|   15:07:40
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?

על החוק הנורווגי בישראל

ישראל הפעילה את "החוק הנורווגי" להקמת הממשלה ה-36, ושוב עשתה פלסתר את כוונתו ומטרתו. החוק שנועד לשמר את יכולתו של הפרלמנט להיות מחוקק ומבקר אפקטיבי אינו בא לאפשר הכנסת יושבי "הספסלים האחוריים" בקואליציה לממשלה תוך הגדלה מופרזת של מספר השרים בה
23/06/2021  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   כנסת 24   |   תגובות
[צילום: הדס פרוש/פלאש 90]

החוק הנורווגי נועד במהותו לתת מענה לשתי בעיות במדינה קטנה יחסית, שמבקשת לצמצם את מספר השרים בממשלה והחברים בפרלמנט מתוך שלוש הנחות: א. ניתן לנהל מדינה קטנה ובינונית (עד 80 מיליון נפש) על-ידי 20 שרים או פחות. ב. לאותה מטרה אין צורך ביותר מכ - 100 חברי פרלמנט. ג. נבחרי הציבור הם עובדי המדינה בשכר ויש לנצל את שירותם באופן מלא ולחסוך בהוצאות מכספי הציבור.1

במדינת ישראל, מתמנים שרי הממשלה מתוך חברי הכנסת - כפילות מיותרת ברוב המקרים עם יתרונות למחזיקים בה, הנובעים מצרוף ההשפעה, הסמכויות והזכויות שמקנה להם המינוי הכפול. בפועל אין בכך צורך ממשי. במקום שהדבר חיוני, ניתן להתאים את לשון החוק כך שתענה על הצורך החיוני בלבד.

בשיטה הקיימת אצלנו יש כפילות מלאה בין שני התפקידים (השרים הם גם ח"כים במשרה מלאה) וזו מעמיסה על הנושאים בהם עומס רב וגורעת מיכולותיהם למצות את זמנם וכישוריהם לטובת כל אחד מהם. הסרבול מייצר ביורוקרטיה, חיכוך מינהלי, ניגודי אינטרסים, יעילות ירודה ועיוותי מינהל ושליטה קשים. אם לוקחים בחשבון שלפוליטיקאים - שרים וח"כים - מכהנים בתפקידים מפלגתיים וציבוריים נוספים, הרי שהתמונה למעשה גרועה עוד יותר. החוק הנורווגי מנסה לפתור דילמה זו עי"כ שהוא מאפשר לח"כים שמתמנים לשרים להתפטר מהכנסת ולהקדיש את זמנם לממשלה. את מקומם תופשים הבאים בתור ברשימות הנבחרים.

החוק פותר גם את הבעיה שנוצרת כאשר שר שהיה ח"כ והתפטר לצורך מינויו לשר, נאלץ לפרוש מתפקידו בממשלה ועל-מנת שלא יצא קרח מכאן ומכאן, חוזר לכנסת בעוד זה שהחליפו פורש ממנה. החיסרון הגדול של תרגיל מניפולטיבי זה, הוא שהנבחרים אינם מכוונים עצמם ליעוד מוגדר מראש ושיקולי התנהלותם מושפעים מכך לאורך כל הדרך.

אפשר לייתר את החוק הנורווגי מבלי לפגוע באיכות הממשל, אם יוגדר מראש בחוק הבחירות שרק חברי קבינט חייבים להיות ח"כים על שום אופי הקבינט כממשלה זוטא.2 כל האחרים מתמנים לתפקידי שרים באופן ישיר ע"י רה"מ ומקבלים את אמון הכנסת לצורך מימוש כהונתם. הליך זה מחזק את מעמדו וכושר שליטתו של רה"מ ומותיר את מרבית חברי הכנסת על-כנם כמחוקקים וכחברי ועדות המבקרות את עבודת הממשלה ורשויות שלטון אחרות, מקטין את תלות הכנסת בממשלה ומחזק את מעמדה כרשות מחוקקת ומפקחת.

