|   15:07:40
דלג
  יובל ברנדשטטר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
למה לעשות תואר שני במנהל עסקים?
קבוצת ירדן
אתם מתכננים מסיבת רווקים לחבר הכי טוב שלכם? כך תעשו את זה נכון!

מהפכת החשמל להצלת ישראל

חוקרים הראו כי באזורים מבודדים ללא מינוע, מספר הילדים הזקוקים לסיוע תרופתי הוא עשירית מבני עדתם החיים באזורים עתירי מינוע
12/08/2019  |   יובל ברנדשטטר   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
השפעה ישירה על המוח [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]

בשניים עשר החדשים הקרובים אמורה לחול בישראל תחילתה של מהפכה. לא פוליטית אלא מהפכה חשובה ממנה בהרבה. הרכב החשמלי מגיעה בהמוניו. עשרים דגמים של רכב חשמלי אמורים להיות נגישים לרכישת הציבור בשנה הקרובה עלינו לטובה.

אבל הרי רכב הוא רכב הוא רכב, אם זול ואם יקר אם מונע בכוח האלקטרונים או מונע בכוח נוזלים ביולוגיים עתיקים (נפט וגז) אז מה זה משנה? זה משנה. מאוד.

נתחיל בעניין הביטחוני. בעוד ששה עשר חדשים עלול הממשל בארצות הברית להתחלף מן הממשל הידידותי לישראל מאז ומעולם לממשל העויין לישראל מאז ומעולם. ממשל שיראה תבונה מדינית בהטלת משטר עיצומים אנרגטיים על מדינת ישראל כולל עצירת כל מיכליות הנפט שיעדן המדינה היהודית, כמו שנעצרה מיכלית הנפט האירנית בדרכה לסוריה. תוך ששים עד תשעים יום כל הכלכלה מבוססת הנפט, תחבורה ציבורית, תחבורה פרטית רכבת ותחבורה מסחרית נעצרות. היבולים יירקבו בשדה, המרכולים יתרוקנו התעשיה תעמוד מלכת, הבנייה תשותק וכולי. פגיעות שכזו היא בלתי נסבלת למדינה המאוימת עשרים וארבע שבע. תרחיש בלתי אפשרי? לא אם תשאלו את ה"צוות" (THE SQUAD) המוביל של המפלגה הדמוקרטית.

נמשיך בעניין הבריאותי. כל הפעלת מנוע השורף דלק נוזלי בטמפרטורה גבוהה ולחץ גבוה יוצרת אין ספור חלקיקים של פחמן שלא התחמצן בצורה מלאה לדו תחמוצת הפחמן ומים, חלקיקי פיח. שימו יד על המפלט שלכם ותראו. במנועים חדישים נעשה מאמץ להסתיר את העובדה הזו דרך כתישת החלקיקים כדי גודל קטן מיכולת האבחנה של העין, מה שקרוי חלקיקים ננסיים, בגודל של 25-10 ננו-מטר. דא עקא שדווקא החלקיקים הקטנים יותר עוברים את המסננים הטבעיים של האדם, וכל היצורים החיים, ביתר קלות. בעכברי מעבדה הנחשפים לריכוזים של חלקיקים המצויים בסביבת כביש ראשי אפשר להראות את החלקיקים, ואת התגובה של דלקת ממוקדת אליהם, במוחם של העכברים. עם התבגרותם יהיו העכברים הללו מוגבלים בביצוע משימות המודדות יכולת מוחית של עכברים לעומת כאלו שגודלו באוויר מסונן היטב.

