|   15:07:40
  אסתר חיות  
שופטת, נשיאה בית המשפט העליון
בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
בג"ץ בדיון בעת הגל הראשון

לשמור על הזכויות בזמנים מאתגרים

דברים בכנס העמותה למשפט ציבורי, כ"א באדר ב' תשפ"ב [24 במרס 2022]
26/03/2022  |   אסתר חיות   |   נאומים   |   זכויות אדם   |   תגובות

אנו נפגשים כאן בכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי, אשר הפך זה מכבר למסורת מבורכת ולפלטפורמה לשיח פורה בסוגיות אקטואליות במשפט הציבורי. לצערי, בשנתיים האחרונות לא עלה בידינו להתכנס במתכונת זו עקב התפשטות נגיף הקורונה, ואני שמחה מאוד על חידוש הכנסים השנה.

בשנים האחרונות בקורות המדינה חווינו רצף של אירועים ומשברים, שחלקם היו חסרי תקדים בהיקפם ובהשלכותיהם. אם לנסות לסכם במספרים, מדובר בחמישה גלים של מגפת הקורונה, בארבע מערכות בחירות, בשלושה סגרים, במבצע צבאי אחד, ובלמעלה מ-9 מיליון אזרחים ותושבים שניסו לשמור על שגרה ועל שפיות למרות ועל אף הכל. הלחימה המתחוללת בימים אלו באוקראינה משפיעה אף היא, בדרכה, על החברה הישראלית, ואין לי אלא לקוות כי נזכה כולנו לימים טובים ובטוחים יותר.

אכן, נראה כי לא בכדי נושא הכנס השנתי של העמותה למשפט ציבורי שאותו אנו פותחים היום הוא "המשפט החוקתי בעת משבר". את דברי היום אבקש למקד בנקודות מפגש אחדות בין ההגנה על זכויות אדם ובין האילוצים שמתחייבים מן הצורך לקבל החלטות מהירות בעיצומו של מצב חירום לאומי.

עם תחילת התפשטותה של מגיפת הקורונה ניצבנו כולנו - האזרחים ורשויות השלטון כאחד - בפני חוסר ודאות. סימני שאלה רבים ריחפו בנוגע לטיבו של הנגיף, להשלכותיו, ולמועד שבו, אם בכלל, יפותחו תרופה או חיסון. כתוצאה מכך, נקטו מקבלי ההחלטות במדיניות שנועדה למנוע תחלואה המונית וקריסה של מערכת הבריאות והמשק, והטילו הגבלות משמעותיות על חירויות הפרט - ובכללן סגרים על ערים שלמות, ולפרקים על המדינה כולה; שמי המדינה נסגרו; הוטלו הגבלות על קיום פעילות אזרחית; וכאשר פותח החיסון והועמד לרשות האוכלוסייה לפי סדרי העדיפות שנקבעו, הוטלו הגבלות שונות על מי שאינם מחוסנים; ועוד.

רבות מן ההחלטות הללו התקבלו על-ידי הרשות המחוקקת והמבצעת במהירות ובדחיפות, והן הוסברו בהתפתחות המהירה של הנגיף ובעידכונים המתמידים בתשתית המידע לגביו. בתחילת הגל הראשון מרבית ההגבלות הוטלו שלא במסגרת חקיקה ראשית של הכנסת, אלא בתקנות לשעת חירום שהותקנו על-ידי הממשלה. רק בשלב מאוחר יותר עוגנו ההגבלות בחקיקה ראשית, לרוב בהליכים מזורזים.

מקרה אחד שבו אבקש להתמקד היום, ואשר ממחיש כיצד באו הגבלות אלה לידי ביטוי והשליכו על חייהם של כלל אזרחי המדינה, עסק בהחלטה להיעזר בשירות הביטחון המסכל של המדינה - השב"כ - לשם ביצוע מעקב אחר מגעים אנושיים שקיימו חולים מאומתים.

