|
|
הרב יוסף שלום אלישיב
|
|
|
|
|
פסק הלכה חדש עשוי לגרום לחרדים רבים לשנות אצל רבים את ההחלטה לצאת לנפוש בטורקיה בפסח הקרוב. מקורבו של הפוסק החרדי הרב יוסף שלום אלישיב, הרב בן-ציון הכהן קוק, ביקש השבוע להביא את שאלה בנושא בפני הרב המכונה בפי רבים בציבור החרדי "פוסק הדור".
הכל החל כאשר כחודשיים לפני חג המצות, הופצה הצעה בלתי-שגרתית מסוכני תיירות חרדים לרשימת תפוצה ממוקדת של עשרות משפחות דתיות וחרדיות. למשפחות הוצע להצטרף לשבעת ימי הפסח במלון חמישה כוכבים בעיר הנופש אנטליה שבטורקיה. המלון, כך הבטיחו, יוכשר במיוחד עבור הקבוצה.
אולם, לא הרי משפחה חרדית כמשפחה אחרת. שלמה קוק, הכתב שפרסם את הסיפור ב"רשת קו עיתונות דתית" הסביר ל-Nfc כי אחד הלבטים המרכזיים שמאפיינים את שיקוליה של המשפחה הדתית בנופש בחו"ל, הוא יום טוב שני של גלויות, כלומר היום-טוב השני של החג, שמצוין רק בחו"ל. הבעיה מתחילה לדבריו, בשאלה האם יהיו חייבים לשמור על קדושת היום ולאסור בו עשיית מלאכה, כביום שבת, בתחילת החג (ליל הסדר) ובסופו (שמיני של פסח), ובכך 'יתבזבזו' להם שני ימי נופש לשווא, או שמא יש הקלות.
פסק הלכה מפיו של פוסק הדור לא איחר לבוא: "גם בטורקיה", פסק הרב אלישיב, "יש לשמור יום טוב שני של גלויות". כאשר הוסיף השואל את דברי ה"משנה ברורה" לפיהם אפשר לשמור יום אחד במקום שמתגוררים בו נכרים בלבד, השיב הרב אלישיב בשאלה: "האם אתה יכול להישבע שאין שם יהודי אחד, אפילו מלפני המלחמה?". התשובה, כמובן, הייתה שלילית, ופסק-ההלכה נותר בעינו.
אבי יעקובס, סוכן נסיעות חרדי, אמר בתגובה לפסק, כי אם יירשמו ביטולים, ורבים יעדיפו לנפוש בארץ המובטחת, הוא ייאלץ לבטל את הנופשון בטורקיה.
לרב אלישיב הייתה ביקורת על נופשים חרדים מישראל שאינם מקפידים על קיום המצווה כהלכה. "לצערנו", אמר, "הלכות יום טוב שני הם דברים שמזלזלים בהם מאוד. אנשים מגבבים בזה כל מיני קוּלוֹת (מלשון הקלות, ע.י.), ואינני מדבר על אנשים שאינם שומרי תורה ומצוות".
לפני כשנה הגיעה לשולחנו של הרב אלישיב שאלה דומה. קבוצת חרדים שהכשירה מלון בקיבוץ הסמוך לאילת, ביקשה לשמוע דעת-תורה. וזה השיבם כי לחומרא, אפילו באילת, יש לשמור יום טוב שני, מכיוון שאין דינה כארץ-ישראל. קל וחומר בטורקיה.