|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
המערכות מתלכדות בירושלים [צילום: יונתן זינדל, פלאש 90]

זה איננו גל טרור אלא מערכה רב-חזיתית

הפיגועים האחרונים אינם גל נקודתי אלא מערכה שאותה מנהל חמאס מאחורי הקלעים, בשיתוף הג'יהאד האיסלאמי ובסיוע אירני, כדי לשמר את הישגיו מ"שומר החומות" ישראל צריכה להתמודד עימה גם בצעדים לא-צבאיים, כולל מול מצרים וירדן
08/04/2022  |   אודי דקל, קובי מיכאל   |   כתבות   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות

ישראל ניצבת בפני רצף של אלימות ופיגועים רצחניים, כששניים מהם בוצעו על-ידי אזרחים ישראלים, שבעבר זיהו עצמם עם דאעש. התרחשות הפיגועים בערים מרכזיות עוררה מבוכה ביטחונית וציבורית. כוחות הביטחון פעלו במשנה מרץ נגד תשתיות טרור במרחב ג'נין, שהתפתחו לתקריות שבמהלכן נהרגו פלשתינים. בערב רמדאן הראשון אף התחדשו התפרעויות של צעירים פלשתינים בשער שכם בירושלים.

התקשורת, כמו גם נציגי הממסד הביטחוני, מגדירים את ההתרחשויות כגל טרור מחודש, למרות שעדיין אין כלל ביטחון שאכן מדובר בגל טרור בלבד. ההתייחסות לאירועים כאל גל גם מכתיבה, במידה רבה, את דפוסי התגובה, שכן גל אמור לחלוף ומשכו מוגבל, ואין בו כדי לשנות את המערכת מיסודה. לעומת זאת, כשמדובר בתופעה מערכתית, דפוסי התגובה המתאימים לגל לא יהיו בהכרח רלוונטיים.

מכאן החשיבות לבחון את ההתרחשויות בראייה מערכתית, קרי כמערכת טרור שחמאס מנהל מאחורי הקלעים, בתיאום עם הג'יהאד האיסלאמי ובהשראה ובסיוע אירני. מטרתה היא לשמר את הישגו העיקרי של חמאס ממבצע "שומר החומות": ריבוי זירות פעולה - ירושלים, פנים ישראל, יהודה ושומרון, רצועת עזה ודרום לבנון - והיכולת להצית את כל הזירות במקביל.

על-פי הפרשנות המערכתית, הפיגועים האחרונים הם מערכת טרור בזירת מערכה הכוללת מספר חזיתות, המשפיעות זו על זו ומושפעות זו מזו:

  • חזית רצועת עזה - בשליטה מוחלטת של חמאס, בתיאום הדוק עם הג'יהאד האיסלאמי.

  • חזית ירושלים - לחמאס השפעה מוגבלת באזור בשל ריבוי שחקנים וגישה מוגבלת. לפיכך הוא מנצל אירועים ותקריות להנעת טרור ואלימות, ומתמקד בקמפיינים של הסתה.

  • חזית יהודה ושומרון - משמשת את חמאס לפעילות נגד מתנחלים, צה"ל וגם הרשות הפלשתינית. מאמציו מתמקדים בבניית תשתיות טרור, בפיתוח והפעלה של ערוצי הברחת נשק וכספים בעיקר מירדן, ובהסתה לטרור של יחידים וארגוני טרור אחרים.

  • חזית הנגב - חבירה לאוכלוסיית הבדואים אזרחי ישראל, כדי לשבש את תהליכי החזרתה של המשילות הישראלית לאזור ועל-מנת ליצור חיבור טריטוריאלי בין רצועת עזה ליהודה ושומרון.

  • חזית פנים ישראל - בעיקר הסתה לפעילות טרור של קבוצות רדיקאליות בקרב ערבים אזרחי ישראל, בעלי זיקה איסלאמית קיצונית, דוגמת מתנדבי דאעש בעבר, ותמיכה כספית בהם ועידודם לבצע פיגועים בלב ערי ישראל.

  • חזית דרום לבנון - המופעלת בתיאום עם חיזבאללה ואירן, על-ידי מגויסי חמאס וגם ארגונים אחרים בלבנון ומהווה נתיב הברחות של נשק וכספי טרור לשטח ישראל לצד חזית לשיגור רקטות לעבר ישראל.

