|   15:07:40
  אלי אלון  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
אבן הזכרון [צילום: יוחנן ליב ארכיון מושב נחלים]

69 שנים להתקפת האוטובוסים בצומת נחלים

למחרת ההחלטה בעצרת האו"ם על חלוקת ארץ ישראל ואישור הקמת מדינה יהודית בארץ ישראל, הותקפו על-ידי כנופיה ערבית בזה אחר סמוך לכפר הערבי פג'ה (כיום צומת נחלים) שני אוטובוסים של "אגד". בהתקפות אלה נהרגו שבעה נוסעים ונפצעו רבים . תקיפת האוטובוסים מציינת את תחילתה של מלחמת העצמאות
10/11/2016  |   אלי אלון   |   כתבות   |   תגובות

בליל כ"ט בנובמבר 1947 נערכה בעצרת הכללית של האו"ם הצבעה גורלית בה הוחלט על אישור תוכנית חלוקת ארץ ישראל ("תוכנית החלוקה") והקמת מדינה יהודית בארץ ישראל לצד מדינה ערבית . עוד קודם ליום ההצבעה הודיעו הערבים כי הם מתנגדים ל"תוכנית החלוקה" ולהקמת מדינה יהודית בארץ ישראל. וכי אם תתקבל ותאושר תוכנית זו, יפתחו במלחמת חרמה כנגד הישוב היהודי לסיכול מימוש התוכנית וכינון המדינה היהודית.

החלטת העצרת הכללית של האו"ם לתמוך בהקמת מדינה יהודית נתקבלה ביישוב היהודי בשמחה רבה; קרוב לחצות הלילה, כאשר שודרה ברדיו הידיעה על קבלת החלטת עצרת האו"ם, יצאו רבים מקרב אנשי הישוב היהודי לרחובות הערים והישובים לחגוג את האירוע בשירה וריקודים עד אור הבוקר.

למחרת קבלת ההחלטה באו"ם בבוקר ה-30 בנובמבר 1947 בעוד המוני חוגגים מוסיפים לרקוד, לשיר ולהריע ברחובות על בשורת הקמת המדינה היהודית, הותקפו בזה אחר זה באזור הכפר הערבי פג'ה(כיום צומת נחלים) על-ידי כנופיה ערבית, שני אוטובוסים של "אגד" שהיו בדרכם לירושלים. האחד יצא מחדרה נהוג על-ידי טוביה הורוביץ והשני יצא מנתניה ונהגו היה אריה הלר. באוטובוס הבא מנתניה נהרגו חמישה נוסעים ותשעה נפצעו ואילו באוטובוס מחדרה נהרגו עוד שני נוסעים. שבעת החללים מוגדרים כחלליה הראשונים של מלחמת העצמאות . תקיפת האוטובוסים מציינת את פתיחתה של מלחמת העצמאות.

לציון אירוע התקפת האוטובוסים בצומת נחלים, ולהנצחת זכרם של הנרצחים הוקמה עוד בשנות ה-80 של המאה שעברה, עמותה בה היו שותפים עיריית נתניה, מושב נחלים וגופים רבים נוספים, במטרה להקים סמוך לצומת נחלים, בקרבת המקום בו הותקפו האוטובוסים ונורו היריות הראשונות במלחמת העצמאות, אנדרטה ושלט שיציין ויספר על האירוע. בשיתוף העמותה, הוצב ליד צומת נחלים לוח זיכרון מפח אך זה לא החזיק מעמד וכתוצאה מחבלה או סילוק הוסר שלט ההנצחה. איש ארכיון מושב נחלים, יוחנן לייב לקח על עצמו את הטיפול בהקמת אתר הנצחה מכובד וראוי יותר, ובשיתוף ארגון חברי "ההגנה" בפתח תקוה, היחידה להנצחת החיל במשרד הביטחון, מושב נחלים וגופים נוספים, הוקם לא מכבר בצומת נחלים צפון (ליד תחנת הדלק) אתר הנצחה שכולל יד זיכרון עשוי מאבן ועליו חקוק סיפור פרשת תקיפת האוטובוסים. ומעתה ואילך יתקיימו במקום אזכרות מכובדות בשנים הבאות

חנוכת אתר הנצחה בצומת נחלים

בסוף חודש זה, 29 בנובמבר 2016, במלאת 69 שנים להתקפת האוטובוסים בצומת נחלים יחנך אתר ההנצחה החדש בטקס רשמי, ומיד לאחריו יערך ב"בית דני" במושב נחלים אירוע לאיזכור התקפת האוטובוסים בצומת נחלים וערב עיון בנושא החלטת מועצת האו"ם על "תוכנית החלוקה".

