|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פרשת ח"כ שאשא-ביטון

קשה למחול לח"כ שאשא-ביטון על השגיאות שעשתה בתפקידה כיו"ר ועדת הקורונה. הרחקתה מהתפקיד בנסיבות הקיימות, הייתה בלתי-נמנעת. ח"כ אינו יכול לבחור לעשות "חצי עבודה", ועוד בזמן ובמקום הלא נכונים. המקרה של ח"כ שאשא-ביטון חייב להיות שיעור מאלף לכל המעורבים
30/07/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   ממשלה 35   |   תגובות
יפעת שאשא-ביטון. התבשמה מיכולתה להפריע לרה"מ [צילום: עדינה ולמן, דוברות הכנסת]

לאחרונה התפרסמו דעות רבות ומגוונות על פעילותם של ח"כים בכנסת בתקופה האחרונה, בוועדות ובהצבעות במליאה, כשח"כים מהקואליציה נטלו לעצמם חופש לפעול בניגוד לכללים שבמסגרתם נבחרו לכנסת, הפכו לחברי הקואליציה ומונו לתפקידים בממשלה ובוועדות הכנסת. מכל מה שקראתי ושמעתי, מסתמן, שהרוב המכריע של חברים אלה אינו מבין את יסודות המשטר הפרלמנטרי. מה שגרוע יותר הוא, שמשהגיע לעמדות מכובדות במשכן או בממשלה - לפרקים בזכות עצמו ולרוב בזכות "יד-הגורל" - מחליט הוא שחובתו הציבורית מתמצית בחובתו "המוסרית" לעצמו בלבד; חובותיו הקולקטיביות היו לפתע כלא-היו. טעות גסה בידם.

אין זה סוד שאחת הטענות החשובות של תומכי "שלטון המשפטנים" (להבדיל משלטון החוק) כלפי הכנסת והממשלה, היא שהסינרגיה הקיימת בפועל בין הכנסת לממשלה, מייצרת זהות אינטרסים בין שתי הרשויות, עד כדי חוסר יכולת להפריד בתיפקודם בין היותם חברי ממשלה לבין היותם מחוקקים וח"כים שתפקידם לפקח על עבודת הממשלה.

כלומר, את ההפרדה הקיימת כביכול בין חברי הממשלה לח"כים האחרים, כשהראשונים רבים מדי והאחרונים מעטים מדי, קשה להבין ולצפות מתי הח"כים מתפקדים כמחוקקים ומפקחים ומתי הם נציגי הגוף המבצע והמפוקח. מהשוואה עם פרלמנטים אחרים בעולם, ניתן בהחלט להסיק, שתיתכן מציאות כזו ויש לכך פתרונות מוכחים המצב הקיים בפירוש איננו רצוי, והדברים נאמרו לא אחת ע"י מומחים למדעי המדינה וחברי כנסת/ ממשלה שחוו זאת על בשרם. הטיעון המרכזי מקובל עלי. נחוץ לבצע שידוד מערכות ממשלי שיפריד בין הרשויות ויגרום לכך שהרוב המכריע של חברי כנסת ישרת כח"כים (מחוקקים-מפקחים) ומיעוט, בתפקידים מיוחדים (חברים בקבינט חו"ב מצומצם בלבד) יהיו (מסיבות חוקתיות) גם חברי ממשלה נוסף על היותם ח"כים. את הפתרונות הקיימים יש ליישם בשום-לב ושכל למציאות שלנו, וחשוב לעשות זאת עוד לפני מערכת הבחירות לכנסת הבאה.1

