|   15:07:40
דלג
  גד ברזילי  
מומחה למשפט אוניברסיטת חיפה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
החברה המצויינת למוצרי CBD כבר בישראל
כתיבת המומחים
הוט, בזק, סלקום, פרטנר סיבים - איזו חברה עדיפה לצרכן?
קרנבל חיסונים בישראל [צילום: צפריר אביוב/AP] למה דווקא החיסון של פייזר? [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

על חובת גילוי המידע והזכות לדעת

מפחדים ומתחסנים, אבל לוותר על זכויות?

בשלב זה הציבור הישראלי הרחב יודע יחסית מעט מאוד על החיסונים נגד הקורונה. למשל, מדוע דווקא חיסוני חברת 'פייזר' בעיקר ומהם התנאים המדויקים של ההסכם בין התאגיד לבין ממשלת ישראל?. הציבור יודע שברי מידע בלבד, פירורים בודדים, המסוננים לו. היינו כעדר לחיסונים?
14/01/2021  |   גד ברזילי   |   יומני בלוגרים   |   מגיפת הקורונה   |   תגובות
נכון, הנהירה לחיסונים היא עדות חשובה לאמון ציבורי בחיסון המוצג בצדק רב כראיה להתפתחות מדעית חדשנית. אך האמון הזה הועצם לא על-ידי ניתוחים מעמיקים אלא באמצעות קרנבל חיסונים מביש, מתוזמן היטב לצרכים מפלגתיים כאשר ברור כי נושא זה יהיה לסוגיה בולטת במערכת הבחירות.

זכות הציבור לדעת היא האבן הראשונה בכל משטר דמוקרטי תקין ולצידה חובת הממשלה ושאר זרועות השלטון לגלות מידע, אמין ומקיף, בוודאי בנושאים, שאינם צבאיים במובהק. בישראל זכות וחובה זו מעוגנות בחקיקה ובפסיקה ויכולות להיגזר גם חוקתית מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו. אישית - התחסנתי לאחר בירורים מוקדמים עם אישי מקצוע בתחום הרפואה והחיסונים והסקתי כי לי כדאי להתחסן. איש ואישה ושיקוליהן. חיסונים חייבים להיות בחירה אישית ולא חובה לאומית. הבחירה האישית צריכה להיות מבוססת על חובת גילוי המידע והזכות לדעת - כפי שמעוגן במשפט הישראלי וההשוואתי - וזאת כתנאי להחלטה אישית מושכלת האם להתחסן נגד נגיף הקורונה.

עם זאת, בשלב זה הציבור הישראלי הרחב יודע יחסית מעט מאוד על החיסונים נגד הקורונה. למשל, מדוע דווקא חיסוני חברת 'פייזר' בעיקר ומהם התנאים המדויקים של ההסכם בין התאגיד לבין ממשלת ישראל?. הציבור יודע שברי מידע בלבד, פירורים בודדים, המסוננים לו. היינו כעדר לחיסונים?

שיעור החיסון בישראל כנגד נגיף הקורונה - ביחס לגודל האוכלוסייה - הוא לא רק הגבוה בעולם הדמוקרטי אלא גבוה פי כמה וכמה מכל מדינה אחרת כאמור. לשם השוואה - על בסיס נתונים לתחילת חודש ינואר- שיעור החיסונים בארה"ב כאחוז וחצי, כך גם באנגליה, ובישראל שיעור המתחסנים והמתחסנות כנגד נגיף הקורונה- שישה עשר אחוזים מסך כל האוכלוסייה. זה טוב כנראה אבל זה עומד בסתירה כביכול לחברה הישראלית, שיצא שמה כחברת ׳בלגן׳, חברה המתאפיינת בחוסר משמעת יחסית, והיכן שנרשמת לא מעט התנגדות ציבורית לסגר ועטית מסיכות. כאשר התחסנתי התרשמתי מאוד מיעילות קופת החולים בה אני חבר. אך ספק רב אם יעילות היא ההסבר היחיד.

מערכת מתוזמנת היטב בראשות ראש הממשלה היטיבה למרכל את יעילות החיסון - לפחות בטווח זמן קצר. מצלמות הטלוויזיה לא פסחו כמובן על תצוגת החיסונים לראש הממשלה ושר הבריאות ובאחד מבתי החולים פצחו הצוותים הרפואיים בריקודים ופיזוזים. למען ייראו ויתחסנו. קרנבל חיסונים, ולא ידענו. מצד שני. אך לא בסתירה, ישראל מתאפיינת בפוליטיקה של הפחדה המונית. זו פועלת היטב בהקשרים שונים בחברה שלנו. החל מן החשש ממיעוטים (זוכרים: הם נוהרים לקלפיות), ועובדים זרים, האיום האירני (שאין להפחית בכל מקרה בחשיבותו), והפחד המופגן מקריסתה האפשרית של מערכת הבריאות, אלמלא תינתן אותה הזריקה הגואלת. איך התבטאה שדרנית רדיו בולטת כאשר הצהירה בסמכותיות: 'פייזר' הצילה את האנושות, לדבריה. לא פחות ולא יותר.

