|   15:07:40
  איתן גלבוע  
פרופ' למדעי המדינה ולתקשורת באוניברסיטת בר-אילן
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ביידן: מדיניות חוץ ברגל שמאל <br>

שלושה חודשים לאחר כניסת הנשיא ביידן לבית הלבן ובמדיניות החוץ שלו כבר ניתן להבחין בתסמינים של תמימות, חוסר הבנה והתעלמות מכישלונות עבר. תופעות אלה בולטות במיוחד בנושאים הקשורים לישראל
26/04/2021  |   איתן גלבוע   |   יומני בלוגרים   |   ממשל ביידן   |   תגובות
הנשיא ביידן [צילום: אוון ווצ'י, AP]

הנשיא ביידן יוצא מגדרו לפייס את אירן ולנהל עמה מו"מ במגמה להשיבה להסכם הגרעין מ-2015 שהטיל מגבלות על תוכניתה לפתח נשק גרעיני. ממשל אובמה עשה שגיאות הן בניהול המו"מ הקודם והן בהסכם שאותו קידם ועליו חתם. אף אז אובמה הפגין להיטות יתר להגיע להסכם ולמרות שאמר כמה פעמים "שכל האופציות מונחות על השולחן" היה ברור שאין בכוונתו להשתמש באופציה הצבאית. הלהיטות והוויתור על האופציה הצבאית הקשיחו את עמדות אירן והניבו עבורם הסכם נוח שכלל פרצות באופני הפיקוח על מתקני הגרעין שלה, והשמטת תחומים קריטיים כמו פיתוח וייצור טילים בליסטיים, חתירה תחת משטרים סוניים באזור והתערבויות צבאיות בסוריה, לבנון, עירק ותימן. כל הפגמים האלה מתחילים להיחשף בעמדות ביידן.

ביידן הסיר את החות’ים (שיעים בני חסות של אירן שלוחמים בממשל בתימן הנתמך על-ידי סעודיה) מרשימת הגורמים התומכים בטרור. הכוונה הייתה טובה: לצמצם את האלימות ואולי להשיג הפסקת אש כדי לאפשר סיוע מסיבי וטיפול במשבר ההומניטרי הנורא בתימן שגרמה מלחמת האזרחים. אבל בעידוד אירן, החות’ים דווקא ראו במהלך הפיוס של ביידן אור ירוק להגביר את ההתקפות שלהם הן בתוך תימן והן על סעודיה.

אמנם בפברואר האחרון תקף ביידן בזהירות מופלגת בסיס של מיליציה פרו-אירנית על גבול עירק סוריה כתגמול על תקיפה של בסיס אמריקני בעירק, אבל אחר כך צמצם את כוחות ארה"ב במפרץ, ודוברים אמריקניים הדליפו מידע לתקשורת האמריקנית על כך שישראל תקפה אוניות אירניות שמבריחות נפט ונשק לסוריה ואוניית ביון של משמרות המהפכה, כתגמול על תקיפות אירניות של שתי אוניות מסחר בבעלות חלקית של ישראלים. בכך אותת ביידן שמבחינתו לא קיימת אופציה צבאית אמריקנית לפגיעה במתקני הגרעין האירניים במקרה של כשלון המו"מ, ושהוא מתנגד גם לאופציה צבאית ישראלית. עמדה כזו, כמו במדיניות אובמה בסיבוב הקודם, מחזקת את הנוקשות האירנית.

