|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

"ציר הרשע" על הכוונת

למרות המצב הכלכלי הקשה באירן ומגיפת הקורונה, היא ממשיכה לנסות ולהדק את הטבעת סביב ישראל באמצעות "ציר הרשע" שהיא עומדת בראשו. ישראל ממשיכה בפעילות גלויה וחשאית נגד "ציר הרשע", גורם בכיר הבקי במזה"ת מעריך כי המלחמה החשאית של ישראל תסלים בחודשים הקרובים אך לא תביא למלחמה אזורית
08/07/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
[צילום: מתוך הטלוויזיה האירנית]

בחודשים האחרונים גוברת הסכנה לישראל מכיוון "ציר הרשע" שאותו מובילה אירן, על-פי גורמים ביטחוניים בכירים, חיסולו של הגנרל קאסם סולימאני היה אירוע חשוב אך הוא לא עצר את תוכניות שלטון ההיאתולות בטהרן להשיג את ההגמוניה האירנית במזרח התיכון. אירן ממשיכה במרוץ להשגת פצצה גרעינית באמצעות העשרת אורניום, גם ההתבססות הצבאית שלה בסוריה נמשכת, היא ביצעה כמה שינויים בפריסת הכוחות הנאמנים שלה אך אין בכוונתה לסגת מסוריה למרות ההתקפות הצבאיות של ישראל על היעדים האירניים בסוריה.

גם בעירק היא ממשיכה להפעיל לחצים על צבא ארה"ב לסגת מהמדינה, ראש הממשלה העירקי החדש מוצטפא כאט'מי לא הצליח לרסן את פעילות מליציות "אלחשד א-שעבי" הפרו אירניות שממשיכות לתקוף יעדים אמריקנים בעירק, ב-8 ביולי נרצח ביריות בבגדד הפרשן העירקי הידוע הישאם אלהאשמי לאחר שמתח ביקורת חריפה על פעילי המליציות האלה וכינה אותם בראיון שהעניק לערוץ "אלחורה" במילים "פורעי חוק וטרוריסטים". רבים בעירק רואים בחיסול הזה מסר אירני שמופנה לראש הממשלה כאט'מי שלא לנסות לפרק את המליציות האלה מנשקן.

אירן נאלצה לקצץ משמעותית בסיוע הכספי למליציות "אלחשד א-שעבי" בגלל המשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה אך פעילותן האנטי אמריקנית נמשכת. גם ארגון חיזבאללה בלבנון ממשיך בפרויקט הטילים המדויקים בסיוע אירן כדי לשפר את יכולת הפגיעה המדויקת ביעדים בישראל. ישראל ממשיכה בפעולות הגלויות והחשאיות שלה נגד "ציר הרשע" והיא נמצאת במרוץ נגד הזמן למנוע או לעכב את היכולות הצבאיות של אירן ושלוחותיה במזרח התיכון.

הפיצוצים המסתוריים באירן

ישראל לא אישרה את אחריותה לכמה מהפיצוצים המסתוריים שהתרחשו באירן בשבוע החולף, היא שמרה על עמימות רשמית אך באותה העת היא לא הכחישה את הפרסומים בישראל ובתקשורת הזרה כי היא האחראית להם, הרושם שנוצר הוא כי הייתה כאן כוונה להעביר מסר ל "ציר הרשע" במזרח התיכון שבראשותו עומדת אירן, מיותר לציין כי לפיצוצים האלה יש השפעה מורלית חשובה על התושבים באירן.

הערכת המצב המודיעינית של ישראל היא כי אירן נושכת שפתיים ואיננה מעוניינת כרגע בשום עימות צבאי עם ארה"ב וישראל לפני חודש נובמבר שבו יתקיימו הבחירות לנשיאות בארה"ב. האירנים מקווים מאוד כי סופו הפוליטי של הנשיא טראמפ מתקרב, שהוא יפסיד בבחירות והנשיא החדש ג'ו ביידן יבטל חלק מהסנקציות החמורות שהוטלו עליהם ואולי אף ירצה לחזור להסכם הגרעין שהנשיא טראמפ נסוג ממנו לפני כשנתיים. הנהגת ההיאטולות איננה רוצה לעשות טעויות לפני חודש נובמבר, אירן נמצאת בתוך משבר כלכלי-חברתי-פוליטי חמור שאליו יש להוסיף גם את מגיפת הקורונה שהיכתה במדינה.

ההנהגה האירנית חוששת כי כל התקפה על מטרות אמריקניות או ישראליות תיתן לנשיא טראמפ הזדמנות להכות בחוזקה באירן כדי לשפר את מצבו הפוליטי לקראת הבחירות לנשיאות, לכן היא מתאפקת וכנראה גם מרסנת את שלוחותיה בסוריה, עירק, תימן ורצועת עזה. מבחינת ישראל יש כאן "חלון הזדמנויות פתוח" עד לחודש נובמבר המאפשר לפעול נגד הסכנות שמציב "ציר הרשע" על ביטחון ישראל:
המרוץ להשגת פצצת גרעין באירן, המשך ההתבססות הצבאית של אירן בסוריה והשלמת פרויקט הטילים המדויקים של ארגון חיזבאללה בלבנון.