יתר על כן, חוקרים/ות הראו כי אימהות שנשמו אוויר עשיר בחלקיקים במהלך ההריון נטו להביא תינוקות עם סיכוי מוגבר לאוטיזם, ליקוי מוחי קשה השולל מן הילד תקשורת אנושית ותפקוד בחברה. אין עוררין על כך שהשכיחות של תסמונת האוטיזם זינקה בדורות האחרונים כך שבשנת 1975 נחשב בן אחד מחמשת אלפים אוטיסט, ואילו כיום מדובר באחד משבעים. אין עוררין על כך שמספר הילדים הזקוקים לטיפול תרופתי כדי להתגבר על קשיי קשב וריכוז זינק בשני הדורות האחרונים. מה שהוגדר פעם "מחלת מוח מזערית" כיום מוגדר כהפרעת קשב וריכוז אחד מכל שבעה ילדים בכיתה מקבל טיפול תרופתי כדי לאפשר לו ללמוד. חוקרים הראו כי באזורים מבודדים ללא מינוע, מספר הילדים הזקוקים לסיוע תרופתי הוא עשירית מבני עדתם החיים באזורים עתירי מינוע. זאת בעת שהנגישות למזון באיכות גבוהה רק הולך ועולה. מנוע הבעירה הפנימית הפולט רעלים וחלקיקים של פחמן פעיל בשכבת האוויר בעובי שני מטר בה אנו חיים ומחסל לנו את הדור הבא מבחינת תפקוד מוחי.

כתמי חום ענקיים

כל האמור לעיל עדיין מצוי בדיון, כן קשור, לא קשור, אולי גורם אחר. אבל אין שום ספק שפליטות כלי רכב מקושרות הדוקות למחלות ריאה ולב, עד כדי הערכות כי פליטות כלי רכב הם גורם מסייע חושב במוות של אלפים בשנה, ואם לא די בכך הרי שהחופש לנוע בכוחו של רכב הבעירה הפנימית גם יקר. משפחות המסתמכות לפרנסתן על נסיעות ממקום המגורים למקום העבודה משלמות הון עתק על הזכות לבחור מקום מגורים שאיננו בטווח הליכה. מחיר הרכב מתגמד לעומת צריכת הדלק, חלפים, טיפולים והזמן המושקע בתחזוקה. מקובל לומר שרכב מנועי, שבו יש מאות חלקים נעים בלחץ גבוה וטמפרטורה גבוהה, יצרוך עד פי שתיים ממחירו בחלפים עד שיסיים את חייו המועילים ויהיה לגרוטאה, ויצרוך פי שתיים ממחירו בדלק. רוצה לומר, רכב שמחירו מאה אלף הוא למעשה רכב של חצי מיליון שקל.

ולא הזכרתי כלל את נושא פליטת החום לסביבה בה אנו חיים. האם התחממות הכדור היא בשל שריפת המאובנים? אולי, ואולי לא. אבל מה שברור הוא שערים גדולות הם כתמי חום ענקיים על פני הכדור, ולא מעט מזה קשור לחום הנפלט מכלי הרכב.

נמשיך בנושא המדיני. חולשתה העיקרית של מדינת היהודים נעוצה בחשיבות של הנפט לכלכלה העולמית, ובהתאם לכך ההתחשבות בשגיונות מדינות מפיקות הנפט שהן בחלקן הגדול מדינות מוסלמיות. הנפט איפשר לשנאת היהודים המוסלמית להכתיב את המדיניות של העולם צורך הנפט כלפי מדינת היהודים. הספר הלבן? בגלל הנפט. ששה מיליון יהודים שארצם חסומה בפניהם? בגלל הנפט. מלחמות ישראל? בשל ההתגוששות הבין גושית על שליטה על מקורות הנפט. המצאת האומה הפלשתינית? רק בשל תמיכה בלתי מסויגת של מפיקות הנפט המוסלמיות. התחמקות מקליטת הפליטים הערבים בארצות מוצאם? רק בכוח הנפט. ללא הנפט אין סכסוך יהודי-מוסלמי שחשיבותו וההתעסקות בו עולה על אלף סכסוכים אזוריים אחרים, מקוריאה ועד קובה.