את הרעיון הפשוט הזה לא יכלה ל"סבול" היצירתיות הפוליטית הישראלית ותוך רמיסה ברגל גסה של חוקי-יסוד קיימים, פנתה לשיטה מניפולטיבית של עיוות ועקיפת החוק ובעיקר התעלמות מרוחו המקורית. בישראל פורש החוק הנורבגי כמנגנון שמטרתו לספק מספר מירבי של מישרות ותפקידים לנבחרי הציבור, שכידוע אינם עובדים בהתנדבות. כפי שראינו, החוק הנורווגי מיועד לפתור במהלך משולב אחד מספר בעיות - יצוג הציבור, יעול תפקוד הפרלמנט ויעול תפקוד הממשלה. משלוש בחינות אלה החוק הישראלי לוקה.

הואיל ושיטת הבחירות בישראל היא רובנית והייצוג בה הוא בעיקר פונקציה של אחוז החסימה, ריבוי וחילופי השרים והח"כים, אינם משנים דבר מלבד הוספת חוסר יציבות למערכות השלטון המרכזיות במדינה. חשוב לשים לב לכך שקיימים עיוותים נוספים במבנה השלטון הדמוקרטי שלנו וכאשר ניגשים לתיקונם רצוי לעשות זאת כמקשה אינטגרטיבית אחת.

אחד העיוותים הגדולים בעיני הוא שמרבית המפלגות בכנסת אינן מנהלות חיים דמוקרטיים פנימיים במערכות אירגונן. יצוגיות טובה ומאוזנת ושל הציבור ועצמאות הנבחרים בביצוע תפקידיהם, נובעים בין השאר מהאפשרויות וההגנות שמעניקים להם חוקי-המשחק. אלה אינם מתחילים בכנסת, אלא במפלגות הפוליטיות ומתנקזים מהן לכנסת ולממשלה.3

התופעות בהן חזינו בשתי הכנסות האחרונות ובהפעלת החוק הנורווגי בעיקר באחרונה (ה-24), מוכיחות צורך דחוף בשינוי שיטת הבחירות (לאזוריות-יחסיות), שינוי החקיקה בנושא החוק הנורווגי וחתירה לחיזוק הכנסת כרשות מחוקקת ומבקרת עליונה כמו גם הקטנת התלות שלה בממשלה ובראשה4 (שתדיר הוא גם ראש הסיעה הגדולה בבית).

הערות

1. מספר תושבי נורווגיה הוא כ-5.2 מיליון נפש, מתוכם כ-0.4 מיליון זרים, רובם מוסלמים. מספר חברי הממשלה הוא 19 (המספר השכיח באירופה הוא כ-20 שרים), ומספר חברי הפרלמנט 114 (1882) ו- 169 (2017). נראה שהנורווגים מיחסים חשיבות רבה לייצוג ולשירות בפרלמנט ודואגים להגדיל מפעם לפעם את מספר החברים בו עם הגידול באוכלוסייה. בהנחה שהפרלמנט הוא לא רק המחוקק אלא גם הגורם הקובע נורמות התנהגותיות וערכים לאומיים, ממשליים וחברתיים, מקבל שיעור הייצוג ואופן פיזורו במדינה, דגש מיוחד בחוק המדינה. לפיכך, מקובל שמספר השרים מוגבל ואם קיים צורך מהותי להגדילם, מושג הדבר ע"י יצירת מעמד של שר שאיננו חבר פרלמנט. צורך קבוע מוביל לשינוי בחוק, בעוד צורך זמני הוא מוסדר ע"י "החוק הנורווגי, ומתבטל עם סיום הקדנציה. (רוב הנתונים לקוחים מ"ויקיפדיה")

2. הקבינט המדיני-ביטחוני (או הקבינט) הוא ארגון משני בתוך הממשלה, המנהל את הנושאים הרגישים ביותר, הדחופים ביותר והחשאיים ביותר, בהם נדרשת הממשלה לעסוק. שרי הקבינט הם לרוב השרים הבכירים ביותר בממשלה - רה"מ (וסגנו), ביטחון, חוץ, אוצר, משפטים, פנים וביטחון פנים. במציאות הישראלית "חברות בקבינט" נחשבת כאות כבוד או סימן לבכירות בממשלה, קרבה לראש הממשלה, ופיצוי על תפקיד אחר שלא ניתן - גישה קרתנית זו מחבלת במעמדו ובתפקודו של הקבינט ויש לחדול מהרגל פסול זה. חברי הקבינט הם בעלי זכות הצבעה בו ויתכן במקרים מסוימים שיוזמנו "משקיפים" מגופי ממשל אחרים, כאשר הידע הפרטני הדרוש לדיון מצדיק זאת. אלה אינם בעלי זכות הצבעה, ויש לצמצם ככל האפשר את מספר המוזמנים הללו לישיבות הקבינט.