הדמוקרטים רואים בהגנה על זכויות אדם ערך ראוי וחשוב במדיניות החוץ. אבל ישומו הסלקטיבי של עקרון זה מעורר שאלות ותהיות. כששר החוץ בלינקן הציג את דוח 2020 על זכויות אדם בעולם שפרסם משרדו הוא נקב בשמותי מדינות בהן יש הפרות חמורות של זכויות אדם כמו מיאנמר, תימן, ערב הסעודית וסוריה אך השמיט את אירן. הדוח אף צמצם משמעותית את מספר ההרוגים, הפצועים והעצורים מידי משמרות המהפכה במהלך מחאות המוניות נגד המשטר ב-2019. תופעה דומה אירעה ב-2009, כשממשל אובמה נמנע מלגנות את המשטר האירני על דיכוי אכזרי של המחאות ההמונית נגד זיופים במערכת הבחירות לנשיאות. המטרה הייתה להימנע מהכעסת המשטר העלולה לכאורה לפגוע במו"מ הגרעיני, אז של אובמה והיום של ביידן.

התוצאה של כל אלה היא הקשחת עמדותיה של אירן. המשטר הסכים רק למו"מ עקיף עם ארה"ב בווינה ורק על תנאי המו"מ העיקרי, כאשר המעצמות האחרות שחתמו על הסכם הגרעין הלקוי מ-2015 משמשות כמתווכות. תוך כדי המו"מ החלה אירן בהעשרת אורניום לשיעור של 60% בסרכזות חדישות ומהירות שמקדמות אותה לפצצה גרעינית. זה אינו מהלך לכיוון של פשרות והסכם אלא להפך. יתר על כן, במשך יותר משני עשורים טענו מנהיגי אירן שוב ושוב שאין להם כל כוונה לפתח נשק גרעיני, שהוא אפילו אסור מבחינה דתית ושהם רק מעוניינים לפתח תשתית גרעינית לצורכי הפקת חשמל, רפואה ומדע. כפי שהוכח מהארכיון הגרעיני האירני שהמוסד הצליח להביא ארצה, כמו גם ההחלטה להעשיר אורניום לשיעור של 60%, הם שיקרו לאורך כל הדרך וממשיכים להונות את העולם לגבי מטרות תוכנית הגרעין שלהם.

אירן מאותתת שעל ארה"ב לעשות ויתורים כדי להגיע למו"מ ישיר והיא מנסה למנוע חזית אחידה של ארה"ב ואירופה. טהרן עדיין עומדת על שני תנאי קדם למו"מ: הסרת כל הסנקציות שהטיל הנשיא טראמפ, כולל כאלה הקשורות להפרת זכויות אדם ולא לתוכנית הגרעין, וחזרה להסכם 2015 ללא כל שינויים. בשלב זה ביידן מוכן להסרה הדרגתית של הסנקציות בתמורה לחזרת אירן למגבלות של הסכם 2015 והוא רוצה להתקדם להסכם חדש שיהיה "הדוק יותר", לתקופת זמן ארוכה יותר ושיכלול גם את הנושאים שהושמטו מהסכם 2015. בינתיים אירן דחתה בבוז את כל העמדות האלה.

ביידן אף הופך את מדיניות ארה"ב כלפי ארגונים בינלאומיים. הוא הודיע על החזרת ארה"ב למועצה לזכויות אדם של האו"ם וביטל את הסנקציות האישיות שטראמפ הטיל על פטו בנסודה, התובעת היוצאת של בית הדין הבינלאומי בהאג, וצוותה עקב החלטותיה לחקור את ארה"ב ואת ישראל על פשעי מלחמה לכאורה. טראמפ פרש בצדק מהמועצה לזכויות אדם הואיל ומדובר בגוף פוליטי מגוחך שנשלט ע"י מדינות שהן בין המפרות הגדולות ביותר בעולם של זכויות אדם, כסין, רוסיה, קובה, פקיסטן, לוב, ונצואלה וסומליה. זהאף גוף אנטישמי. בסדר היום שלו יש סעיף קבוע שעוסק אך ורק בישראל ועוד אחד שעוסק בשאר העולם. הוא מפרסם השכם וערב דוחות מוטים ושגויים על הנעשה בישראל ו"בשטחים הפלשתינים" עליהם הסתמכה בין היתר בנסודה.

