|   15:07:40
  אלון קוחלני  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הנחיות חדשות ל-OECD בתחום הציות <br>

ה-OECD עדכן את הנחיות בנושא שוחד ומיסוי בינ"ל וכלל בהם הוראות המנחות קציני ציות כיצד עליהם לפעול כדי לצמצם סיכונים בתחום זה
16/01/2022  |   אלון קוחלני   |   יומני בלוגרים   |   תגובות
בקרה פנימית [צילום: pexels]

לאחרונה אימץ ה-OECD (הארגון לשיתוף פעולה ופיתוח כלכלי) את המלצות המועצה להמשך מאבק בשוחד של פקידי ציבור זרים בעסקות עסקיות בינלאומיות1. ההמלצות אלה כוללות גם הוראות חדשות בנושא שיפור תוכניות ציות למניעת שחיתות, נועדו כדי להבטיח את האפקטיביות של הבקרה הפנימית, האתיקה ותוכניות אכיפה פנימית ואמצעים אחרים למניעה ואיתור שוחד של פקידי ציבור זרים, בין היתר, באמצעות טרזאקציות עסקות בינלאומיות (להלן "שוחד זר") או לארגונים עסקיים ואיגודים מקצועיים הממלאים תפקיד חיוני בסיוע לחברות במאמצים אלו. במאמר זה נציג את עיקר ההמלצות בנושא הציות, המפורטות בנספח 2 להנחיה.

הנחיות לתאגידים

על הנהלות לפתח בקרה פנימית אפקטיבית, אתיקה, תוכניות ציות ו/או אמצעים למניעה ואיתור שוחד זר על בסיס הערכת הסיכונים המתייחסת לנסיבות האינדיבידואליות בהן הארגון פועל, בפרט סיכוני שוחד זר אליה חשופה החברה (כגון המיקום הגאוגרפי והסיכונים הכרוכים בכך, המגזר אליה הארגון משתייך, הסביבה הרגולטורית, לקוחות פוטנציאליים ושותפים עסקיים, עסקות עם ממשלות זרות ושימוש בצדדים שלישיים).

נסיבות וסיכונים מעין אלה צריכים להיות מנוטרים באופן קבוע, ובמסגרתם להעריך מחדש את הקצאת משאבי הציות כדי להבטיח את המשך האפקטיביות של תוכנית האכיפה ו/או אמצעי הבקרה הפנימיים, האתיקה והציות של החברה. הנהלות צריכים לשקול, בין היתר, את שיטות העבודה שלהן כדי להבטיח שהתוכניות או האמצעים של בקרה פנימית, אתיקה וציות אכן מאתרים ומונעים באורח אפקטיבי שוחד זר, כדלקמן:

1. תמיכה ומחויבות עמוקה, מפורשת וגלויה מהדירקטוריון ומהנהלה בכירה לתוכניות הבקרה הפנימיות, האתיקה והציות של החברה ואמצעים נוספים למניעה ואיתור שוחד זר, במטרה ליישם תרבות של אתיקה וציות בארגון;

2. מדיניות הארגון צריכה לאסור באופן ברור מתן שוחד, והיא צריכה להיות נגישה לכל העובדים ולצדדים שלישיים רלוונטיים, לרבות חברות בנות זרות;

3. פיקוח על תוכניות לאתיקה וציות ואמצעים לאיתור שוחד זר, לרבות הסמכות לדווח על כך ישירות לדירקטוריון או להנהלה הבכירה, צריכה להיות מוטלת על קצין הציות הבכיר בארגון, הנהנה מרמה מספקת של אוטונומיה, משאבים, גישה למקורות רלוונטיים של נתונים, ניסיון, וסמכות;

4. תוכניות ציות שנועדו למנוע ולגלות שוחד זר, חלים על כל הדירקטורים, נושאי המשרה והעובדים, וכן על כל הישויות שעליהן יש לחברה שליטה אפקטיבית בהם, לרבות חברות בנות, בין היתר, בתחומים הבאים: מתנות; אירוח, בידור והוצאות; הוצאות נסיעה (לרבות נסיעות לקוחות); תרומות פוליטיות; תרומות וחסויות לצדקה; ניגודי עניינים; תהליכי גיוס עובדים; סיכונים הקשורים לשימוש במתווכים, במיוחד אלה המקיימים קשר עם פקידי ציבור זרים; ותהליכים הקשורים בהגשת הצעות למכרזים.

