|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הסירי הצעיף מעינייך

ניתוח שירה של המשוררת יהודית מליק שירן למדי לשחרר
02/12/2019  |   חגי קמרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
שיר שכולו רגש [צילום: סופי גורדון/פלאש 90]

לִמְדִי לְשַׁחְרֵר / יהודית מליק-שירן

אֲנִי מְדַבֶּרֶת אֵלַיִךְ וְאַתְּ לֹא שׁוֹמַעַת
אֲנִי רוֹאָה אוֹתָךְ וְאַתְּ לֹא רוֹאָה
נָכוֹן יֵשׁ יְלָדִים וְיֵשׁ לְךָ כְּוִיּוֹת בַּנְּשָׁמָה
גַּעְגּוּעַ גָּדוֹל לְיָמִים שֶׁל נֶחָמָה.
עֵינַיִךְ מְחַפְּשׂוֹת בָּךְ נְחִישׁוּת וְאֹמֶץ
טְרוּטוֹת מְעַיְּפוּת וְאַתְּ לֹא מַרְפָּה
עוֹמֶדֶת עַל הַמִּשְׁמָר דַּרוּךְ גּוּפֵךְ
לִפְעָמִים מִשְׁתַּבְּלֶלֶת וְאַתְּ אֵינֵךְ.

הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, הָעֵזִּי לִפְרֹץ
אַתְּ אִשָּׁה וְאִמָּא, אֶהֱבִי אֶת עַצְמֵךְ
תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְשַּׁלְוָה בּוֹטַחַת
תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְדֶרֶךְ מְפֻקַּחַת.
הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינֵי הַנְשָׁמָה
גָּרְשִׁי הַכְּאֵב מִלֵּילוֹת הָאֵימָה
הָעֵזִּי לִפְרֹץ בְּמֵצַח נְחוּשָׁה
הָעֵזִּי לְהִשְׁתַּחְרֵר אַתְּ אִמָּא וְאִשָּׁה.

הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, לִמְדִי לְשַׁחְרֵר
אַל תַּבִּיטִי לְאָחוֹר,
הַשְׁאִירִי יֵאוּשׁ מְצַמְרֵר
אֵי שָׁם פּוֹרֶשֶׂת זְרוֹעוֹתֶיהָ הַתִּקְוָה
מְחַכָּה לְבוֹאֵךְ, אַפְשֶׁרִי לָהּ לַחְדֹּר לְלִבֵּךְ
שְׂאִי רֹאשֵׁךְ,
זִקְפִי קוֹמָתֵךְ אַל תְּוָּתְרִי
הַאֲמִינִי בְּעַצְמֵךְ אַל תִּפְחֲדִי, אַתְּ יְכוֹלָה
מֻתָּר לָךְ לְחַיֵּךְ לְגָרֵשׁ אֶת הַתּוּגָה.

1. כללי לשיר

שיר שכולו רגש, ותוגה מתפשטת לה בין המילים. המילים שרות את עצמן וכל אחת ממקומה שלה. השיר הוא למעשה דו-שיח בין הדוברת לבין עצמה. שיח בין הפן הרגשי שבה לפן ההיגיוני.

2. הכותרת

הכותרת דידקטית משהו, מתאימה לשיר וגם היא מדברת את עצמה.

"לִמְדִי לְשַׁחְרֵר", היינו מאחר שהשחרור קשור ברגש עמוק, שורשי, קשה מאוד לשחרר אותו על-ידי פקודה רציונלית רגעית. צריך ללמוד איך משחררים.

המילה ִ "לִמְדִי" היא בעלת ערך אמביוולנטי: למדי בבחינת לימוד. וכן למדי בבחינת שדלי את עצמך. זאת אומרת: לימוד לאורך זמן: של בחינת מצבים והסקת מסקנות. וכן לימוד לשמו: קצר ומידי: היינו, אימוץ ההכרח המתבקש מכורח החיים. כלומר, הכותרת עומדת גם בפני עצמה וגם בעוצמת זיקה גבוהה לשיר.

3. בית ראשון

אֲנִי מְדַבֶּרֶת אֵלַיִךְ וְאַתְּ לֹא שׁוֹמַעַת
אֲנִי רוֹאָה אוֹתָךְ וְאַתְּ לֹא רוֹאָה
נָכוֹן יֵשׁ יְלָדִים וְיֵשׁ לְךָ כְּוִיּוֹת בַּנְּשָׁמָה
גַּעְגּוּעַ גָּדוֹל לְיָמִים שֶׁל נֶחָמָה.
עֵינַיִךְ מְחַפְּשׂוֹת בָּךְ נְחִישׁוּת וְאֹמֶץ
טְרוּטוֹת מְעַיְּפוּת וְאַתְּ לֹא מַרְפָּה
עוֹמֶדֶת עַל הַמִּשְׁמָר דַּרוּךְ גּוּפֵךְ
לִפְעָמִים מִשְׁתַּבְּלֶלֶת וְאַתְּ אֵינֵךְ.

