|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

פרשת השבוע וירא (המקאם נווא רהו)

אהבת השם

כי בצלם אלוהים נברא האדם, ללמדך להתנהג ביראת כבוד אל בן אדם כפי בכבוד ובבה כפי שאת חוזר ואומר "ואהבת", זה לומדים אנו ממעשי אברהם בפרשת וירא
14/11/2019  |   אברהם הללי   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
נברא בצלם


הָאָדָם נִבְרָא כְּאִישׁ חֶבְרָה

נִּבְרָא הָאָדָם לָעוֹלָם בְּצַלְמוֹ כְּאִישׁ חֶבְרָה

אָכֵן בְּצַלְמוֹ וּבִדְמוּתוֹ אֱלֹהִים אוֹתוֹ בָּרָא

רָצָה הָאֵל שֶׁאָדָם לֹא יִחְיֶה בָּעוֹלָם לְבַדּוֹ

כְּאִיש חֶבְרָה נִבְרָא ועוֹד בְנֵי אָדָם לְצִדּוֹ

יָשַׁב לוֹ אַבְרָהָם קוֹדֵחַ לְקַבֶּל פְּנֵי אוֹרֵחַ

וּבִשְׁקִיקִה רַץ לִהְיוֹת לְמַעַן הָאוֹרֵחַ טוֹרֵחַ

וְאַבְרָהָם בּחֹם הַיּוֹם וְלֶאוֹרֵחַ שָׁם חִכָּה

נָהַג כְּדַיָּג הַמְצַפֶּה לְהַעֲלוֹת דָּגִים בָּחַכָּה

וְזֶה שֶׁנֶּאֱמַר עַל חַיֵּי אָדָם כְּאִישׁ חֶבְרָה

לְפִיכַךְ הָאָדָם לֹא כְּבוֹדֵד בָּעוֹלָם נִבְרָא

לָדַעַת כְּשֶׁטוֹב לַזֻּלָּת יִהְיֶה לָחַיִּים טַעַם

כִּי יֶשׁ וְיוֹם יָבוֹא וְגָם הַשָּׂבֵעַ יִרְעַב פַּעַם

לְפִיכַךְ נֶאֱמַר שֶׁדֶּרֶךְ אֶרֶץ קַדְמָה לַתּוֹרָה

זֶה שֶׁמִּתְבַּקֵּשׁ מְהַדְּבָרִים בִּפְרָשַׁת וַיֵּרָא

כַּאֱשֶׁר רַץ אַבְרָהָם לְקַדֵּם אוֹרְחָיו וְטָרַח

בִּבְלִי דַּעַת שֶׁאֱלֹהִים מַלְאָכִים לוֹ שָׁלַח

וּמְאָז נוֹלַד הַכְּלָל שֶׁהוּא כְּמָּשָׁל נִמְשַׁל

חִיּוּך אֶל הָרָעֶב יַשְׂבִעֶנּוּ אַף אִם לֹא אָכַל (ראה בהמשך משל על כך )