המקרה של ח"כ שאשא-ביטון, מייצג מקרה קיצון אחר של ניגוד עניינים מובנה בין הממשלה לבין הח"כים שאינם חברי ממשלה (ואולי גם בשל כך...) אבל הנם חברי קואליציה וחייבים במשמעת קואליציונית. יו"רים של ועדות הכנסת, נבחרים עפי"ר מתוקף הסכמים אלה ו"כפיצוי" לכך שאינם שרים או סגני-שרים; עניין זה פסול בעיני. יו"רים הם "מפקדי השדה" של הח"כים כמבקרי רשויות הביצוע. ככאלה, תפקידם להוביל תהליכים ולא לחסום אותם, כפועל יוצא מחשבונות אישיים או הבדלי השקפות אידאולוגיים - קואליציה היא "לוכדה" בעברית ולא "פורדה". באין לח"כ המכהן כיו"ר ועדה הבנה וניסיון למורכבות התהליכים והכוחות בכנסת ומחוצה לה המעצבים אותם, הופך הוא ממנוע המקדם תהליכים לבלם העוצר את הרכבת כולה. להערכתי, זה מה שקרה לח"כ שאשא-ביטון בוועדת הקורונה.

למען שלימות הניתוח, אזכיר שלכנסת שני תפקידים מרכזיים: חקיקה ובקרה על פעולות זרועות הממשל האחרות; ממשלה - גוף הביצוע, בית המשפט - הגוף השיפוטי. כל הפעולות הביצועיות והשיפוטיות חייבות להיות כפופות לחוקי הכנסת.

באין חוקה לישראל, נחלקים החוקים לשתי קבוצות: חוקי-יסוד, חוקים מעין חוקתיים המהווים יחד "חוקה זמנית" וחוקים רגילים. יוזמות לחקיקת חוקי-יסוד וחלק גדול מהחוקים הרגילים באים מצד הממשלה, כחלק מהמערך המתווה את מסגרות החיים הנורמטיביות במדינה, ומגבה או מסמיך את הממשלה בפעולותיה. היוזמות לחוקים רגילים באות ברובן מצד הממשלה בשל הסיבות לעיל ובחלקם הקטן יותר כיוזמות פרטיות של ח"כים בודדים, קבוצות ח"כים אד-הוק ושדולות לנושאים כאלה ואחרים. מובן שיש גם השפעות אחרות, לרבות שדולות חיצוניות המייצגות אינטרסים סקטוריאליים וכלכליים, שגם הן "דוחפות", אף כי בעקיפין, חקיקה או תיקוני חקיקה.

חקיקה איננה תהליך פשוט. נדרשת השקעה רבה באיסוף המידע הרלוונטי ובדיקתו, גיבוש הניסוחים, גיוס התמיכות, הקצאת המשאבים ולבסוף מציאת חלון הזמן להבאת החוקים לדיון בוועדות ולהצבעות במליאה (אישור סופי) ופרסום תקנות הביצוע. גם "למסחרה" הפוליטית תפקיד חשוב בתהליכי החקיקה. חלק ממנה הוא השאלה על שם מי יקרא החוק לכשתהפוך היוזמה לחוק - אפקט הפרסום התקשורתי - ומה יהי מיקומה של יוזמת חקיקה פרטית, בתור הארוך, שבכנסת ישראל הגיע בממוצע כמעט לשיא עולמי לח"כ יחיד. בתהליכי החקיקה מתמודדים ניגודי אינטרסים, שהעיקריים הם בין הקואליציה לאופוזיציה ובין גורמי האינטרסים הפנימיים שמרכיבים את הקואליציה.

עקרון בסיסי חשוב בעבודתם של חברי-כנסת מהקואליציה בביצוע בקרה בוועדות הכנסת על הממשלה, הוא שכח"כים הם מבקרים וכחברי קואליציה הם שותפים לאחריות הביצוע - לא כשרים המופקדים על היישום, אבל כשותפים לאחריות, ונצפים ע"י הציבור והתקשורת. כשם ששרי הממשלה אחראיים למשרדיהם, אבל נושאים גם באחריות קולקטיבית להחלטות הממשלה, כך גם חברי הכנסת; בהיותם חברי קואליציה, במקביל להיותם ח"כים מבקרים. האחריות הקולקטיבית מחייבת אותם למצוא את שביל הזהב בין אחריותם להצלחת הממשלה/קואליציה לבין מילוי התפקיד הפרלמנטרי האישי כמבקר הרשות המבצעת; ובוודאי כך גם כראש ועדה. כמי שמשרתת בכנסת כ-5 שנים, חלקן בתפקיד שרה ויו"ר ועדה, מותר היה לצפות ממנה לתובנות עמוקות יותר באשר לתפקידה הנוכחי בנסיבות הקיימות.