הפתיחה עוצמתית וקשה: הדוברת מדברת כמו אם הגוערת או מעירה לבתה הקטנה:

"אֲנִי מְדַבֶּרֶת אֵלַיִךְ וְאַתְּ לֹא שׁוֹמַעַת"

"אֲנִי רוֹאָה אוֹתָךְ וְאַתְּ לֹא רוֹאָה"

גם כאן ערכי המילה הם דו-ערכיים (אמביוולנטיים). היא לא שומעת תרתי משמע; לא שומעת באוזן ולא מקשיבה. יתרה מזו לא רוצה להקשיב!

היא רואה אותה מדברת אליה, ובעצם מכסה עיניה בדוק של ערפל. לא רוצה לראות. אני ואת שבעצם הן אחת! כבר בפתיחה של השיר אלמנט דרמטי היוצר מתח בשל הקיטוב שבין ההיגיון העומד מול הרגש.

הערת ביניים: והדרמטיזציה בפתיחה כבר מעלה את השיר לרמה טובה. היא מושכת את הקורא הלאה אל השיר.

הלאה: הרגש כל כך עמוק וחזק בה שאינה מוכן לשמוע או לראות בעין, מציאות קיימת אחרת, אולי היגיונית יותר מרגיעה יותר, מאשר המצב הקיים בו הרגש כבול בה במבוך בן שנים.

בהמשך המשוררת מתארת מצב קיים נפשי וקיומי - לב הבית הוא, האמירה: שכורח החיים וייצר הקיום כאחד מחייבים את האדם, בין אם הוא רוצה או לא רוצה, להמשיך ולהיאבק.

ישנן כוויות בנשמה ("וְיֵשׁ לְךָ כְּוִיּוֹת בַּנְּשָׁמָה") - ביטוי חזק. זה לא כוויות בחומר (כמו לב) אלא ברוח - בנשמה. היינו נקודות של מועקה שחורה בתוך זוהר הנשמה. יש את הילדים שהם אור לעיניים, אך בכל זאת הגעגוע לימים האחרים קיים.

אברי הגוף כמו עיניים או דריכות הגוף כולו משתתפים אף הם במאבקי היומיום. העיניים תרות אחרי נחישות המעשה ואומץ הלב, והגוף אף הוא שומר על הרוח לבל תשבר ותמוט. רואים בבית זה גם מצב נפשי קיים וגם את הנחישות וכורח המציאות להיאבק כדי להמשיך הלאה.

בית שני:

הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, הָעֵזִּי לִפְרֹץ
אַתְּ אִשָּׁה וְאִמָּא, אֶהֱבִי אֶת עַצְמֵךְ
תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְשַּׁלְוָה בּוֹטַחַת
תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְדֶרֶךְ מְפֻקַּחַת.
הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינֵי הַנְשָׁמָה
גָּרְשִׁי הַכְּאֵב מִלֵּילוֹת הָאֵימָה
הָעֵזִּי לִפְרֹץ בְּמֵצַח נְחוּשָׁה
הָעֵזִּי לְהִשְׁתַּחְרֵר אַתְּ אִמָּא וְאִשָּׁה.

הבית השני קשור בשתי ידיים לבית השלישי שני בתים עוצמתיים המנסים לעודד את האישה ולהורות לה את שנאמר בכותרת: את דרך הלימוד האמביוולנטית. הלימוד לטווח הארוך והלימוד הקצר. למשל: הלימוד הקצר: "הָעֵזִּי לִפְרֹץ", "אֶהֱבִי אֶת עַצְמֵךְ". הלימוד הארוך: "תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְשַּׁלְוָה בּוֹטַחַת".

אם עד היום הסתתרת בכור מחצבתך העגום, המלא תוגה וצער, הסירי את המחסום מעל פנייך (בדימוי לצעיף) וזכרי מי את: קודם כל אישה במהותה וכן גם אימא עם כל התחייבויותיה כאם ועם כל ריגשותיה כאם. וכאן היא מבקשת מעצמה ללמוד לאהוב את עצמה. כי רק מי שאוהב את עצמו ומכבד את עצמו יכול להתגבר על עצבות ודחק.