היגיון בסיסי והיגיון מצבי
זירת הפיגוע בחדרה [צילום: פלאש 90]

היות הג'יהאד מופעל על ידי אירן מעלה השערה, כי אירן היא כוח מניע של הפיגועים שאירעו באחרונה, כשמטרתה היא לשבש את הברית הנרקמת בין ישראל למדינות ערב. כן סביר שטהרן מטפחת את חמאס והג'יהאד האסלאמי כשלוחיה, לתגמול על פעולות של ישראל נגד אירן, ובכללן כאלה שבוצעו על אדמתה

ההיגיון המארגן של המערכת הוא היגיון בסיסי של התנגדות לעצם קיומה של מדינת ישראל, והיגיון מצבי - שנשען על חולשת הרשות הפלשתינית ואובדן דרכה המדינית. תכליתו היא לטרפד את תהליכי הנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי ואת התחזקות מעמדה האזורי של ישראל, על-רקע דחיקת הנושא הפלשתיני לשולי תשומת הלב האזורית והבינלאומית.

שני ההגיונות מקודמים באמצעות מאבק מזוין. את הטרור מחולל חמאס, הפועל ישירות לביסוס תשתיות טרור לא רק ברצועת עזה אלא גם ביהודה ושומרון, מול אזרחי ישראל הערבים, וכן בונה מערכי הסלמה במזרח ירושלים. חאמס מתאם את פעילותו עם ארגונים אחרים, בפרט הג'יהאד האיסלאמי (שהתחזק מאוד לאחרונה בעיקר בצפון השומרון בזכות סיוע כספי אירני), החזית העממית ואף חיזבאללה, ומכשיר את האווירה לטרור באמצעות הסתה שיטתית ומתמשכת.

במקביל, חמאס פועל גם באופן עקיף באמצעות מאמץ למנף אירועים אלימים ופיגועים שחוללו גורמים אחרים, או בביצוע פיגועים בלי ליטול עליהם אחריות, תוך שימוש בשלוחים וביניהם הג'יהאד האיסלאמי, גדודי חללי אל-אקצה (של הפתח) או פעילים המזוהים עם דאעש. כל זאת, לשם שליטה בחזיתות המערכה, תוך שלילת העילה מישראל לפעול נגדו ברצועת עזה. לכן, כאשר חמאס מבקש לשמור על מעמדו כ"ראש חץ ההתנגדות" במאבק המזוין נגד ישראל והאינטרס שלו הוא לשמר את הרגיעה ברצועת עזה, הוא חותר במשנה מרץ להפעיל את החזיתות האחרות.

בשיחה שהתקיימה ב-2 באפריל בין זיאד אלנח'אלה, מנהיג הג'יהאד האיסלאמי, שבחודש האחרון נפגש מספר פעמים עם ההנהגה האירנית, לבין אסמאעיל הנייה, מנהיג חמאס, הוצהר על המשך התיאום ההדוק ביניהם במישור המדיני והצבאי. היות הג'יהאד מופעל על-ידי אירן מעלה השערה, כי אירן היא כוח מניע של הפיגועים שאירעו באחרונה (בהנחיות, בהברחת נשק, בהעברת ידע ליצור עצמי של נשק ובהעברת כספים), כשמטרתה היא לשבש את הברית הנרקמת בין ישראל למדינות ערב. כן סביר שטהרן מטפחת את חמאס והג'יהאד האיסלאמי כשלוחיה, לתגמול על פעולות של ישראל נגד אירן, ובכללן כאלה שבוצעו על אדמתה.

בעת הנוכחית, חמאס מקפיד לשמר את השקט ברצועת עזה במטרה להמשיך ולהרחיב את עבודות השיקום המתנהלות בהובלת מצרים וקטאר ולאפשר תעסוקת פועלים בשטח ישראל (רק לאחרונה הגדילה ישראל את מספר היתרי התעסוקה ל-20,000). כן מבקש חמאס לנצל את הרגיעה לשם חידוש תשתיות הטרור שנפגעו במבצע "שומר החומות" ואף לשדרגן, כהכנה לסבב העימות הבא (רק בשבוע האחרון ביצע חמאס שיגור רקטות לעבר הים, איתות לישראל שהוא מוכן למערכה צבאית גם ברצועת עזה).