עם התפרצות המגיפה בחודש מרס 2020, נעשה תחילה שימוש במערך של מתחקרים אפידמיולוגים מטעם משרד הבריאות. אולם כאשר האמיר מספר המאומתים לנגיף, והשימוש במערך זה לא נתן מענה מספק, החליטה הממשלה להסתייע באמצעים טכנולוגיים העומדים לרשות השב"כ לשם ביצוע חקירות אפידמיולוגיות. אופן הסמכת השב"כ פשט ולבש צורה. תחילה, הוסמך השב"כ לבצע את הפעילות המתוארת באמצעות תקנות שעת חירום. בהמשך החליטה הממשלה לעשות שימוש בסעיף בחוק השב"כ הקובע כי ניתן להסמיך את הארגון לבצע פעילות בתחום שאינו נמנה עם תחומי הליבה שבהם עוסק הארגון, ובלבד שמדובר ב"אינטרסים ממלכתיים חיוניים לביטחון הלאומי של המדינה".

כלי המעקב של השב"כ
הדיון בבג"ץ על איכוני השב"כ [צילום: לע"מ]

בנסיבות אלה קבע בית המשפט, כי אם הממשלה תבחר להמשיך להסתייע בשב"כ, היא לא תוכל לעשות כן באופן גורף – אלא יהיה עליה לגבש קריטריונים אובייקטיבים באשר להיקף ההסתייעות בשב"כ, וההסמכה תהיה מוגבלת רק לאותם מקרים שבהם החולה המאומת אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, או שלא מסר כלל דיווח על מגעים

על ההחלטה להסמיך את השב"כ באופן הזה הוגשה עתירה לבג"ץ. בפסק הדין נקבע, כי יש לפרש את חוק השב"כ כמאפשר לממשלה להסמיך את הארגון גם בתחומים שאינם נוגעים לביטחון במובן הצר, אך הביטוי "ביטחון לאומי" בסעיף שצוטט פורש כמתייחס למצבים של סכנה חמורה ומיידית לאזרחי ותושבי המדינה או לסדרי המשטר שלה. מבחן פרשני זה, כך נקבע, מורכב משני ממדים: מימד מהותי הבוחן את עוצמת הסכנה לאזרחי המדינה ולתושביה; ומימד הזמן, שעיקרו בבחינת מידיות הסכנה.

עוד נקבע, כי בנסיבות הייחודיות והחריגות שנוצרו ובהינתן סד הזמנים שהוכתב נוכח התפשטותו המהירה של נגיף הקורונה – החלטת הממשלה להסתייע בשב"כ תואמת את הוראת הסעיף. עם זאת, הודגש בפסק הדין: "הבחירה לעשות שימוש בארגון הביטחון המסכל של המדינה לצורך מעקב אחר מי שאינם מבקשים לפגוע בה, מבלי שניתנה הסכמה לכך מצד מושאי המעקב, מעוררת קושי רב ביותר. האמצעים החריגים שננקטו כאן ננקטו יחס למצב משברי, חריג ונדיר בכל קנה מידה. עלינו לשמור מכל משמר שהאירועים החריגים שעמם אנו מתמודדים בימים אלה לא יותירו אותנו עם מדרון חלקלק של שימוש באמצעים חריגים ופוגעניים ללא הצדקה". על-רקע זה קבע בית המשפט, כי ככל שתידרש בהמשך ההסתייעות בכלי המעקב של השב"כ, יש לעגן את הדבר בחקיקה ראשית ובהסמכה מפורשת.

לקראת סוף חודש יוני 2020, בעקבות עלייה משמעותית בהיקף התחלואה בנגיף, החליטה הממשלה, כי יש צורך לחדש את השימוש בכלי השב"כ ולפיכך קידמה הצעת חוק בנושא, בהתאמה לאמור בפסק הדין. חוק זה נכנס לתוקף ב-21.7.2020 במתכונת של הוראת שעה, ואִפשר לממשלה להסמיך את השב"כ, למשך 21 יום בכל פעם, לאסוף ולעבד מידע טכנולוגי על מגעים שקיימו חולים מאומתים עם אנשים אחרים, במטרה לסייע למשרד הבריאות בביצוע חקירות אפידמיולוגיות. בפועל ניתנו החלטות הסמכה כאלה באופן רציף במשך למעלה מחצי שנה.

