|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
מה חשוב לדעת על שיעורים פרטיים בישראל
מיכי קסטנבאום
חלוק מגבת לילדים

ה"דמוחרטים"

האוליגרכים - גנרלים, מהימין-מרכז-שמאל, מעורבים בימים אלה בהטוויית ה"חינוך הדמוקרטי" לחברה הישראלית, ובמיוחד לנתניהו ולליכוד כדאי להם - לגנרלים של "כחול לבן", ול"אוליגרך" של "ישראל בתנו", לשבת וללמוד כי הדמוקרטיה צריכה להתחיל בארבעת המפלגות הדיקטטוריות שעליהן הם מושלים רק אח"כ הם יוכלו להטיף על "בחירות חופשיות" ו"טוהר המידות בדמוקרטיה"
14/01/2020  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   בחירות 2020   |   תגובות
שתיו שפיר, עב"ם [צילום: תומר נויברג/פלאש 90]

אני אחרון מאלה שיצדיקו את מעלליו של נתניהו ואת בקשתו ל"חסינות". אבל כשאני שומע מי הם אלה הדורשים בשם ה"דמוקרטיה" למנוע ממנו את החסינות, ובכלל לדרוש ממנו להתפטר, "כמו בכול משטר דמוקרטי", אזי, אני מרגיש בחילה. נעזוב לרגע את אנשי השמאל ממפלגת העבודה וממרצ, שם לפחות ישנה איזושהי התנהלות דמוקרטית, אבל ברשימת "כחול לבן" נמצאת פדרציה של צבועים ושקרנים. שלושה גנרלים ואחד שחולם שהוא כזה, המחליטים לבד עבור עשרות "בובות שעווה" פוליטיות. וזה לא קורה במפלגה אחת אלא בשלוש!

כאשר הח"כים, רם בן ברק וצבי האוזר, מתווכחים ביניהם על הקרב האמיתי - על הקול הערבי או זה של הציונות הדתית, הרי שהגנרלים בני גנץ וגבי אשכנזי דופקים על השולחן, והוויכוח משתתק. בשלושת המפלגות הללו הגנרלים הודיעו לח"כים שלהם שלא יעיזו לפצות פה בתקשורת אלא אם המטה הצבאי (פלוס העיתונאי-החוגר לשעבר, מהעיתון "במחנה"...) של שלושת המפלגות יאשר להם לחייך למצלמות. והחיילים - ח"כים נשמעים להם ועוברים ל"דום שתיקה", שהרי אחרת אם הם לא יהיו חיילים טובים וממושמעים ואז בטח לא יהיו ח"כים.

ויש עוד פה גדול ומצפצף ושמו איווט ליברמן, שמחול ה"דמוקרטיה" בפיו ושרביט הדיקטטורה בידו. האיש הזה נולד וחונך בדיקטטורה החשוכה ביותר בעולם, וקרוב לעשרים שנה שהוא מנהל בעבועה כזו ששמה "מפלגת ישראל בתינו". כשמבול החקירות ניתח בעבר על ראשו הרי שליברמן לא התפטר, לא מהממשלה ולא מהפרלמנט. את הליכוד הוא עזב בין השאר משום שהדמוקרטיה לא התאימה לו. שם נבחרים להיות ח"כים ושרים אבל הוא אוהב לבחור ח"כים ושרים לבדו. כשהמשטרה עצרה עשרות מחברי "ישראל בתנו", כולל שרים וסגני שרים, בפרשיות שחיתות איומות, הוא לא לקח שום אחריות על עצמו כיו"ר המפלגה, למרות שהיה ונותר שליט בלעדי שם, עד עצם היום הזה.