למי טוב הרכב המנועי? למערכת גביית המיסים. הרכב הוא הפרה החולבת הנאמנה ביותר לגובה המיסים. הרישוי, הדלק, החלפים, הביטוח, כולם ממוסים פעם ופעמיים ושלוש וארבע. על הדלק יש בלו עוד לפני שהיגע למכוני הזיקוק. על אלו מוטלים מיסי ענק. על התוצר של דלק המוכן לצריכה שוב מוטלים מיסים עוד לפני נקודת המכירה, ועל תחנת הדלק שוב מוטלים מיסים והיטלים אינסופיים. אין עסק המצוי תחת עינם הפקוחה של פקחים ושוטרים ואוכפי הקנסות יותר מתחנות דלק. רכב מנועי הוא למעשה המס הגדול ביותר המוטל על מי שמספיק פתי לרכוש אותו. וצריך הרבה מיסים כדי לטפל בנזקי הבריאות העצומים שהוא גורם.

ולא רק בתחבורה הפרטית. נזקי הדלק של התחבורה הציבורית והמסחרית גדולים עוד יותר. אין גורם מזהם גרוע יותר ממנוע הדיזל. תא הבעירה של מנוע הדיזל דוחס את תרסיס הדלק והאוויר עד פי עשרים ושתיים מנפחו המקורי והבעירה מחמצנת לא רק את הפחמן והמימן (המרכיבים העיקרים של הדלק ממקור ביולוגי) אלא גם את החנקן. תחמוצות החנקן הן פגע רע רציני כאשר מוריד אותם התפוצצה פרשת פולקסוואגן, היצרן השני בגדלו בעולם של מנועי בעירה פנימית, שהשחילה תכנה מיוחדת למחשבי כלי הרכב כדי ל"הביס" את מכוני הבדיקה. התברר כי המנועים פולטים עד פי 40 יותר מזהמים מאשר החברה התחייבה. בעקבותיה התברר כי כל היצרנים שיקרו באשר ליכולתם לספק את הבלתי אפשרי. גם ביצועים גם חסכוני וגם נקי. את האוטיסטים שנולדו איש לא ישיב למוטב.

נחלת העבר

שלא לדבר על הרעש הבלתי נסבל של מנועי האוטובוסים משאיות אופנועים ההופכים את ערינו ודרכינו לקקופוניות של צווחות מנוע. שלא לדבר על אין ספור השריפות של כלי רכב, שאינם אלא מיכלי חומר דליק על גלגלים. שלא לדבר על המבוקה ומבולקה שיוצרת מיכלית דלק אחת הבוערת על הכביש או בתחנת דלק. לכל אלו יש פתרון נגיש, אמין, קל להשגה, נעים לנהיגה, עם ביצועים מעולים, וזול להפליא לאורך שנים. רכב חשמלי.

המנוע החשמלי שוקל עשירית ממנוע בעירה פנימית, יש לו כוח פיתול, ולכן תאוצה טובה בהרבה, הוא שקט כמעט לחלוטין, יש לו חלק נע אחד, והוא צורך חמישית או פחות מן האנרגיה כדי להשיג את אותה יכולת תנועה. ויש איתו נסיון של מאה וחמישים שנה.

נקודת התורפה של הרכב החשמלי הוא מאגר החשמל שלו. המצבר מכיל אחוזים בודדים של אנרגיה ליחידת משקל לעומת דלק ביולוגי. אבל זה נחלת העבר. כיום יש מכוניות חשמליות עם טווח מוכח של חמש מאות ק"מ. יותר ממטולה לאילת. המכונית שלי מאפשרת לי נסיעה מאזור באר שבע לתל אביב וחזרה ללא טעינה. המכוניות שנכנסות בשנה הקרובה מספקות טווח של כ400 קמ. די והותר מתל אביב לאילת ללא חנייה.

וגם אם צריך חנייה, יש כבר כיום מספיק עמדות תדלוק לרכב חשמלי כדי לאפשר נסיעה בכל רחבי הארץ ללא מגבלות.

