|   15:07:40
  דורון יצחקוב  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח

שימור תודעת היריב כמוטיב בסיסי במדיניות הממסד האירני

אידאולוגיה מהפכנית עושה שימוש נרחב בתיאור היריב והסכנות הנשקפות ממנו כתנאי הכרחי להצדקת דרכה וערכיה. יצירת קו אפולוגטי המבליט את היריב החיצוני, המאיים והבלתי לגיטימי, לשם חיזוק האחדות מבית אינו חדש בהוויה האירנית בפרט ובשיעה בכלל. נראה כי העיסוק הנרחב של בכירי הממסד המהפכני בהבניית מסגרת היריב הפכה עם הזמן לסימן היכר בהתנהלותה של הרפובליקה האסלמית
30/04/2019  |   דורון יצחקוב   |   כתבות   |   תגובות
[צילום: וחיד סאלמי, AP]

   רשימות קודמות
  ביקור רוחאני בעירק: מאמץ אירני בעידן של סנקציות
  האיבה לישראל כמנוף לקידום אינטרסים אירניים
  נפט על מדורת הסרבנות
  דילמות אירניות בצל 'מבצע עמוד ענן'

עם בוא האביב ציינו ברפובליקה האסלמית את ראש השנה (נורוז), חרף העובדה ששורשי החג מקורם בתקופה הטרום-אסלמית. כמדי שנה הגיע המנהיג העליון, עלי ח'אמנהאי, לעיר משהד על-מנת לשאת את נאום החג. בניגוד לקודמו (אייתוללה ח'ומיני) שלא שש להבליט את האירוע, נשא המנהיג העליון נאום מתוקשר היטב במסגד "אמאם רזא" – מקום קבורתו של האמאם השמיני בשיעה האת'נא-עשריה.

לצד מספר תֶמות מרכזיות ובהן ביקורת מרומזת על תפקוד הרשות המבצעת התמקד עיקר הנאום במצבה של אירן נוכח הסנקציות תוך הפניית שלל חצי אשמה כלפי חוץ. ברור כי הצבת הגורם החיצוני במרכז הנאום נועדה להסיט את הדיון מהכשלים הניהוליים מבית. בנאומו הדגיש ח'אמנהאי את המוטיב, שהפך כמעט לשגרה בנאומיו, לפיו נמצאת אירן תחת מתקפה כלכלית מצד אויביה. הוא אף שטח טענות כבדות כנגד מדינות אירופה וכינה את המנגנון הפיננסי אותו גיבשו על-מנת לסייע לאירן בעידן הסנקציות האמריקניות כבדיחה.

הפניית חצי האשמה אל גורם חיצוני קיבלה ביטוי גם בנאומו של הנשיא רוחאני, שהעדיף לתלות את קולר האשמה בגורמי חוץ מבלי להתייחס לכשלים הרבים בניהול הכלכלה, ולהאשמות על שחיתות של בכירים בממסד השלטוני. יצירת קו אפולוגטי המבליט את היריב החיצוני, המאיים והבלתי לגיטימי, לשם חיזוק האחדות מבית אינו חדש בהוויה האירנית בפרט ובשיעה ככלל. העיסוק האינטנסיבי של בכירי הממסד המהפכני בהגדרת היריב על-פי צרכיהם הפך עם הזמן למודוס אופרנדי של הרפובליקה האיסלאמית.

אידאולוגיה מהפכנית עושה שימוש נרחב בתיאור היריב והסכנות הנשקפות ממנו, כתנאי הכרחי להצדקת דרכה וערכיה. שרידותו של משטר מהפכני תלויה לא פעם במידה בלתי מבוטלת בשימור תודעת היריב. תפיסת האיום המוצגת על-ידי בכירי הרפובליקה האיסלאמית נשענת על תבנית רעיונית ותעמולתית המבליטה את קיומו של אויב חיצוני המאיים על אושיות השלטון באירן. ראוי לזכור כי השלטון הנוכחי החל את דרכו כתנועת התנגדות והצלחתו לחבר בין הזרמים השונים בחברה האירנית התבססה על יכולתו לאיחוד כוחות כנגד יריב משותף. איחוד כוחות זה נשען על הבנייה תודעתית שהבדילה בין הצודק, ישר הדרך, לשליט בלתי לגיטימי הנשען על תמיכת המערב כנגד רצון העם וכנגד האתיקה האסלמית.