וכאן באים המשפטים: תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְשַּׁלְוָה בּוֹטַחַת תְּנִי לַחַיִּים לְהוֹבִיל אוֹתָךְ לְדֶרֶךְ מְפֻקַּחַת. ברור שהחיים זורמים בין אם נרצה או לא נרצה אך כאן יש אמירה עמוקה יותר: החיים גם כאן הם בעלי ערך אמביוולנטי.

תני לחיים הזורמים בציר הזמן (שאי-אפשר לעצור אותו) להחזיק אותך איתנה לאורך ציר האורך שלהם, וכן תני לחייך החדשים, היינו לתובנות שסיגלת לעצמך, להוביל אותך ליעד שהוא מצביע על השלווה המיוחדת לך והפיקחון שלך. ההצלחה להתגבר על צער העבר ולחיות את החיים החדשים של הערכה עצמית ויכולת לבחור את הדרך השמחה יותר המשחררת.

עכשיו היא חוזרת ומדגישה: "הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינֵי הַנְשָׁמָה". קודם דיברה על הסרת הצעיף מהעיניים, היינו השתחררות החומר, ועכשיו היא מדברת על הסרת הצעיף מהנשמה, היינו מהרוח. השחרור יהיה טוטלי חומרי ורוחני כאחד.

כאן היא רומזת גם על פגעי העבר של סיוט לילה גָּרְשִׁי הַכְּאֵב מִלֵּילוֹת הָאֵימָה, וכן דורשת מעצמה לפרוץ קדימה בנחישות וללא חת הָעֵזִּי לִפְרֹץ בְּמֵצַח נְחוּשָׁה, וכן מזכירה לעצמה את שאמרה קודם לכן: את אימא ואישה!

הָעֵזִּי לְהִשְׁתַּחְרֵר אַתְּ אִמָּא וְאִשָּׁה. קודם הקדימה את האישה לאמא שאמרה: "אַתְּ אִשָּׁה וְאִמָּא, אֶהֱבִי אֶת עַצְמֵךְ". ואילו כאן לאחר העצות שבאו היא אומרת בראש ובראשונה את אימא ואחר כך אישה: "הָעֵזִּי לְהִשְׁתַּחְרֵר אַתְּ אִמָּא וְאִשָּׁה". היינו יש לך מחויבויות כאם ואחר כך גם מחויבויות עצמיות כלפי עצמך כאישה. למשל למדי לאהוב את עצמך.

בית שלישי

הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, לִמְדִי לְשַׁחְרֵר
אַל תַּבִּיטִי לְאָחוֹר,
הַשְׁאִירִי יֵאוּשׁ מְצַמְרֵר
אֵי שָׁם פּוֹרֶשֶׂת זְרוֹעוֹתֶיהָ הַתִּקְוָה
מְחַכָּה לְבוֹאֵךְ, אַפְשֶׁרִי לָהּ לַחְדֹּר לְלִבֵּךְ
שְׂאִי רֹאשֵׁךְ, זִקְפִי קוֹמָתֵךְ אַל תְּוָּתְרִי
הַאֲמִינִי בְּעַצְמֵךְ אַל תִּפְחֲדִי, אַתְּ יְכוֹלָה
מֻתָּר לָךְ לְחַיֵּךְ לְגָרֵשׁ אֶת הַתּוּגָה.

שוב היא מתריעה וחוזרת להסיר הצעיף מהעיניים: "הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, לִמְדִי לְשַׁחְרֵר". אך כאן כסמל לשחרור. כהתחלה של לימוד איך משחררים דברים בבית. קודם הסרת הצעיף באה במגמה לפריצה מהירה היינו הד הוק - "הָסִירִי הַצָּעִיף מֵעֵינַיִךְ, הָעֵזִּי לִפְרֹץ".

כאן היא מורה לעצמך איך לנהוג - "אַל תַּבִּיטִי לְאָחוֹר", אך גם רומזת לפגעי העבר: "הַשְׁאִירִי יֵאוּשׁ מְצַמְרֵר". ובהמשך אומרת: לא אומר לך שהתקווה בהישג יד כי היא נמצאת אי-שם. אך אני יכולה לעודד אותך בכך שגם מאי שם היא פורשת זרועותיה אלייך היא מחכה ומצפה לרגע שבו תאמיני בה ותאמצי אותה. או אז היא תבוא אלייך במהרה. את צריכה שני דברים לייחל לתקווה ולדעת גם לקבל אותה!