ובאשר לאוטובוסים. מישהו שם לב למספר העצום של אוטובוסים סינים בדרכים, דיזל כמובן, פולטים סילוני חלקיקים בלתי נראים אל פניכם ובתיכם וילדיכם? לא שסיני גרוע חס וחלילה מדיזל גרמני, אלא שהסינים כבר לא רוכשים את הדיזלים שלהם. להם יש אוטובוסים חשמליים ואת המיץ של הזבל, דיזל מזהם, הם שולחים למדינות עולם שלישי, כמו ישראל, שלוקחות חמש שנים כדי "לבחון" (לשון סגי נהור לעכב) אוטובוס חשמלי. ששה עשר אלף האוטובוסים המשרתים את שן-זן, עיר ענקים של 12 מיליון נפש, הם חשמליים. וכך יהיו גם 22 אלף המוניות בה.

המקום המזוהם ביותר

אם הכל טוב למה אין? כי ליבואנים לא כדאי לייבא רכב שעולה על קודמיו בכל המדדים. מדד צריכת טיפולים? פעם בשנה, לחבר למחשב ולהחליף שני סנני אוויר. לא שמן לא מים לא נוזלי קירור לא נוזלי סיכה לא מצמד ולא תיבת הילוכים, לא מפלט ולא דוד, לא שסתומים ולא טלטלים לא ראש מנוע ולא מצתים. רכב שבכל חמש שנים מכפיל את יכולותיו.

כי למדינה אין פתרון קל לגביית מיסים בסדר גודל של שלושים מיליארד שקל בשנה. כי ליבואני הדלק ומזקקיו ומוביליו רכב חשמלי הוא אסון נורא. כל המודל העסקי שלהם קורס. לכן אין פה טסלה, לכן ישראל מצוייה מאחורי ירדן, מאחורי דובאי, מאחורי מקסיקו בכל האמור במהפכה החשמלית.

והרכבת. אוי ואבוי הרכבת. המקום המזוהם ביותר בארץ היא תחנת רכבת בתל אביב. עשרות קטרי דיזל בשעה מפזרים את צחנתם לאורך המטרופולין. זאת בעת שאותו יצרן, בומברדיר, קונצרן קנדי-גרמני, כבר מריץ רכבת פרבריות חשמליות על מצברים ברחבי העולם.

ואצלנו הרי כל הארץ הינה פרבר אחד גדול של תל אביב. במקום זה השקיעו מיליארדים בטכנולוגיה חשמלית השייכת לשנות העשרים של המאה שעברה שבה רגע אחד של נפילת מתח משבית את המסילה באמצע המנהרה.

ובכל זאת בשנה הקרובה יש הזדמנות לעשות מעשה והוא לבחור ברכב החשמלי על שום היותו חשמלי ולא תלוי בנפט. בתחילה אלו המתגוררים ליד שקע חשמל, יישובים, קיבוצים, מושבים, קהילתיים, שכונות יוקרה, שכונות ללא יוקרה, לא חשוב. מי שזקוק לאמצעי תחבורה ויש לו גישה לשקע יכול להרוויח בגדול ולסייע בניקוי האוויר והצלת הדור הבא של ילדי ישראל. חיבור מכונית חשמלית איננו מסובך יותר מהתקנת מזגן. איננו מעמיס על הרשת יותר מהתקנת מזגן. המהדרים יתקינו חיבור תלת מופע והמהדרין בד"ץ תלת מופע עם 32 אמפר (החיבור הרגיל הוא 16 אמפר).

שמן דינוזאורים

בשנה הקרובה יעשו הרשויות המקומיות מעשה ויחסמו את הערים בפני אוטובוסים מונעי דיזל ובנזין. תוך חמש שנים ההשקעה באוטובוס חשמלי מושבת עם ריבית של 20% חיסכון. את נושא המשאיות נשאיר לשלב הסופי מכיוון שלעת הזו היצרנים עדיין לא מציעים את המגוון הדרוש.

את המהפכה הזו צריכים האזרחים להתחיל מן השורש, מן הרצון להציל את מדינת ישראל מן הנפט. אם כל כל רוכש רכב בכוח יאמר ליבואנים שרכב שורף מיץ דינוזאורים מיושן איננו מקובל עליו, וכל חוכר רכב יאמר לחברת החכירה שרכב שורף שמן דינוזאורים מזוקק איננו אופציה, יתחילו היבואנים להביא לכאן רכב חשמלי ראוי בכמויות ראויות ובמחיר סביר.