ניתן לזהות קווי דמיון בין ההגות המשמשת נר לרגלן של תנועות רדיקליות הקוראות לשיבה לחיק האיסלאם לבין התבנית הרעיונית כפי שהשתקפה בהגותו של מחולל המהפכה, אייתוללה ח'ומיני. אלה גם אלו תפסו את המערב כגורם מפריע להגשמתה של חברה מוסלמית צודקת המתבססת על נאמנות לצוו האלוהי ולדרכו של הנביא. עם זאת, הממסד המהפכני האירני ביסס את שלטונו על תבנית היברידית המשלבת את צו האל עם יסוד רפובליקני; קרי, אלה החייבים את מיקומם בממסד לרצון העם (הנבחרים) ואלה שמקומם בהנהגה נקבע על-ידי המנהיג העליון (הממונים). תבנית זו מציגה קו אידיאולוגי השולל כל דגם שלטוני הנהוג במערב ומציב כנגדו את שלטון חכם ההלכה כתפיסה חברתית צודקת יותר.

התמודדותו של הזרם השיעי על מקומו ומעמדו בעולם המוסלמי נוכח אורתודוקסיה סונית תרמה אף היא להבניית מסגרת היריב. ברור אפוא כי המאבק על תודעת ההמונים נכרך במישרין במיתוס המכונן השיעי, המבוסס על הנרטיב ההיסטורי המגולל את קרב כרבלא בו נהרג חוסיין בן עלי, נכדו של הנביא, בידי שליטי בית אוּמיה (ב-10 בחודש מֻחַרם, שנת 680) בשעה שבא לתבוע את זכותו להנהגה. הממסד השיעי עושה שימוש נרחב בדימויים הלקוחים מהנרטיב ההיסטורי ומשקיע מאמצים לתיאור הלוחמים ואנשי הדת ככאלו הממשיכים את דרכו ומורשתו של חוסיין. יתר על כן, הבלטת מסגרת היריב קיבלה ביטוי מוחשי ומשמעותי במהלך מלחמת אירן-עירק (1980-88) בה יצר הממסד האירני תבנית תודעתית המבליטה את הדיכוטומיה בין הצבא האירני ומתנדביו אל מול הצבא העירקי. הראשונים תוארו כנאמני האיסלאם ומגניו ואילו האחרים תוארו ככופרים המייצגים שלטון עריצות ודיכוי.

נראה כי בחלוף ארבעה עשורים מהווה שימורו של הלהט המהפכני אתגר בלתי מבוטל בחברה שכשבעים אחוז מאזרחיה נולדו לאחר המהפכה או היו צעירים מדי על-מנת לזכור את ההתרחשויות שקדמו לה. שימור להבות המהפכה, כמטרה העומדת בפני עצמה, אינו מספק יותר ולפיכך יש להפנות את מירב המאמצים לניהול ענייני המדינה באופן שיענה על צרכיה. בשעה שאין מזור אפקטיבי למצוקות העם, ובגבור התסיסה החברתית, חוזר הממסד המהפכני על הניגון העתיק התולה את האשם בגורם החיצוני.

מכאן עולה השאלה מה חלקו של הממסד באבטלה הגוברת ובמצוקות הכלכליות. האם העלייה החדה במוצרי המזון הבסיסיים היא תולדת הסנקציות בלבד, או שמא קיימים כשלים מבניים בכלכלה האירנית? כדוגמת המבנה הרנטירי המתבסס על הכנסות הנפט והגז, והמבנה הכלכלי הדואלי המכיל שני צירים מקבילים: הציר הרשמי המיושם באמצעות תקציב הממשלה, והציר המקביל הידוע בכינויו "כלכלת הבוניאדים" שמקשה על הכנסות המדינה ממיסים.

בשיאו של המשבר שפקד את ערך המטבע האירני נשלח מכתב לנשיא אירן בו פירטו מספר אנשי אקדמיה את הסיבות למשבר והצעותיהם לשיפור המצב. המלצותיהם כללו בין השאר: א. צמצום התלות בשוק האנרגיה כמקור הכנסה עיקרי; ב. העדפת הייצור המקומי על פני ייבוא מוצרים זולים; ג. הפסקת התערבות הממסד הביטחוני בכלכלה; ד. מעבר הדרגתי מכלכלה מוכוונת לכלכלת שוק חופשי; ה. מתן תמריצים למשקיעים פרטיים; ו. הגברת הפיקוח וגביית מיסים מחברות ותאגידים. חרף ההמלצות המבוססות, ולמרות הוראתו של המנהיג העליון ליישם "כלכלת התנגדות" הנשענת על ייצור מקומי, נראה כי עד כה לא נעשו צעדי יישום אפקטיביים.

דוגמה נוספת היא ניהול משק המים והתייבשות חלקים נרחבים במרחב הכפרי שהותירה את החקלאות במשבר עמוק בעשור האחרון. גם במקרה זה עולה השאלה אם המשבר נבע מהמחסור בגשמים באותן השנים או ממדיניות בניית הסכרים שהובילו משמרות המהפכה. והאם קיים קשר בין השיטפונות שהתרחשו לאחרונה והותירו 500,000 אזרחים בעיר אהואז ללא קורת גג לבין פרויקט הקמת הסכרים על נהר כארון שהוביל הממסד הביטחוני. ראוי לציין כי מזה זמן מושמעת ביקורת חריפה מצד אנשי איכות הסביבה באירן בעניין מדיניות הקמת הסכרים שהחלה בשנות התשעים של המאה העשרים, קרי, בתקופת שיקומה של אירן לאחר מלחמתה עם עירק.

