|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

גלות ללא התגלות

מטרת הציונות הוגדרה כהקמת מדינה יהודית וריבונית בארץ-ישראל וחידוש חיי העם היהודי בתוכה; זהו המענה היחיד לאיום הקיומי העיקרי הנשקף לו בגלות - ההתבוללות נראה שמטרות הציונות הולכות ומתגשמות והיותו של העם היהודי חופשי וריבון על אדמתו מספק את המענה האולטימטיבי לשרידותו
15/10/2019  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
18 מיליון נפש [צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

הדמוגרפיה מתארת תופעה תהליכית, שעוסקת בשיעור הצמיחה או הדעיכה המספרית של קהילות אנושיות. היא מבטאת את מצבו של אחד ממשתני העוצמה המרכזיים של כל חברה - הרכב והתפתחות ההון האנושי1. ההיסטוריה היהודית, שמשתרעת על פני למעלה מ-3,200 שנים, עשירה בהתרחשויות דמוגרפיות; התרחשויות חיוביות שמקורן בריבוי טבעי חיובי בעקבות מימוש קפדני של הציווי "פרו ורבו ומילאו את הארץ", והתרחשויות שליליות שהן תולדות של אסונות לאומיים (כגון מלחמות וחורבן הבית ) והיסחפות רבים מבני ישראל אחר פיתויים חומריים ואחרים, שהובילום לבסוף להתבוללות בשכניהם ולגריעתם ממצבת העם היהודי2.

ערב מלחמת העולם השנייה, מנה העם היהודי, לפי הערכות שונות, כ-18 מיליון נפש. כ-60% ממנו חיו באירופה והיתר התפזרו בין שאר מדינות העולם, כאשר המרכז הגדול מחוץ לאירופה מתפתח במהירות בסוף המאה ה-19 ותחילת המאה ה- 20, בארה"ב. מרבית הנספים בשואה היו יהודי אירופה. בסוף המלחמה היו בעולם כ-12 מיליון יהודים, וכיום נאמד מספרם בכ-14.8 מיליון. כלומר, במשך כ-75 שנים חל בעם היהודי גידול מספרי של 23.3%, המבטא ריבוי טבעי ממוצע של כ-0.28% לשנה. הריבוי הטבעי בישראל כיום הוא כ-1.8% לשנה, בערך פי 6.4 גבוה יותר.

הקמת המדינה והעובדה שהיא עומדת באתגריה ועושה חייל, הם מסרים של גאולה מול הסכנה הקיומית המסתמנת מהמשך הישיבה בגולה. יש לפנינו דרך נכונה (התגלות) ודרך בלתי-נכונה (גלות) לחיים הלאומיים ולאבטחת עתידם. ה"התגלות" כאן היא המסר המוכח בנתונים שניתן לשקם אפילו את חורבן השואה, אולם לא בגלות המאיימת בחורבן נוסף. "סיר הבשר" של יציאת מצרים, הוא כיום ההצמדות לפיתויי הגולה שחלקים נרחבים בעם עדיין מקדשים באדיקות.

בתרבות היהודית "התגלות" היא ביטוי המשויך לבשורות טובות שעניינן חזון הגאולה של העם היהודי - מוקד הברית בין עם ישראל לאלוהיו. "הכל נקבע והרשות נתונה", אומרת הפילוסופיה היהודית; ובקונטקסט שלנו הפירוש בעיני הוא שהתהליך הציוני הוא מענה של ההשגחה העליונה לחוויות קשות ומאיימות, ששיאן הנורא הוא השואה והַשְמָד.

שיקום והתפתחות

אחד הוויכוחים הגדולים של הציונות עם מתנגדיה היהודיים, עוסק בשאלה אם יש צידוק לדרישה לריכוז העם בארץ ולטענה הנלווית אליה, לפיה הגשמה מלאה היא תנאי להישרדות העם. מתבקש, אפוא, מעקב מתמיד אחר השינויים הדמוגרפיים בעם היהודי אשר צריכים לשקף התאוששות מאפקט ההשמדה ומן הריסוק החברתי הלאומי והדתי שנלוו אליהם. אלה ללא ספק משפיעים וישפיעו במאה ה-21 על קצב השיקום ומגמת ההתאוששות, שהינם תנאי לשרידותם של מדינת-ישראל ושל העם היהודי.

