|   15:07:40
דלג
  אליהו קאופמן  
רב אורתודוכסי, סופר ועיתונאי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
המדריך המלא להלבנת שיניים

פוליטיקה בצל הקורונה

הפלונטר הפוליטי בישראל היה יכול להיות מעניין ולגיטימי אלמלא היינו בסכנת הקורונה האיומה אבל מסתבר שהפוליטיקאים בישראל אינם מפנימים את צורך השעה ומעל לכול אינני יודע אם אנחנו צריכים לצחוק או לבכות למראה הברית המשונה והיותר ממוזרה של "הרשימה הערבית המשותפת" עם מי שחפץ לגרש את ערביי ישראל לאוטונומיה הפלשתינית, וללא זכויות, עם איווט ליברמן והפיקציה שלו ששמה "ישראל בתינו"
26/03/2020  |   אליהו קאופמן   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
שילובים תמוהים [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]

מה שמתחולל בפוליטיקה הישראלית - בצל המלחמה נגד הקורונה, הוא יותר בוטה ממה שהמילה שערורייה יכולה להביע. בישראל, להבדיל ממדינות דמוקראטיות נורמאליות, ישנו מצב פוליטי בעייתי יותר. הקורונה האיומה תפסה אותנו לאחר שלוש מערכות בחירות שנותרו ללא הכרעה, ואשר הבחירות האחרונות היו ממש בתחילתה של המגיפה הקשה הזו. בישראל, להבדיל מאירופה או מיבשות אחרות, אין משילות ואין גם הכרעה פוליטית ברורה למשילות של מפלגה זו או אחרת.

כל הניתוח הזה טוב ונכון תיאורטית, אבל למעשה במלחמה עם מחלה קשה אין מקום לניתוחים פוליטיים עקרים משום שמבחינת הבעיות נראה כאן שהמבוי הסתום רק יגדל. גם הנשיא הישראלי - אלמנט ללא כוח ממשי, כבר מזמן לא נמצא בתמונה. ומהפלונטר הזה מגיחה ביקורתו של מבקר המדינה, המבקר קשות את חוסר ההכנה לקרב עם הקורונה. במקום למצוא דרך לפסק זמן פוליטי ולהבראה מהקורונה הרי שכולם מתבצרים בעמדותיהם ומי ישורנו מה תהיה התוצאה.

משחקי כוח על חשבון בריאות הציבור

המשרד היחיד בכול משרדי הממשלה שמחייב איש מקצוע אמיתי, כשר, הוא משרד הבריאות. ללא רופא בראשות המשרד הרי שהשר יהפוך לבובה מרקדת. מאז הקמת המדינה נדמה לי שרק רופא אחד עמד בראש המשרד הזה - ד"ר אפרים סנה, איש מפלגת העבודה. לציבור החרדי ישנם ראשי רפואה גדולים ואדירים, שחלק מהם בכלל לא הגיעו מהאקדמיה, אבל ההתמנות במפלגות החרדיות לתפקידי שרים וסגני שרים רחוקה מלמנות שם אדם מקצועי באמת לתפקיד שר, וכך הגענו במשרד הבריאות למצב שיעקב נח ליצמן הוא שר הבריאות, שלמעשה הייתי טוען שהמשבצת המתאימה לו היא "משבצת הקוריוז".

אם זה היה קורה במשרד כמו איכות הסביבה הרי שהבדיחה ששמה ליצמן הייתה יכולה להיות משעשת אבל פיקוח נפש איננו מקום להעברת בדיחות. לא פלא הוא שמנכ"ל משרד הבריאות משדר בינוניות ומטה, אבל על כתפיו העומס הרפואי מוטל. ולא פלא הוא שראש הממשלה, המטופל בבעיות רבות אחרות, כולל בעיותיו האישיות, צריך לעמוד גם בראש המשרד החשוב הזה ברגעי המשבר. נכון היה להקים בימים אלה ועדה נגד הקורונה מכול קצווי המפה הפוליטית. הנגיף איננו מבדיל בין חילוני לדתי ובין ציוני לאנטי ציוני או בין יהודי לערבי. אבל הפוליטיקאים הישראלים מושכים לכול הכיוונים חוץ מלאיחוד נגד הנגיף. ייתכן שהמזל שיחק לנתניהו ומשפטו נדחה בגלל המחלה הזו אבל אני בטוח שהוא לא תכנן את העניין, כמו שהאופוזיציה מציגה.