אני כבר אמרתי לכל היבואנים שמתקשרים אלי שהכסף שלי ילך רק למכונית ללא זיהום. צריך עוד מיליון בעלי רכב כאלו והעניין פתור.

תאריך:  12/08/2019   |   עודכן:  12/08/2019
ד"ר יובל ברנדשטטר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מהפכת החשמל להצלת ישראל
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תומך לחלוטין
13/08/19 23:10
2
לוגי
14/08/19 09:04
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בימים אלו נתבשרנו על שיתוף הפעולה הקלוקל בין משטרת ירושלים לחברת ההפקה "קידה". זה נורא. אני סבור שיש לדכא כל רצחנות, פלשתינית או אחרת. יש לפעול כלפי מפירי החוק, הביטחון והשלום ביד קשה. גם איני בטוח שטרם באה העת להטיל עונשי מוות על רוצחים במקרי רצח מזעזעים, [כאילו יש רציחות שאינן מזעזעות, ובכל זאת...]. לדעתי יש להחמיר ביותר את תנאי הכליאה של אסירים ביטחוניים ולא לאפשר להם ללמוד ולאסוף תארים אקדמאיים תוך השהיה בכלא. די בכך שהם עוברים בכלא הישראלי "השתלמות" בתורת חמאס, ג'יהאד ותורת "האחים המוסלמים", ויוצאים מהכלא כרוצחים מדופלמים שרק מחכים לגיוס או להזדמנות להרע.
12/08/2019  |   יוסף אליעז  |   יומני בלוגרים
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - ליום האהבה, שריד דינוזאורי, רשתות, שונו התקנות, שיבוש והתיאוריה המשטרתית
כשנשאל ווינסטון צ'רצ'יל, ראש ממשלת בריטניה לשעבר, מהן מטרותיו כנגד הנאצים במלחמת העולם השנייה, הוא הצהיר בלי למצמץ: "ניצחון. ניצחון בכל מחיר, ניצחון חרף כל האימה, ניצחון, לא משנה כמה ארוכה וקשה תהיה הדרך, שכן ללא ניצחון, אין הישרדות".
12/08/2019  |  גרג רומן  |   יומני בלוגרים
סורש נאידו, דני רודריק, גבריאל זוקמן, "כלכלה בעידן שאחרי הניאו-ליברליזם", באתר העוקץ, 09 לאוגוסט 2019
12/08/2019  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
ממה שנשקף לעולם הרחב, ואפילו לרוב תושבי המדינה, נראה שכול הקרבות בהר-הבית הם דתיים. אנשי השמאל - האנטי דתיים, מתמוגגים מהנעשה שם וכאילו מנצחים בטענה שהסכסוך הציוני-ערבי הוא במקורו דתי. אבל לפרובוקאטורים שעולים על הר-הבית, מהצד היהודי והסלאבי, אין ולא היה דבר עם דת ישראל. מלבד הרב יצחק יוסף - ה"ראשון לציון", הרי שאף רב חרדי גדול או אדמו"ר כלשהו לא הוציא הפעם קריאה ברורה להימנע מהעלייה הפרובוקטיבית להר-הבית, למרות שכול גדולי ישראל, עד הדור האחרון ממש, אסרו את העליות הללו.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
יש מחלוקת בקרב החוקרים בנוגע לגודל האוכלוסייה במאה ה-19 ולגבי המספר המדויק של כל קבוצה דתית, אבל, הריבוי הטבעי המוסלמי היה אטי בהשוואה לגידול האוכלוסייה היהודית והנוצרית
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
איתמר לוין
איתמר לוין
עם חיוך תמידי והמון סבלנות ואנושיות, חוי טוקר מנהלת בנינוחות דיוני חדלות פרעון - אם כי לעיתים תכונות אלו גורמות לה לאפשר לעורכי דין להאריך מדי ואף לנהל שיחות ממש מתחת לדוכן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il