|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הבל או שמחה

שבת קוהלת שמחה בסוכות? כן, רק בגלל הרוח קוהלת בסוכה צא ולמד חגי תשרי עולם הפוך? ומה הקשר בין ברכת בלעם ופרשת האזינו לסוכות? יהדות במיטבה
20/10/2019  |   ציפי לידר   |   יומני בלוגרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
עשירה במטענים רוחניים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]


שמח תשמח שמח

"ושמחת בחגך". מי לא מכיר את הפזמון הקצבי המתרונן כמעט בכל בית בישראל בשלושת הרגלים - פסח, שבועןת וסוכות -`ושמחת בחגך'? אך אם לא ידעתם, המקור לשמחת החגים בתורה הוא לגבי חג הסוכות, שבו מוזכרת מצוות השמחה שלוש פעמים "ושמחת בחגך", "והיית אך שמח" (דברים טי"ד-ט"ו) "ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים" (ויקרא כ"ג מ). זאת לעומת אזכור "ושמחת" פעם אחת בחג שבועות ושום אזכור לשמחה בפסח, כי איך אפשר לא לשמוח אחרי הניסים ההיסטוריים הכבירים של יציאת מצריים וקריעת ים סוף? אז מדוע מצוות שמחה משולשת בסוכות?

לכאורה בחג האסיף, החג שבו אוספים את היבול החקלאי הביתה, זהו זמן שמחה ויש את כל הסיבות הטבעיות שבעולם לשמוח על השפע שזרענו וקצרנו. אלא שבדיוק אז, בניגוד לכל חוקי ההיגיון, התורה משביתה לנו את השמחה הגשמית, ומצווה לנו לצאת מאזור הנוחות שלנו, ולעזוב את הבית המהודר לטובת צריף דל בדמות קירות דקים מעץ או מבד ושם לקבוע את ביתנו ומושבנו במהלך כל החג. אז איפה השמחה?

נסיך האושר

יתרה מכך, אם מצווה גדולה לשמוח בחג, אז איך זה שדווקא בשבת חול המועד סוכות נוהגים לקרוא את ספר קוהלת הרווי פסימיות ומעורר לכאורה את בלוטות הדכדוך? אלא דומה שבעצם שתי השאלות טמונה התשובה. נכון יש שמחה על היבול שנאסף הביתה - מתנת שמיים, ולא פרי כוחך ועוצם ידך עשה לך את החייל הזה. גם היבול הגשמי מקורו בהודייה עמוקה לבורא על ברכת שמיים.

לכן, עזוב את היבול בבית ולֵך התמקד בשמחה האמיתית בין כותלי הסוכה הדלה אך בצל השכינה וענני הכבוד הסוככים עליה, ובוא לחגוג עם אבותינו האושפיזין הקדושים. כי שפע גשמי בלי אמונה וביטחון בבורא הוא מעיק, שכן מַרבה נכסים מַרבה דאגה זוכרים את משל הנסיך המדוכא, שאיש לא הצליח לרפאו, עד שבא איש חכם אחד ואמר לו, שאם ימצא איש מאושר שימסור לו את חולצתו. ומי היה זה. מי זכה בפריבילגיית האושר? היה זה לא אחר מרועה עני שזכה בכתר המאושר הנכסף. כי הוא אכל בטבע ושתה בטבע עם העדר. כשהוא חף מכל מטען גשמי והוא מנגן בחלילו, יכול היה להכריז על עצמו כמאושר (ועם זאת סרב למסור את חולצתו לא רק משום שזו הייתה חולצתו היחידה, אלא אני סבורה בגלל המסר החשוב שביקש להעביר, כי אושר איננו מטבע עובר לסוחר והוא דורש עבודה פנימית ועמוקה של האדם עצמו).

