|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

די לפינוק ולגחמות - קריאת השכמה

שלוש מערכות הבחירות של 2019, ממשלת החירום הלאומית ומחזות האבסורד של 8 חודשי המאבק (כביכול) בקורונה - הינם מסכת אחת של אימפוטנציה שלטונית, רשלנות ניהולית, נרפות אזרחית, והפכפכנות לאומית לצד גחמנות אזרחית מתחסדת. אסור להמשיך בדרך זו. צו השעה לשבירת הסחרחרה שאחזה בכולנו, היא בחירות חדשות במתכונת ואירגן משופרים בהקדם האפשרי
08/11/2020  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
אימפוטנציה שלטונית [צילום: אורן בן חקון]

מי שעוקב אחרי התנהלות המוסדות הלאומיים שלנו - כנסת, ממשלה ומערכת אכיפת החוק - אינו יכול שלא לחוש, לפחות במידת-מה, שהוא שותף למחזה אבסורד מתמשך, שקשה לראות את סופו וקשה עוד יותר להבין את תכליתו. דומה שאין סיכוי להבין את הקשר בין הצרכים בפועל, הכרזות המוסדות הלאומיים על יעדיהם ושיקוליהם וההחלטות המתקבלות בהם. האם מדובר כאן בתופעות של "קורונה לאומית", כלומר: בלבול חושים ונתק בין מרכזי קבלת ההחלטות לבין הצרכים הלאומיים האובייקטיביים, או בסתם התקרבות מסוכנת לאובדן שליטה וטירוף מערכות ממלכתי? כלום ייתכן שהתנהלות הדרגים המתיימרים לנהל את מדינתנו הקטנה והדוויה מנווטים את מעשיהם אך ורק על יסודות של פוליטיקה קטנונית ופופוליסטית?!

אחרי כ-8 חודשים של ניסיון מצטבר בהתמודדות עם המגיפה, הכל מכירים כבר את "חכמת-היסוד" שאמורה לנתב את הפעילות הלאומית. המטרת החשובה ביותר היא מזעור מספר הנפטרים בכל הגילים ומכל המגזרים, כלומר: הנדבקים. זאת אנו שואפים להשיג תוך מזעור הנזקים הכלכליים למשק ותוך התחשבות בעובדה שהמגיפה איננה ייחודית לישראל, אלא מקיפה את מרבית מדינות העולם ופועלת על הכלכלה העולמית. צמצום נזקים משמע מידיים בטווח הקצר ומערכתיים, שהשפעתם העיקרית היא בטווח הארוך; למשל נזקי פגיעה בסדירות פעילותה של מערכת החינוך בכל הרמות. לקביעת תוכנית פעולה כוללת נחוצים כלי-עזר מידיים כגון מערכות למעקב ועצירת שרשראות ההדבקה שהן מנגנון ההפצה הראשי של המגיפה. כמו-כן נדרש שידרוג מערכת הבריאות הישראלית, שהגיעה לפתחו של המשבר, כשהיא חסרה אמצעים וכוח-אדם בהשוואה לרמה המקובלת במדינות מפותחות אחרות, דוגמת קב' מדינות ה- OECD.

בעיית היסוד בניהול "מארג דרישות זה", היא סדר הפעולות ושרשרת הזמנים. בני אדם מתקשים מאוד לנהל מערכות מרובות ממדים שבהן 4 ממדים ומעלה, (חסרון אינהרנטי של הדמיון האנושי) . דומני שגם בניהול משבר הקורונה, מתקשים בכך גופי המנהיגות והניהול הציבוריים שלנו. לפיכך, נקלעה המדינה על מנהיגותה הנבחרת למציאות של "משבר מתגלגל" במקום משבר מנוהל. במשבר מתגלגל, התופעה השלילית חותרת להתרחב במהירות (שרשרת ההדבקות), בעוד הניהול שואף לעכב מגמה זו באמצעות תרופה, חיסון או שינוי התנהגות הציבור. מאחר שהראשונים אינם בנמצא, נותר זמין רק המרכיב השלישי - עיכוב באמצעות סגרים והגבלות תנועה, שהם מחוללי הנזק הכלכלי והחינוכי הגדול ביותר. הציבור ההנהגה גם יחד מתקשים לעכל וליישב בדרך שקולה ורציונלית את ניגודי הדרישות; זה נפגע ומתמרמר וזו נלחצת ומתפשרת. והנגיף? הוא אינו "מתחשב" באף אחד: הסגר מתמוסס, המחלה חוזרת להתפשט ולחבל בכל הישגי הסגר שנפרץ והציבור סובל פעמיים: מורלית ובריאותית וכלכלית .

