בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
פוסט טראומה יהודית-אמריקנית
|
ככל שמדינות העולם הופכות אלימות יותר, וזה חל גם על הדמוקרטיות, מתעצם הרוע האנטישמי ● זה מאפיין כלל אנושי מני אז התוודע העם היהודי אל הגולה
|
בני ערובה בבית כנסת בטקסס
|
|
|
|
|
פרופסור דבורה ליפסטד היא חוקרת שואה נודעת. ה"ניו-יורק טיימס" העמיד היום לרשותה את עמודו הראשון לאחר הצלת המתפללים ב"בית ישראל" בטקסס שם נלקחו כבני ערובה במתקפת טרוריסט מוסלמי. כרגיל ליפסטד כותבת בסגנון מעדנות, אבל ממאמרה עולה זעקה פוסט-טראומטית (One's faith as an act of courage). היא זכרה את השורה ההולכת ומתעבה של תקריות אנטישמיות הבאות לביטוי באלימות כלפי מוסדות יהודיים, הן בתי כנסת והן מרכזי הילל באוניברסיטאות האמריקניות, שם חוששים סטודנטים חובשי כיפה להתהלך חופשיים. "הגולה כמדורת אש", כמאמר חכמים. נשי רבנים אינן רוצות כי בני זוגן יוסיפו לכהן בתפקידם. כי זה מסוכן, הסבירו לה, ומפני שמציגים את בעליהן כאמיצים והם בסיכון כאילו היו לוחמים ביחידות הקומנדו של צה"ל. בדמוקרטיות למיניהן, כתבה, אין צורך לדעת מה המען המדויק של בית הכנסת. מספיק להגיע לרחוב ולתור בעיניים אחרי השוטרים. שם בית הכנסת. גם נחסמה הכניסה הרחבה שהייתה פעם גאוות הקהילה. כי היא מסוכנת. מאז 2018 ליפסטד הוכנסה לבית התפילה היהודי להודות ל"ברוך מתיר אסורים" רק בכניסה צדדית. מדוע, שאלה, עברה ליד כנסיות נוצריות ואין חשש בעיניים ואין שוטרים בכניסה? ככל שמדינות העולם הופכות אלימות יותר, וזה חל גם על הדמוקרטיות, מתעצם הרוע האנטישמי. זה מאפיין כלל אנושי מני אז התוודע העם היהודי אל הגולה. המתרחש עתה ידיר רגלי חלק מהקהילה מן החיים היהודיים ומן המפגש החד-שבועי בבית הכנסת ומן ההזדהות עם המורשה התרבותית והמסורתית והדתית. באלפיים השנים הטילו היהודים את יהבם על השלטונות בארצותיהם. אם לא נביא בחשבון את תקופת השואה, שאינה שיקוף של חיי גלות רגילים ובה ניגלו מקרים של הגנה עצמית, כי אז נכון לומר שלעתים נדירות בלבד בראשית המאה ה-20 הציונים ויריביהם הסוציאליסטים אנשי הבונד ארגנו מדי פעם הגנה עצמית מפני פרעות. בדרך כלל ספקו כפיים ומלמלו תפילה לאבינו שבשמים, ולא עשו להגנתם. די לקרוא את שירתו רבת העוצמה של חיים נחמן ביאליק על הפרעות הנודעות בקישינב כדי להבין את הפאסיביות הבזויה של היעדר נכונות להגן על החיים והמשפחה. בוודאי בארצות הברית בה הזכות להגנה עצמית ולנשיאת נשק חוקית לחלוטין. "התחיינה העצמות האלה"? כשאלת הנביא. אם יהדות ארצות הברית מעוניינת עדיין לשמר את ייחודה הרוחני במובן החילוני והדתי והמסורתי היא חייבת להגן על עצמה באמצעים שמתיר החוק האמריקני. בריחה איטית, זליגה מתמדת, מבית הכנסת וממועדוני הילל במדינה המכירה בזכות ההגנה העצמית היא התבוסה המהותית של היהדות שבגולה לקראת סוף הרבע הראשון של המאה ה-21.