נגד החוק המסמיך ונגד החלטות ההסמכה העתיות עתרו ארבעה ארגוני זכויות אדם. בית המשפט העליון דן בעתירה בהרכב מורחב של תשעה שופטים. נקבע, כי מדובר בחוק חריג בנוף הישראלי והעולמי, והודגשו שוב הפגיעה בפרטיותם של האזרחים והקושי הרב שבהסמכת שירות הביטחון המסכל להפעיל אמצעי מעקב כלפי אזרחי ותושבי המדינה, באמצעות מנגנון ששקיפותו היא חלקית בלבד. בעייתיות זו, כך ציין בית המשפט, מתחדדת לנוכח העובדה שהחוק התיר לממשלה להסמיך את השב"כ לקיים מעקב גורף אחר כל החולים המאומתים, מבלי לצמצמו למקרים שבהם החולה אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית או שדיווח על אפס מגעים.

עם זאת, בית המשפט עמד על כך ש"מרכז הכובד" של הפגיעה בזכות לפרטיות, ובהתאם "מרכז הכובד" של הביקורת השיפוטית, איננו החוק אלא החלטות ההסמכה הקונקרטיות של הממשלה. זאת, שכן החוק אינו מסמיך כשלעצמו את השב"כ לנקוט פעולות כלשהן, אלא רק מעגן מנגנון שמאפשר לממשלה להכריז, במידת הצורך, על הסמכת השב"כ לתקופה מוגבלת. עוד הדגיש בית המשפט, כי החוק כולל מנגנוני איזון שמטרתם לִתחוֹם ולצמצם את הפגיעה בזכות לפרטיות – ובהם סעיף שלפיו הממשלה מורשית להסמיך את השב"כ רק אם שוכנעה שאין חלופה מתאימה אחרת, וכן הגנות שונות שנכללו בחוק בנוגע לשמירת המידע, להעברתו ולמחיקתו.

לעומת זאת, במישור המינהלי עמד בית המשפט העליון על פגמים מהותיים בהחלטות העתיות של הממשלה להסמיך את השב"כ לבצע מעקב מגעים – ובפרט היעדרם של קריטריונים מדידים וברורים שינחו את הממשלה בהפעלת שיקול הדעת המנהלי לשם צמצום הפגיעה בזכות לפרטיות. בית המשפט הוסיף, כי החלטותיה של הממשלה לא נתנו ביטוי להתפתחויות בשטח. כך, לאורך התקופה הארוכה שבה הסמיכה הממשלה את השב"כ לבצע מעקב מגעים, חלו עליות ומורדות במצב התחלואה; מערך החקירות האפידמיולוגיות שודרג; פּוּתח חיסון לנגיף; ומרבית האוכלוסייה שהייתה נתונה בסיכון גבוה אף הספיקה להתחסן. חרף זאת המשיכה הממשלה להסמיך את השב"כ לבצע מעקב מגעים, מבלי לשנות את היקף ההסמכה.

בנסיבות אלה קבע בית המשפט, כי אם הממשלה תבחר להמשיך להסתייע בשב"כ, היא לא תוכל לעשות כן באופן גורף – אלא יהיה עליה לגבש קריטריונים אובייקטיבים באשר להיקף ההסתייעות בשב"כ, וההסמכה תהיה מוגבלת רק לאותם מקרים שבהם החולה המאומת אינו משתף פעולה בחקירה האפידמיולוגית, או שלא מסר כלל דיווח על מגעים.

הגבלת ההפגנות
הפגנה ליד בית רה"מ [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

לנוכח הבהרות המדינה לפיהן המגבלה שהוטלה על ההתקהלות בהפגנות משמעותה הגבלה לקפסולות של עשרים איש, אשר רשאיות לעמוד זו ליד זו ובלבד שיישמר בין הקפסולות מרחק של שני מטרים – נקבע לבסוף, כי הגבלה זו צולחת את מבחני המידתיות. עם זאת נקבע, כי האיסור על קיום הפגנה במרחק העולה על קילומטר ממקום המגורים של המפגין – דינו בטלות

כחודש לאחר מכן ניתן פסק דין משמעותי נוסף, גם הפעם בהרכב מורחב של תשעה שופטים, בנוגע להגבלות חמורות שהוטלו על הזכות להפגין. העתירות שהוגשו בעניין זה תקפו "חוק מסגרת" שהסמיך את הממשלה להטיל הגבלות על השתתפות בהפגנה, בתפילה או בטקס דתי, וכן תקנות שהותקנו מכוח החוק – אשר הטילו איסור על השתתפות בהפגנה הכוללת למעלה מ-20 אנשים בשטח פתוח או עשרה אנשים במבנה, ואיסור על השתתפות בהפגנה המתקיימת במרחק של למעלה מקילומטר ממקום מגוריו של המפגין. הגבלות אלה הקשו מאוד על קיום הפגנות אפקטיביות מול מוקדי קבלת ההחלטות במדינה, ובהם משכן הכנסת ומעונו הרשמי של ראש הממשלה.