כאמור באירוע הותקפו שני אוטובוסי "אגד" בזה אחר זה בהפרש של 20-10 דקות העיתונות בארץ דיווחה בהרחבה ובעמודים ראשונים על התקפת שני האוטובוסים בזה אחר זה. יוחנן לייב מארכיון מושב נחלים מציין: "בגלל שבאותה תקופה הידיעות עברו בטלפון וחלקם נולדו משמועות". יש המון דיסאינפורמציה בדיווחי העיתונות דאז. מעיון מדיווחי העיתונות דאז על התקפת האוטובוסים ניתן לראות כי יש בהם, אי-דיוקים משמעותיים, ודיווחים סותרים לגבי נסיבות ההתרחשות האירועים, שיבושים בשמות הנפגעים, ועוד עיתון אחד כתב כי האירוע התרחש ליד צומת סירקין, עיתון אחר כתב שהוא התרחש ליד נמל התעופה לוד.

בעקבות דיווחי העיתונים נוצרו חילוקי דעות היכן בדיוק אירעו פיגועי שני האוטובוסים. באוקטובר 1987 - כותב אל"ם מאיר פעיל במכתב רשמי מיום 13.10.1987 לחברי ועד העמותה להקמת יד הזיכרון: "בעקבות עיון בכל הידוע לי ולאחר שיחה בשטח עם נהג אגד אריה הלר, שנהג את האוטובוס ב-30 בנובמבר 1947. אני משוכנע כי מקום מארב לאוטובוס של אריה הלר ולאוטובוס שנסע מחדרה לירושלים בו נהרגה נוסעת יהודייה היה ממש ליד מסעף נחלים. (נ.צ 14101634).

בתחילת שנות ה-70 ערך גלי צה"ל כתבת תחקיר ושיחזור של נסיעת האוטובוס שהותקף ב-30 בנובמבר 1947 וחמישה מנוסעיו נהרגו. את התחקיר ואת הכתבה ערך איתן אלמוג אז איש גלי צה"ל. התחקיר כלל איתור הנהג אריה הלר, והנוסעים שניצלו מהאירוע ומציאת אוטובוס ישן בתיאום עם חברת "אגד". נסיעת השחזור שודרה בתֹכנית שנקראה "האוטובוס שפתח את המלחמה", לצוות גלי צה"ל צורף כתב עיתון "במחנה" בני לנדאו שפרסם ב"במחנה" כתבה גדולה על נסיעת השחזור. הנהג וכמה מהנוסעים הצביעו על המיקום המדויק בו אירעה ההתקפה - כ-100 מ' צפונית לכניסה לנחלים (תחנת דלק)

קציר הדמים בפיגועי שני האוטובוסים הסתכם כאמור בשבעה הרוגים יש חילוקי דעות לגבי האוטובוס שנפגע ראשון באירוע. האם זה שיצא מחדרה או מנתניה. ברבים מהכתובים נכתב כי האוטובוס הראשון שנפגע יצא מנתניה ובו נהרגו חמישה נוסעים. אולם הדעה המתחזקת ומגובה באמצעות עדויות והיא כנראה הנכונה שהאוטובוס שנפגע ראשון יצא מחדרה.

האוטובוס שיצא מחדרה

האוטובוס מחדרה יצא בשעה 7:15 בבוקר עמוס נוסעים. הנהג טוביה הורוביץ בנו של אהרון הורוביץ ואחיו של נחום הורוביץ מאנשי השומר וקיבוץ כפר גלעדי, היה בצעירותו חבר בארגון "הקיבוץ". ארגון שלא הסכים לחבור ל"הגנה" אלא דגל בתורת "השומר". טוביה היה חבר בחוליה שחיסלה את קצין המשטרה הערבי תופיק ביי שנחשד בסיוע לרצח העולים ב"בית-העולים" במאורעות תרפ"א ביפו.

הייתה זו נסיעה יום יומית .הנסיעה חלפה בין שדות ופרדסי השרון בכביש הישן תל אביב חיפה. בהגיע האוטובוס לפאתייה הצפוניים של פתח תקוה, פנה שמאלה לכיוון לוד. יצוין כי באותה תקופה הייתה מוקפת פתח-תקוה בכפרים ערביים עוינים ובהם הכפר פג'ה. בהגיע האוטובוס סמוך לכפר פג'ה נורו לעברו ממארב של כנופיה ערבית צרור יריות. הנהג טוביה הורוביץ, לא איבד עשתונותיו האיץ ברכבו. כתוצאה מהיריות נהרגה הנוסעת נחמה (נטקה) זלטובסקי הכהן שישבה בשורות הראשונות כדור חדר למצחה. נחמה בת ה-46 שחזרה מביקור בבנימינה הייתה חברת "ההגנה" ברוב ימות השבוע התגוררה בירושלים שם עבדה כלבורנטית בבית החולים הדסה בהר הצופים וכן הייתה פעילה בשירות הרפואי של 'ההגנה' בירושלים. היא למעשה, החלל הראשון של מלחמת העצמאות. נחמה הייתה רעייתו של שמעון הכהן קצין בצבא הבריטי כמתנדב של היישוב היהודי שנפל בשבי הגרמני ושב ארצה. שמעון היה בנו של הפעיל הציוני מרדכי בן הילל הכהן.