זֶה אֲשֶׁר נֶּאֱמַר בְּטֶרֶם נִתְנָה תּוֹרָה בְּהַר

וְזֶה גּׂם נֶאְמַר בִּכְבוֹד הָאָדָם הֱוֵה נִזְהַר


אהבת הבריות חשובה כאהבת השם

כי בצלם אלוהים נברא האדם, ללמדך להתנהג ביראת כבוד אל בן אדם כפי בכבוד ובבה כפי שאת חוזר ואומר "ואהבת", זה לומדים אנו ממעשי אברהם בפרשת וירא. אפיו של אברהם קבל ביטוי בשלושת אלה: עשית חסד ואהבת הבריות ואהבת השם על אפיונים אלה דבר וכתב הרמב"ם (בהלכות ע"ז א.) כמובן שלא רק תכונות אלו היו לאברהם כפי שמתגלות לנו מאז הופעתו הראשונה ועד לכתו מן העולם. ומוסיפים אנו לצין עוד כונה שעתידה להינתן לאהרן הכהן "רודף שלום" בכך שהוא מנע ריב אחים, דבר זה קיבל ביטוי בפרשת לך לך, בּדּוּ שִׂיחַ שלו עם בן אחיו לוט כאשר רבו רועי צאן אברהם עם רועי צאן לוט, אברהם לא מגלה כעס על לוט, ופונה אליו כשוה בן שוים ובכך שומר על האחוה באמרו ללוט: אל נא תהי מריבה ביני ובינך ....כי אנשים אחים אנחנו. ....הפרד מעלי ונותן לו הבחירה ובחר לך את המקום שתחפץ בו, אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמיאילה (לך לך יג/ ח,ט). זה מלמד שכאשר יש חילוקי דעות בין קרובים לא כל שכן בין אחים ביחוס או בין אחים לצרה או לטובה, במקרה זה לֹא רָבִים - מדברים. למרות חילוקי הדעות שיש בקרב בני עמנו - ישראל, לא נוטרים טינה ולא שומרים איבה מצווים אנו לנהוג כאברהם עם בן אחיו לוט שכמוהו כאחיו בהפרדת כוחות במציאת הדרך לסילוק חילוקי הדעות כפי שקבלה ביטוי בלך לך: אם השמאל ואימינה ואם הימין ואשמיאילה. למרות שאברהם ולוט היו חלוקים בינהם, משנשבה לוט, קם אברהם, נתן כלי זין לחניכיו ורדף אחרי החוטפים או השובים שנאמר: וַיָרֶק את חניכיו ילידי ביתו ....וירדף עד דן (יד/טו). לא חדל עד שהחזיר את לוט-השבוי אל מקומו. זה צריך להזכיר לנו את חובת פדיון השבויים. המנחה את צה"ל לדורותיו להחלץ ולהחזיר חיילינו חיים או מתים שנפלו בשבי האויב או שנחטפו על-ידי מחבלים פורעי חוק ומשפט מקומי ובין לאומי. לאברהם היו תכונות טובות נוספת כאיש אמונה ואין עַוֶל צדיק וישר הוא. לא רק אלא גם מתמסר ל"הכנסת אורחים" כמתואר בוירא: יושב פתח האהל כחם היום (יח/א) כאמור על-ידי רבי חמא בן חנינא: יום שלישי למילתו היה ובא הקב"ה ושאל בשלומו. בזמו הקב"ה לאברהם שלושה מלאכים כאנשים. וישא את עיניו ...וירא וירץ לקראתם (יח/ב). אברהם לא ידע כי אלה מלאכים שכל אחד מהם ממלא שליחות אחת: האחד לבשר לשרה דבר הולדת יצחק ואחד להודיע על הפיכת סדום ואחד, כאמור, לבקר את אברהם בחוליו. אברהם רץ לקראתם לשדלם להיות אורחיו לאמור: ויאמר אֲדֹנָי (מלשון אֲדוֹנִים) אם נא מצאתי חן בעיניך אל נא תעבר מעל עבדך (יח/ג). על המעבר של אברהם מלשון רבים ללשון יחיד אומר רש"י כי אברהם כיון דברו אל אלוהים, כי חש בתוכו שאלוהים זמן לו את המצווה. לכן נאמר: וירא וירץ (יח/ב) לא המתין להסכמתם. ובהמשך אנו לומדים על עוד תכונה של אברהם והיא ללמד סניגוריה אפילו על חַטָּאִים שבסדום. זה שהקנה לאברהם והיית לאב המון גויים" (לך לך טז/ד) ...ונברכו בו (באברהם) כל גויי הארץ (יח/יח).

הכנסת אורחים מצוה מן התורה

מצוות הכנסת אורחים בתורה נזכרת אחרי ביקור חולים, ללמד כי חשיבות הכנסת אורחים קודמת לביקור חולים. יחס האדם בהכניס אדם זר כאורח לביתו מעמיד את האורח ולתת לו לחוש כבן בית ולא זר. הוליד את הפתגם העממי בלשון ערבית משל יהודי אר"ץ (ארם צובא) שזו לשונו: לאאיני ומא תטעמני (لاقيني وما تطعمينى) בתרגום מילולי: צא לקראתי ואל תאכילני, אך בתרגום חפשי: "כשבסבר פנים קבלתני, כאילו האכלתני והשבעתני". או "מתן לרעב יחס לבבי מלבב, כמו מתן אכל השבע לרעב". תכונה זו מלמדת חשיבות "מתן בסתר" המקבל נהנה ולא מתיסר, והנותן נותן ולא חסר. גם ביקור חולים נאמר נוטל שישית מן החולה ובכך אחד עושה טוב ולא חסר והחולה חש בטוב ולא מתענה, מכאן דרשו רבותנו את משמעות חזרה שלוש פעמים על: "וַיֵּרָא" או וַיַּרְא וַיַּרְא". על זה אמרו חכמינו כי וַיֵּרָא הראשון להקב"ה ש"ראה" צורך לבקר את אברהם ביום השלישי לאחר ברית המילה, אף על-פי שהקב"ה יודע הכל, נהג כך ללמד שככה צריך לנהוג באדם חולה. וַיַּרְא השני נועד לבשר לשרה "העקרה" שהיא עומדת להרות וללדת בן. וַיַּרְא השלישי נועד להודיע דבר הפיכת סדום. ורש"י אומר שנועדה לתלמוד תורה. כי תלמוד תורה, חשוב מאוד כי תכליתו לשים כללים להתנהגות האדם כל עוד הוא חי על פני האדמה. וגם כדי להעשיר את האדם בידע ובחכמה ולהתנהג בדרך ארץ כלפי הזולת. אף על-פי שאנו בתקופת אברהם בטרם ניתנה תורה, מקימים מצוות שנועדו ללמד את להתנהג ב"דרך ארץ" עוד בטרם נתנה תורה לפי דברי חז"ל כי: דרך ארץ קדמה לתורה.