אמנם, הכל חשים שאנו נעים בחוסר שליטה "בגלגל ענק" בלתי-נשלט. נראה שהסולידריות החברתית-לאומית שנפגמה קשות בשנים האחרונות, בשילוב עם מנהיגות חלשה, חסרת עמוד שדרה, כושר החלטה, ויכולת לאכיפת החוק והתקנות הממשלתיות - שוחקים ומתישים אלה את אלה. מרצון להסתפק בסגר אחד בתחילת המשבר, עברנו מהר מאוד לסגר שני, שגם את הישגיו אנו מפוררים ומבזבזים כלאחר יד (חרף העובדה שהוכיח יעילות בעצירת שרשרת ההדבקות), ומתחילים לדהור לעבר הסגר השלישי. כפי שנהוג לומר במקומותינו: "בפעם השלישית - גלידה"; כנראה שסגר שלישי יקָבֵּע בתודעת הציבור את העובדה שאין מנוס מחיים בנוסח של "רכבת הרים" על מסילה מתפתלת בין סְגַרים. השלמת הציבור עם מציאות זו, משחררת להוותנו בפועל את המערך השלטוני הרופס מאחריות; מעתה יוכל להרשות לעצמו "להשתלב ב'אין מנוס' הציבורי". כך מתפתחת הוויה שבה הכל "עובדים אלה על אלה בעיניים" ואוכלים במשותף את שפע ה"קש" הנוצר מכניעה לחולשותיהם וגחמותיהם. במילים אחרות: משלימים עם מציאות שבה הנזקים הקולקטיביים גדלים והולכים, המחיר המצטבר בעבורם עולה והציבור מקבל זאת - אעל-פי שאין לכך הצדקה אובייקטיבית - כרע שאין להרהר אחריו ואין לערער עליו. ניתן למצוא בתקשורת התבטאויות שונות המנסות לתאר ולסכם את המציאות בה אנו שרויים ואותה אנו מפתחים בניגוד לאינטרס הלאומי הבסיסי שלנו. (עוד דוגמה ל"מצעד איוולת", כפי שמגדירה ברברה טוכמן התנהלות מסוג זה).

אורית לביא-נשיאל, כותבת "במעריב"-דעות, 22.10.2020: "החברה הישראלית הנתונה במשבר עמוק אינה זקוקה לפניית ליטוף, אלא למנהיגות נקיית-כפיים ונקיית דעת. (בפנייתה לבנט היא מוסיפה - ר. ל.) עליו לומר בלי 'להתנפתל' אם מי שמצביע בנט יקבל נתניהו, או שהוא מסוגל להתעלות אל מנהיגות מסוג אחר". זו אך דוגמה, אבל היא מבליטה היטב במה עוסקים התקשורת וחלקים נרחבים במנהיגות הפוליטית שלנו ובציבור בימים אלה, במסווה של דאגה כנה לאינטרס הלאומי. אינני שותף לדעתה של נשיאל ואינני סבור שעתה זו הבעיה המרכזית של ישראל.
בצל אמירתה של נשיאל מסתתרות שלוש סוגיות גדולות שהשילוב ביניהן מאפיין את בעיות הליבה: א. מהי כיום מנהיגות נקיית כפיים. ב. מי בפוליטיקה הישראלית הפעילה מייצג מנהיגות כזו. בעידן של קורונה פעילה שאינה נשלטת כאן ובעולם כולו, שמשתקת מדינות מבלי שיש מי שיודע להציע פתרון סימולטני ואפקטיבי לכל השלכותיה - האם מנהיגות אוטופית היא בעיית-אמת? ג. האם הדמוקרטיה היא עדיין שיטת הממשל השוררת בישראל; או שבשעת בין-ערביים זו של אי-הסכמה חובקת-כל, בטרם יתאפשרו מיקוד והתאפסות על סדר-יום לאומי שמשטר דמוקרטי יוכל לנהלו ביעילות ובעוצמה הדרושים; חייבים לכוננה ולאפסה מחדש?