אגב בין נוסעי אוטובוס זה היה מרדכי אולמרט לימים חבר בכנסת ישראל ואביו של רה"מ לשעבר, אהוד אולמרט. אך למזלו לא נפגע.
הנהג טוביה הורביץ הצליח לפי עדויות תוך גילוי תושייה להסיע את האוטובוס עד לנמל התעופה לוד שם טיפלו בפצועים. ידוע על נוסע או נוסעת נוספת שנהרג בהתקפה על האוטובוס שבא מחדרה אולם לא הצלחתי לאתר שמו או שמה מאחר שהשם לא מופיע ברשימות ההרוגים בעיתונות דאז.

האוטובוס שיצא מנתניה

כ-20 דקות (הערכה) לאחר ההתקפה על האוטובוס שבא מחדרה בסביבות השעה 8:30 בבוקר (הערכה אין זמן ידוע מדויק) הותקף אוטובוס "אגד" נוסף באותו קטע כביש סמוך לפג'ה. אוטובוס זה נושא לוחית הרישוי 2094 יצא בשעה 7:15 עמוס נוסעים מנתניה לכיוון ירושלים. הנהג אריה הלר לא ידע דבר על מה שאירע לאוטובוס הקודם. בצד הכביש הישן שבין פתח תקוה ללוד מדרום לכפר פג'ה הבחין הנהג (על-פי עדותו) בנוסעים שמאותתים לו לעצור. וחשב ככל הנראה כי מדובר בנוסעים המבקשים לנסוע לירושלים. הוא האט נסיעתו והחל לרדת לשולים ואז נפתחה אש רובים על האוטובוס משני צידיי הכביש. כתוצאה ממטח היריות איבד הנהג השליטה על הרכב. הנוסע יוסף שטרן, תושב נתניה, שישב לצד הנהג הצליח להשתלט על ההגה היטה את האוטובוס לצד ימין והאוטובוס שקע ונעצר בצד הדרך. כמה נוסעים פרצו החוצה בניסיון למצא מחסה- מסתור חלק התחבאו מאחורי האוטובוס וחלק רצו לכיוון פרדס סמוך ליד הדרך. אחד התוקפים נכנס לאוטובוס ולקח את תיקו של הנהג ובו 19 לא"י. בראותו את אחד הנוסעים שלום וואלד מנסה לעזור לאשתו הפצועה, ירה בבעל והרגו ואז נמלטו התוקפים.

בהתקפה על אוטובוס זה נהרגו חמישה נוסעים תושבי נתניה וירושלים: אסתר ויס כבת 30 מרחוב המלך ג'ורג' 10 בירושלים. הירש שטרק בן 70 מבעלי ההון בנתניה, שלום ואלד יערי בן 45 פועל יהלומים מנתניה, חיה ישראלי בת 24 מנתניה ושושנה מזרחי -פרחי בת 22 מרמת טיומקין, שושנה נסעה אל ארוסה בירושלים ועמדה להינשא לו תוך ימים ספורים. בהתקפה נפצעו כתשעה נוסעים בין הפצועים דבורה יערי, אשתו של אחד ההרוגים שלום ואלד, אריה הלר, פריץ ברגר, מאיר איזקוביץ, שעבד בים המלח, יוסף ויץ, מנדל פיש ונוספים. זמן לא רב אחר כך עבר במקום משוריין בריטי אולם הוא לא סייע על-פי עדויות הנוסעים בטיפול משמעותי ובפינוי הפצועים.

נהג האוטובוס אריה הלר מוכר לוותיקי נתניה. בשנות ה-40 נהג להסיע תלמידים כל בוקר מעין התכלת לנתניה לבתי הספר. אחת מהתלמידות שנסעו עם הלר, מספרת שהיה עוצר בדרך לילדים שהיו מאחרים להגיע לתחנה. כשנפצע ושכב בבית חולים,כך מספרת אותה תלמידה, נסעו הורי התלמידים לבקרו.