בית המשפט דחה את העתירות נגד החוק המסמיך וקבע, בין היתר, כי גם בעניין זה הפגיעה בזכויות נגרמה בעיקרה במישור המינהלי, כתוצאה מהתַּקָּנות שהותקנו מכוח החוק. באשר לתקנות נקבע, כי הליך התקנתן היה לקוי וחסר: הן אושרו באמצעות משאל טלפוני בשעה מאוחרת בלילה; ישיבת הממשלה לא תועדה באמצעות פרוטוקול; ולא ניתן היה לדעת מה הייתה התשתית העובדתית שעמדה בפני חבריה.

חלק מחברַי להרכב השופטים סברו שדי בפגמים הללו כדי להצדיק את ביטול התקנות כולן, אך לנוכח הבהרות המדינה לפיהן המגבלה שהוטלה על ההתקהלות בהפגנות משמעותה הגבלה לקפסולות של עשרים איש, אשר רשאיות לעמוד זו ליד זו ובלבד שיישמר בין הקפסולות מרחק של שני מטרים – נקבע לבסוף, כי הגבלה זו צולחת את מבחני המידתיות. עם זאת נקבע, כי האיסור על קיום הפגנה במרחק העולה על קילומטר ממקום המגורים של המפגין – דינו בטלות, בשל הפגיעה הבלתי-מידתית בחופש ההפגנה, ובעקבות זאת הורה בית המשפט על ביטול כלל הקנסות שהוטלו על אזרחים שהפרו את "מגבלת המרחק" והפגינו הרחק מביתם. לימים דווח בתקשורת, כי בהתאם להחלטה זו הוחזרו 7.5 מיליון שקל לכ-18,000 אזרחים.

עתירה עקרונית נוספת נגעה לסגירת השמים והגבולות באופן שלא אִפשר, בין היתר, לישראלים שיצאו לחו"ל לשוב לביתם. מפאת מגבלות הזמן לא ארחיב בעניין זה, שנגע אף הוא לפגיעה בזכות הבסיסית של חופש התנועה ובזכותם של אזרחים לצאת את מדינתם ולהיכנס אליה.

דו-שיח בין הרשויות
נאור. מורשת בזמן הקורונה [צילום: מרים אלסטר, פלאש 90]

במהלך תקופה זו קיים בית המשפט העליון דיאלוג רציף ואינטנסיבי במיוחד עם הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, וניתן בעיני לזקוף את האפקטיביות של השיח הזה לנכונותן של הרשויות האחרות לבצע שינויים חיוניים בהסדרים שנקבעו; וכן להיותו של בית המשפט קשוב לשיקולים המקצועיים של הרשויות האחרות, ולנכונותו לקבל החלטות בפרקי זמן קצרים ולעיתים מיידיים ממש

אף שלצערי מוקדם עדיין לסכם את משבר הקורונה, בכל זאת במבט מסוים לאחור, נדמה לי, כי ניתן לסווג את הטענות שהועלו ב"עתירות הקורונה" השונות לשני מישורים עיקריים. במישור המהותי, נוצר מתח בין הצורך להגן על חיי הציבור ובריאותו, ובין זכויות הפרט הבסיסיות ובהן חופש התנועה וההפגנה והזכות לפרטיות. ובמישור הפרוצדורלי, נוצר מתח בין הצורך בקבלת החלטות חיוניוֹת בדחיפות ובמהירות, ובין הצורך בהקפדה על כללי המשפט המינהלי, ובכללם קבלת החלטות מיודעות, קיום הליך סדור והתבססות על תשתית עובדתית מתאימה.