לכן, הדרך המעשית המתבקשת היא לוותר על האוטופיות ולבחור בטוב ביותר העומד לרשותנו. בהנחה שאיננו רוצים להמשיך ולהיטלטל במצב מתמיד של שחיקה מורלית, כלכלית ולאומית, חייבים לעצב פתרון מעשי ולצאת עימו לדרך. לדעתי, הדרך היחידה שכולנו מכירים ויודעים להפעיל ללא ויכוחי סרק מקדימים וביזבוזי-זמן, היא בחירות דמוקרטיות.

יהיה בוודאי מי שיקטרג על הצעה זו בטענה שבחירות הן "בזבוז זמן", יקרות ללא הצדקה, מלהיטות את היצרים ומעכירות את האווירה הציבורית, כיום יותר מבעבר, משום שהציבור הישראלי איננו דמוקרטי בנשמתו, אלא "חלטוריסט", ואת ההחלטות הדמוקרטיות הוא מקבל "מהבטן" ולא מהראש. ובכן, הגיע הזמן להשתנות.

אולי ראוי להזכיר בנקודה זו, שדמוקרטיה במהותה היא בראש וראשונה שיטה לארגון ממשל ולקבלת החלטות חברתיות בקבוצות אוכלוסייה, בהן מנדט אחד לכל שותף כשהכרעות מתקבלות באמצעות תמיכת רוב בעלי הזכות להשתתף בהחלטה.
התנאי המוקדם היחיד הוא שכללי המשחק מוגדרים מראש ומתנהלים בגלוי, בהגינות ובשוויון מלאים. לצערנו, עֻוותה השיטה בישראל בהשפעת גורמים תרבותיים שונים. עיוות תרבותי זה מוביל את הציבור הישראלי שוב ושוב לפרשנות שגויה, שתיאורה האירוני הוא: "דמוקרטיה היא הכרעת רוב כאשר היא תואמת את עמדתם של 'בעלי החזקה'; ובעלי החזקה הן האליטות".1 זהו למעשה המצב הנוכחי, וכאמור, הדרך להתנתק ממנו היא לחזור לשיטה דמוקרטית אמיתית.

אם לא נצליח לחזור ליסוד הדמוקרטי ולבסס עליו את ההמשך, תתמיד ההתדרדרות והיא עשויה לגלוש למאבקי כוח חריפים מסוגים שונים (ההפגנות הן אחת הדרכים לכך).2 שימוש בכוח הוא תהליך מסלים שבדרך כלל אינו מחולל הדברות נורמטיבית וחיים בהרמוניה, אלא פילוג.

אין מנוס מבחירות חדשות ובהקדם. שאלת נתניהו חייבת לרדת מסדר היום, משום שממילא תוכרע בבחירות או בבית המשפט. את שידוד המערכות הדמוקרטי צריכה להוביל הכנסת, שתשקם בכך גם את מעמדה הציבורי והתדמיתי. המהלך יכלול חובת עריכת בחירות מקדימות (פריימריז) בכל המפלגות המבקשות לרוץ לכנסת. שינויי חקיקה הכוללים הפרדת רשויות אפקטיבית. העלאת אחוז החסימה (4% - 5%), בחירות חדשות על יסוד מצעים ורשימות מועמדים מפלגתיים מפורשים ומפורטים, לרבות אג'נדה מפלגתית לקדנציה הבאה. כ"כ תחודש היוזמה להקמת אסיפה מכוננת לכתיבת חוקה לישראל.3