3. לפיכך, ראוי בין היתר שהכנסת תחייב בחקיקה את המפלגות הפוליטיות, לקיים מערכת דמוקרטית פעילה בשורותיהן, ולבסס החלטותיהן על הכרעות דמוקרטיות במוסדות הנבחרים שנקבעו לשם כך. (כלומר: צימצום מירבי של תפקידי "הוועדות המסדרות", בין אם מדובר בגופים מתמנים או בראש רשימה הנוטל לעצמו סמכויות-על בלתי-דמוקרטיות (גם אם חוקיות).

4. שינוי זה נדרש בכדי לחזק את מעמד הכנסת בציבור ומול בית המשפט. כרשות היחידה הנבחרת ישירות ע"י הציבור ומקבלת מידיו כריבון את סמכות החקיקה ואת ההסמכה כרשות מפקחת עליונה במדינה על כל זרועות הממשל, עניין זה מהותי למבנה הממשל הדמוקרטי-ליברלי שלנו.

תאריך:  23/06/2021   |   עודכן:  23/06/2021
רפי לאופרט
+נתניהו זועם על ח"כים בליכוד שרוצים לצאת לחו"ל
18:53 23/06/21  |  עידן יוסף
בליכוד מתארגנים לטיול בגאורגיה בשבוע הבא, לחברי מרכז ולחברי כנסת, בהם חיים כץ, מאי גולן ואתי עטייה. מיקי זוהר ודוד ביטן הודיעו שלא יגיעו במקרה של העלאת חוקים חשובים. נתניהו זעם והעביר מסר שאיש מהם לא יפקיר את המליאה, אין נסיעות ואין קיזוזים. הכרטיסים כבר הוזמנו (גלובס).
+מיכאלי תבחן סוגיית קווי השבת הפיראטיים
16:58 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בעקבות דרישתו של ח"כ אזולאי לאכוף את החוק נגד הקווים הלא-חוקיים של שבוס ונוע תנוע, שרת התחבורה אומרת תלמד את עמדת הייעוץ המשרדי במשרדה שבה נקבע כי מדובר בקווים לא-חוקיים
(אוטובוס שבת לא-חוקי לחוף הים [צילום: יוטיוב])
+הסעיות יחליפו קווי רכבת בחשמול
15:32 23/06/21  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
בשל עבודות החשמול בלילות ובסופי-השבוע מושבתים קווי רכבת  ▪  השרה מרב מיכאלי הכריזה על הסעיות חינם, שבהמשך יוחלפו בקווי תחבורה ציבורית סדירים  ▪  ההסעיות יפעלו בשמונה תחנות
[צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90]
+ועדת חוק ומשפט תדון בהצע"ח העונשין וסמכויות מיוחדות להתמודדות עם הקורונה
13:19 23/06/21  |  מירב ארד
הוועדה המסדרת קבעה (יום ד') כי ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, (לכשתקום) תדון בהצע"ח העונשין, הצע"ח סמכויות מיוחדות להתמודדות עם נגיף הקורונה החדש, והצע"ח חדלות פירעון ושיקום כלכלי, ותכין אותם לקריאה שניה ושלישית. הוועדה תצביע על הרביזיה שהוגשה על ההחלטה בשעה 13:25.