על-פי גורמי ביטחון, נוצרה כעת הזדמנות טובה לנסות ולערער את יציבות המשטר האירני, לעודד את האופוזיציה ולהציג את המשטר האירני כחלש בעיני בני עמו.
אם אכן ישראל עמדה מאחורי גל הפיצוצים במתקני האנרגיה והגרעין האירנים, הרי שמדובר בהצלחה מודיעינית ומבצעית אדירה של הארגונים החשאיים הישראלים.
הדבר מעיד על תשתית מודיעינית ומבצעית ישראלית חזקה היכולה לחדור למקומות הרגישים ביותר באירן, זה מזכיר בין היתר פעולות מודיעין מוצלחות כמו הבאת ארכיון הגרעין האירני מטהרן לישראל בתחילת 2018 וגם את חיסול 4 מדעני הגרעין האירניים, המיוחס לישראל, בין השנים 2010-2012. המדענים שחוסלו אז היו: מסעוד מחמדי, מג'יד שהריאן, דרוויש רצ'אינג'אד ומוצטפא אחמדי רוש. אולם, אסור לטעות, הפעולה המוצלחת של החבלה במתקן הסרקזות המתקדם בנתנז לא תעצור את המרוץ הגרעיני האירני להשגת פצצה גרעינית ראשונה, אלא רק תעכב אותו.

להערכת גורמי ביטחון בישראל, עד לפיצוץ האחרון בנתנז הייתה אירן במרחק של כ-3 חודשים כדי להגיע לכמות של 25 ק"ג של אורניום מעושר, ברמה של 90 אחוזים, הדרוש ליצור פצצת גרעין אחת. אירן התייחסה לראשונה באופן רשמי לידיעות באמצעי התקשורת כי ישראל עומדת מאחורי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז שבו נפגעו סרקזות חדשות מדור מתקדם שמטרתן היא להאיץ את תהליך העשרת האורניום. טהרן הבהירה כי היא תגיב "באופן המתאים" אם יתברר כי הפיצוץ במתקן הגרעיני בנתנז הוא תוצאה של מעורבות של גורם חיצוני.

דובר ממשלת אירן עלי רביעי הבהיר במסיבת עיתונאים ב-7 ביולי כי אירן ממתינה לדוחות הסופיים של המועצה לביטחון לאומי האירנית כדי לקבוע את סיבת הפיצוץ. הוא הזהיר את ישראל כי כל פגיעה במתקנים הגרעינים של אירן היא בבחינת חצייה של "הקווים האדומים" וטען כי האירוע במתקן בנתנז לא השפיע על העשרת האורניום במתקן",רכבת הייצור הגרעיני נעה בכוח ואי אפשר לעצור אותה בהתאם לרצונות אויבינו" הוא הדגיש.

הטילים המדויקים של חיזבאללה בלבנון

הפיצוצים המסתוריים באירן הם צומת דרכים חשובה שיש לה גם השלכות אזוריות, על סוריה ועל לבנון. ישראל פועלת באינטנסיביות כדי לפגוע ביעדים הצבאיים האירנים בסוריה וסביר להניח שהיא גם שמה על הכוונת גם את ארגון חיזבאללה בלבנון, במיוחד את מפעל הטילים המדויקים שלו שהוא בונה בסיוע אירני.

מצבה הכלכלי של לבנון הינו בכי רע, היא על סוף קריסה כלכלית וזקוקה לסיוע ממדינות המערב כדי להשתקם, מגיפת הקורונה, הרעב, האבטלה והשחיתות השלטונית הביאו את המדינה לסף תהום, ארגון חיזבאללה לא יכול להרשות לעצמו לגרור שוב את המדינה למלחמה עם ישראל כפי שעשה במלחמת לבנון השנייה. זהו הזמן להכות גם במפעל הטילים המדויקים של חיזבאללה בלבנון במסגרת הלוחמה החשאית של ישראל נגד "ציר הרשע", לנצל את חלון ההזדמנויות הפתוח, למודיעין הישראלי יש את כל היכולות להגיע למפעל הטילים הזה ולחסל אותו.