הערות

1. אליטות הן קבוצות "נבחרות" בעיני עצמן, שנצבות בראש אסכולות או אירגונים שאינם נבחרי ציבור, אלא קונים לעצמם מעמד של 'בכורה' בזכות יתרונות יחסיים מסוימים העומדים לרשותם. יתרונות אלה הם ממנפים, תוך שת"פ הדדי, לטיפוח ושימור מעמדם האליטיסטי. אליטות ש"מוכות" פוליטית ע"י הציבור, הופכות לאויבותיו של הרוב ומחפשות, תוך ניצול יתרונותיהן היחסיים דרך לחזור לעמדות-הכוח שהפסידו. הן אינן כפופות לחוקים דמוקרטיים ונורמות מקובלות, ככל שהן שאינן מסתכנות בחשיפת עובדות אלה לציבור.
2. הפגנות אינן הבעת דעה, בניגוד למה שנסות האליטות לאלף אותנו בינה. הן ניסיון לכפות באמצעות מעשים על הממשלה והציבור, דרכי פעולה שאינן מקובלות עליהם. בפועל הן "טרור רך".
3. כתב ההסמכה לאסיפה המכוננת ינוסח ע"י הכנסת החדשה.

תאריך:  08/11/2020   |   עודכן:  08/11/2020
רפי לאופרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
די לפינוק ולגחמות - קריאת השכמה
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הירונימוס
8/11/20 13:09
 
רפי לאופרט
9/11/20 10:23
 
שלמה המגיב
9/11/20 13:38
 
רפי לאופרט
9/11/20 22:09
 
שלמה המגיב
10/11/20 06:14
 
שלמה המגיב
11/11/20 08:30
2
אקטואלי
9/11/20 14:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
דן רדלר מצליח בספרו החדש לעלות על כל ספריו הקודמים ביכולת לרתק את הקורא, הן בשפה העכשווית, המשפטים הקצרים, ובפרט בסערה המתרחשת וגועשת בדרמה הנוצרת. כל פרק בספר הוא יצירה בפני עצמה. אך סך כל הפרקים יוצר פסיפס ארוג היטב, שרק לקראת סופו נחשף הקשר בין כל גיבורי הדרמה, שלכאורה חיים בעולמות שונים.
ועדת המדע והטכנולוגיה של הכנסת קיימה השבוע עוד דיון בנושא תעודות הזהות החכמות והיישומים הביומטריים. זהו הדיון השני של הוועדה בהרכבה הנוכחי, והטרי למדי, שעוסק בפרויקט השערורייתי הזה, שהוא אחד ממחדלי הניהול הגדולים ביותר של פרויקטים ממשלתיים שידעה מדינת ישראל.
למרבה הצער, אנו מתבשרים, לעתים קרובות, בדרכים שונות, על פטירת חבר יקר, חברה אהובה, קרוב משפחה. זו דרכו של עולם. אולם מאז, פרצה מגיפה זו לתודעתנו, שיבשה את חיינו, יצרה היסטריה בכל אמצעי התקשורת שאינם חדלים לעסוק בנושא זה. כאילו אין בעיות חשובות אחרות בחברתנו. אנו המומים לשמוע בדרכים שונות כי אדם יקר ואהוב, נעלם מחיינו ונפל קורבן למחלת הקורונה.
08/11/2020  |  רות רזניק  |   יומני בלוגרים
ה'הגנה', הפלמ"ח, אצ"ל ולח"י הוכשרו רק ללוחמה זעירה, ולמפקדיהם לא היה ניסיון פיקודי - לא בלוחמה זעירה, וכמובן, לא בלוחמה סדירה פרט לטייסים, לא נהנתה ה'הגנה' מניסיונם הקרבי של יוצאי הצבא הבריטי ומלקחיהם במלחמת העולם השנייה
גורמים בכירים בפתח אומרים כי יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס קיבל בשמחה רבה את הודעת כלי התקשורת בארה"ב על בחירתו של ג'ו ביידן לנשיא ארה"ב וכי האפשרות לפיוס עם תנועת חמאס ועריכת בחירות לפרלמנט, כפי שהוסכם במפגש איסטנבול, ירדה כעת מעל הפרק.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il