נכון, הנהירה לחיסונים היא עדות חשובה לאמון ציבורי בחיסון המוצג בצדק רב כראיה להתפתחות מדעית חדשנית. אך האמון הזה הועצם לא על-ידי ניתוחים מעמיקים אלא באמצעות קרנבל חיסונים מביש, מתוזמן היטב לצרכים מפלגתיים כאשר ברור כי נושא זה יהיה לסוגיה בולטת במערכת הבחירות. הכיצד ניתנה לישראל עדיפות כה בולטת בחיסונים. למה דווקא 'פייזר'? האם תהיה פגיעה משמעותית בפרטיות של תושבי ותושבות ישראל? האם באמת אפשרית התממה של הנתונים באופן בו תישמר הפרטיות? ספק רב. מי שהתנסה כמוני בניתוח מחקרי של מאגרי נתונים יודע כי קשה מאוד יהיה למנוע פגיעות בפרטיות האזרחים והאזרחיות. ספק גדול יותר האם אי-גילוי מלא של ההסכם בין ממשלת ישראל לבין 'פייזר' יעבור את מבחן בג"ץ היה ויידרש לכך. בנוסף, ללא ערבויות משפטיות לשמירת הפרטיות באופן מידתי לצורך לחסן, ספק אם יש להגן על ההסכם חוקית.

אני שייך לאלה הסבורים כי יש להתחסן אך סבור כי זכות הציבור לדעת נפגעה והיא חייבת לבוא על מיצויה. אסור כי נהיה כעדר לחיסון אלא כי כל אזרח ואזרחית יוכלו לקבל החלטה מושכלת המבוססת על גילוי מלוא המידע על החיסונים, לרבות השוואה בין אופציות חיסון שונות. במקום פוליטיקה של הפחדה יש לעבור לדיון מידתי. מגפת הקורונה עלולה להיות אכזרית ומפושטת אבל הפגיעה בעקרונות דמוקרטיים מסוכנת לא פחות, אולי הרבה יותר.

הכותב הוא פרופ', מומחה למשפט, חברה וממשל, פרופ' מן המניין באוניברסיטת חיפה, לשעבר דקן הפקולטה למשפטים.
תאריך:  14/01/2021   |   עודכן:  14/01/2021
פרופ' גד ברזילי
+בריטית אחת הדביקה 146 איש בישראל
20:22 14/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה

+משרד הבריאות מקדם בידוד במלוניות לשבים מברזיל
19:48 14/01/21  |  עידן יוסף
בניטור פעיל שערך משרד הבריאות על זן הקורונה מברזיל שהתגלה גם ביפן בחוזרים מברזיל, נמצא כי גם בו קיימות תשניות (מוטציות) שעלולות להיות משמעותיות מבחינת קצב הדבקה. כמו בזן הבריטי והדרום אפריקני, גם בזן זה נבדקת עמידות החיסון מפניו.

משרד הבריאות מקדם המלצה לבידוד במלונית לחוזרים מברזיל כפוף לאישור הקבינט.
+שיא המאושפזים במצב קשה - רק בסוף החודש
17:03 14/01/21  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
חוקרי האוניברסיטה העברית בירושלים מעריכים כי מספרי החולים הקשים באשפוז צפויים להמשיך לעלות משמעותית בימים הקרובים, ולהגיע לשיא רק לקראת סוף ינואר  ▪  ממליצים להמתין עם ההחלטה על הארכת הסגר עד 21 בינואר
(זמן השיא תלוי ביכולת שימור איכות הטיפול הנוכחית [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90])
+"למנות פרויקטור לחידוש התיירות לישראל"
15:23 14/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
החשש: ישראל לא תהיה מוכנה במועד שייקבע לחידוש תנועת התיירות ותאבד את היתרון הבינלאומי היחסי שלה ואת הביקושים שכבר קיימים והענף המושבת מזה כשנה
(פנייה דחופה לשרת התיירות [צילום: פלאש 90])
+ריבלין פנה לאדלשטיין: למצוא פתרון לחיסון האסירים בבתי הסוהר
11:14 14/01/21  |  מירב ארד
נשיא המדינה ראובן (רובי) ריבלין, פנה (יום ה') אל שר הבריאות יולי אדלשטיין באשר למדיניות החיסונים של אסירים השוהים בבתי הסוהר בישראל וביקש כי יפעל להבטיח בהתאם לסמכויותיו שהנושא יבוא לידי פתרון בהקדם. ״מניעת טיפול רפואי מציל חיים מבני אדם המצויים בכלא - בין אם בשל עונש שנגזר עליהם על ידי בית המשפט ובין אם בשל הימצאותם במעצר בטרם הכרעת הדין - איננה עומדת בקנה אחד עם ערכינו, ערכי המדינה היהודית והדמוקרטית״ - כתב הנשיא לשר אדלשטיין.