ההערכה בצה"ל היא כי לארגון חיזבאללה יש ארסנל של כ-150 אלף רקטות וטילים, רק כמה עשרות מהטילים הינם טילים מדויקים שעברו שידרוג בטכנולוגיה אירנית,את הטילים המדויקים האלה מייעד חיזבאללה לפגיעה ביעדים אסטרטגיים בתוך ישראל כמו נתב"ג, הכור האטומי בדימונה, בתי הזיקוק בחיפה, מחנות צבא גדולים, בסיסי חיל אוויר וכדומה. ב-21 ביוני השנה פירסם ארגון חיזבאללה סרטון רשמי שבו אישר כי בידיו טילים מדויקים ואיים לתקוף ערים גדולות בישראל באותם הטילים. בסרטון נאמר כי לארגון יש את היכולת לפגוע במטרות מדויקות מאוד בכל מקום בישראל.

ברקע הסרטון נשמע קולו של מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה האומר: "כיום איננו יכולים לפגוע רק בעיר תל אביב, בעזרת אללה אנו יכולים לפגוע במטרות מדויקות בתוך תל אביב עצמה, כמו בכל מקום אחר בפלשתין הכבושה". גורם מזרח תיכוני בכיר הבקיא בנעשה בלבנון מעריך כי ישראל תנסה לפגוע גם במפעל הטילים המדויקים של חיזבאללה שצובר תאוצה ומהווה סכנה חמורה לביטחון ישראל.

לדבריו, ההערכה של מנגנוני המודיעין הערביים במזרח התיכון היא שהמלחמה החשאית בין ישראל ל"ציר הרשע" תסלים בחודשים הקרובים אך היא לא תגיע לידי מלחמה אזורית, אירן וחיזבאללה ינסו "לחסל חשבונות" עם ישראל בדרכים שקטות כמו באמצעות פיגועים בחו"ל ביעדים ישראלים או יהודים. על-פי גורמי ביטחון ישראלים, המוסד הישראלי סיכל באחרונה כמה ניסיונות של המודיעין האירני לפגוע בשגרירויות ישראל בחו"ל.

תאריך:  08/07/2020   |   עודכן:  08/07/2020
יוני בן-מנחם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 בשאר אסד 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  העולם הערבי
שערורייה פוליטית חדשה מעסיקה את ירדן והרשתות החברתיות סוערות, כמה מפלגות פוליטיות בירדן שוקלות לבקש התייחסות רשמית מהממשלה הירדנית השומרת על שתיקה רועמת. ראש הממשלה וראש הלשכה המלכותית לשעבר, ד"ר פאיז אלטראוונה, הופיע ב-4 ביולי בערוץ הטלוויזיה הירדני "אלרואיה", לאחר היעדרות של שנתיים מהזירה הפוליטית בגלל מחלה, בתוכנית שעסקה במשבר הקורונה ובהשלכות תוכניות הסיפוח של ישראל בגדה.
עמוק ביסוד התוכנית עדין נשארו עקבות של הנחות יסוד וטעויות העבר של מחלקת המדינה האמריקנית בשיחות עם הממשל אין על הממשלה להצטמצם בדיונים על מפות ועל כבישים, אלא להסביר ולפרט מה המשגים בהנחות היסוד
מתיחות ביחסים בין ארה"ב לאיחוד האמירויות על-רקע כניסתו לתוקף של "חוק קיסר" ויחסי איחוד האמירויות עם משטרו של בשאר אסד. לארה"ב ולאיחוד האמירויות יש יחסי ידידות כולל שיתוף פעולה בתחום הביטחוני, שיתוף הפעולה ביניהן גבר לאחר מלחמת המפרץ ויש ביניהן גם שיתוף פעולה כלכלי.
על-פי דיווחים המגיעים מסוריה, ישנם סימנים ראשונים להיחלשותו של משטרו של הנשיא בשאר אסד, למרות ניצחונו הצבאי במלחמת האזרחים בסיוען של אירן, רוסיה וחיזבאללה. אחד הסימנים להיחלשות המשטר הסורי הינו התחדשות ההפגנות נגד המשטר באזור דרעא וסווידאא' בדרום המדינה, זהו האזור שממנו פרצה לראשונה ב-2011 האינתיפאדה נגד משטרו של בשאר אסד שהפכה למלחמת אזרחים עקובה מדם.
הבחירות הבאות לנשיאות אירן צפויות להתקיים בסוף מאי או במהלך יוני 2021. מאז הקמת הרפובליקה האיסלאמית (1979), משמש המנהיג העליון באירן כראש המדינה ומרכז בידיו את עיקר סמכויות ניהולה. נשיא אירן נהנה, עם זאת, מהשפעה ניכרת על ניהול ענייני המדינה, בעיקר בתחומי הפנים והכלכלה, מתוקף תפקידו כראש הרשות המבצעת. בבחירות אלה יבחרו אזרחי אירן נשיא חדש, שיחליף את חסן רוחאני המסיים שתי תקופות כהונה בנות ארבע שנים כל אחת, כפי שמתיר החוק.
20/06/2020  |  ד"ר רז צימט  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il