בכל מקרה, וזהו פן עקרוני, ח"כים אינם אמורים להיות גופי ביצוע במקום הממשלה, ולא אופוזיציה מכשילה לממשלה במשימותיה. לדעתי, כאן נכשלה ח"כ שאשא-ביטון בתפקידה כיו"ר ועדת הקורונה ופעלה בשם הפופוליזם לו זכתה מצד האופוזיציה ומצד הציבור הביקורתי כלפי רה"מ נתניהו, ללא קשר לביצועיו בעניין המגיפה ולתפקידה בקואליציה. את עמדותיה והשפעתה כיו"ר ועדת הקורונה בכנסת, צריכה הייתה להפעיל ברוּבה כהשפעה סמויה על תהליכי קבה"ח אצל ראש הממשלה, כנציגת הגוף בכנסת שאמור בסופו של יום לאשר יוזמות אלה, לאחר שאושרו בממשלה, ללא עיכובים ביורוקרטיים. אי-הבנת הרגישות הציבורית והאופרטיבית לאופן בו מצטיירת המציאות בה ראש הממשלה מוביל קו שאינו מתקבל ע"י חבריו לקואליציה בכנסת - הוא כשל חמור של כל המעורבים בתהליך.

כשם שיו"ר קואליציה מופקד על קידום התהליכים הממשלתיים במסדרונות הכנסת, כאשר הם מגיעים לנקודות ההכרעה (אישור), באמצעות ניהול הקואליציה, צריכה ראש ועדת הקורונה לראות עצמה מופקדת על אותה משימה ברמת הוועדה.

התרשמתי ששאשא-ביטון התבשמה מיכולתה להפריע לראש הממשלה ומהרעש התקשורתי שחוללה, יותר משהייתה קשובה לצרכי מי ששלחוה לכנסת. ראש הממשלה וחבריה הנתונים בלחץ הסיטואציה המשברית של מגפה מתפשטת, חוסר תעסוקה ואין-אונים מנהלתי בפועל מול "האופוזיציה" המוסווית של משרד האוצר, אינם יכולים למצוא עצמם שוב ושוב בפני מצב בו ועדת הקורונה נשלטת ע"י "נוגדה (אופוזיציה) כרונית" מכשילה. גם אם כל או רוב הדרישות של שאשא-ביטון נכונות ביסודן בימים כתיקונם, המשבר איננו הזמן הראוי ל"בי"ס מתקן" פומבי לממשלה. המקום להפעיל את ההשפעה והשכנוע היה בתהליכים המקדמיים ובדרך-ארץ. יזמות היא עניין חיובי ומבורך, אבל יזמות הרסנית היא זו שעליה נאמר "הדרך לגיהינום רצופה כוונות טובות".

דומני ששתי המסקנות החשובות ביותר מפרשת שאשא-ביטון, הן: א. הסדרה - בחקיקה ובהקדם של מערכת היחסים המשובשת בין הממשלה לכנסת (יו"ר הכנסת הנוכחי, יריב לוין, הוא איש מתאים מאוד לכך) ב. קביעה בתקנה קבועה ומחייבת, שח"כ שזה עתה הצטרף לכנסת, ישרת בה לפחות קדנציה אחת כחבר ועדה וסגן יו"ר, בטרם יתמנה ליו"ר ועדה. הבנת הנושא ותהליכי העבודה לעומק מתוך ניסיון מעשי אישי, הוא אחד התנאים ההכרחיים להצלחה. העובדה שח"כ שאשא-ביטון שרתה גם כשרה וגם כיו"ר וועדה בחמש השנים בהן שרתה בכנסת קודם למינוי הנוכחי, מחשידה אותה בכוונת מכוון להקשות על ראש הממשלה; מעשה שאינו נבון, אינו קולגיאלי וראוי לסנקציות שננקטו כלפיה.