ייתכן מאוד שנתניהו, על-רקע האישומים שלו, אומנם צריך להתפטר ולתת לליכוד לבחור מנהיג חדש, שעימו יהיה קל יותר לאופוזיציה לתמרן, אבל בעת שהקורונה מחכה לכול אחד מאיתנו בפינה הרי שאי-אפשר להרשות לעצמינו את הלוקסוס של בחירת ראש ממשלה חדש ועריכת חפיפה בינו לבין נתניהו. פוליטיקה בריאה הייתה דוחה את המעבר הזה לאחר שסכנת הקורונה הייתה מצטמצמת למינימום. ייתכן בהחלט שהגיע הזמן גם לקצוב מספר קדנציות שראש ממשלה יכול לכהן, שהרי יותר מדי קדנציות של משילות פירושן הוא סיאוב ושחיתות.

אבל מנגד מי שרוצה לקשוט את האחרים צריך קודם כל לקשוט את עצמו. שתי רשימות פוליטיות רוצות לקשוט את מספר הקדנציות של ראש הממשלה בישראל אבל ראשי אותן רשימות מעולם לא חשבו לקשוט את עצמם. כך למשל איווט ליברמן הוא המנהיג האבסולוטי במפלגתו האישית עוד לפני שפוטין עלה לשלטון ברוסיה והלך בדרכו. כך גם יאיר לפיד, שמאריך את כהונתו ללא שום סממן של בחירה דמוקרטית, ובדרכו הלכו עמיתיו: בני גנץ, בוגי יעלון וגבי אשכנזי. לכאלה אנשים

קשה לי להאמין שהם חפצים ב"טובת הציבור" וב"דמוקרטיה אמיתית". אומרים שכלב רעב מסוכן יותר מכלב שבע - זהו ההבדל בין הליכוד ומפלגות הלווין שלו, לבין "כחול-לבן" ו"לוויניה". הייתי מציע לאופוזיציה, שאולי בנתיים הפכה לקואליציה, לנסות למצוא את הדרך עם הליכוד ולוויניו ל"ממשלת חרום" עד עבור זעם הקורונה. גם לליכוד הייתי מציע לא להחרים בממשלה כזו את נציגי הציבור הערבי. כמו שלערבים אין יכולת להחליט עבור הציבור היהודי למי יצביעו כך גם לימין הישראלי אין זכות ויכולת לקבוע לציבור הערבי מי יהיו נציגיו. מצב החרום כיום חייב להיות הפשרה של תוצאות הבחירות.

הטעות של "הרשימה הערבית המשותפת"

אבל מה שמוזר בעיני היא ההליכה המשותפת של "הרשימה הערבית המשותפת" עם אביגדור ליברמן ועם הפיקציה שלו, הנקראת "ישראל בתינו". איימן עודה מוליך את "הרשימה הערבית המשותפת" ואת הציבור הערבי כולו לעברי פי פחת חדש לכול הציבור הערבי, בפוליטיקה הכיתתית שלו. השילוב המוזר בין "הרשימה המשותפת" ל"ישראל ביתנו" הוא יותר מסוריאליסטי. על הציבור הערבי להבין שליברמן הוא "דוברמן" מסוכן שיודע לנשוך כל אחד - חוץ מאת עצמו ואת הציבור הסלאבי בישראל, אבל יותר מכול הוא ימשיך לנשוך את הציבור הערבי.

האיש הזה הרבה יותר מסוכן לערבים מאשר נתניהו. ליברמן היה זה שהציע להעביר את ה"משולש" לפלשתין הלא עצמאית וללא זכויות ואילו דווקא נתניהו היה זה שפסל את הפתרון הזה, למרות שהפתרון הזה הופיע כאפשרות ב"תוכנית המאה" של טראמפ. ליברמן היה זה ששלל זכויות לערבים כקבוצה אתנית. ליברמן היה זה שישב במפלגה משותפת עם רחבעם זאבי המנוח, שדגלה רשמית בטרנספר של כל הערבים מכול שטחי ארץ ישראל. אבל במצב הפוליטי שנוצר הרי שאיימן עודה מפיח בקרב הערבים את התקווה שגנץ וחבריו ירסנו את ליברמן. התרגיל של גנץ וליברמן הוא לגרום להתפטרותו של נתניהו ואח"כ להקים ממשלת אחדות עם הליכוד, שבראשו יעמוד כבר מישהו אחר.