מבחינה דמוגרפית, ישראל מייצגת שיקום והתפתחות של העם אחרי תקופת השואה, גדולים בהרבה מכל מה שאנו מוצאים בתפוצות. סביר להניח שגורמים עיקריים שהשפיעו על היווצרות פער גדול כל כך, נובעים מצמצום חמור בתהליכי הרבייה היהודיים בגולה, בעקבות השמדתם של 1.5 מיליון ילדים בשואה ועוד כמספר הזה של בוגרים שבמותם עדיין היו בגילי הפריון3. השפעה נוספת הייתה ככל הנראה לשבירת המבנה המשפחתי ולהלם האישי והפסיכולוגי של מאורעות השואה.

לַקויות אלה קוזזו באופן חלקי בלבד, על-ידי הארכת תוחלת החיים בעידן הנוכחי. אם מתבוננים בתמונת הקהילות היהודיות הגדולות, כגון: ארה"ב, צרפת, רוסיה, ואנגליה בדור האחרון, רואים שקהילות אלה לא השתקמו דמוגרפית4. לפיכך, אין מנוס ממסקנה שהאיום הקיומי החמור ביותר על העם היהודי מאז ומעולם, הייתה ונותרה ההתבוללות. ככל שמדינה מפותחת יותר מבחינה כלכלית, ליברלית כביכול וקרובה יותר בתרבותה לנצרות, גדלים בה שעורי ההתבוללות, במיוחד בהשפעת נישואי תערובת. מזה כשני דורות ארה"ב היא המודל המובהק ביותר בעולם היהודי לתהליכים אלה.

התבוננות בעמים ומדינות עתיקים דוגמת סין (4,000 שנה ויותר) מלמדת, שלמדינות לאום ותיקות ששמרו על ריבונותן, יש היסטוריה עשירה במלחמות ובאסונות טבע עתירי קורבנות אדם מצד אחד, אולם מן הצד השני מתקיימת בהן גם רציפות דמוגרפית כשילוב בין ריבוי טבעי להגירה חיובית מבוקרת - שתי הרציפויות משלימות זו את זו. הגירה חיובית מבוקרת, נדרשה תמיד ע"י מארחיה להיטמע באוכלוסייה המקומית ולהשתלב בה בהדרגה. באופן זה, הפכו מדינות ברות-קיימא למעצמות עולמיות או אזוריות של העידן הנוכחי מבלי שתתפרקנה בעטיים של שסעים פנימיים.

כושר התנגדות

ייחודו של העם היהודי הוא מקור עוצמתו, אך גם גורם מרכזי המחולל סיכונים לקיומו. שכן, בכדי לשמור על ייחוד זה בגלות, נאלץ העם להתבדל משכניו. ההתבדלות שימרה את הזרות ועוררה הסתייגות וניכור שבגילוייהן הקיצוניים - בין היתר בהשראת הכנסייה וגורמים כלכליים וחברתיים נוספים - הפכו לשנאת הזרים. עוד בהיותו עצמאי על אדמתו החל מהמאה ה-8 לפנה"ס, גרמו לחצים תרבותיים או אידיאולוגיים מצד האוכלוסייה בשכנותה חי, להתבוללות שאותה הרבו לבקר נביאי ישראל. כאשר הוגלה העם ממדינתו ומצא מסתור זמני מרדיפות פיזיות בגלות מסופוטמיה, ארבה לו שם ההתבוללות.

תבוסותיו הצבאיות בימי חורבן ממלכות ישראל ויהודה היו תוצאה של שיקולים אסטרטגיים מוטעים או ניסיון נואל לשמור על זהותו הייחודית, בדרך שגויה של התמודדות כוחנית מול כוחות חזקים ממנו בהרבה. בגלות הארוכה בת 2,000 שנה, גברו הלחצים התרבותיים, קטנו כושר ההתנגדות וההגנה העצמית והתגברו הסכנות הקיומיות: מעין "מוות לאומי בנשיקה". לאורך זמן, ההתבוללות הזיקה יותר מאיום השמד הפיסי. על האיום הפיסי התגבר העם היהודי בין היתר על-ידי נדידה ממקום למקום, אולם זו רק חיזקה את הניתוק וההתרחקות בין חלקיו.