1. אני דוגל בשלטון פרלמנטרי, בחירות דמוקרטיות גם במפלגות הפוליטיות והפרדת רשויות חדה וברורה בין שלוש זרועות הממשל, ללא הבלים פוסט-מודרניים; דמוקרטיה כשלטון העם, ע"י העם למען העם, כפשוטו. כל זרוע תעסוק בשלה, ותייעץ לאחרות, אך לא תתערב בהחלטותיהן, אלא במסגרת המוגדרת ע"י חוק מפורש. על כל מרכיבי החיכוך הנגזרים ממבנה מבוזר, ניתן להתגבר בהידברות ופשרות דווקא כאשר קווי החיתוך בין הרשויות חדים וברורים.
תאריך:  30/07/2020   |   עודכן:  30/07/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרשת ח"כ שאשא-ביטון
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
2/08/20 14:11
 
רפי לאופרט
2/08/20 16:57
 
הירונימוס
2/08/20 18:08
2
בני בנקר
2/08/20 23:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשלה 35
עימות סוער התפתח במליאת הכנסת בין השר דוד אמסלם לבין חברי כנסת מהאופוזיציה שהאשימו חברי הממשלה ואת ראש הממשלה על שאינם מגנים את תקיפת המפגינים אמש בהפגנה בתל אביב.
29/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
משרד התרבות והספורט פרסם היום מבחן תמיכה ייעודי לרשויות המקומיות במטרה לסייע לרשויות המקומיות לקיים מגוון פעולות תרבות ואמנות לציבור הרחב חינם או בעלות סמלית למשתתף במהלך החודשים הקרובים. המשרד משקיע במיזם תקציב של כ-40 מיליון ש"ח (כולל מצ'ינג מרשויות מקומיות בהתאם לדרוג הכלכלי של כל רשות ורשות).
27/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
במטרה לעודד יציאתם של עובדים או מובטלים להכשרה מקצועית, או הסבה מקצועית ולסייע להם לשוב לשוק התעסוקה ולמסלול של צמיחה, החליט שר האוצר ישראל כ"ץ, בסיכום עם ח"כ אתי עטיה ולבקשת ח"כ הילה שי וזאן, לבטל את ההפחתה בגובה 30% בדמי אבטלה למובטלים או לשוהים בחל״ת המשתתפים בהכשרה מקצועית, וזאת למשך תקופת הקורונה.
27/07/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
1. הציבור הישראלי במצוקה. היא אמיתית. היא עמוקה. מאות אלפים אינם יודעים האם ומתי יחזרו לעבוד. קראנו תחזית לקריסת 85,000 עסקים השנה - שזה אומר לפחות 85,000 משקי בית, שהם 450,000 בני אדם. 1.5 מיליון תלמידים ו-3 מיליון הורים חיים בחוסר ודאות לגבי 1 בספטמבר. כולם חוששים מפני המסרון שיתריע: אתה בבידוד. כולם מבוהלים מפני שיחת הטלפון שתודיע: חליתי בקורונה, חלית בקורונה. כולם רואים את הכשל האדיר בהתמודדות עם הגל השני, העולה בחיי אדם ובחורבן כלכלי.
26/07/2020  |  איתמר לוין  |   כתבות
תם זמנה של הממשלה הזו. מה שנראה כמו ברווז, הולך כמו ברווז - וגו'. ואם קלישאה אחת לא מספיקה, נוסיף עוד אחת: הברווז הזה צולע.
26/07/2020  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il