5. תוכניות ציות או אמצעים אחרים שנועדו למנוע ולגלות שוחד זר מיושמים במקומות בהם ישנם הסדרים חוזיים עם צדדים שלישיים כגון סוכנים ומתווכים אחרים, יועצים, נציגים, מפיצים, קבלנים וספקים, ומיזמים משותפים, לרבות, בין היתר, המרכיבים החיוניים הבאים:

5.1. בדיקת נאותות מבוססת סיכונים מתועדת כהלכה הנוגעת להעסקה, כמו גם פיקוח מתמשך וקבוע על השותפים העסקיים של החברה לאורך הקשר העסקי;

5.2. ליידע שותפים עסקיים על מחויבות החברה לציית לחוקים בדבר איסורים על שוחד זר, ועל תוכנית האתיקה והציות של החברה או אמצעים למניעה וגילוי שוחד כזה;

5.3. יישום מנגנונים על-מנת להבטיח שתנאי החוזה, במידת הצורך, מתארים באופן ספציפי את השירותים שיש לבצע, שתנאי התשלום מתאימים, שהעבודה החוזית המתוארת מבוצעת ושהפיצוי תואם את השירותים שניתנו;

5.4. הבטחת כי מתקיימת ביקורת על הספרים והתיעוד הכספי של שותפים עסקיים וכי הארגון ממצה זכויות אלה בהתאם לצורך;

5.5. עיגון מנגנונים הולמים לטיפול במקרים של שוחד זר על-ידי השותפים העסקיים, לרבות הסדרת הנושא בסעיפים בחוזה המתייחסים לסיכום ההתקשרות.

6. קביעת מערכת של נהלים פיננסיים וחשבונאיים, לרבות מערכת בקרה פנימית, כדי להבטיח שהרישום הכספי נאות ושלא ניתן להשתמש בהם לצורך שוחד זר או הסתרת שוחד כאמור;

7. שימוש במערכות בקרה פנימיות לזיהוי דפוסים המעידים על שוחד זר, תוך שימוש בטכנולוגיות חדשניות;

8. קביעת אמצעים מתאימים לעידוד ומתן תמריצים לשמירה על תוכניות אתיקה והציות בארגון וכן נקיטה בצעדי נגד שוחד זר בכל רמות החברה לרבות על-ידי שילוב אתיקה וציות בתהליכי קליטת כוח אדם, במטרה להטמיע תרבות של ציות;

9. אמצעים לטיפול במקרים של חשד לשוחד זר, עשויים לכלול:

9.1. תהליכים לזיהוי, חקירה ודיווח על ההתנהגות בלתי הולמת ודיווח על מקרים לרשויות אכיפת החוק;

9.2. ניתוח הגורמים שהביאו להתנהלות הפסולה וטיפול בחולשות שזוהו במסגרת תוכנית הציות של החברה;

9.3. צעדים ונהלים משמעתיים הולמים לטיפול בהפרות חוקים נגד שוחד זר, בכל רמות החברה; ו

9.4. וקביעת סדרי דיווח וערוצי תקשורת כדי להבטיח מודעות לאמצעים אלה ויישום עקבי של נהלים משמעתיים ברחבי החברה.

10. סקירות ובדיקות תקופתיות של התוכניות האתיקה והציות או האמצעים שנקטים לזהות מקרי שוחד, לרבות הדרכה, שנועדו להעריך ולשפר את יעילותם במניעה ובגילוי שוחד זר, הן על בסיס קבוע והן על-פי התפתחויות ספציפיות, תוך התחשבות בסיכון המתפתח של החברה. פרופיל, כגון:

10.1. שינויים בפעילות החברה, במבנה ובמודל התפעול של החברה,

10.2. תוצאות של ניטור וביקורת,

10.3. התפתחויות רלוונטיות בתחום, ו-

10.4. לקחים שנלמדו מהתנהגות בלתי הולמת אפשרית של חברה ושל חברות אחרות העומדות בפני סיכונים דומים בהתבסס על תיעוד ונתונים רלוונטיים.

11. במקרים של מיזוגים ורכישות, בדיקת נאותות מקיפה מבוססת סיכון של יעדי רכישה; שילוב מהיר של העסק הנרכש בבקרה הפנימית שלו ובתוכנית האתיקה והציות; והכשרת עובדים חדשים וביקורות לאחר רכישה;

12. תקשורת חיצונית של מחויבות החברה לבקרות פנימיות ותוכניות אתיקה וציות אפקטיביות.

סיכום

כפי שניתן לראות, ה-OECD הוציא תחת ידו המלצות חדשות שנועדו להגביר את האכיפה הפנים ארגונית ולעודד ארגונים להשקיע משאבים בציות. אך חשיבותה, למרות שהיא אינה בעלת תוקף משפטי מחייב, בכך שהיא מאפשרת, בקובעה סטנדרט אחיד, לבחון את האפקטיביות של מערך הציות וכן לבצע השוואה בין גופים שונים, ואף לקבוע האם גופים אכן עובדים בסטנדרטים של בקרה פנימית ותוכניות ציות. הנחיה זו

מלמדות אם כן כיצד הקהילה הבינלאומית של המדינות המפותחות רואה כשיטות עבודה מומלצות מקובלות בתחום הציות, על כך המשתמע מכך.

אשר על כן המסר שהנחיה זו מעבירה הוא שתחום הציות הנו פונקציה מרכזית בצמצום סיכונים בתחום זה וכי על הנהלות, מלבד קביעת מדיניות ופיתוח תרבות ציות, להקצות משאבים ולהעניק לקציני הציות סמכויות מספקות.

