ממשל טראמפ משיק מסע יחסי ציבור בהיקף של 250 מיליון דולר, במטרה לשכנע את הציבור האמריקני להתחסן נגד הקורונה, מדווח (יום ב', 14.12.20) ניו-יורק טיימס. פקידים בממשל מודים, כי המשימה קשה: יש להתמודד עם ספקנות וחוסר אמון מצד הציבור, בעיצומו של קיטוב קשה – אותו יצר, באופן חלקי, הנשיא
דונלד טראמפ שבמשך כל השנה זלזל ברופאים, בחומרת המגיפה ובמגבלות שנועדו להילחם בה.
את הקמפיין – "בונים אמון בחיסון" – ינהל משרד הבריאות, כאשר מצד אחד גואה התקווה להדברת הנגיף, ומצד שני הקורונה משתוללת וגובה למעלה מ-2,500 קורבנות מדי יום ובסך-הכל 300,000 עד כה. הקמפיין הוא חלק ממסע יחסי ציבור שאמור היה לכלול גם ידוענים, אך ספג ביקורת מצד הדמוקרטים בטענה שהוא מהווה חלק מתעמולת הבחירות של טראמפ. הוא בוטל בידי השר אלכס אזר בעקבות חקירה שערכו הדמוקרטים בבית הנבחרים, ובמקומו הוכן קמפיין מבוסס-מדע.
הקמפיין יתחיל השבוע, עם מתן החיסונים הראשונים, וינוהל בעיתונות הכתובה, ברשתות החברתיות וברדיו, והטלוויזיה תצטרף כאשר החיסון יהיה זמין בצורה רחבה יותר. המשמעות היא, שהקמפיין ינוהל בלוח זמנים צפוף מאוד; קבוצות המיקוד שמטרתן לכוון את המסרים לפי פלחי אוכלוסייה שונים, יתכנסו לראשונה רק מחר. הוא יתמקד במה שהפקידים מכנים "האמצע שניתן להזיז": מי שמהססים לקבל את החיסון, אך ניתן לשכנעם.
סקר שפורסם החודש בידי מכון פיו העלה, כי 60% מן האמריקנים אומרים שקרוב לוודאי או ודאי שיקבלו את החיסון; להשגת חסינות עדר יש צורך ב-70%. ועדיין קיימת מגמה אנטי-חיסונית חזקה: 21% מן האמריקנים הבוגרים אומרים שלא יתחסנו ושאינם סבורים שמידע נוסף ישנה את דעתם. סקרים נוספים מצאו, כי נשים חוששות יותר מגברים וכי השחורים הם הקבוצה המהססת ביותר בחלוקה אתנית. הפקידים יודעים, כי הם חייבים להתגבר על הספקנות כלפי בטיחותו של החיסון, במיוחד בקבוצות שנפגעו בצורה הקשה ביותר מן הקורונה – השחורים, הלטינים והאינדיאנים.
אפילו עובדים במערכת הבריאות, שבמצב רגיל נמצאים בין מקבלי החיסונים בשיעור הגבוה ביותר, מביעים דאגה. סקר של אגודת האחיות שנערך בחודש אוקטובר מצא, כי 37% מהן אינן בטוחות שהחיסון יהיה בטוח ויעיל; 48% "בטוחות למדי" בבטיחותו ויעילותו. גם הפוליטיקה ממלאת תפקיד: דמוקרטים צפויים להתחסן יותר מאשר רפובליקנים, ולכן יש חשיבות רבה למסר דו-מפלגתי.
הטיימס מציין, כי טראמפ להוט ליטול לעצמו את הקרדיט על פיתוח החיסונים במהירות שיא ולא יסכים לשתף במהלך את
ג'ו ביידן. אבל תפקידו של טראמפ עצמו בקמפיין ההתחסנות יהיה בעייתי, אחרי חודשים בהם המעיט בסכנת המחלה, יצא נגד עטיית מסיכות וקידם תרופות בלתי מוכחות ואף מסוכנות. במובן זה, נוצר מילכוד: אם טראמפ יקרא להתחסן – שחורים והיספנים דמוקרטים עלולים להסתייג; ואם לא יעשה זאת – תומכיו יימנעו מלהתחסן.
מאחר שטראמפ עצמו חלה בקורונה והבריא, הוא אמור להיות בסוף התור לקבלת החיסון – אך תמונה שלו מקבל את החיסון עשויה לסייע. פקידים בבית הלבן, כי בהחלט נשקלת האפשרות לעשות זאת. הנשיאים לשעבר
ברק אובמה,
ג'ורג' בוש הבן ו
ביל קלינטון כבר הודיעו שיתחסנו אל מול המצלמות. עוזריו של סגן הנשיא,
מייק פנס, טרם החליטו האם ומתי יתחסן, והאם יעשה זאת בצורה פומבית. ד"ר אנתוני פאוצ'י הודיע שהוא יתחסן בפומבי כאשר יגיע תורו. ואילו ביידן חוזר שוב ושוב על הקריאה לכל האמריקנים להתחסן.
ד"ר דייוויד קסלר, לשעבר ראש מינהל התרופות והמזון וכיום יועצו של ביידן לנושא הקורונה, אומר כי צוותו של הנשיא הנבחר עובד עם ארגונים רפואיים וקבוצות אחרות, כדי למצוא את "הדרכים היצירתיות, השקופות והיעילות ביותר" לשכנע את הציבור להתחסן. הכוונה היא להשתמש בשורה של אישים הזוכים להערכה, הן במישור הלאומי והן במישור המקומי. לצד זאת, הוסיף קסלר, יתנהל מסע הסברה לרופאים ולאנשי רפואה אחרים, אליהם יפנה הציבור בבקשה לייעוץ. המרכז לבקרת מחלות עורך כבר כיום סמינר וירטואלי לאנשי הרפואה בנוגע לבטיחות החיסון.
הקמפיין המקורי של משרד הבריאות כלל הקצאה של 15 מיליון דולר לשיפור מצב הרוח הלאומי, כולל קידום הרעיון לפיו "סיוע לנשיא מסייע למדינה". מתכנניו שקלו את שמותיהם של 274 איש מתעשיית הבידור, אך פסלו את כולם למעט עשרה. כריסטינה אגילרה נפסלה בנימוק שהיא "דמוקרטית תומכת אובמה", ואילו ג'ניפר לופז נפסלה בטענה שבעת הופעתה בסופר-בול התבטאה נגד מדיניות ההגירה של טראמפ.
סרטוני הדרכה מוקדמים, אותם הפיק משרד הבריאות, כבר מופיעים ברשתות חברתיות כחלק מתוכנית הקרויה "ספרו לי יותר". באחד מהם אומר פאוצ'י, כי החיסון הוא "אחד הנצחונות הגדולים ביותר של המדע". סרטון אחר מסביר את אופן פיתוחן של תרופות, בהשתתפותם של פאוצ'י, ראש מינהל התרופות והמזון, ד"ר סטיבן האן, ומנהל תוכנית החיסונים הממשלתית, ד"ר מונסף סלאוי.