הסוכה החפה מכל נכסים גשמיים המרבים וגורמים לדאגה, אך עשירה במטענים רוחניים, רק מטבעה הייחודי ובכוחה הרוחני היא יכולה אפוא לגרום לנו לאושר ולהתעלות. הוא הדין לגבי ספר קוהלת, המספיד את עולם הגשמיות נטו, החפה ממצוות, ומתריס "לשמחה מה זו עושה". אך הוא משבח את השמחה האמיתית - שמחת המצווה. יש לנו בעלות רק על המידות והמצוות, שהן נחלתנו הנצחית והן הנכסים הרוחניים האמיתיים והנצחיים שלנו, ולא על נכסים גשמיים שהם בידי ה'. באותה מידה יש לאדם בעלות על השמחה שהיא קניינו האמיתי. השמחה הראשונה היא אם כן הודייה לה' על היבול והשפע הגשמי שהעניק לנו. השמחה השנייה היא שמחה רוחנית נטו, המשוחררת מכל דאגות גשמיות, ומכאן מציינת התורה" והיית אך שמח". ואילו השמחה השלישית נעוצה בהתמדה "ושמחתם לפני ה' אלקיכם שבעת ימים". ומעבר לכך המסרים המרכזיים שהזכרנו שניקח עימנו לכל החיים. על המסרים החשובים להיות מופנמים ומוטמעים היטב בנו בפנימיותנו, ולהתאזרח בתוכו של האדם כולו בחג ובחיים בכלל.

סוכה ולולב לעם סגולה

זוכרים את ברכת בלעם לישראל "עם לבדד ישכון ובגויים לא יתחשב"? עם ישראל, נבחרת הבריאה, הוא עם ייחודי המתבדל משאר העמים, אשר חי ופועל בניגוד לכל חוקי ההיגיון האנושי והטבעי. זאת ראינו כבר בעצם קיומו ומהותו העל טבעית, כעם שלידתו במדבר, ללא טריטוריה ונכסים גשמיים, כשהתורה שליוותה אותו באלפיים שנות גלות, היא הטריטוריה האמיתית והבלעדית שלו. ולכן זכותו האדירה, כמו חובתו הנדרשת מעצם מעמדו המיוחד כעם סגולה שזכה לקבלת התורה, מחייב אותו להיות אור לגויים. אולם במקום זאת לצערנו אנו רואים עולם הפוך. התרבות המערבית מכתיבה לנו את אורחות חיינו, באופנה, במזון ובחיים של מתירנות חסרי כל רסן. אכן בואו נראה איך עובדה זו משתקפת גם בחודש החגים. היהדות היא בעלת עקרונות ייחודיים. ובניגוד לנורמות המקובלות עצם מהותה של היהדות - קידוש הגשמיות בניגוד לדואליזם הנוצרי היא על טבעית ומנוגדת לחוקים נורמטיביים אוניברסליים מקובלים.

סדרת חגי תשרי אף היא מצביעה על ייחודיות זו. ראש השנה - איפה ראיתם אדם שמח ביום הדין, בעודו משקשק לפני השופט עם פרפרים בבטן ואילו אנו היהודים מצווה עלינו לשמוח בים הדין, בהנחה שאבינו הרחום, שזה גם יום המלכתו בכל העולם, דן אותנו לטובה.

הלאה. בצום יום הכיפורים אנו נדמים כמלאכים, והקב"ה בניגוד לשופט בשר ודם אינו חפץ במות הרשע, ומוכן לקבל את תשובתו בזרועות פתוחות. יתרה מכך, אם חשבתם שיוה"כ הוא היום הנעלה ביותר בשנה, באו חז"ל וטרפו לנו את כל הקלפים. באופן מפתיע הם הצביעו על כך שכיפורים = כפורים. משמע שפורים ניצב במדרגה רוחנית גבוהה יותר מיום הכיפורים. אתם קוראים נכון. הא כיצד? והרי פורים לכאורה הוא החג הגשמי ביותר בלוח השנה. להוציא קריאת מגילה, במרכזו עומדות מצוות גשמיות בלבד - סעודה, משתה היין ומתנות לאביונים (הגשמיות שלו היא הרוחניות שלי). אז איך זה הוא קיבל מעמד מקודש יותר מכיפור? אלא היא הנותנת. היכולת לעבוד את ה' ולהתקדש בגשמיות - בהתאם לעיקרון הייחודי של היהדות היא מדרגה גבוהה יותר מעבודת ה' ברוחניות נטו, בעמידה בתפילה כל היום ובצום כמו המלאכים הקדושים.