לעומת זאת, במקביל חותר הארגון (בעיקר באמצעות צאלח אלערורי, הממונה על הזרוע הצבאית של חמאס ביהודה ושומרון הפועל מאיסטנבול, דמשק וביירות) לפתח תשתיות הטרור ביו"ש ובדרום לבנון, להדק את התיאום מול הג'יהאד האיסלאמי, לעבות את הערוצים למול אזרחי ישראל הערבים ולהכין תשתיות להסלמה במזרח ירושלים.

הרש"פ מאבדת את הרלוונטיות
הפיגוע בבאר שבע [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]

ממשלת ישראל חותרת לשמר רגיעה בירושלים וביו"ש, לבדל בין פעילי ותשתית הטרור לבין האוכלוסייה האזרחית שאינה מעורבת, לשמור על מרקם החיים ולממש כוונות להעניק הקלות לתקופת רמדאן. הממשלה אף מציגה יעד של חיזוק הרשות הפלשתינית ושימור התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים. עם זאת, לנוכח השיח המתלהם הן בציבור הישראלי והן בציבור הפלשתיני, היא מתקשה לתרגם את הכוונות למהלכים בשטח

חודש רמדאן, שהחל בימים אלה, עלול להיות רקע להגברת ההסתה. התגובות ופעולות הסיכול של ישראל באו לידי ביטוי במעצרים מקרב ערבים אזרחי ישראל המשתייכים לדאעש, לצד פעילות מודיעינית וצבאית רחבת היקף ביו"ש, שהובילה לתקריות אש ולהרג מחבלים המזוהים ברובם עם הג'יהאד האיסלאמי ולמעצרים רבים של חשודים בטרור או בסיוע לו.

פעולות אלו מלהיטות את הרוחות בקרב פעילי הג'יהאד האיסלאמי וחמאס ביו"ש ומעלות את מפלס המתח מול האוכלוסייה האזרחית. על-רקע דינמיקת הסלמה זו, אין להוציא מכלל אפשרות שחמאס לא יצליח לרסן את הג'יהאד האיסלאמי מלשגר רקטות מרצועת עזה לשטח ישראל, וכך להרחיב את המערכה גם לחזית הרצועה ולהתפתחות מערכה צבאית דוגמת מבצע "שומר החומות".

הרשות הפלשתינית מאבדת את הרלוונטיות שלה למתרחש, מיישרת אט אט קו עם הלכי הרוח ברחוב הפלשתיני וההתנגדות לישראל. ראש הממשלה הפלשתיני, מחמד אשתיה, גינה את ההתנקשות בשלושת פעילי הג'יהאד האיסלאמי בסוף השבוע האחרון בג'נין וטען, כי "מבצעי פשע זה והפשעים שקדמו לו צריכים לעמוד בפני בית הדין הפלילי הבינלאומי". ברור, כי התפתחות מערכה מרובת חזיתות תעמיד את הרשות ואת מנגנוני הביטחון שלה בפני אתגר, שהמענה לו עלול לכלול שיבוש של התיאום הביטחוני עם ישראל עד כדי הפסקתו.

ממשלת ישראל חותרת לשמר רגיעה בירושלים וביו"ש, לבדל בין פעילי ותשתית הטרור לבין האוכלוסייה האזרחית שאינה מעורבת, לשמור על מרקם החיים ולממש כוונות להעניק הקלות לתקופת רמדאן. הממשלה אף מציגה יעד של חיזוק הרשות הפלשתינית ושימור התיאום הביטחוני עם מנגנוני הביטחון הפלשתינים. עם זאת, לנוכח השיח המתלהם הן בציבור הישראלי והן בציבור הפלשתיני, היא מתקשה לתרגם את הכוונות למהלכים בשטח.