דקה אח"כ יטיסו הגנרלים הלאומנים של "כחול לבן", יחד עם החוגר לשעבר, יאיר לפיד, את ה"רשימה הערבית המשותפת" לספסלי האופוזיציה וגם העבודה ומרצ לא יושיעו אותם. מתוך ממשלת האחדות הזו ינקמו אנשי הליכוד בסקטור הערבי ואילו יעלון, האוזר, הנדל, טרופר, לפיד וחבורתם ינעצו בארון הערבי את המסמר האחרון. אבל חשיבתו של איימן עודה איננה פאן ערבית אלא רעיונית-שמאלנית. עודה חפץ לחבור ל"כחול-לבן" בכול מחיר כדי שיחד עימה ועם העבודה ומרצ יהפכו את ישראל למדינה מערבית אנטי דתית על-פי חלומותיו השמאלניים, שהינם כבר היסטוריה עגומה.

עודה עצמו, הלוחם נגד גזענות, הוא לא פחות גזען כשהוא מתחבר בעמדותיו נגד ההשקפה החרדית או נגד המזרחיים היהודים. כך למשל הוא קבע את עמדתו החיובית ביחס לברית פוליטית עם הרפורמים והקונסרבטיביים ומסרב להיפגש עם גורמי שלום יהודיים שאינם שמאל. את זאת הוא עשה בארץ וגם בארה"ב. עודה שותף להתקפות האנטי אורתודוקסיות-יהודיות שמנהלים הרפורמים והקונסרבטיביים, ומהם הוא מקבל הוראות בענייני דת ומדינה. גם בנאומו בפרלמנט השבוע הוא לא הסתיר את גזענותו האנטי מזרחית-יהודית, כאשר תקף את מירי רגב - שרת התרבות, על כך שהיא בורה ואיננה יודעת מיהו צ'כוב.

את רגב היה יכול עודה לתקוף בנושאים ערביים אבל הוא בחר לתקוף אותה דווקא מנקודת הגזענות היהירה של ה"אליתא" החילונית-לבנה נגד היהדות המזרחית. בעמדתו זו נושק עודה לכול אותם מבחני ידע גזעניים בישראל שהדירו (במסווה "פסיכומטרי") עשרות שנים מתלמידים מעולים יהודים מהמזרח רק משום שלא ידעו מהם מושגי הפולקלור המערביים. עודה הוא בור ועם הארץ בסוציולוגיה משום שהמילה "תרבות" פירושה נורמות וערכים ואילו מה שהוא מגמגם כ"תרבות" אינו אלא פולקלור שאין לו חשיבות של אינטלקט אלא תחום התעניינות בלבד. לא פלא שעודה עומד על עמדה זו משום שגם בסקטור הערבי הוא בז לתרבות המוסלמית ולפשוטי העם שם, וכ"אחמדי" הרי שהוא שייך לפלג באיסלאם שהוא מוקצה מחמת מיאוס.

לעודה יש גם מטרה להיות ממונה כשר, שזהו חלום באיספמיה. אילו ה"רשימה המשותפת" הייתה נוהגת בחוכמה הרי שהיא הייתה מעמידה לגנץ את האולטימטום לא להיות שותפה עם "ישראל ביתנו", ובמיוחד כשהאחרונים הולכים לקבל את ראשות ועדת החוץ והביטחון ומשם לנהוג בקיצוניות אנטי ערבית ואנטי פלשתינית. מנגד, במצב הקיים יכולים ראשי ה"רשימה הערבית המשותפת" להעמיד לליכוד מספר תנאים וביניהם ביטול חוקים מהעבר תמורת הימנעותם. החבירה שלהם למי שחוקק את "חוק המואזין" ומי שחפץ להיות הראשון להוציאם מחוץ למדינה, עוד תתגלה בקרוב כטעות היסטורית שהרחוב הערבי עלול לנטוש את הרשימה הזו בשל כך, כפי שהוא עשה כבר במועד א' של בחירות 2019.