ניתן לסכם ולומר כי תנועת ההתנגדות האירנית שקרמה עור וגידים על-רקע התנגדותה לשלטון המונרכיה הפּהלוית חרתה על דגלה מסר של צדק חברתי, חלוקה צודקת של העושר ושחרור המערכת הפוליטית והכלכלית מתלות בגורם זר. חרף כל זאת, הבטחתו של מחולל המהפכה כי האיסלאם הוא הפתרון לכלל תחלואי החברה לא מומשה והקצאת המשאבים הותירה רבדים שונים בחברה האירנית בצד המקופח. נראה כי יישום המודל הכלכלי על-פי עקרונות ההלכה האיסלאמית נתקל, לעת עתה, בקשיים ולא בהכרח עקב הסנקציות בלבד. נכונה העובדה כי במצע הכלכלי האיסלאמי זוכה הקצאת משאבים לקידום "ציר ההתנגדות" לצידוק הלכתי הנובע מהכלל המבהיר כי אלה ה"נמצאים במערכה למען האל" רשאים לזכות בכספי הצדקה. עם זאת, שאיפתה של הרפובליקה האיסלאמית להפוך להגמון אזורי מאלצת את קברניטיה להסיט משאבים רבים אל מחוץ לגבולותיה, על חשבון אזרחיה.

מבט מבס"א מס' 1,156, 29 באפריל 2019
תאריך:  30/04/2019   |   עודכן:  30/04/2019
דורון יצחקוב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שימור תודעת היריב כמוטיב בסיסי במדיניות הממסד האירני
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היטלר הבין כפי הנראה כבר בסוף 1941 שהוא הולך להפסיד את המלחמה, הבין אך עדיין לא הפנים את מלוא המשמעויות לחלוטין. הוא דיבר על כך בנובמבר אותה שנה. בשנת 1945 כבר אמר "אם ניפול, נפיל ביחד אתנו את העולם". ובכל זאת, לא ידע היטלר בשנים שבין לבין איך אפשר לסיים את המלחמה. לא רק זאת, למרות ההשלמה עם התבוסה הממשמשת ובאה הוא המשיך לדרוש מהעם הגרמני ומכל הסובבים אותו צייתנות מוחלטת ונכונות למות למענו עד האיש האחרון. זה כלל מבחינתו גם את הילדים האחרונים שעוד שרדו בברלין. הבונקר בו שהה בימיו האחרונים לא נולד בזמן המלחמה (שנפתחה ב-1939). כבר ב-1935 נתן היטלר הוראה לבנות לו מתחם של בונקרים מקושרים בפרוזדורים מתחת למתחם לשכת הקאנצלר. במרוצת השנים נוספו עוד ועוד בונקרים והם אוחדו כאמור במעיין מערכת פרוזדורים "אין סופית".
29/04/2019  |  אבי בכר  |   כתבות
עמאד דלאל הינו איש רב-פעלים העוסק 42 שנים במוזיקה כנגן עוד, כזמר, כמלחין, ככותב תוכניות מוסיקליות, כמרצה למוזיקה, כמנצח על תזמורות מן הראשונים בארץ במגזר הערבי, כשופט בוועדות מוסיקליות וכפעיל חברתי השנה, נבחר כאיש השנה במוזיקה בערוץ כאן של הטלוויזיה הישראלית
29/04/2019  |  יגאל יששכרוב  |   כתבות
ראיונות עם ותיקות בשני העשורים הראשונים למדינה
28/04/2019  |  חנינא פורת  |   כתבות
הספר התרבות והמרחב השבטיים - מסע לשימור והעצמה, מאת חנה יפה, רסלינג הוצאה לאור, עורכי הסדרה: ד"ר יצחק בנימיני ועידן צבעוני, הוא מסמך יחידאי, שמאגד בתוכו פסיפס של תרבויות, של ידע, של סיפורים אנושיים, של אדריכלות, היסטוריה, דתות ונופים ממחוזות שאינם מתויירים בשגרה.
28/04/2019  |  יפעת שומרוני  |   כתבות
ארגון הבריאות העולמי פרסם הודעה בדבר איסור חשיפה של תינוקות עד גיל שנה לכל סוג של מדיה ומסכים, בטענה כי קיים בכך סיכון לפגיעה קוגניטיבית ובעיית השמנה שנמצאת בעלייה חדה באוכלוסייה.
28/04/2019  |  חנה אלונים  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il