בלינקן הסביר שהמטרה היא לשנות את התנהלות הגוף מבפנים. חבל על הזמן. בלינקן לא למד דבר מכשלון מדיניות דומה בעבר. מועצת זכויות האדם של האו"ם הנוכחית הוקמה ב-2006 לאחר שקודמתה, "הוועדה לזכויות אדם", פורקה משום שהייתה פוליטית ולא עסקה בנושא שלשמו הוקמה. ממשל בוש הבן לא התרשם מהשינוי ודרש רפורמות משמעותיות בהתנהלות הארגון. המועצה סירבה ובוש החליט להשאיר את ארה"ב מחוצה לה. ממשל אובמה אמר בדיוק את הדברים שבלינקן חזר עליהם עכשיו: ארה"ב תצטרף כדי לשנות את פעילות המועצה מבפנים. אז שום דבר לא קרה. גם טראמפ דרש שינויים בתפקוד המועצה ונדחה ולכן ב-2018 פרש ממנה. החזרה של ממשל ביידן למועצה ללא כל תנאים מעידה בעיקר על תמימות והנחות שאין להן כל בסיס במציאות.

בהודעה על ביטול הסנקציות שהוטלו על בנסודה חזר בלינקן על הביקורת שיש לארה"ב על בית הדין, אך טען שהדרך הנכונה היא לשינוי היא באמצעות שיחות ושכנוע ולא באמצעות סנקציות. גם זו משאלת לב חסרת בסיס. היא מתעלמת מהעוינות החד-צדדית של בנסודה לישראל, הניסיון שלה חודשיים לפני סיום תפקידה לחשק את יורשה כרים חאן, וההפרדה שעשתה בין המקרה של ארה"ב לבין זה של ישראל תוך הוכחת האמירה שמי שיש לו כוח הוא צודק Might is Right)). בלינקן היה צריך להשאיר את הסנקציות במקומן ולדרוש מבנסודה לא לפתוח בחקירה נגד ישראל ולהותיר את ההחלטה ליורשה. הוא לא עשה כן וטעה.

ביידן אף ביטל את החלטות טראמפ להפסיק את הסיוע האמריקני השנתי בגובה של כמה מאות מיליוני דולרים לרשות הפלשתינית ולסוכנות הסעד והתעסוקה של האו"ם לפליטים פלשתינים (אונרא). גם כאן הוחמצו הזדמנויות לתיקונים הכרחיים. ביידן היה יכול להתנות את חידוש הסיוע לרשות בקביעת נהלי שקיפות שיראו בברור לאיזה סעיפים מוקצים המשאבים. חלק לא קטן מהסיוע הבינלאומי לפלשתינים מגיע לכיסים פרטיים של המנהיגים. הואיל וביידן התנגד לעיסוק של בית הדין הבינלאומי בהאג בעימות הישראלי-פלשתיני, היה ביכולתו להתנות את הסיוע במשיכת תלונת הפלשתינים לבית הדין שהוגשה תוך הפרות מהותיות של הסכמי אוסלו ושעומדת מאחורי ההחלטת בית הדין לחקור את ישראל.

אונרא הוא מוסד מושחת המנציח את בעיית הפליטים ובמוסדותיו מתנהלת הסתה אנטישמית נגד ישראל. ביידן היה יכול להתנות את הסיוע לפליטים בביטול אונרא והעברת הטיפול בפלשתינים לסוכנות הרגילה של האו"ם שמטפלת בפליטים מכל העולם.

מדיניות ביידן אכן תואמת את הערכים והעקרונות של המפלגה הדמוקרטית. אך לרוב, פייסנות ביחסים בינלאומיים משיגה בדיוק את התוצאות ההפוכות. כך לא בונים השפעה והרתעה מול משטרים אוטוריטרים קיצוניים כמו אירן וארגונים בינלאומיים מושחתים שנשלטים ע"י משטרים כאלה. טראמפ הותיר בידי ביידן מנופי לחץ והשפעה אבל במקום להשתמש בהם להשגת יעדי החוץ של ארה"ב הוא פרקם ללא כל תמורה. מהלכי ביידן בסוגיות של אירן, ארגונים בינלאומיים והפלשתינים מחייבים הערכות הולמת של ישראל והתמודדות שקולה מול מדיניותו.