לפני כשבועיים בלבד עמד נתניהו לבחירות דמוקרטיות בליכוד אבל אצל יאיר לפיד הוא "ביטח" את עצמו ב"יש עתיד" לעולמים וכך החרו אחריו "בני גנץ מ"כחול לבן" ובוגי יעלון מהמפלגה הקיקיונית שהקים. ואילו גבי אשכנזי אפילו את זה הוא לא צריך - להבטיח את עצמו שוב ושוב בפוליטיקה, את זה כבר עושים בשבילו אחרים, כמו שבעבר גם העניקו שמות על שמו לרחובות ערים. ואילו ליברמן, מאז שפרש מהליכוד, הוא חזר ל"דמוקרטיה העממית", ששררה בארץ הולדתו לשעבר, בבריה"מ ההיסטורית. אז באמת, שחבורת הכזבים והצבועים הזו לא תלמד אותנו, כאזרחים, מהי דמוקרטיה, ומהן "בחירות חופשיות".

הסתיו חלף, עבר לו

סתיו שפיר, מאז היבחרותה לפרלמנט הישראלי, הינה בבחינת עב"ם עם גאווה של מנקת ארובות. היא הגיעה בגיל צעיר, כאשת תקשורת קטנה ונשכחת, לפרלמנט הישראלי על גב מחאת בננות של "פורים שפיל". גם "כרטיס הכניסה" שלה לפרלמנט דאז בא על חשבון "משבצת נשיותה" ולא על-פי כוחה וכישוריה. במפלגת העבודה, שם נחתה, היא הייתה חסרת ניסיון וכול ההתבלטות שלה הייתה מפרי של צעקות ואנדרלמוסיה ולא בשל מעשייה או בשל עבודת השטח האמיתית שלה. כמו שאומרים, "הלך לה קלף", אבל מה שהיה טוב לה בין 2013 ל-2019 הסתיים ב-2020. הא חשבה שהנה, הנה היא תהיה מחר או מחרתיים יו"ר העבודה, או לחלופין בעלת הבית במרצ.

אבל מישהו במרצ (ואולי זו הייתה דווקא מישהי...) החליט/ה לעשות לזה סוף. לאחר הבחירות האחרונות הבינו במרצ שהגב' הזו היא רק מקור לסכסוכים, לצרות ועם אפס כוח אלקטוראלי וארגוני. מה ששפיר לא הבינה היה שבמרצ לא חסרות נשים ל"משבצת" המיוחדת לכך. הרעיון הילדותי - "לחזור הביתה", למפלגת העבודה, התגלה כהזוי, כי גם למפלגה זו לא חסרות נשים ב"משבצת" ממנה נסקה שפיר, וגם שם הם נשמו לרווחה מבריחתה בבחירות האחרונות, לבועה ששמה "המחנה הדמוקרטי". ה"פיקציה" ששמה ה"מפלגה הירוקה" לא תוכל לתת לה אפילו רבע מנדט אלקטוראלי ולכן טוב תעשה אם תפרוש לביתה ותתחיל לכתוב זיכרונות, שמתחילים בשדרות רוטשילד בתל אביב, ונגמרים ביום שאחרי הבחירות האחרונות.

למרות הצעד הנכון של מרצ בעניין שפיר, הם היו צריכים ללכת צעד אחד קדימה יותר. נכון אומנם שיאיר גולן, סגן הרמטכ"ל לשעבר, הוא איש נעים הליכות ולא עוד "פיל בחנות חרסינה" כסתיו שפיר אבל גם הוא נטל אלקטוראלי ללא שום כוח בשטח. הגימיק בהקמת ה"מחנה הדמוקרטי" היה בעיקר בחזרתו של אהוד ברק, אבל לאחר הבחירות האחרונות הסתבר שכול הקבוצה הזו, בראשות הגנרלים ברק וגולן, לא הייתה שווה יותר ממנדט אחד. במקרה כזה צריכים היו לחשוב במרצ באופן קר על העתיד האלקטוראלי שלהם.