|
תאריך:
|
20/01/2022
|
|
|
עודכן:
|
20/01/2022
|
|
דן מרגלית
|
פוסט טראומה יהודית-אמריקנית
|
|
יום שלישי 19 בינואר 1965, היה יום חורפי, גשום וסוער ברחבי הארץ, בעיקר באזור הדרום. כבישים ראשיים בדרום נסגרו לתנועה בשל שיטפונות והצפות. ישובים בדרום נותקו לשעות רבות. הגשמים החלו עוד כמה ימים לפני כן, הנחלים באזור געשו וגאו ועלו על גדותיהם.
|
|
|
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים והפעם - ליום השנה, תענוג בּכּוּך, ביתור, התייקרו בינתיים, חסר-תקדים, נוהלי עבודה ומשנים "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג) בריאות איתנה ושלמה, נחת ואושר שבת שלום
|
|
|
קבוצת הזויים ונוכלים שהצליחה להשתלט על כל מוקדי הכוח, ולהקים ממשלה התלויה בערבים בישראל, היא בבחינת הרמת הידים וכניעה לאויבינו. לאלה שמאז שהיגרו לארץ ישראל כשהאנגלים החלו לבנות את נמל חיפה, והגיעו לכאן כמהגרי עבודה מכל ארצות ערב - אלה המתיימרים לקחת את זכויותינו החקוקות בספר הספרים, ולשנות בעורמה את מהות המדינה: תחילה ממדינה יהודית למדינת כל אזרחיה, ובהמשך למוטט את מישטרה ולהשלים להחיל עליה את הדיקטטורה.
|
|
|
טוב עשתה חברת הכנסת ג'ידא רינאוי זועבי ממרצ שהצביעה אמש נגד חוק הגיוס לחרדים. חיפשתי עליה בויקיפדיה וגיליתי שהיא אשת אשכולות, עם תואר שני בספרות עברית באוניברסיטת חיפה. ידעתי שיש לנו משהו משותף, אהבה לספרות העברית ולאוניברסיטת חיפה בה לימדתי תשע שנים. מה שמעניין זה ההסבר שלה להפלת החוק, נזכור שמדובר בחוק לגיוס חרדים. ומה הסיבות? נטיעות קק"ל בנגב, שהן "אות קלון של מדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית" ואישור חוק האזרחות בוועדת השרים לענייני חקיקה, כי "הממשלה תמכה בהבאת הצעת חוק גזענית ופאשיסטית". אכן, סיבות ראויות, אך לא קשורות לחוק הגיוס לחרדים, או כמו שאומרים בטורקית "לסולטן יש עצירות ועושים חוקן לוויזיר". חבל שהיא לא יודעת טורקית, רק ספרות עברית ולאומנות פלשתינית. כי היהודים אשמים במדיניות ברוטאלית, אטומה ודורסנית, מה שהם לא יעשו. נוטעים עצים - היהודים אשמים והבדואים כמובן לא אשמים בהשתוללות שלהם בנגב, בפשע, באלימות, בטרור ובתפיסת אדמות מדינה.
|
|
|
בשלהי העלייה הרביעית באוקטובר 1931 עלתה אמי, חדוה לברטוביץ, לארץ ישראל. חדוה לברטוביץ היא אחת משבעים אלף היהודים, שנכספה נפשם לבנות את חייהם בארץ ישראל בתקופת העלייה, הידועה בשם העלייה הרביעית. הנערה בת השמונה עשרה, חדוה לברטוביץ, עלתה לישראל, הגם שידעה הודות עשרים אלף יהודים מתוך השבעים אלף, שירדו מהארץ בתקופת העלייה הרביעית, כי לא יכלו לעמוד מול הקשיים שהערימה באותן שנים ארץ ישראל לנכספים אליה.
|
|
|
|