על-פי מידע של שירות הידיעות של "ההגנה", ועל-פי מה שנכתב בשלט ההנצחה, את שני האוטובוסים תקפו אנשי כנופייתו של סיף א-דין אבו קישק שביצעה בליל ה-8 באוגוסט 1947, גם את הפיגוע בקפה גן הוואי ליד גשר הירקון בתל אביב. בן ההרוגים ברצח קפה גן הוואי השחקן מאיר תאומי(טימן), אביו של השחקן עודד תאומי.

הלווית ההרוגים

חמשת קורבנות הירי על האוטובוס הובאו לעיר נתניה, עיתון "דבר" מתאריך 2.12.47 מדווח כי חמשת הגופות הונחו במשך הלילה בביתו של אחד ההרוגים שלום ואלד יערי. למחרת הובאו עטופות בדגל הלאומי לקבורה בבית העלמין בעיר. כשלושת אלפי תושבים, בני נוער השתתפו בהלוויתם. "בכי ההורים הקרובים והידידים הרעיד כל לב" על הבמה נשא דברים בשם מועצת נתניה עובד בן עמי. בשעת ההלוויה נסגרו כל החנויות בעיר והושבתו משרדי "אגד". שלום ואלד נקבר ליד קבר בנו שנפטר בדמיי ימיו. אחיה של הנרצחת חיה ישראלי העצור בלטרון שוחרר על-פי בקשת המועצה המקומית של נתניה להלווית אחותו. ב-5 אחר-הצהריים הוחזר ללטרון. נחמה הכהן שנפגעה באוטובוס שבא מחדרה הובאה לקבורה בהר הזיתים על-פי בקשת אביה, ברוך דוד זלוטבסקי. במהלך מסע הלוויתה להר הזיתים, ליד הכפר טור רגמו ערבים באבנים את המלווים.

הלווית הרוגי העיר נתניה [צילום: ארכיון נחלים צלם לא ידוע]
תאריך:  10/11/2016   |   עודכן:  10/11/2016
אלי אלון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
69 שנים להתקפת האוטובוסים בצומת נחלים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תארו לכם את התמונה הבאה: איוונקה טראמפ, בתו של, רוכשת מגדל מגורים יוקרתי בתל אביב או בירושלים. בעלה ג'ארד רוכש את השליטה בחברת הביטוח הפניקס. שניהם נוסעים הלוך ושוב בין ניו-יורק לישראל, לפקח על ההשקעות.. מפעם לפעם הם מזמינים את האב, אחד בשם דונלד טראמפ, לביקור משפחתי-עסקי בישראל, כדי שיראה איך ילדיו יודעים לעשות עסקים. לא רע בשביל ישראל.
09/11/2016  |  אלעזר לוין  |   כתבות
צוות המעבר של דונלד טראמפ עובד מזה כמה חודשים, בדממה מוחלטת, על הכנת רשימות מועמדים סופיות לתפקידים הבכירים בממשל הבא. גם כאשר נראה היה שלטראמפ אין שום סיכוי לנצח בבחירות, המשיך במלאכה הצוות בראשותו של מושל ניו ג'רזי, כריס כריסטי.
09/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
הפיצול בחברה האמריקנית שבא לידי ביטוי בבחירות לנשיאות, הזכיר לפרשן אחד את הדו-קרב בר-המילטון. למי שאינו בקיא בטריוויה של ההיסטוריה האמריקנית: בשנת 1804 הרג סגן הנשיא ארון בר את שר האוצר אלכסנדר המילטון בדו-קרב. כן, עד כדי כך מדמם היה הפיצול הזה.
09/11/2016  |  איתמר לוין  |   כתבות
ביום ראשון הבא ייסתם אם כן הגולל על מקדש האהבה בשדרות קלישי מספר 72 בפיגאל, קרוב למולן רוז'
09/11/2016  |  אורנה ליברמן  |   כתבות
במשך שנים רבות הייתה מנויה הספרייה העירונית הראשית בעפולה "כותר פייס" על עיתון הארץ. העיתון - גיליון אחד בסך-הכל - הגיע מדי יום לספריה הוצב בחדר העיתונים והיה לו קהל קוראים קבוע. באופן תמוה החליטה לא מכבר הנהלת הספרייה העירונית לבטל את המנוי, והחל מלפני כמה ימים ב-30.10.16 הופסק המנוי והעיתון פסק מלהגיע. ידוע לי על קבוצת קוראים ששלחו מכתב מחאה על הפסקת עיתון הארץ. במקומו החליטה הנהלת הספרייה להציג בחדר העיון את עיתון הכלכלי "כלכליסט" מבית ידיעות אחרונות.
09/11/2016  |  אלי אלון  |   כתבות
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
מגזין סגולה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il