|
שוקלת את מדיניותה [צילום: שון פוגאצ'יק, AP]
|
|
|
|
1. יונייטד - 6.2 מיליארד דולר. 2. אמריקן איירליינס - 4.7 מיליארד דולר. 3. דלתא - 3.8 מיליארד דולר. 4. KLM ואייר פראנס - 2.2 מיליארד דולר. 5. סאות'ווסט - 2.2 מיליארד דולר.
|
|
|
|
ימי מטען היד החופשי בטיסות בינלאומיות כנראה ספורים – מעריך דיילי טלגרף. חברת הלואו-קוסט ריאנאייר הודיעה בשבוע שעבר, כי היא בוחנת מחדש את מדיניותה, שכן נוסעים מנצלים לרעה את האפשרות הניתנת לכל ילד מעל גיל שנתיים להביא איתו מטען יד. חברת Jet2 הלכה צעד קדימה והודיעה, כי נוסעים שישלמו תמורת מטען היד – יהיו בטוחים שהוא ייכנס איתם למטוס; מי שלא ישלם, מסתכן בכך שבהעדר מקום, מטען היד שלו יישלח לתא המטען.
מטען היד מעולם לא היה תחת מתקפה מסוכנת יותר, מציין העיתון הבריטי, וזאת בשל שילוב של שני גורמים: הצפיפות הבלתי-אפשרית בתאים שבתוך המטוס, והתלות הגוברת של חברות התעופה בהכנסות נוספות כמו תשלומים תמורת בחירת מקומות, מזון ושתייה בטיסה והמטען.
דווין לידל, אסטרטג ראשי בחברת טיגו המתמחה בתעופה, אומר שאפשרות אחת היא להגביל עוד יותר את גודלו של מטען היד שניתן להכניס למטוס – לגודל של מחשב יד, ארנק נשי ומעילים. אפשרות אחרת היא להעניק הטבות לנוסעים שאינם מעלים מטען יד, כמו למשל בידוק ביטחוני מהיר יותר, הפחתת מחיר, מושבים מועדפים או אפילו משקאות בחינם. לדעת לידל, העברת הדגש מתשלום על מזוודות לתשלום על מטען יד, תהיה הגיונית מבחינת חברות התעופה, משום שהפחתת היקפו של מטען היד תאיץ את העלייה למטוס ותחסוך זמן יקר על הקרקע. הוא חישב ומצא, כי ויתור מוחלט על מטען היד יאיץ את העלייה למטוס ב-80%.
בעבר אמר לידל שחברות התעופה מכורות לתשלום תמורת המטען, וכעת הוא אומר שיהיה עליהן להתפתח כדי להתחרות עם המכוניות האוטונומיות ועם הרכבות הסופר-מהירות הנפרסות ברחבי העולם – וזה אומר שצריך לקצר את משך הטיסה ואת זמן השהות במטוס ובסביבתו. החברות כבר מתקרבות למצות, אם עוד לא מיצו, את אפשרויות המסחור של השירותים שהן מספקות לצידו של כרטיס הטיסה, וכעת עליהן למצוא דרכים חדשות. הוא צופה שהחברות יחזרו למודל של "הכל כלול" ויבנו את האסטרטגיה שלהן סביב מה שמבדל אותן זו מזו – וגם להעניק חוויה שונה מזו של כלי התחבורה המתחרים.
דובר רינאייר נשאל האם החברה שוקלת לבטל את מטען היד בחינם, והשיב: "אנחנו במרחק של שנות אור משם. כיום מותר לכל נוסע להביא שני פריטי מטען בחינם, אבל אולי נצטרך להגביל את זה בנקודה מסוימת בעתיד, אם אנשים באמת יופיעו כאשר לכל אחד מהם יש שני פריטים. לעולם לא נסוג מהמדיניות של מטען בחינם, כי המטוס שלנו יכול לשאת 190 תיקים – אחד לכל נוסע".
בחודש ינואר הודיעה אמריקן איירליינס, כי במטוסי מותג הלואו-קוסט שלה כלל לא יהיו תאי מטען פנימיים, כך שניתן יהיה להעלות אליהם רק מה שיכול להיכנס מתחת למושב שמלפנים – מה שכמובן אומר פחות מקום לרגליים. לעומת זאת, חברת Wizz Air, המתמחה במזרח אירופה, הודיעה החודש שתספיק לגבות תשלום על מטען יד במשקל שעד 10 ק"ג.