בקונטקסט זה מעניין לחזור ולהשוות את המציאות הדמוגרפית בישראל - הריכוז היהודי הגדול בעולם כיום (למעלה מ-7 מיליון יהודים ועוד כ-400 אלף אזרחים מתוקף חוק השבות, שטרם הוכרו דתית כיהודים) - לזו של יהדות ארה"ב - המרכז הגלותי הגדול של ימינו. בעת הכרזת המדינה (1948) חיו בארץ כ-650 אלף יהודים. באותה שנה מנתה קהילת יהודי ארה"ב לפי אומדנות שונים כ-5.2 מיליון נפש, שרובם הגיעו לארה"ב עוד לפני עלות הנאצים לשלטון בגרמניה. כיום נאמדת קהילה זו בכ-5.7 מיליון נפש,5 חרף הגירת יהודים אליה ובכללם כ-650 אלף ישראלים, במשך כל התקופה שמסיום מלחמת העולם ה-2 (1945). הריבוי הטבעי הממוצע של יהודי ארה"ב, דומה לזה של מדינות המערב המפותחות, כ-1.3% לשנה.6 (לעומתו שיעור נישואי התערובת, הגורם הראשי להתבוללות, הוא כ-60%)7.

"דמוגרפיה טובה" היא משאב מרכזי של העוצמה הלאומית, שלו השלכה ישירה על רמת הביטחון הלאומי. היא מעצבת את הכלכלה, החברה, העוצמה הצבאית, המדע, הרמה הטכנולוגית והמעמד הבינלאומי. עם תוצר ממוצע לנפש של כ-40,000 דולר לשנה כיום, עומד התוצר הלאומי הגולמי שלנו על כ-370 מיליארד דולר לשנה (1.28 טריליון שקל לשנה). עם "דמוגרפיה טובה", יכולה ישראל להגיע במשך דוֹר אחד לתל"ג של כטריליון דולר! היסודות החשובים לכך קיימים כבר עתה.

נדרשת מדיניות דמוגרפית לאומית שתציל את העם היהודי מהתבוללות מואצת ותעצים את יכולתה של ישראל להיות לו בית, מגן ומקלט.

הערות

1. ההון האנושי – הוא מונח בתאוריה הנאו-קלאסית שבא לציין מאגר של מיומנות, ידע, ותכונות אישיות שמאפשרות לבצע עבודה או לייצר תועלת כלכלית. אלו הן תכונות שנרכשות על-ידי עובד על-ידי השכלה וניסיון.הוא מכלול הידע, הכישורים, היכולות והתכונות המאפשרות לאדם להשיג רווחה אישית, חברתית וכלכלית [ראה].

2. אילו חי העם חיים סדירים במולדתו, אומדנים דמוגרפיים שונים גורסים שהיה מונה כיום לפחות 200 מיליון נפש [ראה כאן].

3. כידוע, הפריון במשפחות היהודיות במזרח אירופה היה גבוה, מסיבות דתיות, חברתיות וכלכליות. לפיכך, להשמדת קהילות אלה ופירוק מסגרותיהן, היה אפקט עמוק על יכולת העם לפתח תהליך שיקום אפקטיבי.

4. החיים בגטו נוצרו בחלקם מתוך אינטרס יהודי לשמר את הקהילות ואת צורת החיים הייחודית היהודית. ברוב המקרים הייתה זו צורה כפויה ומוכתבת ע"י השלטון המקומי, שאמרה ניתוק ונידוי מהחברה "התיקנית". מגמות הריבוי הטבעי בהן, משקף את סביבתן החברתית הנוכחית. חיי הגטו באירופה, היו אתנחתה זמנית. כאשר ניטלה אתנחתה זו ממנו בברוטליות שאין שני לה, קרס המבנה שקיים את הדמוגרפיה הלאומית במשטר הגטאות.

5. בריבוי טבעי של 1.9% לשנה, מכפילה האוכלוסייה את מספרה בכ-35 שנים. עם ריבוי טבעי של %31. לשנה, יארך הדבר למעלה מ-60 שנה. בכל מקרה, הריבוי הקיים במדינות המערב המפותחות נחשב כריבוי המייצג תהליך התנוונות של האוכלוסייה – המספר הכללי הולך ומתמעט עם הזמן, והאיזון בין הדורות הצעירים למבוגרים מחזק את משקל הדורות המבוגרים בכלל האוכלוסייה.