סיכום והמלצות למדיניות ישראלית
זירת הפיגוע בבני ברק [צילום: אוליביה פיטוסי, פלאש 90]

על ישראל להיזהר מדחיקת הרשות לידי חמאס, להקפיד על שמירת מרקם חיים בשטחי הרשות הפלשתינית כדי להרחיק את האוכלוסייה מטרור, לחזק את התיאום עם מנגנוני הביטחון של הרשות, לאפשר להם להשליט חוק וסדר ולטפל בתשתיות חמאס, ואף להגביר את המאמץ לשיקום הכלכלה הפלשתינית ביו"ש

אם אכן ישראל מתמודדת עם מערכה מרובת חזיתות, המובלת על-ידי חמאס, הרי שעליה לאמץ אסטרטגיה שתכליתה ערעור ההיגיון המאחד ביניהן ושלילת השליטה בגבולות המערכה מידי הארגון. עם זאת ועל אף הרצון להפריד בין החזיתות, ישראל אינה יכולה לשתף פעולה עם האסטרטגיה הדואלית של חמאס, השומר על רגיעה ברצועה ומנסה להבעיר את יתר החזיתות.

לכן עליה לשקול הפעלת מאמצים נגד חמאס, לא דווקא צבאיים, והם: (1) עצירת העברת הכספים מקאטר לחמאס, אלא אם הנסיכות תרסן את ההסתה ואת המעורבות של חמאס בחזיתות שמעבר לרצועת עזה וכן תחדל מליבוי היצרים באמצעות אל-ג'זירה; (2) רתימת מצרים להפעלת לחץ לריסון חמאס באמצעות עצירת השיקום ברצועה וסגירת המעברים לסיני; (3) חשיבה מחדש על מדיניות הגדלת מספר היתרי העבודה בישראל לפועלים מהרצועה, בעיקר לאחר השתלטות חמאס על המשרד לעניינים אזרחיים ברצועה, כך שהוא קובע את הזכאות להיתרים.

ירושלים היא החזית הנפיצה ביותר, וטמון בה הפוטנציאל לאיחוד בין החזיתות. לפיכך, נדרש להשקיע מאמצים נמרצים להרגיע את המתח בעיר בתקופת רמדאן ולאפשר עליית מתפללים מוסלמים לאל-אקצה, תוך מניעת חיכוך בינם לבין יהודים העולים להר-הבית (הפרדה בזמנים וטיפול מיידי בפרובוקציות הדדיות). במקביל, חשוב לרתום את ירדן, בתמיכת ארצות הברית, להרגעת הרוחות במתחם הר-הבית. יש ליישם הבנות שהושגו לגבי הרחבת מספר השומרים במנגנון הווקף, בתמורה להקפדה ירדנית על מניעת התערבות פעילי חמאס והתנועה האיסלאמית-הפלג הצפוני בפעילות הווקף.

ישראל מתקשה להשלים עם התרומה השלילית של הרשות הפלשתינית להסתה ולליבוי היצרים באמצעות בכיריה, וכן עם למדיניותה הלעומתית נגד ישראל מעל כל במה בינלאומית. עם זאת, על ישראל להיזהר מדחיקת הרשות לידי חמאס, להקפיד על שמירת מרקם חיים בשטחי הרשות הפלשתינית כדי להרחיק את האוכלוסייה מטרור, לחזק את התיאום עם מנגנוני הביטחון של הרשות, לאפשר להם להשליט חוק וסדר ולטפל בתשתיות חמאס, ואף להגביר את המאמץ לשיקום הכלכלה הפלשתינית ביו"ש.

הג'יהאד האיסלאמי גדל והתחזק משמעותית בצפון השומרון וברצועת עזה בזכות התמיכה האירנית. התחזקותו הופכת אותו למחולל טרור בהיקפים גדלים, למוקד משיכה גם עבור פעילים שהשתייכו לארגונים אחרים, ולאתגר מחריף ליציבות הרשות הפלשתינית. לפיכך, על ישראל לחשוף את התרומה האירנית להידרדרות הנוכחית במצב הביטחוני בזירה הישראלית-פלשתינית, בין שמדובר בגל טרור חולף ובין שמדובר בהסלמה מערכתית, ארוכת טווח.