כפי שהמחישו לנו העתירות בעניין איכוני השב"כ, ההפגנות וסגירת השמים - היקפו וחומרתו של משבר הקורונה הצדיקו מתן אפשרות לרשויות לקבל החלטות במהירות ובדחיפות, על-מנת להתמודד עם היקף התחלואה ועם הנתונים המשתנים על אודות הנגיף עצמו. עם זאת, דווקא בעיתות משבר וחירום חשוב, ככל האפשר, לעגן את המדיניות באמצעות חקיקה ראשית של הכנסת, שכן חקיקה מסוג זה – גם אם היא נעשית בהליך מזורז – מאפשרת לרשויות השלטון להתמודד עם הנסיבות המשתנות בתוך אמות מידה מוגדרות שנציגי הציבור בכנסת נתנו עליה את דעתם. משמעות הדבר היא, כי לא כל האמצעים כשרים בדרך למיגור המגיפה, ודווקא בעתות שבהן נדרשת גמישות והסתגלות למציאות המשתנה לנגד עינינו, מתחזק הצורך להבטיח, כי ההחלטות הקונקרטיות שמתקבלות אינן פוגעות בזכויות הפרט מעבר לנדרש.

אכן, בעתות של משבר, הקו שבין קבלת החלטה הכרחית בתנאי אי-ודאות ובין החלטה שרירותית, עשוי להיות דק וחמקמק. ודומני, כי ההתמודדות הזו המחישה היטב לציבור הישראלי - שהפעם למעשה נגע כולו בדבר - את חשיבות ההגנה על זכויות האדם ואת תפקידם של בתי המשפט בהגנה על הזכויות הללו, בשעת חירום כבעתות שגרה.

שיעור חשוב נוסף שאותו ניתן ללמוד מ"תיקי הקורונה", הוא חשיבות השמירה על "דיאלוג חוקתי" בין בית המשפט העליון ובין הרשויות האחרות. בשנה האחרונה הלכו מעימנו, לצערנו, ארבעה מגדולי שופטי ישראל: השופט אליהו מצא, הנשיאה מרים נאור, השופט גבריאל בך והשופט אליעזר גולדברג, זכרם לברכה. כשבוע לפני פטירתה נבחרה הנשיאה בדימוס נאור ליקירת העיר ירושלים, והוועדה הממליצה הסבירה, כי עיטור זה ניתן לה "על פעילותה בתחום המשפט, על קידום דיאלוג חוקתי עם הכנסת תוך שמירה על איזונים ראויים בין הרשויות".

ואכן, פסקי הדין הרבים שכתבה הנשיאה בדימוס נאור כשופטת בית המשפט העליון, ובהמשך כנשיאה, מעידים על המחויבות שלה להידברות עם הרשויות האחרות ועל נכונותה לשמוע ולהשמיע ביקורת, על-מנת לעמוד על משמר זכויות האדם ועל מידתיות הפגיעה בהן. המורשת שהותירה הנשיאה בדימוס נאור קיבלה ביטוי מיוחד בתקופת הקורונה, שבה כל יום הביא עימו התפתחויות חדשות, אשר הצריכו שינויים והתאמות. במהלך תקופה זו קיים בית המשפט העליון דיאלוג רציף ואינטנסיבי במיוחד עם הרשות המחוקקת והרשות המבצעת, וניתן בעיני לזקוף את האפקטיביות של השיח הזה לנכונותן של הרשויות האחרות לבצע שינויים חיוניים בהסדרים שנקבעו; וכן להיותו של בית המשפט קשוב לשיקולים המקצועיים של הרשויות האחרות, ולנכונותו לקבל החלטות בפרקי זמן קצרים ולעיתים מיידיים ממש.

אתגרים שכמותם לא ידענו
בתי המשפט לא נסגרו אפילו ליום אחד

השמירה על זכויות הפרט ועל עקרונות שלטון החוק בימי קורונה ובימי משבר אחרים, ומציאת האיזונים הנכונים בין זכויות ועקרונות אלה ובין האילוצים והמגבלות הנובעים מן המשבר, היא משימה כלל-לאומית שדורשת התגייסות, הירתמות ושיתוף פעולה של כל שלוש רשויות השלטון

אחד הלקחים החשובים ביותר שלמדנו מעתירות הקורונה הוא כי אסור לנו, כחברה, לדחוק לקרן זווית את זכויות האדם ואת כללי המשפט המינהלי והחוקתי, גם כאשר אנו ניצבים בפני משבר שאת היקפו קשה לתפוש. למעשה – דווקא בתקופות מאתגרות כאלו חשוב, אולי יותר מתמיד, להגן על זכויות הפרט ועל שלטון החוק, ולהבטיח, כי בית המשפט ימשיך לשמש כתובת נגישה ואפקטיבית עבור מי שחירותו הוגבלה, שפרטיותו נפגעה ושהעתיד נתון מבחינתו בחוסר ודאות.