6. למעט אצל החרדים, שהם כ-20% מהקהילה היהודית בארה"ב.

7. בשנת 2035, צפוי מספר היהודים בישראל להגיע לכ-10 מיליון וזה של יהודי ארה"ב רק לכ-4.8 עד 5 מיליון. התפתחות זו תוביל לראשונה מאז חורבן בית שני לכך, שלמעלה ממחצית יהודי העולם יחיו בישראל.

תאריך:  15/10/2019   |   עודכן:  15/10/2019
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
גלות ללא התגלות
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מי הוא יהודי
13/11/19 22:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הודעתו של טראמפ על הסגת הכוחות האמריקנים מסוריה היא דרמטית עבור ביטחון האזור כולו. ארה"ב של טראמפ החליטה לנהל מדיניות חוץ בדלנית, משמע אמריקה לאמריקנים, וכל שאר העולם שיסתדר לבדו. הבעיה היא שטראמפ חסר כל הבנה ביחסי חוץ, חסר כל ראיה אסטרטגית, חסר רחמים כלפי בעלי בריתו עד אתמול. וזה נוגע לנו מאוד. על כך בהמשך.
טקס לכבודם של העובדים 40 ו-50 שנות עבודה בתעשיה אוירית לישראל, נערך ביום שישי האחרון באולם האירועים של מלון דן פנורמה בתל אביב. בטקס הוענקו ל-150 עובדי תעשיה אוירית תעודות הוקרה. בטקס השתתפו מנהלי היחידות, המנהלים הישירים של העובדים ועוזרי מינהל/כ"א מהיחידות. זמן התרגשות אמיתי של 40 שנות עשייה. בין מקבלי האותות מצאתי את קטי כהן, האישה היחידה, במפעל המנועים של התעשיה האוירית. עובדת כבר 4 עשורים בתעשיה האוירית: "אם התברכה תעשיה אוירית בנוכחותי - ישפטו אחרים, אני זכיתי והתברכתי במקום עבודה מדהים, יחיד ומיוחד.
תכונה משונה יש לחודש תשרי של השנה העברית. זהו חודש מועד לקריסת קונצפציות. כך היה בעבר וזה גם מה שקורה בהווה. הקונספציה האחרונה שקרסה, היא ההנחה התמימה שגרסה שהאמריקנים לעולם לא יפקירו את בני בריתם, ושהם יודעים לגמול על 'התנהגות טובה'. באה בריחתם של האמריקנים מצפון סוריה, בניגוד לכל התחזיות והקונספציות, והפיקרה את הכוחות הכורדיים למלתעותיה של טורקיה האכזרית, שפתחה במבצע צבאי למיגור הכורדים שנהנו עד כה מקיר המגן האמריקני. הנימוק המטופש שהעלה הנשיא האמריקני טרמפ באחד מציוציו בטוויטר להבהרת הבגידה בכורדים, היה: "אני לא זוכר שהם לחמו לצידנו בפלישה לנורמנדי". אין גבול, מסתבר, לאיוולת.
15/10/2019  |  מנחם רהט  |   יומני בלוגרים
בכיתות שבהן למדנו, היו תופעות של ילדים לקויי למידה. זה ברור היום לכולם. באותן שנים התייחסו בצורה לא הוגנת לאותם ילדים שלא הצליחו לסגל לעצמם את קצב הלימוד של שאר הכיתה. לא ידעו מה מקור הבעיה שלהם, לא הבינו שיש דרכים להקל עליהם, להעניק להם כלים אחרים, הזדמנות להשתלב בעולם השונה. נקודת המוצא של דינה לוין מתחילה מן האישיות השונה של ילדים חריגים, שהמערכת אינה מבינה, ומן ההכרח לחפש דרכים דידקטיות ולימודיות, שיקלו על הילדים השונים לרכוש השכלה וידע, להתקרב לחברה, לחוש שייכים.
15/10/2019  |  הרצל חקק  |   יומני בלוגרים
סבתא,
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il