקצועית. גם יו"ר הוועדה, פרופ' רוני נבון, מומחה להנדסת מבנים, מתח ביקורת חריפה. אבל לא רק שלא זרקו את ההמלצות לפח, אלא קבעו ישיבה נוספת ל-12 ביולי, לא לדיון נוסף אלא להצבעה".

מה קרה בשבועיים האחרונים?

מריאן: "ארמוני התחיל ללכת ממומחה למומחה, וקיבל חוות דעת שליליות. גם אני ואחרים שלחנו מכתבי התנגדות מפורטים. אני מאמין שארמוני הוא אדם הגון. לכן החליט לדחות את הישיבה ל-10 באוגוסט. נדמה לי שיהיו עוד דחיות, וההמלצות ישונו או יבוטלו".

ואם לא?

מריאן: "יהיה רע מאוד ומסוכן בענף הבנייה, יפלו עוד מרפסות. יש לי שלושה ילדים ושמונה נכדים, ולא הייתי רוצה שמישהו מהם יתגורר בבניין שנבנה על-ידי קבלנים חסרי ידע וניסיון, שקיבלו אישור מוועדה של פקידים".

כל הנדל"ן בכף-ידך
תאריך:  22/07/2016   |   עודכן:  22/07/2016
אלעזר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"בדרך לעוד אסון אולמי ורסאי"
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מבנה הכוכבים בימים הקרובים מעיד על ימים נחמדים מבחינה חברתית. מביא איתו אהבה ממבט ראשון. תיתכן גם יצירתיות חדשה.
22/07/2016  |  טובה ספרא  |   כתבות
48 שנים לאחר שעלה לראשונה המחזמר "איי לייק מייק" על במת תיאטרון אלהמברה בהפקתו של גיורא גודיק המנוח, שב ועולה המחזמר הנוסטלגי, המרגש והתוסס על במת תיאטרון רמת גן בהפקת בית צבי ועם להקת שחקנים מוכשרים ומופלאים.
21/07/2016  |  חיים נוי  |   כתבות
על הבימה הצבעונית המעוצבת בידי אלונה ווינשטיין בדירת סטודיו, שפרטיה מסמלים באילו תנאים הצעירים של היום נדרשים לגור, מתעוררת על ספה מתקפלת צעירה יפה ומקסימה בעלת זוג עינים מרהיבות - דיקלה (יעל שטולמן). היא מתכוננת ליום הגדול בו תגרום להצעת נישואין של החבר שלה אליה. כשהחבר מתעורר אף הוא, היא מתחילה במימוש התוכנית. מה שקורה לפתע הוא, שהחבר רגב (גיא עמיר) נכנס ללחץ מהמצב, ומתיישב על האסלה בשירותים כדי לסיים שם שיחת טלפון, ובטעות טראגית הוא משליך לאסלה את הטלפון במקום את נייר הטואלט. הטלפון שובק חיים, ומכאן מתחילה הפרשה.
21/07/2016  |  עליס בליטנטל  |   כתבות
מוצרי החלב היו תמיד מאוד יקרים בישראל, במיוחד בהשוואה למחירם באירופה בכלל ובצרפת בפרט.
20/07/2016  |  יובל לובנשטיין  |   כתבות
לא מעט מדברים על הצורך בפיזור בתיק ההשקעות שהוא ערך משמעותי בדרגת החשיפה לסיכון. כמו בכל דבר, הפרזה בפיזור יכולה גם היא לפגוע בביצועי תיק ההשקעות.
20/07/2016  |  גיא חזן  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il