באשר לקציני הציות עצמם, הנחיה זו מקנה כלים לפיתוח ושיפור של תוכנית ציות מתמשך, והבנה כי לא מדובר בתכנון חד-פעמית של עיצוב מדיניות ונהלים היוצרים תוכנית "ציות". ואכן תוכנית ציות מצריכה ניתוח ובדיקות סיכונים מתמשכים, ניטור שוטף של צדדים שלישיים ושיפור הפערים והחולשות שזוהו.

אם כן ה-OECD מעלה על קרן את פונקצית הציות תוך שהוא מצביע על הצורך בשיפור מתמשך, הקדשת משאבים המשלבת לקחים שנלמדו, הבנה שמן הראוי שכל קציני הציות והנהלות יקחו לתשומת לבם.

· המחבר הנו יו"ר ועדת היגוי לאסדרת מקצוע קציני הציות, יו"ר ועדת ציות אכיפה מנהלית וביקורת בלשכת עורכי הדין ומרצה באוניברסיטת חיפה. 1 . OECD Legal Instruments, Recommendation of the Council for Further Combating Bribery of Foreign Public

הערות

1. OECD Legal Instruments, Recommendation of the Council for Further Combating Bribery of Foreign Public Officials in International Business Transactions, 26/11/2021.

תאריך:  16/01/2022   |   עודכן:  16/01/2022
אלון קוחלני
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הנחיות חדשות ל-OECD בתחום הציות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לצערי איני אופטימי אלא מציאותי מאוד, ואנסה לתאר איפה עומדים הדברים בכל הקשור למתיחות בין רוסיה לאוקראינה ולמערב, לאן הם עשויים להתגלגל ואיך זה יראה.
15/01/2022  |  יאיר נבות  |   יומני בלוגרים
דבר המו"מ המתקיים בין היועץ המשפטי לממשלה, אביחי מנדלבליט, לבין באי-כוחו של הנאשם בנימין נתניהו, עורכי הדין בועז בן-צור ועמית חדד, הקפיץ רבים, משני הצדדים, משל מדובר באירוע חריג. מקורביו של נתניהו, ובהם פוליטיקאים ועיתונאים שתמכו בו בגלוי, הופתעו לרעה מנכונותו להודות בעבירה כל-שהיא, ולו בהסדר טיעון, אחרי שבמשך שנים הכחיש את הטענות וההאשמות נגדו - "לא היה כלום ואין כלום"; פרקליטים בכירים שעסקו בתיקי נתניהו, וכן פוליטיקאים ועיתונאים שדחקו ביועמ"ש להעמיד את נתניהו לדין בגין עבירות חמורות, הופתעו מנכונותו של היועמ"ש לסגת מעבירות השוחד שייחס לנתניהו. עבירות השוחד שיוחסו לנתניהו ליבו את האש נגדו, והם ששימשו ככלי בידי יריביו הפוליטיים כדי לפגוע במעמדו וביוקרתו בארבע מערכות בחירות.
15/01/2022  |  יואב יצחק  |   יומני בלוגרים
פרשת ביטול הנטיעות בנגב היא בעצם תמצית סיפורה של מפלגת ימינה, וליתר דיוק: סיפורו של נפתלי בנט. זה בהחלט לא עוד "משבר קואליציוני" שחושף, כמו קודמיו, עד כמה חלולה ומקושקשת היא תעמולת הגיבושונים והפרגונים בקואליציה ה"הרמונית" של האנשים הנורמליים מהמקום הנכון.
14/01/2022  |  יעקב ברדוגו  |   יומני בלוגרים
מצאתי על שולחני: 12 ארגונים יהודיים כתבו בימים אלה מכתב משותף למנהיג הרוב בסנאט האמריקני צ'ארלס שומר ולמנהיג המיעוט מיטש מק'קונל, ועצם הצורך לשגר מכתב כזה הוא פעמון אזעקה ואות אזהרה לישראל.
13/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בן כספית פרסם (קראתי ב-N-12) ידיעה חשובה כי בנימין נתניהו ניהל בחשאי משא-ומתן לעסקת טיעון, אבל המגע נכשל והופסק כי ביבי סירב שיוטל עליו קלון. ראוי לנתח מה הוא קלון. אני מבינו כך: יש לו שתי רמות. האחת מעשית מאוד, מי שהוטל עליו קלון אינו יכול לעסוק למשך שנים רבות בעסקי ציבור והוא מוגבל מלחדור לצמרת העשייה הכלכלית. אריה דרעי המתין זמן רב עד שחזר לכנסת.
13/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
המחשבה שתגובה לפרובוקציה תשנה את ה-דנ"א של אויבנו המוסלמים היא מחשבת סרק    עלינו ליטול את היוזמה לידיים ולתקוף בהתמדה בנקודות הכי כואבות    התגובה והנקמה הן נשק של עניים, ואנו לא כא...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il