צודק בטענותיו ח"כ לשעבר של מרצ - עיסאווי פרג', כי בהעמידם באיחוד של העבודה עם מרצ, את פרג' במקום ה-11, הם בעצם מבריחים מעצמם קהל ערבי נאמן, שבשתי המערכות האחרונות הוא זה שקבע כי מרצ, ואח"כ ה"מחנה הדמוקרטי", לא ייעלמו מהנוף הפרלמנטארי הישראלי. ייתכן שעיסאווי פועל וטוען מתוך ראייה אישית ולאומית, בטענותיו נגד חבריו במרצ, אבל במישור ההשכלתני והפוליטי הוא בהחלט צודק.

ליאיר גולן, ללא אהוד ברק, אין שום יכולת אלקטוראלית, ואילו הציבור הערבי, עם גנרל ברשימת איחוד השמאל וללא עיסאווי במקום ריאלי, יברח ל"רשימה הערבית המשותפת". ויתכן ש"לרשימה בערבית המשותפת" יברחו לא מעט יהודים מהשמאל, שגנרל כגולן, בתוספת התדמית הלאומנית של "גשר", מסמלים עבורו את ה"קו האדום" שהם מוכנים להתפשר רעיונית, כאשר הם הולכים לקלפי. גם עמיר פרץ היה צריך להבין שבין אשת נאמנותו - רויטל סוויד האנונימית הוותיקה, לבין עיסאווי, הרי שהאחרון היה שווה הרבה יותר אילו הוא היה צונח למקום העשירי ברשימה ולא אותה גב' סוויד.

לאחר 36 שנה חזר המער"ך, דהיינו מפלגת העבודה ומפ"ם, לתפקד פוליטית, אך המינון הרבה יותר נמוך וירוד ועם תקוות פוליטיות הרבה יותר צנועות בלשון המעטה. מסוף שנות השישים של המאה העשרים, ועד שנת 1984, התקיים ה"בלוק הטכני" של מפלגת העבודה הלאומית והממלכתית עם מפ"ם הפרו קומוניסטית לשעבר, שהייתה מהולה בציונות. בשנת 1984, לאחר הקמת "ממשלת האיחוד הלאומי" של שמיר ופרס, נפרדה מפ"ם מהמער"ך הזה. כל אחד הלך לדרכו.

מפלגת העבודה נותרה עם הליכוד בקואליציה ואילו מפ"ם הפכה לאחד משלושת שותפי מפלגת מרצ לעתיד. הן נפגשו רק בקואליציות של רבין וברק. הפעם הם חזרו לתפקד כ"גוש טכני" אבל בבחינת "אם לא יהיו תלויים זה בזה הם כבר יהיו תלויים זה לצד זה". עמיר פרץ נכשל בהבאת דמויות פוליטיות מרכזיות כדי לשמור את מפלגת העבודה ככוח מרכזי עולה. ייתכן שהוא לא עשה מספיק כדי לצרף אליו את מי שהייתה "חבל ההצלה" שלו בשנת 2013, את ציפי לבני, שאפילו הפכה אותו לשר, באותם ימים שלאחר התרסקותו הפוליטית, שהייתה כמעט ודאית.

החיבור הזה - בשמאל, לא יביא אפילו את האחד עשר מנדטים ששתי המפלגות הללו קיבלו בבחירות האחרונות. ככה זה כשמתחברים. הכוח אינו גדל אלא קטן, כי מימין ומשמאל ישנם לא מרוצים שבורחים ימינה או שמאלה, או שפשוט נשארים בבית. ככה זה קרה ל"איחוד הימין" בבחירות האחרונות, ככה זה קרה בעבר לליכוד ול"ישראל בתנו" בשנת 2013 וככה זה כנראה יקרה למפלגת העבודה ולמרצ, במיוחד לאור שיברחו אנשי שמאל וערבים, מחד-גיסא, ומאידך-גיסא תהיה גם הבריחה צפויה של האגף הימני במפלגת העבודה.