הסנגוריה משל אברהם ואמות הצדק במשפט

נחזור כאן להרהורי אלוהים אל לבו שאמר: לא אוסיף לקלל עוד את האדמה בעבור האדם כי יצר לב האדם רע מנעוריו (נח ח/כא). ואמר אלוהים עוד: "לֹא יוּמְתוּ אָבוֹת עַל בָּנִים וּבָנִים לֹא יוּמְתוּ עַל אָבוֹת אִישׁ בְּחֶטְאוֹ יוּמָתוּ" (דברים כד/טז). אף על-פי כן רואים כי הקב"ה שהגיעה אליו זעקת סדום ועמרה כי רבה וחטאתם כי כבדה מאד. אלולא נשבע השם שלא להביא את המבול על הארץ להשחית את האדם כעונש, היה הפעם עושה זאת. הקב"ה גמר אומר לעמוד בשבועתו שלא להשחית את העולם שוב, וגמר אומר להטיל על אנשי סדום ועמורה עונש נקודתי כפי שנהג בדור הַפְּלָגָה. למרות זאת מתיצב אברהם בפני הקב"ה כסנגור על תושבי סדום ועמורה ללמד עליהם סנגוריה בְּאָזְרוֹ אֹמֶץ והיה כמתריס ואומר: האף תספה צדיק עם רשע, אולי יש חמישים צדיקים בתוך העיר (יח/כג,כד) על זה אומר ה' לאברהם: אם ימצאו חמשים צדיקים בתוך העיר ונשאתי לכל המקום בעבורם. וכך נוהל דו-שיח בין אברהם ואלוהים עד שהגיע למנין "אם ימצאון עשרה" (יח/לג), ולא נמצאו. מכאן בא הביטוי: לא נמצא צדיק אחד בסדום. ומשבאו שליחי אברהם להוציא את לוט מסדום ועמורה התקהלו אנשי סדום: ויקראו אל לוט להוציא את האורחים שבאו אליו (המלאכים) ונדעה אותם (לעשות בהם מעשה סדום) (יט/ה). זה מלמד כלל מדת הרחמים לעומת מדת הדין. ואברהם עמד על כך מול הקב"ה לאמר: איש בחטאו יומת. אם נקח זאת לימינו בעוד אויבינו יורים טילים ללא אבחנה להמית חפים מפשע, צה"ל בורר את הרשע ומכהו, כדי שלא לִסְפּוֹת חף מפשע עם רשע. רבים בינינו סבורים שאין להבחין בין אנשים אלה לאלה, כי לא קם מתוכם מוחה על פשעים שנעשים. מבחינה מוסרית צריך להבחין בין צדק ומשפט לבין חסד ורחמים. אברהם היה אבי האמונה שהביאה לעולם ונקרא "אברהם העברי" שהוא מעבר אחד, וכל העולם שאין בו אמונה מן העבר האחר. אברהם נועד להיות אב ומורה דרך שנאמר: כי ידעתיו למען אשר יצוה את בניו ואת-ביתו אחריו ושמרו דרך ה' לעשות צדקה ומשפט. ומהם תתפתח האנושים על יסוד האמת והצדק והאמונה.