"אֵי שָׁם פּוֹרֶשֶׂת זְרוֹעוֹתֶיהָ הַתִּקְוָה מְחַכָּה לְבוֹאֵךְ, אַפְשֶׁרִי לָהּ לַחְדֹּר לְלִבֵּךְ". ומכאן היא מעודדת עצמה בהוראות אחרונות

שְׂאִי רֹאשֵׁךְ, זִקְפִי קוֹמָתֵךְ אַל תְּוָּתְרִי
הַאֲמִינִי בְּעַצְמֵךְ אַל תִּפְחֲדִי, אַתְּ יְכוֹלָה
מֻתָּר לָךְ לְחַיֵּךְ לְגָרֵשׁ אֶת הַתּוּגָה

העצות הן ברורות חזקות ונוקבות: נשיאת הראש בגאון. ללכת בזקיפות קומה לא לוותר על הישגים שהושגו ושעוד יושגו. אמונה בעצמך וגרוש הפחד.

והמשפט המסיים - החיוך אינו טבו. מותר לחייך בדיוק כשם שמותר לגרש את התוגה. היא מקטינה את התוגה בפונט כדי למעט בערכה ולתת את התחושה לקורא שהנה התוגה הולכת ופגה.

סיכום:

שיר יפה מאוד.

מעין דו-שיח בתוך מונולוג שבו הדוברת כאילו יוצאת מעצמה ומדברת כבבואת עצמה לעצמה. היא קוראת לעצמה להקשיב לקול הקורא ומראה לה את הדרך הנכונה לצאת מאופל התוגה והייאוש ולעלות על פסי החיים היפים ללמוד לאהוב את עצמה וללמוד להתגבר על תלאות וייסורי העבר ולהתחיל לחיות. ולו רק משום שהחיים ממשיכים בין אם נרצה ובין אם לא נרצה.

תאריך:  02/12/2019   |   עודכן:  02/12/2019
חגי קמרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
תיאור המצב הפנימי בארץ שנותן עמוס גלבוע במאמר-דעה שלו "שבע הערות על המצב", ("מעריב, 28.11.19) מדויק למדי, למעט בהערה מס' 2, שבה הוא שוגה במספר נקודות מהותיות. את טיעונו הוא מנסח כך: "שדה הקרב הנכון של נתניהו, בכדי להראות שנעשה לו עוול, הוא בית המשפט. שם ולא בכיכרות, ולא על גבם של אזרחי המדינה, הוא צריך להוכיח כי "לא היה כלום" וכי מערכת אכיפת החוק נוקטת כלפיו יחס מפלה. זאת, כמובן, מתוך הנחה שיזכה למשפט הוגן." ... וזה יהיה גם המבחן הגדול של מערכת המשפט הישראלית...". עמדתו דומה לטיעונים דומים אחרים ונפוצים למדי בציבור, ולכן אבחן בעזרתה את הסוגיה כולה.
01/12/2019  |  רפי לאופרט  |   יומני בלוגרים
בשולי הכותרות: העם בחר בגנץ? האדמור מסטמר בעד היהודים ולקינוח מכתב תודה לספריית ז'רר בכר
01/12/2019  |  ציפי לידר  |   יומני בלוגרים
פיוטים וניגונים מההיסטוריה היהודית שנשכחו ואבדו, נחשפו בידי בעל תפילה תל אביבי, שלומי הוניג, שכינס חלק מהם לאלבום ייחודי "זיכרונות מגרמניה", והם זכו לעדנה ולחיים חדשים באלבום הבכורה שלו. האלבום בסגנון מוזיקה יהודית, מסורתית, קלאסית, נוצר בעקבות תווים שנמצאו במשפחתו של הוניג מודפסים באנציקלופדיה גרמנית ישנה על יהדות.
01/12/2019  |  חיים נוי  |   יומני בלוגרים
"עור עבה זאת מתנת אלוהים" (קונראד אדנאואר).
בימים אלה בהם חוגג מזל קשת, את יום ההולדת, מומלץ לכם לקרוא ולדעת כיצד ואיך אתם מתאימים/ או שלא...לשאר המזלות. אלו מכם שנולדו בשאר מזלות האש: טלה ואריה - מוזמנים גם אתם לקרוא את הכתוב, ולהקיש את הנאמר, ביחס לעצמכם.
01/12/2019  |  צילה שיר-אל  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
יורם דורי
יורם דורי
ההתמודדות על הנהגתה של מפלגת העבודה הפכה למשאל חברים האם תנועה מפוארת זו תשרוד או תפורק, תיטמא במפלגות אחרות ותיקבר בבית הקברות של ההיסטוריה יחד עם תנועות אחרות שזנחו את האידיאולוג...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
שפת השפיות חייבת להיות שפת ההידברות ויש להוריד מסדר היום שפה בוטה וגסת רוח התובעת מישראל להגיב בנוסח - "בעל הבית השתגע"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il