ואכן, אתגר חשוב שעמד לפתחה של הרשות השופטת בשנתיים האחרונות עניינו בהגנה על הזכות והערך של שמירת הגישה לערכאות. הצורך במתן הכרעה יעילה בתיקים גם כאשר התחלואה גאתה והמדינה הייתה נתונה תחת סגר כללי, וגם כאשר אזורים רבים בארץ היו נתונים תחת מתקפות טילים מתמשכות, העמיד בפנינו אתגרים שכמותם לא ידענו. מערכת בתי המשפט נדרשה, אפוא, למצוא פתרונות יצירתיים שיאפשרו לציבור להמשיך ולקבל שירות מהיר, יעיל והוגן – וגם מרחוק במידת הצורך.

לשם כך, קיצרנו את פגרות בתי המשפט והוספנו משמרות ערב כדי לעמוד בעומסי העבודה שנוצרו בעקבות המגפה; קיימנו דיוני מעצרים ודיונים פליליים נוספים בטכנולוגיה של היוועדות חזותית, והשקנו פיילוט ליישום טכנולוגיה זו גם בהליכים אזרחיים; והכל תוך שימת דגש משמעותי על שקיפות ונגישות, באמצעות הרחבת פיילוט השידורים הישירים של דיונים מבית המשפט העליון, וכן בהשקת פיילוט של הקראת פסקי דין בשידור חי בערכאות הדיוניות.

לשמחתי הרבה, בזכות פעילות מאומצת ובעיקר – בזכות התגייסות של כלל השופטות, השופטים, העובדות והעובדים ברשות השופטת – שערי בתי המשפט ברחבי הארץ לא נסגרו אף לא ליום אחד, והדבר מגשים בעיני את עיקרון שלטון החוק במובן הבסיסי ביותר.

אם לנסות ולסכם, אומר כי השמירה על זכויות הפרט ועל עקרונות שלטון החוק בימי קורונה ובימי משבר אחרים, ומציאת האיזונים הנכונים בין זכויות ועקרונות אלה ובין האילוצים והמגבלות הנובעים מן המשבר, היא משימה כלל-לאומית שדורשת התגייסות, הירתמות ושיתוף פעולה של כל שלוש רשויות השלטון.

לפני סיום אני מבקשת לשוב ולברך אותך, עו"ד גלי בהרב-מיארה, בברכה חמה לרגל כניסתך לתפקיד היועצת המשפטית לממשלה. אין בליבי ספק, כי מתוקף תפקידך יובאו בפנייך דילמות ואתגרים בעלי השלכות על הציבור הישראלי כולו, ואני מאחלת לך הצלחה רבה. כמו-כן, אבקש לשוב ולהודות מעל במה זו, בשם הרשות השופטת, לעו"ד ד"ר אביחי מנדלבליט, היועץ המשפטי לממשלה לשעבר, על עשייתו הענפה והמסורה בשירות שלטון החוק והאינטרס הציבורי.

אנו מצויים כיום בסיומו של הגל החמישי של נגיף הקורונה. כולנו עוקבים בדריכות אחר נתוני התחלואה ומקדם ההדבקה, ומקווים שלא יתרגש עלינו, חלילה, גל נוסף. מכל מקום, בבואנו להתמודד עם המשברים והאתגרים שמזמן לנו העתיד, חשוב שנהיה מצוידים בלקחים שהפקנו מן השנתיים האחרונות באשר לשמירה על עקרונות הדמוקרטיה בעתות חירום, ובאשר לחשיבות השיח וההקשבה ההדדית בין הרשויות. אני מקווה כי נצליח להטמיע את הלקחים והתובנות הללו גם בשוך הסערה, כאשר נשוב, סוף-סוף, לשגרה מבורכת.