+חשד: הכניס את זוגתו לשעבר 4 פעמים לבידוד
09:40 14/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
עובד באחד ממוקדי הבריאות נחקר בחשד לשימוש לרעה בכוח המשרה, בפגיעה בפרטיות ובזיוף לאחר שניסה, על-פי החשד, להתנכל לבת זוגו לשעבר ושלח לה בארבע הזדמנויות שונות הודעות שעליה להיכנס לבידוד  ▪  החשד התעורר לאחר שהאישה ערערה בכל הפעמים הללו על הנחיית הבידוד
([צילום: נתי שוחט/פלאש 90])
+ירושלים: מחויב בידוד הורד מהאוטובוס
08:48 14/01/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
הנוסע עלה לאוטובוס עירוני עם ילדיו למרות שנחשף לחולת קורונה מאומתת  ▪  שוטרים שבדקו את יושבי האוטובוס החליטו לרשום לו דוח
([צילום: דוברות המשטרה])
+יום שלישי ברציפות עם יותר מ-9,000 נדבקים
08:33 14/01/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
9,388 נדבקים חדשים אובחנו אתמול, שיעור החיוביים - 7.9%  ▪  מתחילת השבוע נפטרו 155 חולי קורונה  ▪  מנכ"ל רמב"ם: "החולים כיום הרבה יותר קשים מבעבר"  ▪  משרד הבריאות יבקש הארכת הסגר
([צילום: יוסי אלוני/פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מפחדים ומתחסנים, אבל לוותר על זכויות?
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ב.
14/01/21 13:18
2
ישראלי מארופה
14/01/21 13:36
3
להרוג אותנו
17/01/21 15:25
4
החושף
17/01/21 15:29
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מגיפת הקורונה
עובד חיצוני שהועסק באחד ממוקדי משרד הבריאות "הכניס" 4 פעמים לבידוד את בת זוגו לשעבר, למרות שלא נדרשה לכך. החשוד הוא תושב הצפון בן 35, המועסק באחת מלשכות הבריאות. הוא חשוד בעבירות של שימוש לרעה בכוח המשרה, זיוף על-ידי עובד ציבור, פגיעה בפרטיות, הפרת אמונים וכליאת שווא. בסיום חקירתו אתמול שוחרר בתנאים מגבילים.
14/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
המאבק הלאומי לבלימת התפשטות נגיף הקורונה. שוטרים שעלו אמש (יום ד', 13.1.21) לבדוק את הנוסעים באוטובוס ציבורי שנסע באחת משכונות ירושלים, גילו כי אחד הנוסעים, שנסע עם ילדיו, אמור בכלל לשהות בבידוד לאחר שנחשף לאשתו חולת הקורונה.
14/01/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
היום שלישי ברציפות עם יותר מ-9,000 נדבקים חדשים: על-פי נתוני משרד הבריאות 9,388 חיוביים לקורונה אובחנו במהלך היממה האחרונה. 121,485 הבדיקות נערכו אתמול, מתוכן 7.9% היו חיוביות. מספר החולים שמצבם קשה עומד על 1,063, ביניהם 273 מונשמים. מתחילת השבוע נפטרו 155 חולי קורונה, מניין הנפטרים המצטבר עומד על 3,826. 1,934,685 התחסנו במנה ראשונה ו-104,346 התחסנו כבר במנה שנייה.
14/01/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
משרד הבריאות ממליץ להאריך את הסגר בשבוע נוסף. זאת, בשל ההערכה כי מדדי התחלואה בישראל אינם צפויים לרדת עד לסוף השבוע באופן שיאפשר החלטה על הקלות בסגר. על-פי התכנון של משרד הבריאות, מתווה החזרה לשגרה יוכל לצאת אל הדרך רק לאחר שיתמלאו כמה תנאים: חיסון שיעור מסוים של אזרחי ישראל במנת החיסון השנייה נגד הקורונה, וירידה של מקדם ההדבקה לרמה של פחות מ-1.
14/01/2021  |  איציק וולף  |   חדשות
ארה"ב צפויה לפרסם, אולי כבר בשעות הקרובות, מידע מודיעיני שיתקרב לומר שמקור הקורונה בנסיונות שערך צבא סין בעיר ווהאן, בה פרצה המגיפה בדצמבר 2019. כך אומרים דיפלומטים בריטים, המצוטטים הערב (יום ד', 13.1.21) בדיילי טלגרף.
13/01/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עדנה ויג
עדנה ויג
משוררים רואים בשירה דרך לבטא את הדיוקן העצמי שלהם ואת חלומם    כאן המשורר מבטא זאת כבר מראשיתו כעוּבּר, שגדל להיות משורר
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
"ביבי נקלה, ביבי נבל, ביבי מושחת, ביבי שקרן, ביבי מאוס, ביבי תחמן"... כך נפתח ביום שלישי מאמר בעיתון ה"הגון", שופר הפלשתינים - הארץ
דן מרגלית
דן מרגלית
עמרי מניב בערוץ-12 הביא צרור של הקלטות של שיחות בין שקד לבין נוה    הוא לחץ למנות את איתן אורנשטיין לנשיא המחוזי בתל אביב    שקד נכנעה והצביעה בעד אורנשטיין
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il