אורלי שבה הביתה

אורלי לוי-אבקסיס היא סתיו שפיר בריבוע ואולי אף יותר אך מתוחכמת פי אלף. בעבר היא "פילטרטה" עם מרצ להצטרפות לפוליטיקה עד שדייג ימני-קיצוני ששמו איווט ליברמן העלה אותה על סירת "ישראל בתנו". היא הייתה המשבצת הישראלית-מזרחית של המפלגה העדתית-לאומית של מהגרי חבר העמים. הרעיונות של מרצ בתחום השלום, כמובן שאינם עולים עם הלאומנות השדופה של ליברמן ושל קהלו ממזרח אירופה ולכן היא טיפלה רק ב"עניינים חברתיים" כ"בובת ברבי" פוליטית חד-כיוונית.

לימים, כשליברמן לא מינה אותה לשרה הרי שהיא פרשה מהמפלגה, שבכלל המציאה אותה (שהרי באיזו מפלגה אחרת היא הייתה מגיעה בכלל לרשימת המועמדים הריאליים לפרלמנט ?...), וכמובן שהיא לא החזירה את המנדט למפלגה, כמו שמתבקש מפורש ההופך עורו ומשנה את חברבורותיו. אט, אט החלו להתגלות דעותיה האמיתיות ובמיוחד מתומכיה בפרלמנט, כמו שלי יחצימיוביץ ודב חינין למשל. היא הקימה רשימה עצמאית למועד הראשון של בחירות 2019 וקראה למפלגה הזו בשם מפלגתו של אביה: גשר.

היא ליקטה, באופן הרחוק מדמוקרטיה, את מועמדיה, בשיטה האוליגרכית שלמדה מליברמן, כשליקט אותה בשעתו. חברי מפלגתה היו בדיוק כמותה. אלה היו אנשי שמאל מזרחיים המסתירים את דעותיהם המדיניות מהשמאל כדי לגנוב קולות מהימין. היא התרפסה בפני אוליגרך אחר - בני גנץ שמו, אבל שותפיו האוליגרכים סרבו לקבלה וכך שכול הקולות שקבלה במועד א' של 2019 נפלו לפח, והיא נותרה מחוץ לפרלמנט. לקראת מועד ב' היא התחברה למפלגת העבודה, אבל לא כמי שמתמודדת דמוקרטית בתוכה, אלא כמשוריינת יחד עם חבריה.

גם כאן היא הסתירה את עמדותיה היוניות כדי להמשיך לנסות לגנוב קולות מהליכוד. החיבור לפרץ ולעבודה לא הביא לשניים מזור רב ולקראת מועד ג' היא שבה הביתה - למרצ, ממנה ברחה לפני שעלתה על הסירה הלאומנית של ליברמן. מי שמנסה להשוות את הגב' הזו לאביה פשוט עיניו אינם בראשו. דוד לו אומנם הקים את "גשר" אבל תנועתו הייתה תנועת ימין שחזרה לליכוד בבחירות 1996 ואשר אנשיו היו אנשי ימין עם דעות מדיניות ברורות ולא על-פי גניבת הדעת.

בשנת 1999 אומנם חבר דוד לוי לעבודה אבל אז מפלגת העבודה הייתה ימינה יותר מלקט אנשי השמאל של היום, וגם שם שמר לוי על עמדות עצמאיות, ובמיוחד במדיניות החוץ והביטחון, עד שפרש עקב כך מהחיבור לעבודה. ולוי ידע לחזור לליכוד ולא התבייש לומר שטעה בחיבור לעבודה. לדוד לוי היו תומכים רבים והיה לו מחנה ברור מבחינת ההשקפות החברתיות והמדיניות שלו. לוי לא "חיזר" על פתחי פוליטיקאים כדי לשרוד פוליטית אלא הם חיזרו על פתחיו. מעניין יהיה לשמוע את הגב' הזו בענייני הפלשתינים והמלחמות בעזה ובצפון, לאחר שכול ימייה הפוליטיים היא מעולם לא שמיעה את קולה בנושאים הללו, משום שאז היו מבינים בוחריה, והאוליגרך שלה מיהי באמת, כ"סוס טרויאני".