+"אין חשש להתפרצות אינפלציונית"
13:08 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
פרופ' ירון הציג כי האינפלציה בישראל נמוכה לעומת מדינות מפותחות והעריך שרוב מרכיביה זמניים  ▪  העריך כי החזרה לשיעורי אבטלה שקדמו למשבר תארך זמן, והציג נתונים מעודדים בנוגע למצב העסקים הקטנים והזעירים  ▪  קרא לוועדה ולממשלה להימנע מהעלאת אחוז הגרעון המבני
(פרופ' אמיר ירון [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
+שוב סוער בוועדה המסדרת; ח"כ רוטמן הוצא מהדיון
12:16 23/06/21  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
טען לקטיעת דבריו פעם אחר פעם בידי חברי כנסת אחרים בוועדה  ▪  לאחר צעקות הוצא מהדיון  ▪  מחלוקת משפטית בוועדה סביב הקמת ועדות הכנסת
(ח"כ שמחה רוטמן מוצא מהדיון [צילום: דני שם-טוב, דוברות הכנסת])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות מי ומי בפרשה
 אבי דיכטר / Avi Dicter   אביגדור מעוז   אביר קארה / Abir  kara   אבתיסאם   מראענה / Ibtisam Mara'ana   אוסאמה סעדי / Osama Saadi   אופיר אקוניס / Ofir Akunis   אופיר כץ / Ofir  Katz   אורי מקלב / Uri Maklev   אוריאל מנחם בוסו / Uriel Busso   אורית פרקש-הכהן / Orit Farkash-Hcohen   אורית מלכה סטרוק / Orit Malka Struk   אורלי לוי-אבקסיס / Orly Levi-Abekasis   אימאן ח'טיב יאסין / Iman  Khatib Yassin   איתמר בן-גביר / Itamar  Ben Gvir   איתן גינזבורג / Eitan  Ginzburg   אלון טל / Alon  Tal   אלון שוסטר / Schuster Alon   אלי כהן / Eli Cohen   אלינה ברדץ' יאלוב / Elina Bardach Yalov   אמילי חיה מואטי / Emilie Haya Moatti   אמיר אוחנה / Amir Ohana   אפרת רייטן מרום / Rayten Marom Efrat   אריה מכלוף דרעי / Aryeh  Machluf Deri   בועז טופורובסקי / Boaz  Toporovsky   בני גנץ / Benny  Gantz   בנימין נתניהו / Benjamin  Netanyahu   גבי לסקי / Gaby  Lasky   גדי דסטה יברקן / Gadi Desta  Yivarken   גילה גמליאל / Gila  Gamliel   גלית דיסטל אטבריאן / Galit  Distal Atbaryan   גלעד קריב / Gilad Kariv   דוד אמסלם / David Amsalem   דוד  ביטן / David Bitan   ווליד טאהא / Waleed Taha   ולדימיר בליאק / Vladimir Beliak   זאב אלקין / Ze'ev Elkin   זאב בנימין בגין / Ze'ev Binyamin Begin   חיים ביטון / Haim Biton   חיים כץ / Haim Katz   יאיר גולן / Yair Golan   יאיר לפיד / Yair  Lapid   יואב בן צור / Yoav Ben Tzur   יואב גלנט / Yoav Galant   יואב סגלוביץ' / Yoav Segalovich   יואב קיש / Yoav Kish   יואל (יולי) אדלשטיין / Yoel Edlshtein   יום טוב חי כלפון / Yomtob Kalfon   יוסף שיין / Shain Yossi   יוראי להב הרצנו / Yorai  Lahav-Hertzano   יסמין פרידמן / Yasmin Fridman   יעקב ליצמן / Yaakov Litzman   יפעת שאשא-ביטון / Yifat  Shasha-Biton   ישראל אייכלר / Yisrael  Eichler   ישראל כץ / Israel  Katz   לימור מגן תלם / Limor Magen Telem   מאזן גנאים / Mazen  Ghanem   מאי גולן / May  Golan   מאיר יצחק-הלוי / Meir Itzhak Halevy   מאיר כהן / Meir  Cohen   מאיר פרוש / Meir Porush   מיכאל  מלכיאלי / Michael Malkieli   מיכאל מרדכי ביטון / Michael  Biton   מיכאל מרדכי ביטון / Michael Mordechai Biton   מיכל מרים וולדיגר / Michal Miriam  