תאריך:  26/03/2020   |   עודכן:  26/03/2020
אליהו קאופמן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
חברת דואר ישראל יוצאת היום (ה') בשיתוף פעולה ראשון מסוגו עם הביטוח הלאומי והמשרד לשוויון חברתי, במסגרתו החודש יועברו קצבאות הביטוח הלאומי לעשרות אלפי אזרחים ותיקים, בעלי חשבון בבנק הדואר, באמצעות כרטיס נטען של מאסטרקארד, שיגיע אליהם עד הבית ללא עלות. המהלך אשר אושר על-ידי משרד התקשורת, יאפשר לאזרחים ותיקים, שחלקם נמצאים באוכלוסיית סיכון ומנועים בימים אלה לצאת מבתיהם, לקבל את הקצבה אליהם. חלוקת הכרטיסים תחל היום ותימשך בימים הקרובים. יש לציין עוד שסניפי הדואר מחר יום ו' יהיו סגורים, והציבור מתבקש לא להגיע מחר. חלוקת כלל הקצבאות תתבצע ביום א' הקרוב 29/3. ביום זה יתוגברו סניפי הדואר ויהיו פתוחים עד השעה 18:00. ניתן לקבל את הקצבאות גם בימים שלאחר מכן.
26/03/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
התעשיה האוירית עברה בשנת 2019 את רף 4 מיליארד הדולרים בהכנסותיה השנתיות ועברה מהפסד של 44 מיליון דולר בשנת 2018 לרווח נקי של 90 מיליון דולר. כך עולה מדוחות החברה שהוגשו (יום ה', 26.3.20) לבורסה.
26/03/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים, שהציקו לי, או עניינו אותי והפעם - שיר אופטימי, טוהר ממוקשים, הסתה, אורוול מחייך, שיעור בכלכלה, הוּצא מהקשרו, עד יעבור זעם ופסח על סִפנו חודש טוב רבי יהושע אומר: "בניסן נגאלו, בניסן עתידין ליגאל" (תלמוד בבלי, מסכת ראש השנה, דף י"א, עמ' א')
"אחרי הכל הרי פרלמנט ריבוני וחופשי, שנבחר בדרך הוגנת במשטר המעניק זכות בחירה לכל, שידו משגת להדיח את הממשלה בכל יום, אלא שהוא גאה לתמוך בה בימים הקודרים ביותר, היה אחת הנקודות השנויות במחלוקת עם האויב. הפרלמנט ניצח". דבריו של וינסטון צ'רצ'יל על ניהולה של בריטניה בזמן מלחמת העולם השנייה, בהסבירו מדוע דאג עד מאוד לבטחונם של חברי הפרלמנט בעת ההפצצות הגרמניות הכבדות על לונדון.
26/03/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
מנכ"ל משרד הבריאות, משה בר סימן טוב, אמר (יום ה', 26.3.20) כי לרשות מדינת ישראל עומדות 2,864 מכונות הנשמה. "יש לנו במלאי יותר מ-1,500 מכונות הנשמה שמישות וזמינות. יהיו 900-800 מכונות מהצבא שאני מקווה שיהיו זמינות, ויש עוד 70 במגזר הפרטי ונשתמש גם בהן. סה"כ יעמדו לרשותנו בזמן הקרוב 2,864 מכונות" אמר בר סימן טוב בדיון בוועדת הקורונה בכנסת. עוד ציין כי "יש עוד אלפי הזמנות שזמן ההגעה שלהן לא ידוע. פלוס ייצור מקומי של עוד כמה מאות". בר סימן טוב הציג את הנתון בהתייחסות לדוח מרכז המחקר של הכנסת שהוצג בוועדה ולפיו למדינה 1,437 מכונות הנשמה פנויות מתוך 2,173 מכשירי הנשמה. כשליש בשימוש, עוד 28 לא תקינים.
26/03/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
כשלושה שבועות לאחר סיום מלחמת ששת הימים, הסתערו עשרות תושבים ערבים מרצועת עזה על מחנה מחסני האספקה והמזון שהיה שייך לכוח האו"ם
ציפי לידר
ציפי לידר
למרבה האירוניה, בתו של פרעה היא שהצילה אותו ובסופו של דבר פרעה בכבודו ובעצמו גידל את משה בארמונו, וסלל את הדרך לגאולה    האדם חושב, והאלוקים צוחק
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il