אתמול (ב', 22.01.07) הגישו שורה של רשויות מאזור השרון, בינהן עיריית הרצליה, כפר סבא, כפר שמריהו ורעננה, עתירה כנגד הוועדה הארצית לתכנון ובנייה, מע"צ, נתיבי איילון, רכבת ישראל ומשרדי הפנים והתחבורה. בעתירתן טענו הרשויות, כי ביצוע התוכנית ללא כל התחשבות בחלופות התכנוניות המפורטות שהן הגישו לגורמי התכנון, לוקה בחוסר סבירות בולט הפוגע קשות בתושבי האיזור.
על-פי העתירה, הוגשו לגורמי התכנון חלופות ראויות הנסמכות על חוות דעת של מיטב המומחים בארץ בתחום התחבורה, אך כיוון שמרבית ההשגות נדחו ע"י גורמי התכנון, הן פנו לקבלת סעד משפטי. עוד נטען בעתירה שהוגשה ע"י עו"ד גלעד הס ומוטי פירר, כי ביצוע התוכנית כפי שהוגשה לביצוע תגרום נזק חמור ובלתי הפיך לאיכות חייהם של תושבי הרשויות והיא רצופה כשלים תכנוניים.
הרשויות מבקשות מבג"צ לתת צו על תנאי כנגד תוכנית תשתית לאומית 15 (תת"ל 15). עיקרה של התוכנית - סלילת המשכו הצפוני של כביש 20 (נתיבי איילון) עד לחיבורו עם כביש החוף מצפון לקיבוצים שפיים וגעש, וכן סלילת כביש 531 ומסילת השרון בין כפר סבא במזרח לבין נתיבי איילון ומסילת החוף במערב. בנוסף כוללת התוכנית סלילת דרך אזורית בין רעננה לשפיים (כביש 541) כולל מחלף שפיים, כך שבעתיד יתקבל חיבור כבישי האורך 2,4,6, ו-20. התוכנית משתרעת על שטח של 4,452 דונם וכוללת הפקעת שטחים רבים וייעודם לצורך סלילת דרכים ומסילות ברזל. רבע משטחים אלה נכללים בשטחי המועצה האזורית כפר שמריהו, רשפון והקיבוצים שפיים וגעש.
הבולטות בין טענות הרשויות כנגד התוואי המוצע הן יצירת עומס בלתי סביר וסבל לתושבים, גרימת מטרדי רעש וזיהום אוויר קשים לתושבי כפר שמריהו ורשפון וכן פגיעה סביבתית קשה.
הרשויות דורשות להורות בצו ביניים שלא לפרסם מכרז לביצוע כביש 531 עד למתן פסק דין סופי ותיקון מסמכי המכרז בהתאם לדרישות שהועלו בעתירה.