Woldiger   מירב בן ארי / Merav Ben Ari   מירב בן-ארי / Meirav  Ben-Ari   מירב כהן / Meirav  Cohen   מירי  רגב / Miri Regev   מכלוף מיקי זוהר / Miki Zohar   מרב מיכאלי / Merav  Michaeli   משה ארבל / Moshe Arbel   משה גפני / Moshe Gafni   משה (מוסי) רז / Mossi Raz   מתן כהנא / Matan  Kahana   ניצן הורוביץ / Nitzan Horovitz   ניר אורבך / Nir  Orbach   נירה שפק / Nira  Shpak   נפתלי בנט / Naftali  Bennett   סימון דוידסון / Simon Davidson   סלאלחה עלי / Salalha Ali   סמי אבו-שחאדה / Sami  Abu Shehadeh   סעיד  אלחרומי / Said Elharumi   עודד פורר / Oded Forer   עודה איימן / Ayman  Odeh   עופר כסיף / Ofer  Cassif   עידית סילמן / Idit  Silman   עמיחי שיקלי / Amichai Chikli   פטין מולא / Patin  Mula   צחי הנגבי / Tzachi  Hanegbi   קארין אלהרר / Karin  Elharar   רון כץ / Ron Katz   רות וסרמן לנדה / Ruth Wasserman Lande   רם בן ברק / Ram  Ben Barak   שלמה קרעי / Shlomo  Karhi   שמחה רוטמן / Simcha  Rothman   שרן השכל / Sharren Haskel 
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  כנסת 24
במסגרת המשך הערכות ועדת הכספים הזמנית לדיוני תקציב המדינה, קיבלה (יום ג', 22.6.21) הוועדה סקירה של מנהל רשות המיסים, ערן יעקב. בפתח הדיון הציג יעקב את האתגרים השונים שעמדו בפני הרשות בשנת הקורונה, שהתבטאו בהפעלת מנגנוני המענקים, בהקמת מערכות ומענה לאלפי עסקים, תוך שימוש בכוח אדם חלקי נוכח ההגבלות: "מיקוד תשלומים במינימום ביורוקרטיה" ציין יעקב, שהציג כי עד היום כ-37.5 מיליארד שקל שולמו במסגרת מענקי הקורונה ע"י רשות המיסים, במסגרת סיוע לעסקים (מענק סוציאלי) וסיוע לעסק קטן - שולמו 24 מיליארד שקל ב-4.5 מיליון בקשות, במסגרת הוצאות קבועות לעסקים בעלי מחזור של עד 400 מיליון שקל שולמו 12.7 מיליארד ש"ח ב-511,531 בקשות, ובמסגרת מענק פגיעה ממושכת שולמו 0.8 מיליארד שקל ב-146 אלף בקשות.
22/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
ח"כ בצלאל סמוטריץ' מאיים להגיע כל ערב לשכונת שמעון הצדיק לאחר שהותקף במהלך ביקור במקום. יו"ר הציונות הדתית דורש לתגבר את האבטחה בשכונה (כאן חדשות).
22/06/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
צעקות וגידופים בכנס שארגנו חברי הכנסת מוסי רז ואעידה תומא סלימן בכנסת תחת השם "ישראל - בין כיבוש לאפרטהייד". במהלך ביקש יו"ר עוצמה יהודית ח"כ איתמר בן-גביר לדבר על בית המשפחה היהודית שערבים זרקו עליה אמש בקבוק תבערה וניסו לשרוף אותה.
22/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
המפלגת ליכוד יוצאת נגד נגד הח"כים שנעדרו מהכנסת בלי אישור: לתשומת לב חברות וחברי הליכוד - אנו נעדכן כאן באופן קבוע על נוכחותם של חברי הליכוד במליאת הכנסת ובוועדות. נפיל את ממשלת השמאל רק אם נשמור על משמעת ברזל". בהודעה בטויטר יצאה המפלגה נגד שלושה מחבריה, חברי הכנסת מירי רגב, אופיר אקוניס ופטין על שנעדרו מהמליאה במהלך הפיליבסטר.
22/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
ועדת הכספים הזמנית קיימה (יום ג', 22.6.21) דיון סקירה עם החשב הכללי במשרד האוצר, יהל רוטנברג, במסגרת הערכות לדיוני התקציב.
22/06/2021  |  מירב ארד  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il