תאריך:  14/01/2020   |   עודכן:  14/01/2020
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ה"דמוחרטים"
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שמחה חן
14/01/20 15:48
 
שושנה ד.
14/01/20 17:17
2
יאיר4
15/01/20 23:53
3
קורא
18/01/20 21:02
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2020
נטיית הלב היא לחשוב הווה. גם על העתיד. מה שיש - יהיה. כמו שהתגוששו אתמול - יתגוששו מחר. אך נראה לי כי מותר להתכונן לשינויים.
14/01/2020  |  יצחק מאיר  |   יומני בלוגרים
סופית: ראשי מפלגת הימין החדש, נפתלי בנט ואיילת שקד, חתמו (יום ג׳, 14.1.2020) עם יו״ר האיחוד הלאומי, השר בצלאל סמוטריץ׳, על ריצה משותפת בבחירות הקרובות. ההסכם שנחתם משאיר דלת פתוחה לצירוף גם למפלגת הבית היהודי.
14/01/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בסביבת ראש הממשלה מפעילים לחצים על יו"ר הכנסת, יולי אדלשטיין, לעכב ולמנוע את כינוס מליאת הכנסת. המליאה אמורה להתכנס לצורך אישור הקמת ועדת הכנסת, על-פי החלטת הוועדה המסדרת שהתכנסה היום לפני הצהריים.
13/01/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
הוועדה המסדרת בראשות חבר הכנסת אבי ניסנקורן אישרה (יום ב', 13.1.20) את הקמת הוועדות הקבועות, בהן ועדת הכנסת שתבחן את בקשת החסינות של ראש הממשלה בנימין נתניהו. בתום דיון סוער אושר המהלך ברוב של 16 חברי כנסת תומכים מול חמישה מתנגדים. בתוך כך, נתניהו יכנס מחר את ראשי גוש הימין בעקבות ההתפתחויות.
13/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
לאחר שנכשל המו"מ מול הימין החדש, צפויה (יום ב', 13.1.20) מפלגת האיחוד הלאומי בראשות בצלאל סמוטריץ' להודיע על חתימה על הסכם להתמודד ברשימה אחת עם הבית היהודי בראשות רפי פרץ ועוצמה יהודית בראשות איתמר בן-גביר.
13/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   בחירות 2020  /  מי ומי  
ועדת הכנסת תוכל לדון בחסינות ללא אישור אדלשטיין  /  מירב ארד
העבודה-גשר ומרצ החליטו על ריצה משותפת  /  מירב ארד
לוי אבקסיס: החיבור עם מרצ - טכני  /  איציק וולף
דרוש מנהיג  /  ציפורה בראבי
ביבי נגד הדין  /  דן מרגלית
צבועים, נמאסתם!  /  ד"ר רון בריימן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי הוא הסוכן המדיני היעיל ביותר של אירן אף שאינו עושה זאת במודע ובמתכוון חלילה    הוא הסוכן הפוליטי של טראמפ נגד המפלגה הדמוקרטית במודע
יוסף אורן
יוסף אורן
אני בטוח ששופטי הפרס בחרו את הספרון "החזאית" כספר הטוב ביותר מאלה שהוגשו לעיונם בשנת 2022, אך גם הטוב מכולם באותה שנה לא היה כנראה מספיק טוב כדי להיבחר כראוי לפרס ברנר
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הרבה זמן כבר לא חוויתי פער גדול כל כך בין המציאות לסיקור המעוות שלה בתקשורת הישראלית    צר לי לקלקל למחרחרי הריב והמחלוקת, אבל מה לעשות, פשוט הייתי שם וזה היה הרבה פחות דרמטי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il