הכותב הוא הוא מרצה ומומחה לארה"ב וליחסים בינלאומיים וחוקר בכיר במרכז בס"א למחקרים אסטרטגיים באוניברסיטת בר–אילן.
תאריך:  26/04/2021   |   עודכן:  26/04/2021
איתן גלבוע
+תמיכה נמוכה יחסית בביידן
18:14 26/04/21  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
זוכה ל-53% תמיכה מול 42% מתנגדים - טוב בהרבה מאשר טראמפ, אך הרחק מאחורי ששת הנשיאים הקודמים  ▪  עיקר התמיכה - במאבק בקורונה
(פילוג פוליטי ברור [צילום: אנדרו הרניק, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביידן: מדיניות חוץ ברגל שמאל
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ממשל ביידן
בשנת 2009 ניסה ממשלו של ברק אובמה לאתחל את היחסים עם רוסיה. תריסר שנים מאוחר יותר, בן השיח במוסקבה עודנו סרגיי לברוב – שר החוץ מזה 17 שנים – ומולו ניצבים דיפלומטים אמריקנים מנוסים גם הם, רבים מהם יוצאי ממשל אובמה. אך בעוד דונלד טראמפ התבדח עם ולדימיר פוטין על התערבותו בבחירות בארה"ב ואמר שהם מחבבים זה את זה, ג'ו ביידן קורא לו "רצחני חסר נשמה" – אם כי אומר שהוא רוצה לעבוד עימו.
22/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
מערכת בחירות רודפת מערכת בחירות, מגפת קורונה הכתה בכל רחבי תבל ולרגע שכחנו כי יש עוד צרות בעולם שמחכות למדינת ישראל. בזמן שאנו שוברים את הראש איך יוצאים מכל הבלגן בו אנו מצויים פוליטית, מעבר לפינה יש כאלה שלא מחכים.
19/04/2021  |  דוד בדין  |   יומני בלוגרים
כאשר שר החוץ האמריקני, אנתוני בלינקן, מתאר את גישתו של הנשיא ג'ו ביידן לנושאי חוץ מרכזיים, לא ניתן לחוש ב"דוקטרינה" אלא בהלך רוח מעשי: לפתור בעיות, לתקשר בצורה ברורה עם ידידים ואויבים, לקדם את "הסדר המבוסס על כללים" צעד אחד צעד – מנתח דייוויד איגנציוס בוושינגטון פוסט.
11/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, הקים (יום ו', 9.4.21) ועדה דו-מפלגתית לבחינת האפשרות להגדיל את מספר השופטים בבית המשפט העליון ולהגבלת משך כהונתם - כאמצעי לביטול הרוב השמרני שנוצר בו. שעות אחדות לאחר מכן ביטל אותו רוב מגבלה שהטילה קליפורניה על פעילות דתית במסגרת המאבק בקורונה. קליפורניה היא מעוז מובהק של הדמוקרטים והליברלים.
11/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
ממשל ביידן הבטיח להקל את נטל החובות מעל הסטודנטים, במיוחד כאשר הקורונה הכבידה עליהם עוד יותר. ביומו הראשון בתפקיד חתם ג'ו ביידן על צו להקפאת פרעון ההלוואות הממשלתיות כחלק מתוכנית הסיוע לקורונה. אנשי האגף השמאלי במפלגתו לחצו עליו לעשות יותר ולמחוק לחלוטין את ההלוואות, אך ביידן טען שאין לו סמכות לעשות זאת בצו נשיאותי.
05/04/2021  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il