האזינו לסוכה

פרשת האזינו, הנקראת, כמה סמלי, לפני סוכות, מצביעה אף היא על עיקרון זה. "האזינו השמים", המסמלים את הרוחניות, "ותשמע הארץ", המסמלת את הגשמיות, "אמרי פי". קידוש הגשמיות על-ידי רוחניות. המצוות הן כלי לקידוש הגשמיות. אולם בעוד לקיום התורה ומצוותיה נדרשת האזנה, שהיא דרגת השמיעה הגבוהה ביותר, הכוללת שמיעה חושית, הקשבה והפנמה, הרי בנושאים ארציים אפשר להסתפק בשמיעה חושית בלבד, מבלי להקדיש להם תשומת לב מיוחדת.

לא פחות ראינו עולם הפוך בסוכות. בונים סוכה לא על-פי היגיון, בדומה לאומות העולם, בעונת הקיץ להגנה מפני החמה הלוהטת. אלא דווקא בסתיו על סף החורף הממשמש ובא, כשהגשם עומד להידפק על דלתנו. ובאורח פרדוכסלי השמחה שלנו היא בשיאה, תוך התערטלות מכל גשמיות. פרדוכסים נצחיים המבוססים כולם על עקרון האחדות והמיזוג בין גשמיות לרוחניות, המונח ביסוד היהדות. הוא הדין בארבעת המינים המאחדים סמלית בין כל חלקי העם ובין גשמיות לרוחניות. השמחה יסודה גם בנתינה ובארוח עניים שהחג לא שלם בלעדיהם, כי לתת זה לקבל. הנתינה מרבה אהבה ושמחה. וכבר אמרנו הגשמיות שלו, של העני, היא הרוחניות שלי. ובכלל, שמתם לב לעקרון השוויון החל בחג - עני כעשיר יושבים באותה סוכה. לכולם סטטוס דומה. חסל סדר מעמדות ופערים חברתיים.

תאריך:  20/10/2019   |   עודכן:  20/10/2019
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים

בשבועות האחרונים התייחסנו כאן לקשר שבין הגוף והנשמה. בגדול, הגוף זה החלק הנראה ומורגש בעוד הרוחניות אינה נראית וגם לא מורגשת. גם בגוף עצמו ישנה החלוקה בין החיצוניות הנראית ובין האברים הפנימיים שאינם נראים, אבל לכולם ברור שחיותם ואף בריאותם של האברים הנראים מושפעת ישירות מאיכות תפקודם של האברים הפנימיים. מבחינה גשמית, הלב הוא האבר המרכזי בגוף שכן הוא המזרים חיות, את הדם, לכל האברים; ובלשון הזוהר: דשייפין לא יכלי למיקם בעלמא אפילו רגעא חדא בלא לבא, שהאברים אינם יכולים להתקיים אפילו רגע אחד בלא הלב. ממשיך הזוהר ומפרט: כך גם עם ישראל הוא הלב ביחס לשאר האומות, שאין להם אפשרות להתקיים בלא עם ישראל.
18/10/2019  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הרבנות הראשית סבורה, כי אין מנוס מהמשך האכיפה הנוכחית של איסור הכנסת חמץ לבתי החולים הממשלתיים בחג הפסח. לדבריה, הפתרונות שהציע בית המשפט העליון - מתחמי חמץ וכלים חד-פעמיים - יובילו לבעיות קשות מיידיות ואף עלולים ליצור מדרון חלקלק בעתיד.
17/10/2019  |  איתמר לוין  |   חדשות
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין קישט את סוכתו (יום ה', 10.10.19) יחד עם ילדי עובדי בית הנשיא ותלמידי כיתות ג'-ד' מבית הספר 'יבנה' בחדרה, בו פועלת תוכנית לחיזוק האוריינות וכישורי השפה של המרכז הישראלי לחדשנות בחינוך.
13/10/2019  |  מירב ארד  |   חדשות
מקרים טובים קורים לי מדי פעם ולכן, אני קוראת לעצמי בשם נוסף: "שמחה בארץ הפלאות". להלן רשימה שכתבתי זה עתה ובטוחני, שתסכימו עמי שמתאים לי השם הנוסף שאימצתי לעצמי בארץ נפלאה שכזאת! מקרה שהיה, מפותל ככל שיהיה, כך היה:
13/10/2019  |  שמחה סיאני  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il