הדוברת היא נשיאת בית המשפט העליון.
תאריך:  26/03/2022   |   עודכן:  26/03/2022
אסתר חיות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשמור על הזכויות בזמנים מאתגרים
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
"הגשמת תכליות ההליך הפלילי תיעשה תוך הגנה על זכויות היסוד של האדם בהליך זה" - זו מטרתו של חוק יסוד זכויות בהליך הפלילי, אותו מגיש שר המשפטים, גדעון סער, לאישור הממשלה בישיבתה הקרובה (27.2.22). הנוסח המוצע פורסם היום (23.2.22), לאחר קבלת תגובות הציבור לטיוטה שפורסמה בחודש שעבר ובעקבות דיונים שקיימו סער והיועת המשפטית לממשלה, גלי מיארה.
23/02/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
בשלהי השנה שעברה ניצבו פעילי זכויות אדם במשך 57 שעות מחוץ לבית הלבן בקריאה להטיל חרם דיפלומטי על אולימפיאדת החורף בבייג'ינג הנפתחת ב-4 בפברואר השנה. הפעילים – המייצגים את תושבי הונג-קונג, טיבט וחבל שיניאנג – קראו גם לחברות מערביות להסיר את חסותן מן המשחקים או לפחות לגנות את הדיכוי הסיני במחוזות אלו. אלא שבפועל, הם טוענים כעת, החשש להרגיז את ראשי המשק השני בגודלו בעולם גרם לחברות לדבוק בהסכמיהן, למרות שמשרד החוץ האמריקני קבע שסין מבצעת רצח עם כלפי המיעוט האויגורי.
18/01/2022  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
זכויות חשודים, נאשמים ונפגעי עבירה הקבועות כיום במגוון של חוקים ופסקי דין, יהפכו ברמה העקרונית לזכויות יסוד - בדומה לזכויות הנוגעות לכבוד האדם וחרותו ולחופש העיסוק. זו משמעות טיוטת תזכיר חוק יסוד זכויות בחקירה ובמשפט הפלילי שמפרסם (יום ב', 17.1.22) משרד המשפטים.
17/01/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
חופש הביטוי הוא זכות היסוד החשובה ביותר בדמוקרטיה, אך כבר כיום הוא אינו מוחלט הרפש המסוכן המציף את הרשתות החברתיות מחייב חשיבה עדכנית על מה מותר ומה אסור, ובעיקר - מי יקבע את הכללים ויאכוף אותם
03/12/2021  |  איתמר לוין  |   כתבות
הוועדה לזכויות הילד קיימה (יום ג', 9.11.21) דיון בנושא תנאי המחיה של ילדים ביישובי ההתיישבות הצעירה. במהלך הדיון, נחשפו חברי הוועדה לסיפורי ילדים ובני נוער על חיי היומיום. רעות ביידגלין (17) מעשהאל אמרה כי היא מעדיפה להישאר באולפנה בירושלים ולהתקלח, ורק אז לחזור לביתה, שכן כדי שתהיה מקלחת חמה בבית צריך להרתיח מים ולפעמים כי פשוט אי-אפשר. נעה נמיר (13) מחוות גלעד סיפרה כי בחורף נאלצים להיכנס לאוטו על-מנת להתחמם, וכי ניתן להדליק כל פעם רק מכשיר חשמלי אחד בבית. רות סגל (17) מגבעת ארנון אמרה כי בעבר למדה באיתמר, והייתה הסעה אחת הלוך-חזור כל יום לבית הספר, אבל כעת היא לומדת בביתה, שכן האפשרות היחידה לגילה היא פנימייה, והיא איננה מעוניינת בכך.
10/11/2021  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   זכויות אדם  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   מגיפת הקורונה  /  מי ומי  
חוק יסוד זכויות במשפט - בחודש הבא  /  איתמר לוין
סער יוזם: חוק יסוד זכויות במשפט  /  איתמר לוין
פגיעה קשה בזכויות כלואים בשל הקורונה  /  איתמר לוין
נשיא מיקרוסופט מזהיר מ"1984"  /  איתמר לוין
דיכוי זכויות יסוד בצל הקורונה  /  איתמר לוין
סין מבצעת זוועות נוסח השואה  /  איתמר לוין
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il