אודי דקל הוא מנהל המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS). קובי מיכאל הוא חוקר בכיר במכון ועורך כתב-העת "עדכן אסטרטגי".
תאריך:  08/04/2022   |   עודכן:  08/04/2022
אודי דקל, קובי מיכאל
+צה"ל ומג"ב פשטו על בית המחבל בג'נין ונתקלו במארב מצד חמושים
10:21 09/04/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
יחידות מיוחדות של צה"ל ומג"ב, בהכוונת השב"כ, נכנסו לג'נין במטרה לעצור מבוקשים ולפשוט על בית המחבל מהפיגוע בתל אביב  ▪  בית המחבל היה ריק, הכוחות הכינו את הבית לקראת הריסה  ▪  לאחר הערכת מצב בצה"ל הוחלט: קו התפר באיו"ש יתוגבר ב-3 פלוגות נוספות
כוחות צה"ל נכנסים לג'נין [צילום: צילום: מסך]
+ההרוג השלישי בפיגוע בדיזנגוף: ברק לופן, בן 35
17:20 08/04/22  |  יואב יצחק   |   לרשימה המלאה
ברק לופן נפצע אנושות בפיגוע; למרות מאמצי הרופאים הוא נפטר בבית החולים איכילוב  ▪  משפחתו מסרה: "עזב אותנו בטרם עת, המומים, כואבים ואוהבים מאוד"
ברק לופן, נפטר. בעל ואב למופת [צילום: באדיבות המשפחה]
+המחבלים הבודדים משנים את שיטות הפעולה
15:03 08/04/22  |  יוני בן-מנחם   |   לרשימה המלאה
גל הטרור עדיין בראשיתו וצפויים פיגועים נוספים בשבועות הקרובים  ▪  המחבלים הבודדים משכללים את שיטות הפעולה שלהם וישראל צריכה להתאים את עצמה למצב החדש ולנקוט ביד קשה
[צילום: שימוש לפי סעיף 27א לחוק זכויות יוצרים]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
זה איננו גל טרור אלא מערכה רב-חזיתית
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
9/04/22 01:25
2
האזרח ר..
9/04/22 18:37
3
דוג
9/04/22 22:03
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ברק לופן (35), שנפצע (07.04.22) בפיגוע הרצחני בדיזנגוף, נפטר. בית החולים איכילוב מסר, כי ברק נפצע אנושות בפיגוע וחרף מאמצי הרופאים, נקבע מותו ביחידה לטיפול נמרץ כללי. בכך מגיע לשלושה מנין ההרוגים בפיגוע בדיזנגוף. שמם של תומר מורד ואיתם מגיני, שניהם בני 27 מכפר סבא, הותר לפרסום הבוקר.
08/04/2022  |  יואב יצחק  |   חדשות
מחבל דאעש מוחמד אבו אלקיעאן שעשה ב-22 במרס השנה את הפיגוע הרצחני בבאר שבע בואדי לא תכנן מראש שהפיגוע שלו יצית גל טרור שישטוף את ישראל ולפיגועים שבאו בעקבותיו אין יד מכוונת אחת או מפקדה שמפעילה אותם.
08/04/2022  |  יוני בן-מנחם  |   חדשות
גדר "הביטחון" בינינו לבין יהודה ושומרון איננה ממלאת את תפקידה. גדר "הביטחון" נולדה בחטא. הקמתה החלה במהלך ובעקבות מלחמת אוסלו (אינתיפאדה בערבית) ביוזמתם של פוליטיקאים אחדים ובעידודם של אנשי תקשורת לא מעטים שניצלו את המלחמה שכפה על ישראל רב-המרצחים יאסר ערפאת – חתן פרס נובל ל"שלום" – כדי לסמן גבול בינינו לבין מדינה ערבית בארץ ישראל המערבית. שיקולי ביטחון לא היו שם. בזבוז אדיר היה שם. פגיעה בנוף הארץ הייתה גם היתה. מכירת אשליות הייתה בשפע, כמנהגם של אנשי השקר האוסלואידים.
הותרו לפרסום שמותיהם של שני הנרצחים בפיגוע הירי אמש בתל אביב: תומר מורד ואיתם מגיני, בני 27 שגדלו יחד בכפר סבא. הם נהרגו כשהתארחו יחד בבר שלעברו ירה המחבל ברחוב דיזנגוף בתל אביב. הלוויותיהם יתקיימו ביום ראשון הקרוב.
08/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
שר החוץ יאיר לפיד, הצהיר כי ישראל תילחם בטרור ותכה במחבלים בכל מקום שבו הם יסתתרו.
08/04/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
דן מרגלית
דן מרגלית
לרוע מזלו של חליוה הכשל התממש בתקופת כהונתו כראש אמ"ן    עתה כולם אוהבים לשנוא אותו. זה משרת את נתניהו, אבל זה לא יחזיק מים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il