לָמַדְנוּ לִשְׁמוֹר על מִדַּת הַדִּין וְעַל מִדַּת הָרָחֲמִים

שֶׁנִתָּנִים לְיִשּׂוּם אִם רַק נִהְיֶה בָּהֵם מַאֲמִינִים

וְלֹא נִהְיֶה נוֹטִים לִטְעוֹת גָּם אֶת ְעַצְמֶנוּ לְהַלְקוֹת

וְגּם לֹא לְהַשְׁלִים עִם הָעַוְלוֹת שֶׁבְּיוֹדְעִין נַעֲשׂוֹת

עַל אַף שֶׁיֵּש בְּמַחֲנֶנוּ פּוֹרְקֵי עוֹל הַמַּתִּירִים הַכֹּל

תָּמִיד יִמַּצְאוּ צַדִּיקִים שֶׁיֶּדְעוּ עַל הָאָדָם לַחֲמוֹל

וְלִטְפּוֹחַ עַל שִׁכְמֶנוּ כְּשֶׁמְנַצְחִים הַפֶּשַׁע וְהָרֶשַׁע

וְשֶׁלא נִסְטֶה לַעֲשׂוֹת בְּמִלְחֲמוֹתֵנוּ בְּצָרֶינוּ פֶּשָׁע

כִּי מִצִּיּוֹן תֵּצֵא תּוֹרָה לְדוֹרְשֵיהָ זֹאת לֹא סִיסְמָא

ויֵשׁ לוֹחֲמִים שֶׁשּׁוֹמְרֵי חֹק וְלוֹמְדֵי תּוֹרָה לִשְׁמָהּ

וְיֵשׁ כָּאֶלֶּה הַנּוֹהֲגִים מִנְהָג תּוֹשְׁבֵי עֲרֵי הַכִּכָּר

וְיֵש צַדִּיקִים רוֹדְפֵי שָׁלוֹם עוֹמְדִים עַל הַמִּשְׁמַר

נקדם הנוֹטֵעַ בַּלֵּב תִּקְוָה לְיָמִים טוֹבִים לְמָחָר

תִּקְוָה לְשָׁלוֹם לְבִטָּחוֹן וְלִרְוָחָה וְשֶׁפַע בַל יֶחֱסַר

מִי יִתֶּן וּבְכֹל אֶלֶּה בִּמְהֵרָה נִתְבַשַּׂר

תאריך:  14/11/2019   |   עודכן:  14/11/2019
עו"ד אברהם הללי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מצרים הצליחה להשיג הסכם הפסקת אש בין ישראל לארגון הג'יהאד האיסלאמי לאחר סבב לחימה של יומיים שבו נורו כ-450 רקטות לעבר ישראל. המבחן יהיה בישום ההסכם הזה בפועל בשטח, השעות הקרובות הן קריטיות.
חיסולו של המחבל בהאא' אבו אל-עטא פתח סבב ירי של מאות רקטות, והיד, לצערנו, עוד נטויה. החיסול הזה קרה די בהפתעה ותפס את העורף במידה רבה לא מוכן. הלימודים הושבתו, תנועת הרכבות הופסקה והמשק ספג נזקים שנאמדים עד כה במיליוני שקלים.
לפני 63 שנה נרצחו בדם קר 49 קורבנות בכפר קאסם, שחזרו מהעבודה בשעה שעוצר לא ידוע להם נכנס לתוקפו קודם לכן. לצידם היו גם פצועים לא מעטים, מיריות של אנשי משמר הגבול הישראלים. הצנזורה הישראלית וצו בית המשפט, לא התירו את הפרסום הזה. אורי אבנרי, עורך "העולם הזה" דאז, העביר את הידיעה לעיתונות החוץ ולאחר פרסומה העתיקה מהם לעיתונו ובכך הוא עקף את החיסיון הישראלי לפשע הזה, שהתרחש בחסות שר המשפטים דאז.
המחזמר שהיה להצלחת ענק ולאבן דרך בתולדות התיאטרון הישראלי, כשעלה לפני שנים בתיאטרון הקאמרי, הודות לביצוע הפנומנלי של אילי גורליצקי ויונה עטרי, עם רחל אטאס -מקבל צבעים חדשים בבימוי התוסס של צביקי לוין, עם הכוריאוגרפיה העכשווית והתנ"כית גם יחד של תומר יפרח - שניהם תוצרת "בית צבי" בעברם. מה שמדהים הוא הרמה הגבוהה והמיקצועית של הכשרונות המעולים המתגלים כאן בתלמידי השנה השלישית והמסיימת של בית צבי, כבר בהצגת הפתיחה של השנה. בעלי קולות נפלאים, שחקנים מוכשרים ברמות, יפים ויפות, ובקיצור, מה שנשאר לחלקם הוא רק לעבוד על ההיגוי, במיוחד בעת השירה.
אלפי תיקים הנגררים שנים, גילויים של סחבת ושרירות לב בפרקליטות כלפי נעדרי כוח פוליטי הנזקקים לה, כגון נפגעי תאונות, וגילויי שחיתות כמו של מי שהייתה פרקליטת מחוז תל אביב, רות דוד, גרמו לסערת ביקורת על המערכת המשפטית הכורעת ממילא תחת עומס רב וסובלת מחוסר יעילות. מחדליה הרבים של המערכת המשפטית גורמים לדחייה ולעיוות בעשיית הדין, והחברה הישראלית נופלת קורבן לפורעי חוק הגורמים נזק מוסרי, חברתי וכלכלי עצום.
13/11/2019  |  דניאל דורון  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
חיים רמון
חיים רמון
יש רבים בדרג הצבאי ובדרג המדיני שהיו צריכים ללכת הביתה עוד לפני חליוה, ואני מקווה שכך יקרה בעתיד הקרוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il